is dat dus ook te vroeg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

is dat dus ook te vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 19:47

hoi.

mijn shetlander is gister precies 2 jaar en 11 maanden geworden.
ik ben hem nu de comandos van de lange lijnen aan het leren (als voorberijding op het mennen)
dat 'werken' doe ik een keer per week tot een keer in de 3 weeken. (15-20 min)
ik wil hem nu dan ook zo langzamerhand een keertje voor de kar spannen. (heb ervaring)
nou weet ik dat je met mennen niet de rug belast, en aangezien de meeste holtes
op de leeftijd van 3 jaar wel zijn dicht gegroeit (in iedergeval genoeg voor licht ''werk'')
dacht ik dat dat wel kon. is dat nou ook echt zo. ;)

nu niet denken dat hij moet werken ofzoo... maar ik versprijt het gewoon, zodat hij ook
voldoende tijd krijgt om alles geestelijk te verwerken.
ik wil niets overhaasten.

ps. zou er op deze leeftijd ook een klein kindje van max. 20 kilo op kunnen zitten, voor ff?
hij is trouwens ruim en meter, en het is niet de bedoeling dat hij voor zijn 4e moet werken.

graag niet al te bichy andwoorden, haha :P

alvast bedankt 8-)

RoodZonnetje

Re: is dat dus ook te vroeg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 21:47

Ik heb compleet geen verstand van mennen, maar ik denk dat je voor een foto best iemand een paar seconden op die shet kan zetten. Als ie braaf is tenminste ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:42

Niemand erop voor hij 3.5 is, zou ik aanraden. lange lijnen werk kan: vooral stappen, laat hem verruimen en vertragen in stap met een goede tact (eer je dat voor elkaar krijgt ben je even bezig) en beetje sturen. Ik zou nog een half jaar wachten met het voor de kar zetten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 22:43

De groeiplaten zijn pas gesloten als ze 8 zijn, en dus op hun 3de nog lang niet...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 23:42

Liever nog niemand erop inderdaad. Ben er geen voorstander van om paarden zadelmak te maken voor ze minstens 4,5 zijn (en dan een half jaar weer de wei op en doorrijden als ze 5 zijn) Mennen kan vanaf twee jaar, mijn stalbaas beleert eerst paarden voor de sulky voor ze onder het zadel gaan, daar leren ze veel van en het is goed voor de achterhand :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-09 15:06

oke, dankje :P

met mennen ga ik denk ik toch maar wel beginnen.
rijden zie ik wel, maar in iedergeval bedankt voor jullie meningen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:08

Als je het rustig opbouwd moet het kunnen. Voor de kar is toch weer anders dan onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 15:22

Met mennen kun je inderdaad rustig beginnen, en er af en toe een licht kindje opzetten van 20 kg moet ook wel kunnen, mits het niet een heel iel dier is. Het verhaal wordt anders als je het dier gedurende een half uur of langer laat berijden maar een paar keer in de week even tien minuten zitten, daar loopt ie echt niks van op.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 09:49

suleilitha schreef:
Met mennen kun je inderdaad rustig beginnen, en er af en toe een licht kindje opzetten van 20 kg moet ook wel kunnen, mits het niet een heel iel dier is. Het verhaal wordt anders als je het dier gedurende een half uur of langer laat berijden maar een paar keer in de week even tien minuten zitten, daar loopt ie echt niks van op.

tot nu toe heeft mijn vriendin (45 kg? volgens mij iets lichter) er een beetje op gehangen (7 sec of zo haha)
en een klein kindje heeft er 15 sec op gezeten. ik deed het maar niet langer, want hij was braaf, en ik heb
geleerd dat je dan beter kan stoppen :P

hij is niet echt iel :p in tegen stelling zelfs ;) hij is een lekke stevige zitzak :o

wel fijn dat je het me me eens bent, sommige mensen zeggen dat je pas iets met een paard kan doen als hij 4.5 jaar is.
maar eelijk gezecht vind ik dat echt achterlijk laat. :P

thanks voor je andwoord :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 09:54

loveidefix schreef:
suleilitha schreef:

tot nu toe heeft mijn vriendin (45 kg? volgens mij iets lichter) er een beetje op gehangen (7 sec of zo haha)
en een klein kindje heeft er 15 sec op gezeten. ik deed het maar niet langer, want hij was braaf, en ik heb
geleerd dat je dan beter kan stoppen :P

hij is niet echt iel :p in tegen stelling zelfs ;) hij is een lekke stevige zitzak :o

wel fijn dat je het me me eens bent, sommige mensen zeggen dat je pas iets met een paard kan doen als hij 4.5 jaar is.

thanks voor je andwoord :D

Dat is niet achterlijk laat, dat is kijken naar de anatomie, naar het groeien van een dier en daarop baseren dat ze als ze 2,5 à 3 zijn (wat steeds normaler wordt) ze toch nog een beetje boel te piep zijn om wat te doen, dat hun botten en hun spieren daar gewoon nog niet klaar voor zijn.

