Voor en nadelen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelinelover

Voor en nadelen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:13

Hooii,
Wat zijn jullie voor en nadelen van je eigen paard?

Dani

Re: Voor en nadelen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:21

Hier is al veel over gezegd; even de zoekfunctie gebruiken dus.

Maar heel kort:
Echte voordelen zijn er niet. Hooguit als je vergelijkt met een manege- of verzorgpaard: jij bepaalt wat er gebeurt met het paard, en je kunt iedere dag rijden i.p.v één keer per week een uurtje.

Nadelen: het kost héél veel geld en héél veel tijd. Niet iedereen zal begrijpen waarom je dat ervoor over hebt.

Maar: mijn paard is mijn maatje, mijn stukje geluk, iedere dag opnieuw. Voor mij is het elke cent en elke minuut meer dan waard.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:24

Dat ben ik niet met je eens! Waarom zijn er geen voordelen aan dan?
Ik zie alleen maar voordelen, die overschaduwen namenlijk voor mij alle nadelen!
Mijn paardje is mijn alles, mijn leven, mijn ventje, mijn uitlaatklep!

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:16

Weet iemand nog meer voor en nadelen van een eigen paard/pony/shet? :list:

moppielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:24

voordelen : je kunt rijden wanneer je wilt, je bepaalt zelf wat er met het paard gebeurd, mijn paard heeft mij door moeilijke tijden heen gesleept het is echt een maatje, vriendje en uitlaatklep. je bent ook meer buiten bezig als wanneer je geen eigen paard hebt.
nadelen : minder tijd voor andere dingen, kost veel geld

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:26

voordelen: je kan een goede band ermee opbouwen, hebt eigen keus wat met het paardje gebeurd (manier van rijden, bekappen, verzorgen e.d.), je kan vaker rijden/verzorgen en op jouw leeftijd is het ook nog eens heel stoer :D

Nadelen: veeeeeel tijd kwijt, veeeeel geld kwijt, je moet er vanalles om laten of het is veel geregel (bijv wat doe je tijdens vakanties?) en er komt een hele hoop verantwoordelijkheid en zorgen bij kijken. Alle keuzes maken is zo makkelijk nog niet. Het dier is van jou afhankelijk en dus moet je proberen de optimale zorg te bieden. Dit is toch een flinke druk op je schouders (althans, kan het zijn).

Maar ook ik vind de voordelen belangrijker dan de nadelen. Ik ben dolgelukkig met mn paardje en zou niet zonder willen.
Maar op jouw leeftijd zou ik toch een verzorgpaardje beter vinden, het bespaart je veel tijd en zorgen terwijl je wel meer persoonlijke omgang kan hebben met je verzorgpaardje dan bijv een manegepaard. Ik heb jarenlang paarden/pony's verzorgd en daar superveel van geleerd. Daarom weet ik zeker dat ik mn eigen paard ook aan kan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:28

nadelen
- elke dag moeten gaan
- hoge financiele lasten maandelijks
- verantwoording over gezondheid
- hoge mate van kennis aanwezig moeten zijn

voordelen
- dier is van jezelf

tel uit je winst :)

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:33

Ik heb zelf wel eens eerder een verzorgshet gehad waar ik elke dag heen moest

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 17:45

Zijn er nog meer mensen?? O:) *\o/*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:48

Ontopic: een eigen paard geeft je de vrijheid dingen te doen zoals jij dat wilt, je hoeft aan niemand verantwoording af te leggen.
Het nadeel is de hoeveelheid tijd, geld en verantwoording tegenover je paard. (oke, dat klinkt tegenstrijdig... Maar ik bedoel dat je tegenover geen andere mensen verantwoording hoeft af te leggen ;))
Laatst bijgewerkt door Katja op 09-05-09 08:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reactie op verwijderde post weggehaald

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:07

Van een eigen paard weet je in ieder geval dat ie niet zomaar onder je kont verkocht of verhuist wordt. Voordeel is dus duidelijk dat jij kunt doen en laten met het beestje wat je wil. Ook kun je rijden wanneer je wil en hoe je wil.

Nadeel is de hoeveelheid tijd die erin gaat zitten. Ik voel me altijd schuldig naar mijn pony toe als ik 1 of 2 dagen niet geweest ben. Ondanks dat ie dan lekker bijgereden wordt hoor. Ook de kosten zijn vrij hoog. Zeker als er ook nog eens iets blijkt te mankeren aan het beestje.

Al met al ben ik blij dat ik een eigen pony heb. Hij is echt mijn maatje en die had ik nooit willen missen.

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 06:31

Ik denk dat mijn vor en nadelen zijn:
Voordelen:
Lekker doen en laten wat je maar wilt... er elke dag naar toe...

Nadelen:
Veek geld(tijd kom ik niet te kort) :list:

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:33

Voordelen: eigenlijk alles, je kan gaan en staan waar je wilt. En mijn beesten zijn mijn beste maatjes

nadelen: Ik ben afhankelijk van een pensionstal....dat is soms met al dat gezeur de grootste nadeel wat er is.
Ik kan niet doen wat ik zou willen doen voor mijn paarden.
Dat het geld kost ala...dat heb ik 15 jaar geleden goed berekend en 5 jaar later nog eens 3x voor ik mijn 2e paard kocht.
Maar ik ben geen luxe paard, sta altijd bij boeren en houd mijn beesten buiten. Zo blijven ze ook gezonder en dat scheelt.

