Mensen denken er te makkelijk over?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiechic

Mensen denken er te makkelijk over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:31

Ik vraag me af wat jullie hier vinden.
Ik zie heel vaak bij mensen in het profiel staan, B dressuur maar is Mklaar en bevestigd. (of iets anders natuurlijk)

Persoonlijk heb ik het idee dat mensen er echt veel te gemakkelijk over denken. Ik rijd momenteel PSG, en dacht 2 jaar geleden ook dat ik alles van het PSG beheerste.. Dan moet je PSG gaan starten en daar sta je dan. Het is echt een hele weg om er te komen.
Je paard kan dan wel bepaalde oefeningen beheersen, maar bevestigd vind ik echt een groot woord.
Wanneer je over de 65 % gaat stijgen, dan vind ik het bevestigd.

Ik vind dat veel mensen daar veel te licht over denken, ik ben benieuwd wat er gebeurt als zo'n combinatie in real live M gaat starten (of in mijn geval 2 jaar geleden PSG )

Wat vinden jullie daarvan?

melissa_b

Re: Mensen denken er te makkelijk over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:33

Wat is PSG?

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:36

melissa_b schreef:
Wat is PSG?

prix st george

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:41

Ja, ik vind ook dat veel mensen er te makkelijk over denken, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met opschepperij. Dan heeft een paardje (B combinatie) goed gelopen, denkt ruiter / amazone al gelijk dat het paard een L2 / M1 wedstrijd zou kunnen winnen ;)

Ben het alleen niet met je eens dat een score > 65% bevestigend zou zijn, ik vind een winstpunt (score vanaf 60%) al bevestigd. Dit betekent dat je het niveau aankan. 65% vind ik betekenen dat je het niveau heel goed beheerst.

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:43

kimnytocize schreef:
Ja, ik vind ook dat veel mensen er te makkelijk over denken, maar ik denk dat dit ook te maken heeft met opschepperij. Dan heeft een paardje (B combinatie) goed gelopen, denkt ruiter / amazone al gelijk dat het paard een L2 / M1 wedstrijd zou kunnen winnen ;)

Ben het alleen niet met je eens dat een score > 65% bevestigend zou zijn, ik vind een winstpunt (score vanaf 60%) al bevestigd. Dit betekent dat je het niveau aankan. 65% vind ik betekenen dat je het niveau heel goed beheerst.

vind je dan ook, dat wanneer je over de 65% gaat stijgen je dan pas klaar bent voor een volgende klasse? Of vind je dat je opzich eerder al over zou stappen?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:43

Ik vind het kwalijker dat er bijv. bij advertenties vaak staat "100 % gezond", terwijl er nog nooit een keuring is verricht (of een klinische keuring in een ver verleden).

Ik geloof de advertenties al helemaal niet meer. Laatst stond er ook een gezond paard aangeboden, kijk je de berichten door uit het verleden (jammer dat het zo moet) en dan staan de meeste reacties in het centrale topic over zomer eczeem i.c.m. met desbetreffende paard.

Het bepalen van het niveau is moeilijk want vanaf een plaatje kan je niet zien of iemand daadwerkelijk dit niveau rijd met het paard.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 14-04-09 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:43

Heel veel mensen overschatten het inderdaad.
Ik zeg ook altijd, ga het eerst maar eens doen, dan praten we verder of het niveau klopt. Zeker bij mensen die nooit wedstrijden hebben gereden. Mensen die dat veel gedaan hebben die hebben vaak een eerlijker beeld van wat ze rijden.

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:46

Less schreef:
Ik vind het kwalijker dat er vaak staat "100 % gezond", terwijl er nog nooit een keuring is verricht (of een klinische keuring in een ver verleden).

Ik geloof de advertenties al helemaal niet meer. Laatst stond er ook een gezond paard aangeboden, kijk je de berichten door uit het verleden (jammer dat het zo moet) en dan staan de meeste reacties in het centrale topic over zomer eczeem i.c.m. met desbetreffende paard.

