Paardentango schreef:Tegenwoordig begin ik me bijna te schamen als ik te paard met een bit in voorbij een groepje amazones kom
Het verwondert mij niet dat ze er van opkijken om jou daar met een bit in je mond voorbij te zien rijden. Paard met een bit, prima, maar een ruiter?
Sorry, kon het even niet laten. Je schrijft het écht.
Citaat:
Waar let je op bij je paard als je wil weten of het paard jou leuk vindt of niet?
Welke signalen geeft je paard waar jij uit merkt jij dat jouw paard je aardig vindt en je als een vriend ziet?
Vind je die signalen belangrijk voor de relatie of denk je dat de leider of de baas zijn eigenlijk belangrijker is voor jou en je relatie met je paard?
Ik denk niet dat ik die vragen in één keer helemaal kan beantwoorden, maar ik zal vast een eerste versie geven:
Het is natuurlijk mooi meegenomen als een paard mij leuk vindt. Dat werkt makkelijker omdat ik hem dan ook sympathieker vind. Waar ik vooral op let is de lichaamshouding, één oortje mijn kant op geeft voor mij aan dat hij op mij let en op aanwijzingen van mij wacht, verder zie ik graag dat hij die aanwijzingen vervolgens verwerkt in zijn brein. Bij mijn paard kun je dat heel duidelijk zien aan het knipperen van zijn ogen, zodra hij begint te knipperen is het einde van de grondwerksessie in zicht, hij heeft dan genoeg om over na te denken. Verder vind ik het gezellig als hij zich een beetje bemoeit met wat ik aan het doen ben, hij is goed in zich ogenschijnlijk afsluiten en als hij wanneer ik hem bijvoorbeeld aan het poetsen ben even zijn hoofd op mijn rug of schouder legt of even omkijkt als ik naast hem kom staan denk ik dat dat het begin van onze vriendschap zou kunnen zijn. Die signalen geven voor mij ook aan dat hij bereid is om wat voor mij te doen, op een manier die we allebei prettig vinden. Ik vind het super om te merken dat hij mij inmiddels genoeg vertrouwt om rustig over iets dat ik van hem wil na te denken in plaats van weg te rennen voor iets dat hij niet meteen begrijpt, dat is voor hem een hele vooruitgang. Wel heeft hij een consequente aanpak nodig, en als het nodig is gaat die boven het vertrouwen/het goede gevoel/vriendschap. Dus in het kort vind ik het fantastisch om te zien dat mijn paard zich open durft op te stellen naar mij, zo lang dat maar niet ten koste gaat van mijn leiderschap. 49% mag hij hebben maar ik blijf de leider. Niet om de baas te spelen maar om hem te leiden. Daar staat tegenover dat hij het tempo aangeeft, vaak moet ik iets in kleinere stapjes opdelen om met hem te kunnen samenwerken en dat vind ik prima 
Ik vind het goede vragen en ik wil er graag nog even verder over nadenken