En kwa tijd...ik heb altijd wel een baan gehad waar ik wat meer vrije tijd had dan bv een kantoorbaan van 9-5.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:41

Babel schreef:
Dat ben ik niet met je eens! Waarom zijn er geen voordelen aan dan?
Ik zie alleen maar voordelen, die overschaduwen namenlijk voor mij alle nadelen!
Mijn paardje is mijn alles, mijn leven, mijn ventje, mijn uitlaatklep!

Dat is geen vóórdeel. Je ziet het toch ook niet als een voordeel van ouders hebben, dat jij van ze kan houden?
Voordelen zijn -naar mijn mening- dingen die jou iets opleveren. Stel dat je geld zou verdienen met wedstrijd rijden, dan is dat dus een voordeel. Of als een eigen paard je heel veel status en aanzien gaf.

Maar daarom zei ik ook - als je vergelijkt met een manege of een vzpaard, zijn er dus wél voordelen. (want elke dag kunnen rijden itt één uurtje per week, dat levert je echt iets op).

Eigenlijk heeft 't alleen maar nadelen maar krijg je er zoveel liefde voor terug dat het het allemaal waard is. :D

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:49

ik zie het als voordeel dat je een maatje voor het leven hebt.
Je geeft veel, maar krijgt er ook veel voor terug.
Verder kan jij inderdaad bepalenw at ermee gebeurt, hoe en heo vaak het dier gereden wordt, jij bepaalt alles.

Nadelen, dat het veel tijd kost vind ik niet zo zeer een nadeel, dat vind ik leuk.
Dat het veel geld kost, ja dat is een heel dik nadeel!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:23

Tja, de kosten inderdaad, je bent zo 200 - 250 euro in de maand kwijt en dan heb ik het lesgeld er nog niet bij opgeteld. Verder weinig tijd voor niet-paardendingen, zoals wat afspreken met vriendinnen, en sinds ik een paard heb kijk ik ook veel minder tv :P Een ander eventueel nadeel is dat je het eigenlijk zelf moet oplossen als er wat gebeurt, maandag ben ik tegen een boom geknald waarna paard bijkant de weg op holde, er is dan niet iemand anders die de stoere eigenaar is en er de volgende dag op kruipt, dat moest ik zelf doen ook al scheet ik zeven kleuren bagger. Net zoals je eventuele rijtechnische problemen helemaal zelf moet oplossen. Het voordeel daarvan is dat het ontzettend kicken is als dat lukt, als je vooruitgang maakt met een paard, je iedere dag met hem werkt, je steeds minder aanwijzingen nodig hebt om hem wat te laten doen, eigenlijk zijn er verder alleen maar voordelen. Kijk, natuurlijk loop je wel eens een middag in de regen met zadelkasten te slepen maar ik ben eigenlijk niet iemand die dat heel vervelend vindt :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:00

Voordelen:
1. Jij bepaalt hoe het paard behandelt wordt;
2. Je hebt altijd iemand die je kan troosten;
3. Lekker rijden in het bos, duin, strand wanneer jij wilt.

Nadelen:
1. Afhankelijk van de soort verzorging van de stal moet je elke dag heen;
2. Ook als het slecht weer is kan je paard niet zonder je.

En mijn allergrootste voordeel is dat als ik ergens mee zit of juist kwaad/verdrietig ben, ga ik lekker buiten rijden met hem(lange teugel, geen zweep en/of sporen) zodat we samen kunnen uitwaaien.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:30

Voordelen
- Je hoeft je paard met niemand te delen
- Je bepaalt zelf hoe je paard behandelt wordt
- Je bouwt een betere band op omdat jij (meestal) de enige bent die het paard rijdt, poetst, etc.
- Het paard blijft zo lang bij je als je wilt

Nadelen
- De kosten
- Je moet het altijd zelf verzorgen
- Zelf uitmesten (hangt er vanaf waar je ze hebt staan natuurlijk)
- Je bent helemaal verantwoordelijk voor het paard

Ookal zijn er eigenlijk best veel nadelen te noemen, doe mij maar een eigen paard! Ik heb net mijn pony verkocht in april en heb in totaal 8 jaar zelf paarden gehad en nu rijd ik ergens anders. En dan zie je toch dingen dat je denkt van aaargh kon ik het paardje maar mee naar huis nemen of reed er maar niemand anders op d'r. (want zelf doe je het natuurlijk het beste :o :+ )

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:38

ts , je zegt in een ander, door jouw geopend topic dat je een verzorgshet hebt die slecht verzorgd word en je hem daarom wilt kopen en dat je er geen tijd voor hebt om er vaker dan 1 keer per week heen te gaan, dus tussen gisteren en vandaag heb je geen verzorgshet meer en alle tijd van de wereld????
in de andere topics heb ik je ook de spiegel voorgehouden maar je snapt het nog steeds niet.
dus ook nu zul je wel weer penny en bitchy reageren maar lees je eigen topics maar eens na , ik geloof er niets meer van dat jij serieus bezig bent

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 15:41

Omdat ze zover staat kan ik nu maar een keer per week naar die shet en ik heb wel tijd maar als je daar nog maar een kwartiertje hebt heb je er niks aan...
ze is vroerger slecht verzorgd...

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 15:48

wees dan duidelijk in je berichten , daarin zeg je nm. dat ze het heel slecht had.
begin er niet aan om haar te "redden" want als ze gebreken heeft/krijgt moet jij ze betalen en dat is vaak niet mals, alleen de voorrijkosten van een da is vaak al 25 tot 30 euro en daar komt het onderzoek enz nog bij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 08:45

Moderatoropmerking:
Offtopic reacties verwijderd