Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:00

Ik rijd bitloos met mijn paardje, en het enige wat ik hoor is dat iedereen het maar eng vind. Want je hebt toch geen controle, en als ze echt niet wil dan kan ze er gewoon vandoor, etc etc. Heb het hier op bokt ook vaak genoeg gezien.

Maar wáárom denken mensen dat?

Ik kan uitleggen dat een neus net zo gevoelig is als een mond. Dat een paard een bit ook vast kan pakken en blind kan gaan rennen. Dat je heel veel verschillende soorten bitloos hebt, waarbij een hackamore met lange scharen toch wél even iets anders is dan een stalhalster. "Maar toch hè..je hebt toch meer controle."

Waarom zou je met bit meer controle hebben? Omdat je dan een paard pijn kan doen en kan dwingen? Maar als dat je uitgangspunt is..waar ben je dan mee bezig?

Let wel: dit is géén discussie over de voor- of nadelen van bitloos. Wat ik wil weten is waarom mensen dit denken. Ik ben ook benieuwd naar mensen die inderdaad bitloos eng of gevaarlijk vinden, en waarom dan. Ik val niemand aan, vind het echt niet stom - als je maar met goede argumenten komt. En die heb ik dus nog nooit gehoord. Bijna iedereen vind mijn crb oh-zo-eng, maar niemand kan me duidelijk uitleggen wat er dan precies zo eng aan is.

Froexiie

Re: Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:04

Eerlijk gezegd denk ik er ook zo over, dat het míj maar eng lijkt. Maar na het lezen hiervan ben ik er wel iets anders over gaan denken! Maar ik zou nog niet zonder bit willen/gaan rijden. Ik denk wel dat het bit iets gevoeliger is ;)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:05

Dat heb ik dus niet, ik besef dat een paard ook kan gaan lopen mét bit, ieder paard, met ieder verschillend bit, Dat kan bitloos ook, want het zijn en blijven dieren.
Soms rij ik dan ook bitloos m'n rondje en figuren door de bak, maar als ik naar buiten ga, zit er tóch een bit in,
dit omdat ik anders op m'n donder krijg als ik er vanaf val, "Had er dan toch een bit in gedaan" is vaak een reactie die je dan krijgt.
En om ellende te vermijden doe ik dat dan ook, het is tenslotten niet mijn paard en regels zijn regels :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:05

Ik vind bitloos zeker niet gevaarlijker.
En wat betreft meer of minder controle als met bit........ik vind dat een bit nooit of te nimmer als rem gebruikt dient te worden.
Dus je hebt evenveel controle en mijn ogen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:08

Ik heb een behoorlijk pittige merrie, ze laat zich niet vertellen wat te doen, ze is de absolute Alpha-merrie. Ik heb gister heerlijk zonder zadel en met Dually-halster gereden, zo wel in de bak als buiten en BRAAF DAT ZE WAS :+: , toch vinden een hoop mensen dit onverantwoord, ze zien immers haar wanneer ze uit haar panty gaat... en het gekke is; het voelde eigenlijk nog veiliger dan met bit :) .

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:09

Bit is gevoeliger. Tot op zekere hoogte ben ik het daarmee eens, al denk ik dat een hackamore of bosal net zo, of nog gevoeliger is. Maar dat zijn dan ook geen vriendelijke bitloze optomingen.

Maar waarom moet het zo gevoelig zijn? Wat is het praktische nut daarvan? (ik stel het echt als eerlijke vraag hoor, niet denigrerend of aanvallend)

Het enige wat ik namelijk kan bedenken, is dat extra gevoeligheid = pijn - dan heb je dus wel een trefzekerder rem dan bij bitloos, maar alleen omdat je een paard pijn moet gaan doen. En is dat dan de manier waarop we moeten gaan rijden? Of is er dus een andere reden om die gevoeligheid te willen hebben?

