Wanneer met S&T leren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Wanneer met S&T leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 11:57

Hallo :D

Ik heb (al een behoorlijke tijd geleden) eens een HAW topic geopend.
Hierin stonden trainingsfoto's van mij met mijn nieuwe (leer)paard.
Paard liep Z2 en ik was net M2 gestart met mijn pony. Het was de bedoeling dat nadat we aan elkaar gewent waren we zouden beginnen in het M2/Z1.
Ik reed dit paard tijdens onze eerste dagen met S&T, paard werd er daarvoor veel mee gereden en ik kon net wat beter sturen. Daarbij kreeg ik om de dag begeleiding.
Ook gaf ik aan straks steeds meer de trens erbij te pakken en dat ik bezig was met vooral de basis.

Nu kreeg ik heel veel leuke opmerkingen maar ook een aantal vreemde en minder leuke opmerkingen
- Je rijdt nog maar M2, je weet dus niet hoe je met S&T moet rijden, waarom doe je dit dan?
- Je kunt duidelijk niet met de S&T omgaan, je weet niet hoe je ermee moet rijden.

Ik rijd M2, ik heb een perfect leerpaard die mij precies vertelt wanneer ik het bit niet goed gebruik (dribbel, dribbel, hoofd omhoog) en heb er begeleiding bij.
Mijn gedachte was direct; wanneer moet je dan met S&T leren rijden?
Dit dus ook direct mij vraag; wanneer mag iemand met S&T leren rijden?

Afbeelding

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:00

Als je paard los op zijn bit loopt en je een stabiele hand hebt... Ik rij ook op S&T maar niet dagelijks, een trens is al moeilijk genoeg :Y) Maar dat sturen hoor je echt niet op te lossen met een stangbit erbij, liefst nog zonder bit en op je zit en teugeldruk tegen de hals. Ik vind dat je elke oefening op trens rond moet hebben voor je 'm op S&T gaat rijden, stang werkt ook 6x sterker in dan een trensje.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:01

Ik ben zelf ook M2. Ik ga pas met stang en trens oefenen als ik 10 winstpunten heb. Ga dan toch niet direkt over. En die van mij heeft een paar jaar geleden er al kennis mee gemaakt. Tijdens onze showavond reden we er toen mee. Ook zij gaf toen aan wanneer ik de stang te strak had.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-09 12:03

Dat was meer voor de gewenning dat sturen :)
Ze pakte de S&T fijner aan, hierdoor kon ik rustig bezig met houding en alle basisdingen en voorzichtig wat oefeningen proberen zonder heel erg op de voorkant te hoeven letten. Stangteugel mocht absoluut niet te strak anders vloog ik de lucht in.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:05

Ik ben ermee begonnen vlak voor ik Z ben gaan starten. Maar als ik achteraf kijk, was ik eerder begonnen. Het is best wel een geklungel in het begin met die teugels.
Als jij gewoon onder goede begeleiding gaat oefenen, zie ik het probleem er niet van in.

Dickie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:05

En die foto ziet er heel vriendelijk uit!!

Marliesje

Re: Wanneer met S&T leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:36

Ik ben ook van plan zo ongeveer te gaan oefenen als ik M2 +10 ben, met als nadeel dat zowel mijn paard als ik er geen ervaring mee hebben. Maar inderdaad ook onder begeleiding.

Je moet het toch een keer leren en fijn om dat te kunnen doen met 1 paard dat het kent. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 14:21

Ik was zelf pas M1 toen ik in de training al regelmatig met s&t mocht rijden van mijn instructrice. Was haar paard, waar ze zelf mee in het Z reed.
Is goed geweest voor mijn ontwikkeling als ruiter, en ik ben niet van mening dat het paard er ook maar iets van geleden heeft.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 18:36

Ik denk dat het in ieder geval goed is om onafhankelijk te kunnen zitten en je paard zo aan je hulpen te hebben, dan je niet te veel met je hand hoeft te doen. Dus als je paard goed op je zit reageert en op kleine ophoudinkjes te rijden is, kun je gerust met stang en trens gaan oefenen. Het hoeft alleen nog lang niet (Lichte Tour), dus waarom zou je je hetzelf moeilijk maken. Maar goed, ik kan me voorstellen als het nieuw is voor je, dat je het graag wilt leren. ;)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:37

Ben wel blij met een paard dat mij écht heel duidelijk aangeeft wanneer hij te sterk inwerkt, kop er op en rennen, heel duidelijk zo :+ Lekker makkelijk zo.

Maartje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:58

Denk dat je het beste met je instructeur kunt overleggen wanneer je ermee kunt beginnen, die weet hoe je manier van rijden is en kent je paard ook een beetje.
Zou het in het begin ook alleen maar onder begeleiding doen.
Vind het op de foto ook vriendelijk eruit zien.

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:10

Ik was M2+8 toen ik begon met S&T te rijden. Heb hiermee alleen gereden onder begeleiding van instructeur, dus heb ook geleerd hoe ik hem moest gebruiken.

Ik vind toch zeker wel dat als je M2, bijna Z ben toch wel mag beginnen met met S&T te rijden hoor. Zou niet weten wanneer je er anders mee moet beginnen? En zeker als je goede begeleiding hebt is er niks mis mee!

