heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:07

het valt me op dat tegenwoordig bijna iedereen met sporen rijd. }:0 ikzelf niet. mijn paard is gewoon goed voorwaarts en heb er geen problemen mee, we rijden B. :D maar als ik aan andere vraag waarom ze sporen dragen/gebruiken kijken ze me meestal stom aan, alsof het gewoon normaal is. :( ik zie het nut er niet van in, ik heb zo ook het vermoeden dat mijn buurmeisjes het alleen maar doen om te showen, hier het verhaal:

het zijn 2 meiden, meisje R en meisje K(ga verdere namen niet noemen), meisje R rijd op een fries, meisje K op n NRPS(3/4 arabier). ze hebben beide van dezelfde persoon les, die had gezegd dat meisje R beter korte sporen kon gebruiken, aangezien de fries erg lomp was. daarna(na een maand) ging meisje K sporenbandjes dragen(dus zonder sporen). ik vroeg waarom maar gaf geen antwoord, en nu rijden ze ook met sporen! ze vroegen waarom ik geen sporen droeg en ik gaf eerlijk antwoord dat het (nog) niet nodig was, daar spotte ze een beetje mee en ik vroeg waarom zij sporen droegen, weer geen antwoord. :( :( :( :(

is het dan echt nodig dat iedereen sporen draag? om stoer te doen? of indruk te maken, beter te lijken of WAT DAN OOK?

sorry voor het verhaal :o maar ik zie het nut er niet van in.

ps. paard van meisje K gaat er elke keer wel 2 keer vandoor, ze galoppeert veel en ik vind dat ze geen stil been heeft, is het dan welverantwoordelijk. het paard zelf is van nature best goed voorwaards, en doet alles zonder sporen meer ontspannen(vind ik).

wat vinden jullie? word het een beetje "mode", net als een paar jaar terug de bontjes?

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:10

Ik heb ook een poosje met sporen gereden, het was maar een maand denk ik.
Mijn paard is van zichzelf niet erg voorwaarts, maar nu gaat het steeds beter.
Ik ben eigenlijk gestopt met de sporen omdat ze steeds maar afzakten dus het had dan toch geen nut. :')
Maar mijn reden was dus omdat het paard van zichzelf niet erg voorwaarts is. ;)
Nu rij ik zonder sporen, maar het gaat echt super!

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:11

Ik rijd zelf ook met sproren op mijn 4 jarige pony, gewoon omdat mn lesgeefster aangaf dat het beter was bij mn pony, aangezien hij heel erg door het binnenbeen heen valt. Verder loopt hij er erg goed onder. ;).
Maar nee voor de show doe ik het echt niet ik vind het eerder lelijk :7

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:12

ja, dat is een goede reden, ik heb niets tegen op sporen, maar ik vind wel dat je een goede reden moet hebben, en in mijn ogen heb meisje K dat dus echt niet. ;(

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:14

nee hoor ik rij zonder :D
ik heb ze niet nodig bij mijn paard,ze is van zichzelf echt super voorwaarts dus nee ik heb geen sporen nodig :)

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:15

Tijdens dressuurmatige training gebruik ik altijd sporen, puur om haar actief aan het been te houden. Ik hou mijn hakken uiteraad wel altijd naar beneden zodat ik niet blijf prikken anders heeft het uiteraad geen zin.

Tijdens springen en buitenritjes heb ik dat niet nodig, dan is ze voorwaarts genoeg en dan vind ik het ook absolute onzin om dan alsnog wel met sporen te rijden.

Dus ik doe het voor het effect, en absoluut niet voor de show!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:15

op 9 van de 10 parden draag ik geen sporen.
ik vind idd ook dat het vaak of verkeerd gebruikt word [slecht aan het been] of het staat zo chique.

neemt niet weg dat het in het hogere werk een ander verhaal is. ;)

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:17

mariskalove schreef:
daarna(na een maand) ging meisje K sporenbandjes dragen(dus zonder sporen).

Hoe doe je dat dan? Bandjes blijven volgens mij niet zitten zonder sporen...............

polly76

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:18

ik rij idd ook met kleine knop spoortjes om bv het extra ff "kriebelen "aan het binnen of buiten been. het is een hulp middel en geen ding om je paard er mee naar voren te schoppen dan lijkt mij dat het paard/pony alleen nog maar meer tegen het been gaat worden dan zou ik persoonlijk liever een zweepje gebruiken om hem even bij te tikken.

Princesj

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:21

Ik rij alleen op wedstrijd met sporen. Niet omdat ik het stoer of mooi vind, maar puur om een eventuele correctie klein te kunnen houden. Je krijgt toch altijd een kleine storing als je met je zweep in moet werken.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:22

Ik rij zonder sporen. Op dit moment is hij goed aan het been. Dus heb naar mijn mening nu geen spoortje nodig. Hou er ook niet zo van om mee te rijden. Ben dan bang dat ik het verkeerd doe. Terwijl dat eigenlijk best mee valt. ;)

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 09:25

Tavanta schreef:
mariskalove schreef:
daarna(na een maand) ging meisje K sporenbandjes dragen(dus zonder sporen).

