Wat vind jij een veilige manier om af te stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_1Guusje1_

Wat vind jij een veilige manier om af te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:08

Zoals je al leest in de titel: "wat vind jij een veilige manier om af te stappen"en waarom?
Ik zou graag willen weten op welke manier jullie afstappen?
Ik heb nu namelijk op verschillende plaatsen paard gereden, en daar was het steeds een andere manier,
2 voeten uit de beugels en dan je been er over heen zwaaien.
1 voet uit de beugels en dan er af stappen.
er was ook nog een hele vreemde: 1 been voor erover heen zwaaien zodat je in de dames zit komt en dan er af springen..

Heeft iemand nog meer manieren? :P

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:10

ik ga er meestal af met 2voeten uit de beugels want als je nog met 1 voet in de beugel hangt en je paard gaat er vandoor lijkt me niet zo fijn.(spreek uit ervaring) ;)
of ik ga voor de verandering via de kont eraf alleen bij brave paarden :P

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:10

Ik deed eigenlijk altijd mijn twee voeten uit de beugels eerst. Als hummeltje van 1.54m heb ik het altijd ontzettend moeilijk gevonden om één voet uit de beugel te halen, alhoewel mij was aangeleerd dat dat het beste is. Zeker als ik op een paard heb gereden i.p.v. een pony, haal ik echt het liefste m'n twee voeten eruit. :+

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:15

Van haar kont af glijden :)) (niet doen bij een paard dat snel trapt)

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:19

Shattered schreef:

HEe dat is een goed idee :P :D

Musetta

Re: Wat vind jij een veilige manier om af te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:21

Zou ik zelfs bij het braafste paard niet durven doen. :+ Met ponykamp toen ik een jaar of, euh, acht was, heb ik dat eens gedaan omdat het een ponykampoefening was. Dat was de eerste en de laatste keer, al ging er niets mis. ;)

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:25

Dat heb ik ook weleens gedaan via de kont, is wel een leuke manier! Maar inderdaad alleen bij een heel erg braaf paard!
Maar normaal gesproken zwaai ik eerst mijn been over de kont en daarna andere voet uit de beugel en laat me dan op de grond glijden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:25

Ik ging er eerst ook met twee voeten uit de beugels af. Maar op een keer maakte de rits van mijn jack een dikke kras op mijn zadel toen ik er langs gleed. :( Nu dus toch maar met 1 voet in de beugel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:26

Daar denk ik nooit over na, ik stap gewoon af

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:30

eigenlijk altijd met 2 voeten uit de beugels en dan afstappen

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:31

twee voeten uit de beugel, en soms bij mijn eigens beesie via de kont :P

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:34

Ik ben er dus zo'n eentje van dat been aan de voorkant er overheen slaan. Vraag me ook niet waarom ik dat doe, want ik heb het eigenlijk gewoon geleerd met beide benen uit de beugels. Nou, dat doe ik nu ook, alleen dan met mijn benen via de voorkant. :D
Overigens doe ik het alleen bij mijn eigen merrie, want ik ben als de dood dat een paard die niet gecharmeerd is van zwaaiende benen boven zijn hoofd er gelijk vandoor schiet.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:35

_1Guusje1_ schreef:
Zoals je al leest in de titel: "wat vind jij een veilige manier om af te stappen"en waarom?
Ik zou graag willen weten op welke manier jullie afstappen?
Ik heb nu namelijk op verschillende plaatsen paard gereden, en daar was het steeds een andere manier,
2 voeten uit de beugels en dan je been er over heen zwaaien.
1 voet uit de beugels en dan er af stappen.
er was ook nog een hele vreemde: 1 been voor erover heen zwaaien zodat je in de dames zit komt en dan er af springen..
Heeft iemand nog meer manieren? :P

Zo stap ik dus altijd af :') Volgens mij kan ik het niet eens meer op die andere maniertjes :))

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:55

Twee voeten uit de beugel, dan eraf. Een voet in de beugel houden vind ik niet fijn, ben dan toch bang dat ik naar achter val als ze wel ineens wegstapt ofzo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:58

Shattered schreef:

Vriendin van mij zou dat wel even bij mijn pony doen. Ze ging achter het zadel zitten en toen op haar kont. Geeft mijn pony me toch een rotbok, vliegt ze zo over haar heen en landt voor haar op de grond.
Tis ook een manier van afstappen... Hij was alleen niet zo confortabel. :+

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:01

Officieel is het: 1 voet uit de beugel, been over de kont zwaaien, tot steun komen op beide handen, 2e voet uit de beugel en op de grond springen. Het is wel belangrijk dat je de tweede beugel uitdoet als je steunt op je handen en niet echt 'afstapt' met 1 voet nog in de beugel.
Deze manier geeft de meeste veiligheid en is minder abrupt voor het paard dan met 2 voeten uit de beugel eraf springen.