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:12

Ik ben rij ook regelmatig zonder bit. Mijn paard reageerd net zo goed op bitloos als met bit. Krijg inderdaad ook vaak commentaar "onverantwoordelijk" als ik met mijn hackemore (korte scharen, en zeer losjes.. totaal niet scherp dus) of crb lekker door de polder stap.
Rijden doe je als het goed is voor t grootste gedeelte met je zit. (tuurlijk.. als je paard aan de kletter gaat, is het fijn om iets in je hand te hebben, maar bij mij is bitloos dan (vaak) voldoende.
Laatst bijgewerkt door Eefste op 12-04-09 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:14

bit of zonder bit ze gaan al ze willen gaan! uit eigen evaring mn verzorg paard ging er wel eens vandoor met bit! nu ik bitloos rij valt het mij op dat het minder tot niet meer het geval is!..of het er mee te maken heeft is een 2de maar, ze gaan echt wel als ze willen gaan!

En als je een bit gaat gebruiken om te remmen als ze er vandoor gaan heb je ook meer kans dat ze op dat moment gaan hoofdschudden omdat het zeer doet, en je uit het zadel willen trekken! dus tja!

rij op gewicht, en benen benen bovenbenen aanspannen is HO!..
En als je dat leert!, kom je een heel eind!

Rij nu een tinkerhengst die wel eens keihard wil galoperen en dan knijp ik mn boven benen aan en dan komt hij terug! zonder dat ik in zn mond zit!..Denk dat het meer zegt over de ruiter dan over het paard!

Elk paard gaat er wel eens vandoor, leer daar goed mee om te gaan zonder dat je teveel in zn mond zit!

Ik rij nu beide met en ik rij zonder omdat ik verschillende paarden rij op verschillende manieren! en ik ben over beide super tevreden!

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:18

Omdat wij mensen roofdieren zijn, willen we graag controle houden door te grijpen en vast te houden. Met een bit lijkt het of we meer controle kunnen houden omdat we op een gevoelig paardedeel kunnen inwerken, namelijk de mond. Dat kan ook op een ander gevoelig onderdeel, de neus. Verstandelijk gezien maakt dat dus helemaal niets uit. Gevoelsmatig blijkbaar wel, aangezien de meeste mensen hebben leren rijden met een bit. Ik zelf moet eerlijk bekennen dat ik gevoelsmatig liever met een bit rijd omdat ik dan meer te zeggen zou hebben (omdat ik nooit anders heb geprobeerd!) :o . Omdat ik mijn paard niet met neusriem kan rijden (schuurt dr gevoelige huidje kapot) komt het mij dus wel goed uit om voor dat bit te kiezen....

Tja, en dan zou je je paard ook nog alleen met een touw op zn borst kunnen rijden? Dat durf ik gewoon echt niet... (heb een hele brave AV, maar als ze er vandoor gaat, gaat zo'n touwtje me echt niet helpen).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:21

Ik denk dat veel mensen denken dat ze minder te zeggen hebben zonder bit, maar ik ben er van overtuigd dat je bitloos net zo sterk in kunt werken (niet dat ik dat wil, maar heel soms kan het niet anders.. vb rennend paard, drukke autoweg..)
Bitloze optomingen kunnen in de verkeerde handen ook heel veel schade aanrichten.

Maar als een paard echt gaat, kun je hem zowieso niet tegenhouden, bit of geen bit..

Veel bitloze ruiters leren de one rein stop aan bij hun paardje, maar dat zou voor bitruiters ook niet verkeerd zijn.

Ik ben mijn jonkie bitloos aan het beleren, maar ik wil er in de toekomst voor de verfijning wel een bitje bij gaan nemen..

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:22

op mijn pony reed ik vroeger met bit, elke x buiten op de terugweg ging ze er keihard vandoor.
Met mn huidige paard rijd ik met een side-pull, geen probleem.
Als ze willen gaan, dan gaan ze, dat bit maakt ze dan ook niks uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:24

Ik denk niet dat het bitloze op zich het eng maakt, maar de mentaliteit van de gemiddelde bitloze ruiter. ;) Het "Bitloos is de manier en er kan niets mis lopen!" idee vind ik bijzonder gevaarlijk. :) Bitloze ruiters komen vaak nogal non-chalant over en laat ik dat nu een heel gevaarlijke houding vinden bij de paarden.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:25

mijn oude paard hier als plaatje op me advar zat ik ook zonder hoofdstel en zadel op die was egt heel braaf kon je alles mee doen heb dat paard zelf ingereden dus vertrouw dit paard!
maar met het paard da ik nu heb zou ik dit echt never en nooit doen!!! omdat die alles ziet en denk dat hij als hij geen bit in heeft er misbruik van gaat maken!(dat betekent niet dat ik aan het bit trek of wat dan ook!) maar met bit geeft toch iets meer vertrouwen

vlekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:26

ik ben pas een tijdje van stal gewisselt en pakte uit gewoonte mij CRB en ik mocht de bak niet in!!
ik stond echt raar te kijken maar mocht er niet in na mijn hackmore gepakt heb hebben deden ze nog moeilijk...
ik heb het uitgelegt wat ze er heel braaf was ermee maar ze waren het er nie mee eens ...