Hoe doe je dat dan? Bandjes blijven volgens mij niet zitten zonder sporen...............
heb echt geen idee, ze had volgens mij extra bandje bijgemaakt(zwart touwtje)

Femkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:28

Mijn verzorgfjordje was echt totaal niet voorwaarts dus gingen de eigenaren met sporen rijden toen zeiden ze tegen mij probeer het ook eens. Het hielp super goed, maar ik vond het toch een beetje zielig, want je kan er ook op oefenen dat die doorloopt. Heb ik gedaan en nu is ze lekker voorwaarts! Ik ben niet tegen sporen tenzij je ze verkeerd gebruikt en voor een verkeerde reden zoals jij ook al zei. :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:40

Waar je je druk om maakt zeg. Iedereen moet toch lekker voor zichzelf weten of ze wel of niet met sporen rijden?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:43

het is wel een beetje een mode verschijnsel geloof ik, het stomme is dat ik het ook wel mooi vind staan eigenlijk. Maar ja, een spoor is een hulpmiddel geen mode artikel.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:44

Gulpje schreef:
Waar je je druk om maakt zeg. Iedereen moet toch lekker voor zichzelf weten of ze wel of niet met sporen rijden?

Mits die gene weet hoe hij/zij het moet gebruiken.
Ik zie genoeg mensen die hun sporen letterlijk door hun paard heen proberen te douwen, en nee dan mag van mij niet iedereen zelf weten of hij/zij met sporen rijdt.

Ik rij zelf niet met sporen en op mijn pony komen ook geen mensen met sporen om.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:46

@Gulpje; vind ik ook

ik rijd ook met sporen, omdat mijn pony zeer slecht voorwaarts
was toen ik hem kocht. ik had er toen ook nog een zweep bij.
Deze zweep heb ik inmiddels niet meer nodig, hij heeft veel meer respect voor mijn been gekregen. De sporen houd ik om,
want ik ben van plan na de Brabantse (hopen dat ik erheen mag, en anders ga ik ook over:D) naar de M te gaan en dan moet je sporen. Ik moet mijn sporen nu nog regelmatig gebruiken, maar steeds zachter. Over een tijdje zal ie wel genoeg respect hebben voor alleen mijn kuiten dat ik het spoortje alleen in sommige gevallen nog nodig heb :)
Ik hoef nu niet telkens te blijven schoppen, wat je ook veel
ruiters ziet doen. Soms even een spoortje, en dan weer lekker
rustig doorrijden ,vind ik veel fijner. Mijn pony zeer zeker ook :)

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:47

roxiie schreef:
Ik zie genoeg mensen die hun sporen letterlijk door hun paard heen proberen te douwen, en nee dan mag van mij niet iedereen zelf weten of hij/zij met sporen rijdt.

Ik rij zelf niet met sporen en op mijn pony komen ook geen mensen met sporen om.

Je zult het er dan maar druk mee hebben dan, om iedereen de hele dag spoorles te geven :roll:

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:48

Ik rijd ook zonder sporen ;)
ik vind het best zielig namelijk ^^
ik vind dat je met je benen al genoeg kan bereiken..
En zou dat niet lukken dan kan je altijd nog een klein tikje geven.
Om meteen bij elke x een punt in je buik gedrukt te krijgen vind ik best ver gaan

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:48

roxiie schreef:
Gulpje schreef:

mee eens :j
als je ze goed kunt gebruiken dan kun je ze dus ook aan hebben zónder ze te gebruiken. dan maakt het toch niet uit?

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:50

Ik rijd niet met sporen, heb er nog nooit mee gereden, en ben dat ook niet van plan.
Maar mijn paarden zijn ook wel voorwaarts, heb het niet nodig.

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:51

als je er mee om kan gaan, vind ik sporen geen probleem
zelf gebruik ik ze in elk geval niet, heb ze ook niet nodig
valt mij wel op dat vooral ook heel veel kleine ruitertjes, van amper
een jaar of 7 allemaal al met spoortjes rijden, dat vind ik dan wel wat overdreven

Kwal

Ik gerbuik bij dressuur en soms bij springen wel sporen, dat doe ik omdat mijn paard erg smal is en lange benen heb. Als ik zonder sporen rijd (dressuur) voelt ze m'n been gewoon niet, of ik moet mijn hakken optrekken.

Ik draag ze dus ook voor het effect, maar ik moet wel zeggen dat het er proffesioneel (als je dat zo schrijft :P ) uitziet :P

Daihyo

Ik rijd op mijn bijrijdpaard met sporen, omdat ik zo mijn hulpen meer kan verfijnen (M2 paard).
Op mijn eigen pony rijd ik zonder sporen. Hij is nog jong, heeft het nog niet nodig.
Wel heb ik een zweep erbij.

Ik heb geen probleem met sporen. Op welk niveau dan ook.
Als de ruiter ze maar goed gebruikt ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:53

met mijn pony heb ik altijd met sporen gereden, omdat die gewoonweg slecht aan het been was en van wakker zetten met behulp van een zweep schrikkerig/paniekerig werd, wat ook niet bevorderlijk is in een dressuurproef of voor ontspanning.
Mijn verzorgfries rijd ik soms met sporen, ze is goed genoeg vooruit en aan het been, maar negeert de zijwaartse hulpen en dan is een spoortje toch wel handig.
verder rij ik zelden met sporen, mijn paard is voorwaarts genoeg en gevoelig voor het been. Want voorwaarts zijn heeft is niet hetzelfde als respect en actief voor het been.
Sporen dienen in de eerste plaats om je hulpen te verfijnen en/of verduidelijken en eventueel om te corrigeren. Ze zouden niet moeten gebruikt worden als je nog geen stabiele beenliging hebt.