wie is volgens jullie de zademakmaak goeroe :)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kady1

wie is volgens jullie de zademakmaak goeroe :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-09 18:22

Na gewerkt te hebben op een africhtingstrainingsstal en daar veel ervaring heb kunnen opdoen in alternative manieren van paarden beleren (via NH methode) ben ik me steeds meer gaan verdiepen in het zadelmakmaken van paarden, zowel theoretisch als in de praktijk.

Op de een of andere manier trek ik altijd "zielige" paarden aan als ik een paard ga kopen.
Toen ik mijn huidige paard, een KWPNer (45% volbloed) kocht, wist ik dat het geen makkie zou zijn. Hij was ongelooflijk bang... maar onder tussen hebben we hem zadelmak.
Toen ik voor de lol de fokker opbelde om wat meer over het paard te weten te komen kreeg ik even een ijskoude douche. Lees dit topic als je meer wil weten. [VVDD] fokker van mijn paard gebeld en dan krijg je zo'n Kl*te verh

Die dag had ik het er toch wel even moeilijk mee. Aan de telefoon had ik de naam Gert van den hof opgevangen, en die heb ik toen gebeld, want ik wilde ook mede om medische redenen weten wat mijn paard tijdens het eerdere zadelmak maken had uitgespookt. Gert kon me niet veel vertellen, hij had mijn niet gereden, daar wilde hij na de verhalen die hij van de eerste africhtingsstal had gekregen (goede kennisen van hem) niet aan beginnen. Wel telefoonnummer gekregen, dus eerste africhtingsstal gebeld. Hele aardige man, die eerlijk vertelde wat er allemaal gebeurd is. Mijn paard heeft zich daar o.a meerdere malen tegen het schot laten vallen, met ruiter en al, was zo boos / gefustreerd van het zadel en ruiter dat hij met zijn voorbenen zijn eigen hoofd kapot sloeg. Hij was levensgevaarlijk en nadat die meneer een stuk van zijn wervel in de rug had afgeroken is mijn paard verkocht naar de slacht... blijkbaar is uiteindeijk toch in de handel terecht gekomen en heb ik hem na een tijdsbestek van 1,5 jaar gekocht.

Miet iedere africhtingsstal zit op een paard te wachten dat zich zo gedraagt, Gert van den hof lijkt in mijn ogen wel een hele goede, maar zelfs hij wilde er niet aan beginnen.

Mijn vraag aan jullie dus, voor zulke paarden, wie is in jullie ogen daar de zadelmakmaak goeroe in...

fjordjes

Re: wie is volgens jullie de zademakmaak goeroe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:28

Ik denk niemand, volgens mij is het belangrijker om naar het paard zelf te kijken en aan de hand daarvan een "methode" toe te passen op het paard.

eversdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:49

Mijn paard is zadelmak gemaakt door een jockey, zij is heel relaxed en diervriendelijk en heeft al honderden paarden zadelmak gemaakt (ook hele moeilijke gevallen en ook voor grote stallen). Ze gaat er de eerste keer in de stal op, de 2e keer buiten en dan stappen, daarna het op de galopperbaan achter een zgn (uiteraard betrouwbaar) voorpaard aan in stap, draf en later in galop en daarna gaat ze het liefst zo snel mogelijk op buitenrit met voorpaard. Zij beleerd het paard niet dressuurmatig maar maakt puur zadelmak zodat de hu en de ho er op zitten en het paard stilstaat bij opstijgen en afstijgen. Of ze een zgn goeroe is dat weet ik niet maar wat mij betreft heeft ze het uitstekend gedaan!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 18:51

www.paardelarij.nl Ik ben er heilig van overtuigt dat als zij niets met een dier kunnen niemand het kan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:55

Om eerlijk te zijn denk ik dat je het meer richting NH moet zoeken.
Gert vd Hof is een hele bekende, en meningen zijn verdeeld maar hij staat wel bekend als goeroe.
Als hij niet wil denk ik niet dat er veel traditionele stallen zijn die nog wel willen, sorry...
Maar er moet zeker wel wat te vinden zijn! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:03

Als Gertvd Hof ze zelfs niet wil, dan wordt de kans redelijk klein denk ik...
Ik denk dat ik als zélfs hij zo negatief is over een paard, ik een andere keuze zou maken en het niet op m'n geweten zou willen hebben als mijn paard meer slachtoffers ging maken. Je kunt je afvragen of zo'n paard óóit betrouwbaar zal worden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:51

Kady1 schreef:
Op de een of andere manier trek ik altijd "zielige" paarden aan als ik een paard ga kopen.

