Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

superwoman schreef:met goede begeleiding vind ik het wel prima. Echter mis je vaak GOEDE BEGELEIDING.
Het is een linke hulpteugel -> bij verkeerd gebruik kun je het paard naar de kl*te rijden. Niet zo gek dus dat er veel mensen tegen de slof zijn.
Zeker ruiters die problemen hebben is een slof niet zo geschikt. Je neemt het probleem namelijk niet weg, rijkunst wordt er niet beter van. Gebruik je hem soms onder begeleiding, dan kan het je weer wel helpen.
Een slof moet ook altijd voor de ruiter zijn, om die te helpen en nooit voor het paard!
Dat wordt ook nog wel eens door elkaar gehaald.
Geryon schreef:Ik vind het wel kunnen, mits je er goed mee rijd. Niet dat je je slof vasttrekt zodat het paard geen kant op kunt, zo kan het ook niet op eigen benen lopen. En met longeren is het zeker wel handig, als je paard ertegen poedersuiker natuurlijk!
Geryon schreef:Nou, ik weet neit in alle termen en al die dingen, maar als je er goed mee rijd is eht voor je paard en voor jou fijner als je paard heel sterk is en alleen maar trekt. Rijd er heel soms mee als ik gewoon niet meer kan, want mijn paard is zo sterk, soms ene beetje te sterk en soms kunnen mijn armen dit net meer aan, dus soms rijd ik wel met slof ja! Zelf longeer ik zelden, want mijnj paard gaat dan tegen je opsteigeren en om dat probleem te verhelpen kost tijd, en tijd heb ik niet! Maar bij anderen is het een goed hulpmiddel om je paard lekker zijn rug te laten strekken en zo.
En ik zie nu dat er poedersuiker staat! Ik wilde kunt schrijven, maar ben denk ik de N vergeten..XD
renskje schreef:het paard waarop ik rij is eigenlijk altijd met slof gereden.
ik ben dit nu aan het afbouwen, maar ik merk dat het bij dit paard "tussen de oren zit" als ik zonder slof rij gaat het wel oké, maar is hij meer / eerder tegen de hand. als ik met slof rij, maar deze geheel niet gebruik ( lees: hij hangt los in een boog) dan loopt hij vrijwel / helemaal niet tegen de hand.
als ik naar buiten ga met hem en we moeten veel langs het verkeer dan doe ik hem wel altijd om, maar in het bos heb ik m dan weer "los" hangen.
ik ben er niet op tegen, mits de slof op de juiste vriendelijke manier gebruikt wordt!
renskje schreef:Goed; hoe gebruik je deze dan 'vriendelijk'? Een paard zoals het jouwe loopt er toch 'achter' en niet tegenaan omdat hij heeft ervaren hoe naar dat voelt en dat nu wil voorkomen lijkt me?
Ninx schreef:Geryon schreef:Nou, ik weet neit in alle termen en al die dingen, maar als je er goed mee rijd is eht voor je paard en voor jou fijner als je paard heel sterk is en alleen maar trekt. Rijd er heel soms mee als ik gewoon niet meer kan, want mijn paard is zo sterk, soms ene beetje te sterk en soms kunnen mijn armen dit net meer aan, dus soms rijd ik wel met slof ja! Zelf longeer ik zelden, want mijnj paard gaat dan tegen je opsteigeren en om dat probleem te verhelpen kost tijd, en tijd heb ik niet! Maar bij anderen is het een goed hulpmiddel om je paard lekker zijn rug te laten strekken en zo.
En ik zie nu dat er poedersuiker staat! Ik wilde kunt schrijven, maar ben denk ik de N vergeten..XD
Hier staat het al: het paard is sterk. Maar als jij niet trekt kan het paard niet terugtrekken. Een paard wordt sterk gemaakt... Zelfs de meeste grove kolos kun je met de pinken rijden. Ik zeg niet dat ik dat bij ieder paard kan (in tegendeel). Maar ik wil het niet oplossen met een slof...
Dat jouw paard tegen je op gaat staan steigeren en dat je hem dan maar vastknoopt vind ik al helemaal een slechte oplossing.
Als je geen tijd hebt om op een nette manier problemen op te lossen zou ik een andere hobby overwegen.
Sorry... ik wil niet onaardig doen, maar dit is nu exact waarom ik tegen hulpteugels ben.