Hoevaak trainen in de week voor effect?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rebel_Jits

Hoevaak trainen in de week voor effect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 18:33

Ik vroeg me af.. :o
Hoevaak zou je minstens moeten trainen per week, om tot een resultaat te kunnen komen?
Is het genoeg als je 1x per week oefent, of moet je eerder 6 á 7 dagen bezig zijn ermee?

Het gaat hierbij niet om lastige dressuuroefeningen of hoge sprongen. Gewoon de basis, zodat je een goede controle krijgt over het paard.

Tell me :D

EngeltjeS

Re: Hoevaak trainen in de week voor effect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:36

Per paard is het anders denk ik, per combinatie eerlijk gezegt ;)
consequentheid is het sleutelwoord denk ik.

maar hoe vaker je het doet, hoe meer vooruitgang je boekt ;) maar niet overdrijven he ;)

frieslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 18:40

ikzelf train hem ook maar 2 keer in de week maar als het vakantie is bouw ik het op en dan meer, zo leert hij ook wel bij :)

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:11

Je zal altijd bezig blijven met de basis. Basis is niet voor niets het begin van alles, als die niet goed is, is de rest dat ook niet. De basis blijf je steeds verbeteren, waardoor de andere oefeningen ook beter worden. Maar dit verschilt idd per combinatie, en aan de kwaliteit van het rijden. Als je het goed doet, zou je elke keer verbetering moeten voelen (tuurlijk, iedereen heeft wel eens een mindere dag, maar over het algemeen zou er wel een stijgende lijn in moeten zitten). Het ligt aan de combinatie hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt, maar de basis is altijd te verbeteren. Nou zou ik er niet gelijk elke dag op gaan zitten om zsm te verbeteren, maar de keren dat je traint, dat je het ook goed doet en consequent blijft. En goede begeleiding wil daarbij ook wel eens helpen ;)

Iig succes ermee! :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:17

Het ligt aan het paard en aan de ruiter, en aan de snelhied dus. Als jij per les echt heel veel opsteekt dan heeft het niet veel lessen nodig, maar gaat het langezamer heeeft eht meer lessen nodig. Ik train met mijn paard 5x in de week, en ik had een heel snel effect, maar blijf omdat hij nu heel lastig is een beetje hangen, heeft dus meer tijd nodig!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 14:20

Ik merk bij mezelf en mijn paard dat als ik met regelmaat rij en dus ook wat vaker dat het beter blijft hangen en dat het stukje bij beetje beter gaat. Dat ik hem doorkrijg en hij weet wat hij met mij aanmoet als het ware :P Ook krijgt mijn paard veel energie van het werken klinkt vreemd maar hij is dan veel actiever en sterker dus ook fijner te rijden. Maa rhet gebeurt ook regelmatig dat ik een week of 2,3 niet kan rijden dan gaat het ook gewoon goed, maar ik rijd liever regelmatig.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:22

Heel theoretisch gezien voor spier-/conditieopbouw: Training, 2-3 dagen rust, training, 2-3 dagen rust, etc.

Dat hoeft niet te betekenen dat je op die rustdagen je paard in stal moet laten staan. Op die dagen kun je ook prima werk doen wat hij al kan. De dagen van 'training' train je nieuwe dingen, of ga je écht een conditietraining doen. Op de vrije dagen kun je dan de bevestigde onderdelen bevestigen of een rit rijden die hij gemakkelijk aan kan.

Controle krijg je door een goed 'samenwerkingscontract' op te stellen. Hoe vaker je gaat samenwerken, hoe beter je dat contract kunt opstellen en hoe beter je de kleine lettertjes kunt afspreken.

Zelf rijd ik 6-7 keer in de week. Omdat ik merk dat mijn paard graag aan het werk gaat en ik het zelf ook leuk vind om zo vaak met hem bezig te zijn en die voldoening niet haal uit het poetsen van mijn paard. Onze training is wel zeer afwisselend; dressuur, aangespannen, buitenrit, longeren. Op die manier spreek ik steeds andere spieren aan, waardoor ik rekening kan houden met de hersteltijd van spieren.

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:37

hoe vaker je traint,hoe meer resultaat je op gegeven moment ziet!
ik train 4 á 5 keer per week.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:39

Ïk ben toevallig sinds 5 weken begonnen bij een nieuwe instructrice en dat gaat hartstikke goed.
We maken echt een gigantische vooruitgang.
Ik heb dan 1x per week les en train daarbuiten zelf nog 2 tot 3 keer.
Dit is bij ons ruim voldoende om hard vooruit te gaan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:42

Ik train hem misschien net zo'n 2x per week in de bak, daarnaast rijdt ik buiten om zijn conditie te trainen en bij te houden, en longeer ik hem ook 1 tot 2x per week met pessoa. Nou ligt het echt aan de bui van mijn pony of we snel of langzame vooruitgang boeken, heeft meneer geen zin kan ik weken/maanden door blijven trainen hij doet het toch niet.