Het bepalen van het niveau is moeilijk want vanaf een plaatje kan je niet zien of iemand daadwerkelijk dit niveau rijd met het paard.

ja, zo gaat dat tegenwoordig, maar dat geld voor bijna alles.. Je kunt helaas haast niets meer vertrouwen.
Ik heb een tijd terug een paard gekocht, wat op de foto's 100% was, maar later artrose in zijn been leek te hebben.
Gelukkig kon ik het paard terugbrengen naar de vorige eigenaar want zij wisten hier alles vanaf.
Dit is natuurlijk echt balen, want het was een jong talent, maar ik hoef natuurlijk geen jong talent met gebreken.
Ik vind het ook erg vervelend dat hierover gelogen wordt, om er zelf beter van te worden.

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:47

kazary schreef:
Heel veel mensen overschatten het inderdaad.
Ik zeg ook altijd, ga het eerst maar eens doen, dan praten we verder of het niveau klopt. Zeker bij mensen die nooit wedstrijden hebben gereden. Mensen die dat veel gedaan hebben die hebben vaak een eerlijker beeld van wat ze rijden.

Ik heb inderdaad ook pas echt een eerlijk beeld gekregen toen ik het moest gaan doen, dat zeg ik eerlijk.
De eerste paar klasses waren neit zo moeilijk, maar toen kwam dat Z, en daar ben ik mezelf toch wel tegen gekomen.
Ik dacht, dat doe ik even, maar dat valt toch vies tegen..
Dat geld trouwens ook voor het beginnen in het M vind ik persoonlijk

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:50

Jamiechic schreef:
ja, zo gaat dat tegenwoordig, maar dat geld voor bijna alles.. Je kunt helaas haast niets meer vertrouwen.
Ik heb een tijd terug een paard gekocht, wat op de foto's 100% was, maar later artrose in zijn been leek te hebben.
Gelukkig kon ik het paard terugbrengen naar de vorige eigenaar want zij wisten hier alles vanaf.
Dit is natuurlijk echt balen, want het was een jong talent, maar ik hoef natuurlijk geen jong talent met gebreken.
Ik vind het ook erg vervelend dat hierover gelogen wordt, om er zelf beter van te worden.

Jee zeg, dat is ook niet niks. En natuurlijk mag je verwachten dat wanneer je een jong paard koopt, dit zonder gebreken is. Hoe wist je dat de eigenaren hier van af wisten...

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 09:55

Mensen overschatten het zeker.

Maar wat ik ook vaak vind is dat als mensen 10 winstpunten hebben gehaald in een klasse, ze meteen doorgaan naar de volgende. Omdat ze denken dat ze dan binnen een bepaalde tijd in de Z zitten.

Ze komen er wel, tuurlijk, 4x in de week op wedstrijd waarvan je van tevoren de jury's even uitgezocht hebt ;)

maar uiteindelijk komen ze zichzelf toch wel tegen.

Ik heb nu een paard die nu ong een maand of 4 onder het zadel is. Iemand die ik ken heeft ong hetzelfde, gewoon een jonkie. En die rijdt nu wedstrijden met haar paard. Steeds onder de 170. En dan vraagt ze aan mij waarom ik nog niet start, want 'het is toch maar B' . Ik start niet omdat ik voel dat mijn paard nog niet klaar is om de ring in te gaan, ook al is het dan nog maar B. Ik wil straks zelfverzekerd de ring in stappen en sámen naar een hoger niveau werken. Want in principe kan ieder paard in de klasse M/Z lopen, maar ik vind de manier waarop wel belangrijk.

Mijn mening is dat je pas klaar bent voor de volgende klassen als je hebt gepresteerd in de vorige klasse. En niet iedere keer 180 rijden en denken dat je de volgende stap al aan kunt, want zoals ik al zei, je komt je eigen tegen. Hoeveel paarden lopen er wel niet in de M/Z waarvan je denkt ; hoe komen die hier in godsnaam terecht? ik weet daar het antwoord wel van.

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 09:56

Less schreef:
Jamiechic schreef:

Jee zeg, dat is ook niet niks. En natuurlijk mag je verwachten dat wanneer je een jong paard koopt, dit zonder gebreken is. Hoe wist je dat de eigenaren hier van af wisten...

omdat zij eerder al foto's bij de da hadden laten maken waaruit gebleken was dat hij artrose had..
Hij stond zelfs op poeders..

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:00

LadyLynn schreef:

Maar wat ik ook vaak vind is dat als mensen 10 winstpunten hebben gehaald in een klasse, ze meteen doorgaan naar de volgende. Omdat ze denken dat ze dan binnen een bepaalde tijd in de Z zitten.