Kady1 schreef:
Mijn vraag aan jullie dus, voor zulke paarden, wie is in jullie ogen daar de zadelmakmaak goeroe in...

Ten eerste: ik zal nooit een 'zielig' paard kopen. 'Zulke' paarden komen bij mij dus niet (meer, helaas vroeger door schade en schande wijs geworden) op stal. Ik koop iig geen paard waarvan ik denk dat er een steekje bij los zit/ waarvan ik denk dat anderen er al teveel aan hebben verpest of waaraan je al kan zien dat het een lange weg gaat worden. Hoe zielig ook. Ik voel mij geen 'redder in nood'. Ik wil een leuk, goed, gezond een betrouwbaar paard om mijn sport mee te beoefenen, geen opknap-project.

Ik heb A. geen zin om mijn nek te breken, B er zijn zoveel goede (jonge) paarden te koop waar niets mee loos is, dus waarom zou ik het mijzelf onnodig moelijk maken?

Verder maak ik mijn paarden altijd zelf zadelmak. Zolang er geen steekje los zit bij een paard kan ik dat ook makkelijk doen. Dus dan heb ik geen goeroe nodig. Ik heb dan hulp van mijn eigen prive-goeroe (die al jarenlang ervaring heeft met het zadelmakmaken van paarden) :D

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 16:33

Even voor de duidelijkheid,

Mijn paard is zadelmak en eigenlijk was hij erg braaf, ik ben ook niet opzoek naar een stal om hem verder te trainen want dat lukt me goed genoeg zelf, en ik heb als het moet een heel africhtingsteam (montey roberts manier) achter de hand mocht ik er zelf niet uitkomen. Moet ik wel even wachten tot dat ze bevallen is haha :)

Toen ik hem kocht had ik helemaal niet het idee van "zow daar zit een steekje aan los" maar meer zoiets van "die zal al heel veel slaag hebben gehad" Zo denken ook mijn collega's in het vak er over!

Ik persoonlijk vind dat ieder paard een tweede kans verdient, of dit nu via de traditionle manier van africhten is of via de NH manier. Bij mijn paard hebben ze er een zadel opgeflikkerd en zijn er op gaan zitten, dit was voor hem niet de manier en hij flipte (nog al hevig) daardoor, maar dan heb je dus wel een zeer slechte start want zie die angst er nog maar eens uit te krijgen.

edit: hij is niet door gert van den hof zadelmak gemaakt, maar door een bevriende / kennis stal (even zodat daar geen onduidelijkheid over ontstaat)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 16:45

Maar 'Kady1, wat wil je dan wel?

Ik ken alleen van horen zeggen van Gert van't hof maar als zo'n man dit paard niet wil hebben.....
En als de fokkers hem uitsluitend op die condities hebben verkocht als dat ze melden.....
En je nu al aan de fysio, ostheopaat e.d. gebonden bent terwijl je haar nog niet eens kan vertrouwen....
Als je zelfs al in het ziekenhuis bent belandt omdat ze je eraf gooit als het haar niet meer zint.....

Kan jij zometeen onbevangen op dit paard gaan zitten>? Of zoek je een ander die het eerst maar moet "opknappen"?

En wat als ze die prof eraf smijt en die man/vrouw komt in een rolstoel terecht..... wie wordt er dan aansprakelijk gehouden voor die schade?

Ik zou met pijn in mijn hart echt definitief afscheid nemen van dit paard..... Want zolang je niet zeker bent van haar karakter zie ik er ook geen fokmerrie in.....

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:07

nou fokmerrie zal het nooit worden want het is een ruin :)

Over het ziekenhuis, ik ben ook wel eens in het ziekenhuis terecht gekomen door een superbraaf paard die toch ergens van schrok... dat kan met elk paard.

Aan een ostheopaat ben je niet gebonden en na deze behandeling zal hij misschien nog eentje nodig hebben om alles weer goed te krijgen. Ik wilde alleen medisch alles uitsluiten zodat ik er zeker van ben dan pijn geen oorzaak is van de dingen die hij doet. Echt iedereen op Bokt hier roept altijd bij paarden die problemen hebben: 1. is het zadelwel goed 2. is de rug wel nagekeken enz... Dit is precies wat ik laat onderzoeken en dat zou dan verkeerd zijn??

En ja, ik zelf ben de gene die er straks weer op gaat zitten. Noem me dom of juist een doorzetter.