ze moets en zou een bit in....

door omstandigheden (niet deze) ben ik terug op me oude stal en hobbelen we weer lekker bitloos

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:27

mensen denken dat, omdat er de waan is dat je met bit controle hebt over een paard.
Ik zeg waan, omdat, met of zonder bit: als een beest van 500 kilo er met jou vandoor wil, dan doet hij dat toch wel ;). of er nu een stukje ijzer van 10 centimeter in zijn mond zit of niet.

Verder maakt het qua risico niet veel uit of je nu bitloos of met bit rijdt. Het verschil is echter dat mensen die bitloos rijden vaak bewuster (beetje onhandige woordkeuze, sorry) bezig zijn met het psychische deel van het paard. En als je er voor zorgt dat het paard niet meer van je weg WIL, dán heb je controle. niet omdat er nou wel of geen bit in zit, maar omdat je een vertrouwens en dominantie-band hebt met dat bakbeest.

PK_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:29

Ik denk dat mensen inderdaad een gevoel van controle denken te missen zonder bit, terwijl je bitloos net zo streng kan optreden als met. Ik wissel zelf het rijden met en zonder bit een beetje af, en ik merk geen verschil. Dat bitloze ruiters nonchalant zouden zijn is mij nog niet opgevallen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:29

Ik denk dat jij daar fout zit El_vis want ik ken maar weinig mensen die het idee hebben dat, als die 500kg wil gaan, ze hem wel ff tegen houden met bit. ;)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:32

Ik rijd mijn 4,5 jarige ruin ook bitloos, op een Parelli Natural Hackamore (touwhalstertje met vaste teugel dus), zowel in een bak alsook buiten. Hij heeft nog nooit een bitje ingehad.

Ondanks dat hij superbraaf is en ik tijdens het rijden totaal niet in de gaten heb dat ik bitloos rij, krijg ik toch ietwat kriebels wanneer ik daar aan denk.

Ik meen dat een bit een vals gevoel van veiligheid wekt en toch....denk ik soms, wanneer ik langs een kudde paarden rij die aan de kletter zijn of OWK's (Openbare Weg Kabouters) tegenkom:...ieks :roll:

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:32

Ik vidn het op mijn pony wel gevaarlijk, in de bak gaat het redelijk, maar hij heeft gewoon lak aan je, je kan sturen en remmen, maar echt aan het werk gaat hij niet, met buitenrijden gaat hij bitloos door het lint, terwijl met een halstertje buitenrijden wel goed gaat. Ik denk dat het gewoon verschild per paard.:)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:35

pharagirlke: maar als mensen niet geloven dat je met een bit wel een rem hebt, en zonder niet - wat maakt het dan zo eng? Want dan kan een paard met bit er dus net zo gemakkelijk vandoor gaan als zonder bit, dus wat is dan nog het verschil?

Nonchalant ben ik trouwens absoluut niet! Zelfs ik betrap mezelf er soms op, dat ik denk 'tja, is het écht wel veilig om alleen met die crb voor het eerst een buitenrit te gaan maken?' En daarna vraag ik me af waar ik mee bezig ben, dat het nergens op slaat. Komt ook wel door de reacties van mensen om me heen. Als iedereen je constant vertelt dat het maar eng is, en dat een bit zoveel beter is, dan ga je toch snel twijfelen.