Ze komen er wel, tuurlijk, 4x in de week op wedstrijd waarvan je van tevoren de jury's even uitgezocht hebt ;)

Ik heb nu een paard die nu ong een maand of 4 onder het zadel is. Iemand die ik ken heeft ong hetzelfde, gewoon een jonkie. En die rijdt nu wedstrijden met haar paard. Steeds onder de 170. En dan vraagt ze aan mij waarom ik nog niet start, want 'het is toch maar B' . Ik start niet omdat ik voel dat mijn paard nog niet klaar is om de ring in te gaan, ook al is het dan nog maar B. Ik wil straks zelfverzekerd de ring in stappen en sámen naar een hoger niveau werken. Want in principe kan ieder paard in de klasse M/Z lopen, maar ik vind de manier waarop wel belangrijk.

Mijn mening is dat je pas klaar bent voor de volgende klassen als je hebt gepresteerd in de vorige klasse. En niet iedere keer 180 rijden en denken dat je de volgende stap al aan kunt, want zoals ik al zei, je komt je eigen tegen. Hoeveel paarden lopen er wel niet in de M/Z waarvan je denkt ; hoe komen die hier in godsnaam terecht? ik weet daar het antwoord wel van.

Hier ben ik het dan ook volledig mee eens.
ik blijf vaak ook gewoon 2 seizoenen hangen tot ik over ga. In het M1 had ik 27 wp, M2 idem dito, Z1 ook, Z2 zelfs 40!
Ik vind het erg belangrijk dat ik zelf rust heb in de ring, en mezelf niet moet storen aan fouten omdat het niet bevestigd is.
Fouten blijven altijd, maar ik heb liever dat dat door een miscommunicatie is, dan dat het gewoon echt nog niet bevestigd is..

Ik heb er ooit in het Z1 een tegen gehad, die ging ook met 12 wp in het M2 over, en dat paard kon geen traves.. automatisch dus ook niet appuyeren.. En die reed elke x 60%.. Beestje was net 6.. Achja daar ben ik niet kapot van.. Maarja ze moeten het eiges weten.. Paard gaat vanzelf naar de knoppen..

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:06

LadyLynn schreef:

Zo ben ik ook al klasse's doorgegaan,, 10 winst en weer door, maar geen jury's uitzoeken, of 4 x permaand op wedstrijd, eerder 2 keer per maand, Heb gemiddeld 4 tot 5 x gestart per klasse, en nu in het z doe ik het rustig aan, omdat ik eerst de wissels zodanig wil hebben dat ik ze echt overal kan springen.

Dit ligt ook aan je manier van trainen, toen ik b starte kon ik makkelijk wijken,, toen ik l starte gingen travers en schouderbinnenwaards al weer goed, en was het paard al meer bij elkaar, in de m had ik m al meer gedragen, en de achterhand er beter onder, en kon ze de oefeningen van het z al.
Het is een manier van trainen, bij 10 winst overgaan wil niet zeggen dat je jury's uitzoekt, of wat dan ook . uiteindelijk ben ik in een jaar en 5 maanden van de b naar het z gereden. niet omdat ik haast heb, maar omdat ze kwa training goed op niveau zit.

Ik vind dat je zelf moet kijken wat je beheerst met je paard, waar je aan moet trainen, en als je zekerweet dat je op niveau zit kan je doorstarten.

Zo kan ik nu z2 starten, maar vind ik dat mijn wissels nog beter kunnen ook al springt ze ze in 1nen. dus wacht ik nog even.
Dit heeft ook te maken met objectief kijken naar jezelf en naar je paard.

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:10

Odieta schreef:
LadyLynn schreef:

Zo ben ik ook al klasse's doorgegaan,, 10 winst en weer door, maar geen jury's uitzoeken, of 4 x permaand op wedstrijd, eerder 2 keer per maand, Heb gemiddeld 4 tot 5 x gestart per klasse, en nu in het z doe ik het rustig aan, omdat ik eerst de wissels zodanig wil hebben dat ik ze echt overal kan springen.