Zeg dan gewoon dat het je niet boeit en dat je geen zin hebt om te wachten, dat is tenminste eerlijk, ipv 'met rijden zie ik nog wel'

W_aldrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 13:06

met mennenkan je inderdaad beginnen vanaf 2,5. Doen wij ook altijd

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:28

loveidefix schreef:

Ben het eens met Vjestagirl, ieder jaar dat je aan de voorkant wacht krijg je er aan de achterkant in veelvoud bij. Dus als je je paard al op jonge leeftijd inrijdt zal hij ook eerder versleten zijn. Maar goed, je moet het natuurlijk helemaal zelf weten :Y)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 19:40

ik rij hem toch niet in, of weeten jullie nu in een keer meer dan mij?

ik bedoel gewoon, dat ik het achterlijk vind om een paard tot zijn 4e in de wei te dondere, en dat hij daarna in een keer alles moet kennen! dat wil ik idefix niet aandoen, vandaar dat ik met alles rustig begin.

ik weet zelf ook wel dat de schijven in zijn rug pas volgroeit zijn met 6 jaar, maar onze rug is er ook niet op gemaakt om op te rijden, en toen je klein en in de groei was nam je toch ook wel eens een vriendinnetje op je rug, en daar heb je nu toch ook geen last van.?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:26

loveidefix schreef:
en dat hij daarna in een keer alles moet kennen! dat wil ik idefix niet aandoen, vandaar dat ik met alles rustig begin.

Hij hoeft toch niet ineens alles te kennen als hij het land afkomt? Ook dan kan je gewoon rustig opbouwen, hoeft niet persé voor een bepaalde leeftijd ofzo te gebeuren :) Paarden hebben niet zoals mensen kritieke leerperioden, zoals een mens dat het beste talen kan leren op jonge leeftijd.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 13:52

Goh, mennen is iets totaal anders dan rijden natuurlijk. Met mennen beginnen ze sowieso vroeger, omdat dit een paard minder belast; En is nu ook niet dat het diertje 500 kg moet trekken :P . hem de beginselen aanleren, zoals lange lijnen en zo, kan nu al idd. Dat hoort trouwens ook bij sommigen hun grondwerktraining en opleiding, dus waarom niet. Ik vind het wel veel, 3x/week 20 minuten. nu accepteert hij dat nog goed, maar je moet wel opletten dat je hem niet gaat forceren, mentaal gezien. Want hoe makkelijker ze in het begin zijn, hoe moeilijker ze kunnen worden op latere leeftijd, juist omdat er teveel werd gevraagd in het begin. "want ze leerden toch zo rap". Ik zou meer afwisseling inbouwen, en niet constant fixeren hierop. Zijn nog zoveel leuke dingen. Hoe dan ook, blijft het nog een jong paardje, semi-pubertje...
Wat het rijden betreft: tja, ik begin meestal op 3-3.5 jaar, afhankelijk van de structuur van het paard en de mentaliteit. Wat is beginnen? grondwerk, longeren, dekje erop, aanrakingen, longeersingel, zadeltje, erophangen. En dit meestal gespreid over een paar maanden. Sommigen zijn er nu eenmaal vlugger mee weg dan anderen. Het rijden zelf: eerste jaar lichtjes, paar keer per week maar een kwartiertje, zo opbouwen, en lichte oefeningen doen qua evenwicht en zo. wilt ie eens draven, ok, laat maar gaan. afwisselen met wandelingen en zo. Pas rond 5de zou ik beginnen met het serieuze werk. De manier van een half jaar terug op de wei zetten is niet slecht, maar de meesten hebben hiervoor het geduld :P . Mijn merrie is 6 en nog niet zadelmak, want ze is er mentaal niet klaar voor. En ze krijgt haar tijd hiervoor. Maar in dit geval vind ik het shetlandertje te jong, en zeker als er al iemand van 45kg gaat over hangen. Dat is zelfs voor een klein paardje al een serieus gewicht. Lijkt allemaal mss leuk, en hij laat het mss goed toe, maar vroeg of laat krijg je de rekening gepresenteerd, en wordt hij onhandelbaar door die "leuke" dingen.