Dus kennelijk zit dat valse gevoel van veiligheid met een bit toch wel erg diep bij de meeste ruiters..zonder duidelijke reden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:42

Ik heb een tegenvraag als antwoord: Als een bitloze optoming net zo veilig is om mee te rijden (dwz: op het moment dat een paard zijn eigen instincten gaat volgen, kun je hem met de bitloze optoming net zo goed weer op de rem halen en sturen als met een bitje in (en dan heb ik het niet over paarden die echt aan de kletter gaan, maar gewoon even drammen of wat dan ook en ik heb het dus ook niet over paarden die jou nog steeds 100% concentratie geven)) waarom zou een bitloze optoming dan vriendelijker zijn dan een trensje? Imo maakt het dan nl. geen hol uit of je druk zet op de lagen van een paard, druk op de mondhoeken van een paard, druk op de tong van een paard, druk op de neus van een paard of druk achter de oren van een paard. Dan lijkt het me gewoon een kwestie van uitproberen wat bij jouw specifieke paard het best past?

Met andere woorden: mij lijkt een bit veiliger om mee te rijden dan een bitloze optoming (en dan bedoel ik geen hackamore) omdat je op Bokt door bepaalde mensen dermate gestigmatiseerd wordt als bitrijder dat het bitloosrijden dan dus wel veel vriendelijker moet zijn. En ik zit in de eerste plaats te wachten op veiligheid en daarna pas op vriendelijkheid als ik 500-800 kilo spieren en eigen wil tussen mijn benen heb. ;) Paarden die er tussenuit kletteren gebeurt niet zo erg vaak, paarden die gewoon even ronduit sch**t aan hun ruiter hebben en trekken, drammen, stuurloos zijn of net doen alsof de rem niet functioneert dat gebeurt veel vaker. En die krijg je wel degelijk op de rem en gestuurd met je trensje iig.
Naar het schijnt bitloos net zo goed maar geen mens heeft ot dusver de contradictie uitgelegd waarom je dan als bitruiter zo verguisd wordt :?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:44

DaniBanani schreef:
Maar wáárom denken mensen dat?

Omdat de meeste mensen echt geloven dat ze (meer) controle hebben over het paard met een bit, gezien je daarmee scherper kan inwerken, of anders gezegd, echt pijn kan doen en kan dwingen. Het moet gezegd worden, dat is waar, een bit werkt scherper in, en een paard weet dat. Wat de adder onder het gras is, is dat het effect van meer controle volledig wegvalt op het enige moment dat het echt zin zou hebben, nl. bij blinde paniek of bij echte bewuste ongehoorzaamheid. In die twee gevallen heb je zonder bit het voordeel. Je voegt nl. geen prikkels meer toe aan een al overprikkeld paard.
Om dat te begrijpen denk ik dat je er wel al eens bitloos moet geweest zijn ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 18:55

Ik wou zo ongeveer hetzelfde zeggen als bandida, Zij verwoord mooi wat ik denk :P

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 18:59

Urielle: dat is inderdaad ook een goede vraag. Ik denk dat mensen zich nog wel eens blindstaren op dat stukje metaal, en denken 'als dat er niet is, dan is het automatisch niet pijnlijk of vervelend meer'. Maar ook met een bitloze optoming kan je meer dan genoeg schade aanrichten. Al is het wél zo, dat een bit constant in de mond zit, en het paard dit constant voelt. Bij bitloos is er vaak alleen maar druk als de ruiter dit vraagt, anders voelt het paard nauwelijks iets.

Ik denk dat je bij een 'zacht' bit méér inwerking kunt hebben dan bij een zachte bitloze optoming. Grof gezegd: je kunt een paard door middel van pijn dwingen te stoppen als ze gaan rennen.
Daar wil ik dan wel weer de One Rein Stop tegenover zetten. Nu heb ik hier zelf nog geen ervaring mee, maar naar wat ik lees is dit wel een betrouwbare noodrem. Dus heb je die pijnprikkel ook niet meer nodig.

Ik hoop dat ik hiermee niemand tegen het verkeerde been schop, maar kan het ook zijn dat je mét bit gemakkelijker kunt verhullen dat je een paard eigenlijk dwingt? Dat bitloos eng is, omdat je wordt geconfronteerd met het feit dat je misschien helemaal niet zoveel controle over je paard hebt, als dat je dacht?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 19:11

Urielle schreef:
Naar het schijnt bitloos net zo goed maar geen mens heeft ot dusver de contradictie uitgelegd waarom je dan als bitruiter zo verguisd wordt :?

Dat snap ik ook nog steeds niet..
de optoming is zo hard en zacht als de hand van de ruiter..