Dit ligt ook aan je manier van trainen, toen ik b starte kon ik makkelijk wijken,, toen ik l starte gingen travers en schoduerbinnenwaards al weer goed, en was het paard al meer bij elkaar, in de m had ik m al meer gedragen, en de achterhand er beter onder, en kon ze de oefeningen van het z al.
Het is een manier van trainen, bij 1 winst overgaan wil niet zeggen dat je jury's uitzoekt, of wat dan ook . uiteindelijk ben ik in een jaar en 5 maanden van de b naar het z gereden. niet omdat ik haast heb, omdat ze kwa training goed op niveau zit.

Ik vind dat je zelf moet kijken wat je beheerst met je paard, waar je aan moet trainen, en als je zekerweet dat je op niveau zit kan je doorstarten.

Maar is je paard dan ook al ietsjes ouder?
Je hoeft natuurlijk ook niet elke klasse naar de 30 te rijden.
Steeg je op concours dan ook al boven de 65% uit, of dat niet?
Natuurlijk kun je je paard verder hebben in training thuis, ik denk dat iedereen dat wel heeft, maar het laten zien is natuurlijk nog anders.
Lukte dat bij jou wel goed, dan vind ik het terecht dat je over bent gegaan.
persoonlijk zou ik te onzeker zijn om vlug over te gaan, ik ben echt een perfectionist, en wil alles tot in de puntjes goed hebben

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:13

wat een mooi verhaal trouwens, in je profiel (had even gespiekt)
Ik denk dat jij er heel veel belang bij hebt, dat je het vertrouwen van je paard gewonnen hebt!
Knap hoor, dat je dit zo hebt kunnen bereiken

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:17

Ze is dit jaar 13,
veel blessure tijd gehad van haar 13 jaar door 2 x een goed ongeluk.
en ze had nog nooit wedstrijden gelopen toen ik begon in de b.

in de b,l,m reed ik gemiddeld rond de 195 punten met soms een uitschieter naar beneden,
Heb dan ook niet de makkelijkste merrie,
zo nu ook in het z rijd ik meestal grotere wedstrijden/maasdijk/bodegraven/naaldwijk. en nu maassluis paasconour, van de 20 starts: 1x 2de met 216 , 1x 16de met 187 ( paard compleet in paniek)
en 2x 5de met 205/209 ( in dit geval lage punten maar van de 20 starts wel bovenaan.. Ik ben eigenlijk heel tevreden, zeker gezien het paard, en haar verleden.. dat is voor mij nog de grootste overwinning. :)

en precies om de reden dat ik alles voor elkaar wil hebben wacht ik nog even met het z2, ik wil gewoon alle wissels echt goed springen en niet half

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:18

Jamiechic schreef:
wat een mooi verhaal trouwens, in je profiel (had even gespiekt)
Ik denk dat jij er heel veel belang bij hebt, dat je het vertrouwen van je paard gewonnen hebt!
Knap hoor, dat je dit zo hebt kunnen bereiken

dankje, dat is inderdaad mijn grootste overwinning en dan vooral dat ze zelf nu duidelijk in balans is en echt lekker in dr vel zit.
ben eigenlijk altijd tevreden met haar.. :)

Ben het er trouwens wel mee eens dat er mensen zijn die er te makkelijk overdenken,,
het feit dat ik snel ben gegaan kwam tegelijk met het feit dat het trainen van een paard niet makkelijk is en ook niet over 1 nacht ijs gaat.
Laatst bijgewerkt door Odieta op 14-04-09 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:43

Odieta schreef:
Ze is dit jaar 13,
veel blessure tijd gehad van haar 13 jaar door 2 x een goed ongeluk.
en ze had nog nooit wedstrijden gelopen toen ik begon in de b.

in de b,l,m reed ik gemiddeld rond de 195 punten met soms een uitschieter naar beneden,
Heb dan ook niet de makkelijkste merrie,
zo nu ook in het z rijd ik meestal grotere wedstrijden/maasdijk/bodegraven/naaldwijk. en nu maassluis paasconour, van de 20 starts: 1x 2de met 216 , 1x 16de met 187 ( paard compleet in paniek)
en 2x 5de met 205/209 ( in dit geval lage punten maar van de 20 starts wel bovenaan.. Ik ben eigenlijk heel tevreden, zeker gezien het paard, en haar verleden.. dat is voor mij nog de grootste overwinning. :)

en precies om de reden dat ik alles voor elkaar wil hebben wacht ik nog even met het z2, ik wil gewoon alle wissels echt goed springen en niet half

En daar draait het ook om in dit topic!
Kun je het, of zeg je dat je het kunt. Ik vind het goed dat je zelf je 'zwakheden' inziet. Knap van je dat je er mee om kunt gaan dat je paard soms uitschieters heeft, dat is niet altijd even makkelijk! Maar zoals het gezegde is, de moeilijkste paarden zijn de beste!