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:07

ik ben het wel een beetje met meliciana eens,
en met alleen maar gedult, zul je later veel meer plezier beleven dan dat je in een jaar lang tijd aller erdoor racet, en daarna je pony een terugsprong neemt,

ik snap jou ook wel. maar een shetlander ziet een gewicht van 45 wel heel iets anders, ik denk dat je daar nog wel even mee kan wachten,

mijn pony is nu 4 en we zijn pas begonnen met 3,5 jaar, en geloof me je kan er nog geen veilig rondje op rijden, we doen alles op gemak, en hij vind alles nog zo eng,, gewoon rustig stapje voor stapje,
en wat geeft het als met met 6 jaar nog niet kan rijden, ik zie dat hij nu eindelijk toch wel wat stapjes maakt, want ik kan er nu opzitten, ik kan het zadel er al opleggen, hij kan al halthouden ( heel belangrijk bij die :O).. wat maakt mij het uit of dat nu een half jaar heeft geduurd of een weekje,
de een is er makkelijker in dan een ander, maar hou daarom wel rekening met hun bouw en omgeving, en hoe hij het zelf ervaart.

succes verder

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:18

Weer zo eentje: begint met deze vraag alsof ze écht graag wil weten wat de meningen zijn. Dan komt er naar haar zin iets teveel aan meningen dat ze geduld moet hebben, en dan worden de antwoorden al wat snibbiger.

Wees gewoon eerlijk: je hebt geen geduld om te wachten tot je pony er écht klaar voor is, je loopt nu al aan te klooien lees ik. Laat dat dier nog even lekker met rust. Want het is gewoon zo: die pony is nog te jong, klaar. En 7 seconden of 15 seconden of een uur, dat maakt niet uit. Als je wil rijden of mennen, koop dan een paard wat oud genoeg is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 14:26

Voor mennen is deze oud genoeg, Gamblers Cup ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 15:17

loveidefix schreef:
ik rij hem toch niet in, of weeten jullie nu in een keer meer dan mij?

ik bedoel gewoon, dat ik het achterlijk vind om een paard tot zijn 4e in de wei te dondere, en dat hij daarna in een keer alles moet kennen! dat wil ik idefix niet aandoen, vandaar dat ik met alles rustig begin.

ik weet zelf ook wel dat de schijven in zijn rug pas volgroeit zijn met 6 jaar, maar onze rug is er ook niet op gemaakt om op te rijden, en toen je klein en in de groei was nam je toch ook wel eens een vriendinnetje op je rug, en daar heb je nu toch ook geen last van.?

Je kunt hem ook gewoon tot zijn 4de in de wei zetten en dan rustig de tijd nemen om hem alles te leren, rustig beginnen. Er is namelijk geen wet dat je er met zijn 4,5de op moet kunnen rijden 8)7

En ja, ik heb wel last van dat ik als klein meisje dingen deed met mijn rug waar die toen nog niet klaar voor was. Ik heb ernstige rugklachten, schouderklachten, knieklachten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:10

suleilitha schreef:
Voor mennen is deze oud genoeg, Gamblers Cup ;)

Dat is jouw mening. En de meningen over deze zijn nogal verdeeld. Dat sommige mensen het gewoon doen en hun paard niet direvct de vernieling in zien gaan, wil niet zeggen dat het gezond is.

En als ik even niet naar het lichamelijk kijk, maar puur naar het geestelijke deel: 2,5 jaartjes pas, kom op zeg, dat is een baby. Geef het de tijd!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:27

2 En 11 maanden maakt bij mij toch echt bijna 3 jaar!
En 20 kilo...ja dat kan best voor even. Ik neem aan dat je niet de piaffe er direkt in wil rijden?? :D :D :D Doe dat pas als de shet wat ouder is he!! :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:28

Ik ga vanavond mijn veulen van 1 jaar en 1 maand oud maar eens opzadelen denk ik... :roll:

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:43

Succes dan he! Als je iets te groot bent om er op te gaan zitten, de beugels lekker kort, dan valt de lengte niet zo op!

Gamblerscup...dit antwoord slaat nergens op...1 jaar en 1 maand of bijna 3 is een wereld van verschil!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:54

Allebei te jong voor wat er mee gedaan gaat worden..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-09 16:58

Dat jij en ik het misschien anders zouden doen, neemt nog niet weg dat b.v een draver al met 1 jaar voor de kar gaat, en de helft van Nederland zijn of haar paard al volop beleerd met 2 1/2 jaar.
Mits voorzichtig gedaan en dus niet elke dag, denk ik dat het niet zo veel kwaad kan.