Wanneer te snel kwa vooruitgang en lessen wanneer niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kensha

Wanneer te snel kwa vooruitgang en lessen wanneer niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-09 09:17

Ik heb hierbij wel eens het gevoel ik vrij langzaam vooruit gaat ook met kwa lessen terwijl het het tegenovergestelde.

Heb nu al bijna een jaar les. Galoperen kan ik pas sinds kort en kan al vrij kleine stukken zonder stijgbeugels rijden en mijn balans is met het jaar verbeterd ook het stuurproblemen wat ik in het begin had.
(je zou niet eens willen weten hoe ik vorige jaar erop zat)

Nu weet ik wel dat ik op een goeie snelheid gaat en eigelijk vrij snel vooruit gaat maar er was een periode dat ik het tegenovergestelde vond.

Ik heb een lange tussenstop gehad dat ik niet met paarden zat dat was meer dan 5 jaar lang zo tot het paardenvirus bij mij terug kwam.

Nu vraag ik mij af wanneer vindt jij een persoon te snel of te langzaam gaat? kwa vooruitgang en kwa lessen de persoon ermee krijgt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:01

Je gaat nooit te snel of te langzaam maar altijd in je eigen tempo. Paardrijden is gewoon een hele moeilijke sport en je bent nooit uitgeleerd. Ook als je jaren rijdt kun je het gevoel hebben dat je alles even helemaal kwijt bent waardoor je weer even terug moet naar de basis. Ik zou me als ik jou was geen zorgen maken over het tempo waarin alles gaat maar gewoon genieten van het rijden, als je je namelijk teveel richt op wanneer je iets zou moeten kunnen dan lukt het niet, terwijl je als je gewoon geniet en ontspant met het rijden ineens zult merken dat je bijna ongemerkt erg vooruit bent gegaan.

Anoniem

Re: Wanneer te snel kwa vooruitgang en lessen wanneer niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 11:06

Ik vind het nooit te snel of te langzaam, want iedereen heeft z'n eigen tempo. Heeft te maken met talent, lichamelijke conditie, leeftijd, vrij voelen, frequentie van lessen etc...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:07

Als een ruiter niet vooruit gaat na een les en dus bij de volgende les, achteruit lijkt te zijn gegaan, dan vind ik dat je te langzaam vooruit gaat of zelfs niet. Tussen de lessen moet je de tijd gebruiken om hetgeen je geleerd hebt, te oefenen. Bij de volgende les moet het dan iets beter gaan. Hoeveel beter maakt dan niet uit. De 1 leert nu eenmaal snel en de ander wat langzamer. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:22

Vur, hoe wil je een manegeruiter laten oefenen tussen de lessen door :? Los van de longe galopperen op de rugleuning van de bank? :+

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 13:51

Sonja schreef:
Vur, hoe wil je een manegeruiter laten oefenen tussen de lessen door Los van de longe galopperen op de rugleuning van de bank?

De kans dat je met 1 keer manegeles (en op een afgestompt manegepaard) in de week echt goed gaat leren rijden is ook nihil....

Als je goed wil leren rijden binnen een afzienbare tijd zal je er veel geld, tijd en energie in moeten stoppen (eigenlijk net als met andere sporten). Om enige vooruitgang te maken zul je echt wel minstens 3 keer per week moeten rijden, waarvan 1 keer per week goed les. De overige keren moet je inderdaad zelf gaan oefenen om het geleerde in de les in de praktijk te brengen. Daar leer je namelijk het meest van.

Het is leuk als een instructrice steeds vertelt wat je moet doen, maar uiteindelijk moet je het ook zelf leren aanvoelen en het zelfstandig toe kunnen passen.

Dus eigenlijk moet je om echt goed te leren rijden wel een (eigen) paard tot je beschikking hebben. En dan het liefst een paard dat past bij je niveau (dus een eenvoudig, maar correct gereden wat ouder Z paard, met een licht vergevingsgezind karakter is heel geschikt om goed de beginselen op te leren, een onervaren ruiter op een jong paard is weer een slecht idee)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:29

Zoekt de gemiddelde manegeruiter dat dan denk je?
Ik denk het niet namelijk.

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 14:37

ik vind meestal dat jij alleen zelf bepaald wanneer je het gewoon goed doet is er niks aan de hand je hebt mensen die het sneller doorhebben hoe iets moet maar je heb ook mensen die er wat langzamer over doet en die er dan ook wel komen het gaat er helemaal niet om om hoe snel of hoe langzaam het gaat het enige wat telt is dat je gewoon plezier heb en dat je er van geniet want meestal voel je je eigen al snel vrij als je op een paard zit

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:14

Iedereen leert op zijn eigen tempo, dus wat dat betreft, je gaat nooit 'te snel' of 'te langzaam'.
Waar komt jouw twijfel vandaan, kun je dat verder uitleggen? :)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:17

oh, te snel leren is zeker ook niet goed, ik leer vrij snel, wat ook betekend dat ik veels te vlug mezelf verkeerde dingen aanleer.
En als er iets verschrikkelijk moeilijk is, is het slechte gewoontes afleren :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:19

Los daarvan denk ik dat 'de basis' het allerbelangrijkste is.
Liever dat je daar wat langer mee bezig bent, dan dat je snel 'truucjes' leert. Als je basis in orde is, pik je andere dingen toch sneller op. :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-09 20:42

TurdusMerula schreef:
Iedereen leert op zijn eigen tempo, dus wat dat betreft, je gaat nooit 'te snel' of 'te langzaam'.

Tsja ik rij vrij een jaar een dacht ik vrij langzaam vooruitging maja moest ook vergelijken hoe de andere pensionklanten vooruitgang was en dat ik niet zo moet denken bij mij te langzaam ging.

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:28

Je moet je eigen niet vergelijken met andere pensionklanten, je leert in je eigen tempo.
Neem eens een keer een lesje van een andere instructeur en bespreek wat die van jou rij kunsten vindt misschien helpt je dat.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:48

kensha schreef:
TurdusMerula schreef:

Tsja ik rij vrij een jaar een dacht ik vrij langzaam vooruitging maja moest ook vergelijken hoe de andere pensionklanten vooruitgang was en dat ik niet zo moet denken bij mij te langzaam ging.

Wat zou jij graag kunnen wat pensionklanten nu al kunnen dan? Heb je voorbeelden? :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-09 07:08

Eigelijk kwam het ook ergens door dat een ander pensionklant even mijn paard gereden had nou bleek die van mij ergens boven de L kon rijden en ik zit niet eens op de B en ja daar viel het kwartje voor mij.

Maar ik weet wel beter nu, mijn sturen moet zowieso wat beter worden en dat ik zonder zadel zou moeten kunnen rijden als mijn balans volledig in orde is.