Been voorlangs zwaaien is gevaarlijk. Stel je voor dat je paard schrikt en omhoog komt!

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:08

Altijd met 2 voeten uit de beugels, stel dat het paard ergens van schrikt en ik dan met 1 voet in de beugel blijf hangen.

Powerhorse94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:39

ik let er eigenlijk niet echt veel op maar mij lijkt het veiligste 2 voeten uit en dan 1 been erover heen zwaaien en eraf glijden ;)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:41

Ik doe:

- 1 voet uit de beugel, been er overheen zwaaien, steunen op de handen, andere voet eruit en laten zakken.
- Rechtenbeen over het zadel heen zwaaien (dameszit) en dan eraf laten glijden

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:43

2 voeten uit de beugel.
Als het paard dan schrikt met afstijgen blijf je niet hangen. Dit is wat je ook leert als je paarden zadelmak maakt als het goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:43

Ik doe altijd beide beugels uit, en dan rechterbeen over de hals, zodat je idd in dameszit komt. En dan eraf glijden.

Máár, ik moet daarbij zeggen, dat ik dit alleen bij mijn eige poown doe. Zit ik op een ander, dan doe ik beide beugels uit, en rechterbeen over de kont.

Moet ook zeggen, dat ik eigenlijk nooit beugels uitdoe, want ik rijd grotendeels alleen zonder zadel O:)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:46

Myca schreef:
Ik ging er eerst ook met twee voeten uit de beugels af. Maar op een keer maakte de rits van mijn jack een dikke kras op mijn zadel toen ik er langs gleed. :( Nu dus toch maar met 1 voet in de beugel.

Daar ben ik inderdaad ook bang voor.
Toch doe ik het niet met 1 voet in de beugel, als er dan wat gebeurt blijf ik tenminste niet hangen.
Echt een handige manier heb ik nog niet gevonden om af te stappen..
Ik probeer mij altijd een beetje af te zetten van mijn zadel, dan glijd ik er niet langs.
Enige is dat je dan met een klap op de grond komt.. Autsj. := :o?

Suzeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:47

beantsje schreef:
Officieel is het: 1 voet uit de beugel, been over de kont zwaaien, tot steun komen op beide handen, 2e voet uit de beugel en op de grond springen. Het is wel belangrijk dat je de tweede beugel uitdoet als je steunt op je handen en niet echt 'afstapt' met 1 voet nog in de beugel.
Deze manier geeft de meeste veiligheid en is minder abrupt voor het paard dan met 2 voeten uit de beugel eraf springen.

Zo doe ik het altijd. Meestal steun ik nog een tijdje en laat ik me heel voorzichtig naar beneden glijden, zodat ik alleen op mijn linkervoet steunend op de grond terecht kom. Ik heb namelijk snel last van mijn rechterknie als ik te hard met mijn rechterbeen op de grond terecht kom. Dit duurt altijd wel eventjes en je hebt er ook wel een paard bij nodig die goed stil blijft staan. Ik doe mijn rechtervoet wel gewoon uit de beugel als ik eraf glij.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:51

Ik heb het altijd geleerd met 1 voet uit de beugel, been overheen zwaaien, steunen, tweede beugel uit en dan naar beneden glijden. Twee beugels uit en dan eraf springen vind ik geen goed idee, dan ben ik veel te bang dat ik m'n paard tegen het kruis schop.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:52

beantsje schreef:

Zo heb ik 't geleerd en doe ik het ook :) Nuja, af en toe aan de rechterkant er af ipv aan de linkerkant, maar het principe blijft hetzelfde ;)
Ik snap ook niet echt hoe je met 2 voeten uit de beugels er comfortabel voor paard en ruiter af kan komen... ik krijg dan heel lenige capriolen in mijn hoofd daarbij :P