Kijk dit paard vind ik de moeite waard, heb hem niet gekocht met de juiste info erbij, die ik dus nu wel van de fokker enz... gekregen heb waar ik in het begin erg van schrok, juist omdat ik mijn paard daar niet in herkende. Als ik dat had geweten had ik hem nooit gekocht. Maar ik heb dit paard nu 7 maanden, twee maanden alleen grondwerk gedaan, vanaf januari zadelmak, in maart gevallen en toen medisch alles laten uitsluiten. Hij had medisch ook echt iets. of het verschil gaat maken dat hij behandeld is, ik denk het wel omdat ik al zo veel verschil zie.
De enige reden dat ik er straks zelf weer op stap is omdat ik op de een of andere manier toch heel veel vertouwen heb in dit paard, hij is niet gemeen, anders had ik al veel vaker en veel eerder afgelegen! Ik vind niet dat er een steekje los zit.

De reden dat ik dit topic opende is omdat ik mij afvroeg wat er met de rest van dit soort paarden gebeurt, en bij welk (zadelmakmaak)team zo'n paard het meeste kans van slagen heeft.

nog een kleine toevoeging, ik heb via pb verschillende reacties gehad met verhalen over gert van den hof, en die zijn echt niet allemaal positief...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:30

Citaat:
nog een kleine toevoeging, ik heb via pb verschillende reacties gehad met verhalen over gert van den hof, en die zijn echt niet allemaal positief...

Zulke reacties vallen onder de afdeling Roddel en Achterklap, het beste zou zijn als je deze reacties zonder meer in de Kliko deponeert!
Laat ze maar On topic het lef hebben om iemand aan te vallen!

Maar ik blijf erbij, als je dit paard, met de juiste info, ergens naartoe brengt zal denk ik niemand erop willen gaan zitten!
En terecht natuurlijk, welke "doorrijder"je ook kiest, ze moeten het allemaal hebben van hun lijf en leden! De kans dat het fout gaat met jouw paard is te groot om het door iemand anders te laten doen.

Als jij niet belazerd was door de handelaar dan had je dit paard w.s.nooit gekocht! Je hebt erop gereden in de veronderstelling dat je een wat moeilijker paard had, maar had je geweten dat dit paard zich kan laten vallen tegen een bakrand en er alles aan kan doen om zijn ruiter af te werpen, had jij er ook w.s. nooit aan begonnen.

En de kneep zit er dus gewoon in dat dit JOUW paard nu is, en dat een ander er nooit aan gaat beginnen om zijn "leven" te riskeren voor JOUW paard.

Er zal geen Goeroe voor je zijn, je zal het zelf moeten doen als jij dat zou willen.
Natuurlijk kan je grondwerken en een heel eind komen. maar eens zal je er weer op stappen en dan maar hopen dat ie nergens pijn heeft...

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:41

Ik ken gert niet persoonlijk, maar had altijd een goede dunk van hem hoor!

En je hebt gelijk, als ik dit had geweten had ik hem nooit gekocht en was ik er zeker niet gaan opzitten! Maar ik wist het niet en heb hem gekocht en ben er wel gaan opzitten, wat eigenlijk heel goed ging, op twee keer na. Misschien juist omdat we dit allemaal niet wisten en we vol goede moed begonnen is het zo lang goedgegaan, of sloeg onze manier meer aan, wie zal het zeggen.
We zijn nu op het moment dat we weer aan zitten en rijden toe zijn (volgens advies ostheopaat)
dus deze week zal ik (dus niemand anders) er weer opstappen waarschijnlijk. we zullen zien hoe het gaat

en nog een keertje, ik ben niet voormezelf op zoek naar een goeroe, maar ben door dit paard wel erg aan het denken gezet, en er zullen genoeg paarden zoals de mijne zijn, wat gebeurt daarmee, wie rijd die paarden in?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:50

Tja de manier van Gert vd Hof is ook niet bepaald mijn manier van zadelmak maken, maar schijnbaar werkt het voor een hoop paarden. Al zal ik mijn paard nooit door hem laten beleren, van wat ik van hem gezien heb. Maar dat is persoonlijk.

Ik denk dat jij de enige bent die op dit moment geschikt bent voor jou paard. Hij geeft duidelijk aan dat hij jou vertrouwt en als ik je verhaal zo lees denk ik dat jij ook wel aan hem kan afzien wanneer hij aangeeft klaar voor je te zijn.
Zo'n sensibel en bang paard moet je niet door iemand anders laten berijden in deze fase, dan breek je alles weer. Máár, hoe zeer hij jou ook kan vertrouwen, doe het nooit alleen! Maar neem aan dat je dat zelf ook al wel had bedacht :)
Succes ermee! Ben heel benieuwd hoe het gaat straks!
(verlies niet zomaar vertrouwen in hem he, je bent nu al verder gekomen dan wie ook tenslotte! Zolang je maar wel weet wanneer het genoeg is ;) )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:58

Kady1 schreef:
Ik persoonlijk vind dat ieder paard een tweede kans verdient, of dit nu via de traditionle manier van africhten is of via de NH manier.

