rijden met elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xJolijn

rijden met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 15:53

ik rijd zelf niet met elastiek, en ben het ook niet van plan, maar ik vraag me af, hoe doe je zo'n ding nou om? bij de een zit ie aan de singel, door de bitringen en dan boven het hoofd vastgemaakt(met dat schuifding wat erop zit), en bij de andere gaat ie ook aan de singel, door de bitringen en dan aan de zijkant van het zadel/longeersingel vast, en sommige nog anders! maar wat is nou de goede manier? en waarom? :o :o :o

Roooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 17:41

Ik weet er ook niet zo veel van, maar bij de manege waar ik rijd doen ze het altijd op de 1e manier.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 18:40

ja, dat zie ik ook het meest, en het stond ook in een paardenboekje :D , maar laatst zag ik weer een paar meiden met een elastiek op de 2e manier, het was hun paard niet(bijrijdpaardje voor 1x per week), en de eigenaar is iemand uit het dorp die ik goed ken, waarvan ik weet dat hij liever niet wil dat er met hulpteugels gereden word, en als ze dat dan doen, dat ze het wel goed doen. maar ik vind het oneerlijk tegenover de eigenaar als de meiden het niet goed doen :( , dan ben ik bereid het tegen de eigenaar te vertellen,

niet om banketstaaf te doen tegenover de meiden, :o maar het is ook niet eerlijk tegenover de eigenaar, en ze weten best dat hij het liever niet wil, maar als ik niet weet hoe het elastiek goed functioneert, kan ik het hem ook niet vertellen natuurlijk ;)

lang verhaal

m1992

Re: rijden met elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 15:27

Wel erg flauw van die meiden dat ze dan niet naar de eigenaar luisteren. Hopen dat hij een keer langskomt als ze er verkeerd mee rijden, dan zal het gauw afgelopen zijn denk ik.

Ik rijd zeer zelden met elastiek, longeren wel eens. Ik doe gewoon aan de singel vast en dan aan het bit.

mypoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 19:57

er zijn meerdere manieren om de elastieken vast te maken, afhankelijk van de inwerking en soort houding die je wil bereiken...
persoonlijk heb ik een hekel aan die elastieken, en helemaal als ze verkeerd gebruikt worden kunnen ze grote gevolgen hebben voor de spieren van je paard

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:49

bij ons op de manege hebben ze voor sommige paarden ook elastieken. allemaal op de eerste manier vastgemaakt.
bij sommige paarden gebruiken ze het, omdat ze een holle rug hebben en als ze met elastieken gereden worden moeten ze hun rug bol maken.
bij ander paarden is het, omdat ze hun hoofd te ver naar boven doen. (persoonlijk vind ik het dan niet nodig om met elastieken te rijden)
maar ik vind dat die meiden het eerst aan de eigenaar hadden moeten vragen of ze elastieken mochten gebruiken. en als het niet mocht hadden ze het niet moeten doen.

xEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 13:59

Mijn shetje loopt met Elastiek, waarom? Puur omdat hij dan met gewicht leert om z'n rug te ontspannen. Hij loopt uitzichzelf snel in de krul. Om dit te voorkomen doe ik hem een elastiek om op de maat van een paard/ pony van 1.58. Er staat geen druk op als 'ie z'n hoofd omhoog doet maar de aanwezigheid ervan helpt super. Sinds kort loopt ie erg lang en laag zonder dat er aan z'n hoofd gesjort wordt.

Ik heb hem op z'n hoofd. Daarna door de bitringen en aan de zijkant vast. Eronder is niet nodig bij hem omdat hij zo lang genoeg staat en er al prima op loopt:P

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:12

Ik rijdt de laatste tijd weer met elastiek.
Ik heb hem vast op de 1e manier.
gewoon aan de singel, zeg maar net onder het sjabrak.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:15

bij ons op de manege doen ze het op de eerste manier

Rianntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:28

hoe maken jullie het elastiek dan vast?
paard van mn iemand die ik ken liep ook met hulpteugels aan de longe, steigerde, kon evenwicht niet bewaren door die teugel, sloeg achterover, dood.
Om dit dus te voorkomen: rekt het elastiek ver genoeg mee, schiet het los als ze steigeren?

het lijkt me namelijk een stuk beter dan de 'gewone'touwtjes.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:33

rianntje, het elastiek rekt inderdaad mee, maar als je het tussen de benen door doet aan de singel, dan kan het hem niet naar achter uit evenwicht trekken, eerder juist weer terug omlaag..

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:31

De elastiek is een hals verlenger
Het is bedoeld voor paarden die te kort worden in de hals en die de druk van de handen van de ruiter niet goed kunnen weerstaan.

En daarom gebruik ik hem alleen bij mijn jonge paarden.

En het dus niet de bedoeling om de elastiek tussen de voorbenen te bevestigen