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 10:52

Kijk daar ben ik het nou mee eens,

paardrijden gaat ook om geduld en zien wat je zelf niet goed doet.. en vooral je paard niet de schuld geven..

vb, afgelopen weekend, de tweede proef moest ik langs een sloot kant rijden, waar bij er allemaal watertjes vanuit buisjes in de sloot liepen.( zeg maar een waterpomp van 60 meter lang, dit vind ze dood eng)
Ik kwam de ring in en ineens schoot het paard compleet in paniek, vol achteruit omhoog en opzij, uiteindelijk wel mijn proef gereden maar kwam aan die kant amper op de hoefslag had een schouderbinnenwaards in passage, en veelste veel spanning.
Dus uiteindelijk 187 punten. Dan kan ik boos worden op mijn paard maar,Paard heeft vroeger tot bijna dood in een sloot gelegen, dus ze reageert vanuit een nare ervaring, dan kan ik wel zeggen stom paard, nee dit is voor mij een teken dat ik in dit stukje haar beter voor elkaar moet hebben, hier moet ze vertrouwen in krijgen dat ze mij ook hierin volgt,
En ach lage punten jammer dan, vond het al heel wat dat ze er uiteindelijk als was het met spanning er wel langs ging,

en zo zijn er ook genoeg mensen die pissig zijn op hun paard of hun de schuld geven, en als je dat doet dan vind ik dat je nog niet thuis hoort op een wedstrijd terrein.
Je moet wel naar jezelf kunnen kijken, en altijd oplossingsgericht denken.

Wel jammer dat ik ook een 5 kreeg voor rijdvaardigheid en effect van de hulpen, had hier wel een 9 voor verwacht,, denk niet dat ieder ander haar de ring in had gekregen hahahah ;)

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 10:57

Odieta schreef:
Kijk daar ben ik het nou mee eens,

paardrijden gaat ook om geduld en zien wat je zelf niet goed doet.. en vooral je paard niet de schuld geven..

vb, afgelopen weekend, de tweede proef moest ik langs een sloot kant rijden, waar bij er allemaal watertjes vanuit buisjes in de sloot liepen.( zeg maar een waterpomp van 60 meter lang, dit vind ze dood eng)
Ik kwam de ring in en ineens schoot het paard compleet in paniek, vol achteruit omhoog en opzij, uiteindelijk wel mijn proef gereden maar kwam aan die kant amper op de hoefslag had een schouderbinnenwaards in passage, en veelste veel spanning.
Dus uiteindelijk 187 punten. Dan kan ik boos worden op mijn paard maar,Paard heeft vroeger tot bijna dood in een sloot gelegen, dus ze reageert vanuit een nare ervaring, dan kan ik wel zeggen stom paard, nee dit is voor mij een teken dat ik in dit stukje haar beter voor elkaar moet hebben, hier moet ze vertrouwen in krijgen dat ze mij ook hierin volgt,
En ach lage punten jammer dan, vond het al heel wat dat ze er uiteindelijk als was het met spanning er wel langs ging,

en zo zijn er ook genoeg mensen die pissig zijn op hun paard of hun de schuld geven, en als je dat doet dan vind ik dat je nog niet thuis hoort op een wedstrijd terrein.
Je moet wel naar jezelf kunnen kijken, en altijd oplossingsgericht denken.

Wel jammer dat ik ook een 5 kreeg voor rijdvaardigheid en effect van de hulpen, had hier wel een 9 voor verwacht,, denk niet dat ieder ander haar de ring in had gekregen hahahah ;)

haha inderdaad ;) toch een heel stukje rijkunst als je zo'n paard nog rond krijgt. Ik heb wat dat betreft een heel fijn meewerkend paard, die eigenlijk altijd met de aandacht bij mij is, dus ik mag absoluut niet klagen. Hij pikt het ook allemaal makkelijk op.
Maar een paard met trauma's is echt moeilijk. Je moet daar mee om kunnen gaan. Je moet accepteren dat het paard nooit meer 'normaal' wordt. En als je dat wel voor elkaar krijgt, dan vind ik dat je echt een topprestatie hebt geleverd.
Achja en een keer een punt meer of minder, tja, het is niet anders. Het is belangrijker dat jij weet waar je de oorzaak moet zoeken, en niet in het duister tast en dan je paard maar de schuld geeft.