Nou, dat klinkt heel nobel hoor. En ik vind het prima dat jij dat soort paarden kennelijk een tweede kans wil geven. Ik voel mij in ieder geval niet geroepen zulke paarden een tweede kans te geven.

Kady1 schreef:
En ja, ik zelf ben de gene die er straks weer op gaat zitten. Noem me dom of juist een doorzetter.

Kady1 schreef:
De reden dat ik dit topic opende is omdat ik mij afvroeg wat er met de rest van dit soort paarden gebeurt, en bij welk (zadelmakmaak)team zo'n paard het meeste kans van slagen heeft.

Als de echte profs het opgeven dan komen ze dus bij bij de slacht of bij zulke dommerikken of doorzetters als jij terecht.

Of zo'n paard kans van slagen heeft bij een dommerik/doorzetter? In de meeste gevallen niet. Meestal wordt het een lijdensweg voor zowel paard en ruiter. En als het al 'lukt' is het resultaat vaak minimaal. Blijft het een beest met gebruiksaanwijzing, onverkoopbaar, niet betrouwbaar.

BTW: ik heb wel eens een artikel van Gert van het Hof gelezen. Hij wil zich best wagen aan extreme paarden/paarden met een probleem. MITS het dier echt heel veel kwaliteit heeft EN daarna bij een ruiter terecht komt die het dier fatsoenlijk verder op kan leiden. Anders vind hij het niet de moeite waard het risico te nemen dat als hij het paard zadelmak aflevert de ruiter er alsnog zijn nek op breekt.

Hij kijkt dus niet alleen naar hoe 'moeilijk' het paard is, maar ook of het paard kwalitatief gezien de moeite waard is (m.a.w.: hij steekt zijn energie dus niet in een kromme bok die van nature al loopt als een natte krant, paard moet dan echt potentie hebben) en of het paard daarna wel bij een goede ruiter komt.

Kady1 schreef:
De enige reden dat ik er straks zelf weer op stap is omdat ik op de een of andere manier toch heel veel vertouwen heb in dit paard, hij is niet gemeen, anders had ik al veel vaker en veel eerder afgelegen! Ik vind niet dat er een steekje los zit.

Maar wat is dan het probleem? JIJ vind dat er geen steekje bij los zit. JIJ gaat er zelf straks weer op stappen. WAT doet het verleden van het paard er dan nog toe? En WAAROM zou je willen weten waar dit soort paarden anders terecht komen? En wat bedoel je dan met DIT soort paarden, als je zelf vind dat er bij je eigen paard geen steekje los zit? Of wil je soms stiekem graag horen hoe goed, dapper en nobel je bezig bent door dit paard een 'tweede kans' te geven???

Ik begrijp nog steeds je vraag in dit topic niet goed? Wil je nou weten waar 'probleempaarden' terecht komen? En als jij zelf vind dat er geen steekje los zit bij jou paard, waarom haal je dan je eigen paard als voorbeeld aan bij jouw vraag?

sabinaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:13

Ik denk dat je zo een paard even een tijdje rust moet geven en even helemaal niet aan verder africhting moet denken. Zo te horen is het paard echt bang, weet niet waar die aan toe is en zal in zo een situatie moeillijk iets oppakken. Ik denk dat een tijdje op het land met andere paarden hem best goed zou doen. en dan rustig aan lekker met hem aan de gang gaan en helemaal opnieuw beginnen met het zadelmak maken, en zeker niet te overhaast. Gewoon ervoor zorgen dat hij weer vertouwen krijgt in jou en dan gewoon afwachten hoe het loopt. Mischien kan je ook even advies vragen aan Emiel Voest hoe dit probleem het beste is op te lossen.....

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:59

Citaat:
BTW: ik heb wel eens een artikel van Gert van het Hof gelezen. Hij wil zich best wagen aan extreme paarden/paarden met een probleem. MITS het dier echt heel veel kwaliteit heeft EN daarna bij een ruiter terecht komt die het dier fatsoenlijk verder op kan leiden. Anders vind hij het niet de moeite waard het risico te nemen dat als hij het paard zadelmak aflevert de ruiter er alsnog zijn nek op breekt.

Wat ik begrepen heb van gert zelf heeft hij mijn paard nooit in het echt gezien. De bevriende africhtingsstal heeft gert gezegt dat hij er niet aan moest beginnen en dat heeft gert toen ook gedaan.