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:17

het ligt er natuurlijk aan wat voor effect je wilt bereiken, maar het ligt ook aan jouw, hoe consequent je bent en hoe je paard is.

Sommige paarden zijn nou eenmaal veel leergieriger als anderen, en sommige ruiters zijn nou eenmaal niet zo consequent als de andere...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 20:28

gwenniieee schreef:
hoe vaker je traint,hoe meer resultaat je op gegeven moment ziet!
ik train 4 á 5 keer per week.

Als je iedere dag dezelfde spier(groep)en aanspreekt is dit dus niet waar en zal je paard alleen spierpijn hebben. Je moet in je training serieus rekening houden met de hersteltijd van spieren!!

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:18

ik rij als ik naar school moet 5/6 x in de week en in de vakantie iedere dag.
dat werkt bij ons goed

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 19:35

Mijn paard rijd ik in de Vakantie's maximaal 6x en dan vaak 4x achter elkaar en dan rust. Op school/werk dagen rijd ik 4 tot maximaal 5x per week gewoon omdat ik zelf geen tijd heb op die momenten. Ik train alleen nooit 4x achterelkaar. Ik doe meestal 3 a 4x per week trainen in de bak en de andere 2x een buitenritje of longeren of vrijspringen. Gewoon voor de afwisseling. Door die afwisseling gaat het tijdens de training veel beter dan constant elke dag door te trainen. Dat heb ik met mijn paard. Maar, voor elk paard is het even zoeken wat beter is.

nOukiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:50

4/5 dagen in de week rijden/trainen, en 2/3 dagen rust in de week

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:27

Ik rijd bijna alleen maar buiten en maar 1 keer per week (als het niet minder is := ) in de bak.. Heb met mijn verzorgpony die ik nu sinds april verzorg, welgeteld 6 keer in de bak gereden.. Niet veel, maar toch merk ik iedere keer weer vooruitgang. :) Ik denk dat als ik vaker in de bak zou rijden, we nog sneller vooruitgang zouden boeken.. Maar ik denk ook dat ze dan een stuk minder werkwillig zou zijn. Op deze manier blijft het voor ons allebei ook superleuk om in de bak te rijden en zet de pony iedere keer haar beste beentje voor. :j

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 07:31

Ik train mn paard 6 tot 7 keer in de week. Ze vind dit ook leuk en als je dr een dag niet traint merk je in haar doen en laten dat ze chagrijniger is. En mn instructeur ziet elke week vooruitgang.

2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:31

1 x per week is wel erg weinig voor een goed resultaat. Maar geef je paard ook de tijd te herstellen van een training en zeker na een wedstrijd een dag rust om te herstellen.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 16:58

Ik train mijn paard ongeveer 5/6 keer per week.
Dit betekent niet alleen dressuur maar ook afwisselend tot:

-Dressuur
-Springen
-Vrijheidsdressuur
-Buitenrit of renbaan
-Conditie/stap training
-Longeren

Verder geef ik hem ook gerust wel is een weekje rust, meestal als ik zelf weg ben, of dat hij een half weekje rust krijgt.
Dit betekent niet dat hij in z'n box/wei alleen staat, maar gewoon lekker poetsen, stappen, losgooien en lekker rustig aan doen!
En af en toe een keer op buitenrit!

Ik vind 1 keer per week ook wel weinig om goed resultaat te behalen.
Ik train mijn paard dus 5/6 keer per week, hij vind het leuk omdat ik afwissel, en we schieten vooruit! :)

Ik vind hem na wedstrijd ''rust'' geven wel raar, heeft hij de vorige dag hard gewerkt, zet je hem stil.
Ik probeer hem na wedstrijd altijd gewoon lekker laag en lang, met veel stappen even los te werken, en de dag erna pas lekker rust. :j

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:02

ik doe dressuurtraining 4x in de week
en spring met haar 1x in de week op zondag
en 1x rijd ik buiten over de weg, duin of ga ik naar het strand 1x in de week

en af en toe inplaats van de dressuurtraining gooi ik haar los of hebben we voltige les

HighFly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:19

ik train zelf mijn pony's 5-6x in de week
en dan doe ik meestal 3 dagen dressuur
1 dag springen en 1 dag naar het duin/strand en 1 dag longeren
en als ze vrij hebben poets ik ze meestal alleen

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:52

Min. 4 en max. 6 keer hanteer ik zelf altijd.
Ben altijd bezig met de basis, vooral bij de paarden die ik niet uitbreng. De paarden die wel uitgebracht worden train ik naast de basis ook onze oefeningen ;)

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:03

meestal 4x per week ..misschien een keertje extra voor de wedstrijd

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:04

3 a 4 keer in de week een half uur tot 3 kwartier :)

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 20:08

Ik rijd 6 dagen in de week ik wissel wel af in de training meestal rijd ik minimaal 45 minuten tot een uur. Daarnaast heb ik op 1 van de dagen les.