Kwaliteit boven kwantiteit zeg ik altijd maar! Dan maar wat langer doortrainen, of een wedstrijdje meer meepakken!

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:03

Precies, Kijk en als alle mensen die paardrijden erzo over denken word de sport weer omhoog gelift,

Vind trouwens weer even over of mensen er te makkelijk over denken.. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die gewoon een tekort aan kennis hebben of zich slecht laten informeren.. zo zie je soms inderdaad een combinatie waarvan ik mij ook wel eens afvraag wat die in die rubriek aan het uitspoken is..

Ik denk dat er een boel mensen zijn die het of voor de lol doen, of gewoon een stuk kennis missen.
En er zijn er natuurlijk ook nog die er echt niet over na denken..

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:06

Odieta schreef:
Precies, Kijk en als alle mensen die paardrijden erzo over denken word de sport weer omhoog gelift,

Vind trouwens weer even over of mensen er te makkelijk over denken.. Ik denk dat er een hoop mensen zijn die gewoon een tekort aan kennis hebben of zich slecht laten informeren.. zo zie je soms inderdaad een combinatie waarvan ik mij ook wel eens afvraag wat die in die rubriek aan het uitspoken is..

Ik denk dat er een boel mensen zijn die het of voor de lol doen, of gewoon een stuk kennis missen.
En er zijn er natuurlijk ook nog die er echt niet over na denken..

Dat is zeker waar. Er zijn altijd mensen die denken dat ze het goede doen, terwijl zo'n dingen eigenlijk nergens op slaan. Zoals ik eerder al aangaf dat ik ooit tegen iemand heb gereden diein het Z 60% kon rijden, zonder dat het beestje travers kon lopen of kon appuyeren. Hij was nog niet klaar voor die buiging, maar toch overgaan, zodat het paard stijgt in waarde.. Tja of dat missen van kennis is, of kijken naar je eigen welzijn dat weet ik niet..
Ik vind het wel zonde van de sport en van zo'n paard. Zij reed puur 60% omdat ze op de bordjes reed, maar of het dan Z-waardig is, dat vind ik dan weer een apart iets.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 11:11

nou inderdaad, in dit geval vind ik het raar dat een jury punten geeft op het moment dat je duidelijk nog niet op dat niveau aan het rijden bent, zo ook met de z2 heb ik combinatie's voorbij zien schuiven waarbij het paard amper gedragen en hierin losgelaten liep en alle wissels kapot sprong, en dan nog winst rijden.. en dit op een selectie voor de kring,. Inprincipe zijn de proefen zo dat als je dat niveau nog niet beheerst je door de mand valt, en dan komen er toch mensen in het zz-licht zonder dat ze een wissel in 1nen springen,, dat vind ik altijd erg vaag. en ook een stuk wat bij jury leden ligt, hierin zouden ze van mij strenger mogen zijn.

p.s heb even op je profiel gekeken,, mooie foto's !!! hoop zelf nog wel met dit paard in iedergeval de zz-licht en zwaar door te komen.. maargoed daar hebben we nog een paar jaar training voor gelukkig ( ff off-topic) bij wie les jij?

Jamiechic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-09 11:16

Ik les momenteel bij stephanie peeters. Lekker aan elkaar en gesloten, daar heb ik veel belang bij.

Afgelopen NK ben ik naar mijn lesklant gaan kijken in het M1. Daar liep een paard bij, wat niet eens nagaf, en dan niet in een houding, nee serieus met de kop omhoog. echt verschrikkelijk. Dan vraag ik me echt af waar dat vandaan kan komen.
Maar goed, dat vind ik ook op wedstrijden waar je soms 15% verschil hebt in je uitslag... Daar wordt je ook niet blij van..

Ik vind ook, wanneer in het Z2 de wissels verknalt worden, echt verkeerd gesprongen worden dat er 1en of 2en moeten vallen.. Dan moet je de rest wel gruwelijk goed doen om nog aan je punten te komen.. Dat vind ik trouwens ook gelden voor een paard wat in de Z1 geen travers/appuyement loopt..