Citaat:
Maar wat is dan het probleem? JIJ vind dat er geen steekje bij los zit. JIJ gaat er zelf straks weer op stappen. WAT doet het verleden van het paard er dan nog toe? En WAAROM zou je willen weten waar dit soort paarden anders terecht komen? En wat bedoel je dan met DIT soort paarden, als je zelf vind dat er bij je eigen paard geen steekje los zit? Of wil je soms stiekem graag horen hoe goed, dapper en nobel je bezig bent door dit paard een 'tweede kans' te geven???

met dit soort paarden bedoel ik paarden die gewoon helemaal op een verkeerde manier geprobeerd zijn zadelmak te maken. Dus niet paarden waar een steekje bij los zit, maar paarden die niet via de goede weg voor dat paard zadelmak gemaakt zijn.

Het blijkt maar weer eens dat ik via bokt mezelf minder goed duidelijk kan maken dan verbaal. (daar heb ik vaker last van) dus ik hoop dat het nu duidelijk is. zo niet weet ik ook niet meer wat te zeggen

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:04

Nou ik begrijp je prima hoor, maar Jasmijn78 reageert wel vaker behoorlijk fel in topics volgens mij :)

Mijn pony kreeg ik ook op het moment dat ze vrij gevaarlijk was. Daar zit ook heel veel tijd en moeite in. Ik zal haar ook nooit zomaar aan iemand meegeven zonder dat ik er bij ben of aan iemand die ik er niet 100% mee vertrouw, heb het ook al meerdere keren fout zien gaan. Ze is een pittig en dominante pony, die je wel op een goede en vooral eerlijke manier moet behandelen anders pakt ze je geheid terug en dat is dan niet zachtjes.
Het is een ontzettend lief paard en ik kan alles met haar, maar als ik haar ooit zou moeten verkopen, krijg ik daar nog best een kluif aan. Bij menig ander had ze al bij de slacht gestaan wegens vals en gevaarlijk ben ik bang := En dat is echt niet alleen karakter, maar zeker heel veel verleden.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:16

het is makkelijk om te zeggen dat er bij het paard een steekje los zit, elk paard is anders en heeft een andere manier nodig om mee om te gaan. misschien is dat dit bij dit paard behoorlijk mis gegaan....en hebben de mensen destijds dus niet goed gehandeld. we waren er niet bij, dus beetje voorbarig om te zeggen dat het paard niet deugd. medische dingen zijn uitgesloten zeg TS dus of het paard is idd niet goed of mensen hebben het verpest.
als mensen het verpest hebben..... kan het naar mijn inziens altijd goed komen. het heeft alleen heeeeel veeel tijd nodig. Tijd dat het paard vertrouwen krijgt in jou.

Slechts 1% is gek geboren, de rest is gek gemaakt! Hoop dat die van jou niet tot die ene procent behoort!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:41

En dan nog is 'gek geboren' meestal een kwestie van hoofdproblemen als tumoren oid.. en dan is het idd een aflopende zaak die je snel moet eindigen, dat is voor iedereen het beste.
Maar dit paard wekt bij mij nou niet echt de indruk dat dat het geval is.

Orchidee21Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:34

geef het dier niet zomaar op maar gooi het op een andere tak van sport namelijk mennen.
Wellicht is dit paard er geschikt voor en accepteert ie dat wel.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:04

Ik heb zelf eens een pony ingereden denk dat ik het mijn tweede keer ook wel lukt. Maar ligt eigenlijk aan het karakter van het paard. Deze pony had wel een goed en rustig karakter maar kon af en toe wel iets onverwachts doen maar het lukte wel

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:18

Citaat:

De meeste belanden bij de slacht. Een klein deel wordt nooit meer gebruikt maar slijt het leven in een weilandje en een ander klein deel beland bij mensen die er de tijd voor nemen het heel rustig aan te pakken op het tempo van het paard en worden uiteindelijk vaak paarden die goed te rijden zijn maar wel een bepaalde gebruiksaanwijzing hebben.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:02

Sommige paarden/pony s wisselen veel van eigenaar,dat zegt net zoveel over de eigenaar als over het paard.
En ik kan mij voorstellen dat beroepsmatige africhters , bij sommige dieren graag hun beurt voorbij laten gaan.......

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:06

Hoe gaat het ondertussen?

Thaliaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 11:06

het paard mankeert wat... ga er pas weer op als hij HELEMAAL goed is. Nog een tip: laat ook zijn zenuwen eens checken. Een neurologische aandoening kan ook veel pijn veroorzaken, maar je denkt er niet zo snel aan...