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-09 11:01

Ik start M2 met mijn merrie, 7 wp's en ga de punten waarschijnlijk niet helemaal vol rijden (niet m'n favo klasse, M2). Rijd nu heel af en toe met st/tr. Heb het trouwens wel geleerd op paarden die het wel kenden, dus dat gehannes met dubbele teugels heeft mijn eigen paard weinig last van gehad. Af en toe als ze fijn is rijd ik haar eens een dag op stang en trens, ze is dan net iets mooier bij elkaar te rijden.

Look_at_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:59

Ik zou er gewoon aan de eind van de M2 mee beginnen, als je al 10 winstpunten hebt ofzo. :) En misschien ook al wel ietsjes eerder. (Ik rij zelf nog bij de pony's, en begin er dus nog niet mee)

Ik vind wel dat je nu gewoon al lekker kan oefenen hoor. :) Vooral omdat het paard die jij rijdt dit al wel goed kent, alleen jij moet het nog goed door hebben, en als je begeleiding er bij hebt snap ik niet wat anderen zitten te zeuren. ;)

bianca1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:48

Je hoeft er ook niet mee te rijden ??
Ik heb zonder S&T in het Z gereden, en kreeg daar veelal goede complimenten over dat ik mijn paard ook netjes voor elkaar had zonder S&T. Met mijn nieuwe paard (3jr) moet ik nog beginnen die maak ik nu zadelmak maar ook met hem zal ik zonder S&T rijden. Een Fries die ik uitbreng voor iemand anders in het M heeft zo'n fel karakter en gevoelige mond dat ik daar niet eens aan denk om S&T in te hangen.
Het zal toch voor een ieder anders zijn en je moet je niets aantrekken van wat een ander ervan zegt. Jij weet het het beste met hulp van jou instructeur. Vind idd wel dat als iemand S&T rijd, je onafhankelijk met je hand en zit moet zijn.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:39

Natuurlijk mag jij wel met S&T rijden. Al ben je B ruiter. Als je em maar gebruikt zoals het hoort.
Men doet altijd zo spannend over dit soort dingen. Een stukje goede begeleiding is wel belangrijk.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:48

Het aller belangrijkste is dat de ruiter een onafhankelijke en stille hand heeft en dat hij zijn paard goed voor elkaar heeft op een gewone trens. Vind het verder niet aan klasse gebonden. dit gaat meer over de kwaliteiten van de ruiter.

Vind dat er niet te zwaar word gedacht over stang en trens, je ziet maar al te vaak op wedstrijden onkundig gebruik. goede begeleiding is zeker nodig.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:52

heb zelf ook een Z2 paard rij zelf M kan zelf ook de dingen van het Z heb de S&T er ook wel eens in gewoon om het wat makkelijker te maken voor jezelf en het paard als je de stang gewoon vrij laat de eerste paar keer kan het geen kwaad. verder ook regelmatig met trens rijden anders reageer je paard alleen nog maar op S&T
leuk paard trouwens!
suc6 :D

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 18:38

Ik vind het allemaal een beetje overdreven af en toe.
ten 1e: het is toch jouw keuze, waar bemoeit de rest zich mee?
ten 2e: zolang je goede begeleiding hebt, van iemand die er echt verstand van heeft, dan kan je het gewoon doen, ongeacht je niveau :)
Ik weet niet wanneer ik met S&T ga rijden en OF ik überhaupt wel met S&T ga rijden, wie weet is het paardje er tegen die tijd niet meer of heb ik het te druk met school.
Maarja, ik heb ook wel schijt aan wat mensen zeggen, er zijn maar een X aantal personen waar ik naar luister :)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:12

ik vind het niet te vroeg hoor, zoals mensen al zeiden het licht aan de kwaliteit van de ruiter

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:20

Domme vraag misschien, maar het is toch niet verplicht om in het Z met S&T te rijden? En nog een vraag: waarom wil iedereen dit zo graag? Is dit voor de controle over je paard (lukt dat in het Z opeens niet meer met een regulier bitje?) of voor het plaatje?
Ik wil niemand aanvallen hoor, vraag me dit al jaren af en kom nu toevallig dit topic tegen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 10:24

Ik ben het gaan leren toen ik Z mocht gaan starten. De stille hand had ik ook eerder wel, maar zonder het op wedstrijd te mogen zag ik er geen nut van in.

Alet, bij mij gingen de oefeningen zonder stang ook gewoon goed.
Maar ik wilde het zelf leren en had op dat moment een super paard daarvoor. Dat was er een die me altijd pakte op mijn fouten. Beste leermeerster dus :D
En ik merkte wel dat met de stang erbij je net een iets nettere afwerking kon krijgen. Maar ik ben zeker van mening dat als je het Z niet goed door zou komen met alleen de trens, je van de stang af moet blijven.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-09 14:23

@ Alet74:
Zie de reden van kazary :)

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:08

Alet74 schreef:
Domme vraag misschien, maar het is toch niet verplicht om in het Z met S&T te rijden? En nog een vraag: waarom wil iedereen dit zo graag? Is dit voor de controle over je paard (lukt dat in het Z opeens niet meer met een regulier bitje?) of voor het plaatje?
Ik wil niemand aanvallen hoor, vraag me dit al jaren af en kom nu toevallig dit topic tegen.

ik dacht ook dat he verplicht was rij zelf geen wedstrijden dus heb er geen verstand van ben iid ook benieuwd wat presies de voordelen zijn enz

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-09 15:13

Niets is mooier dan een leerpaard hebben/te mogen rijden om de S&T onder de knie te krijgen als ruiter.

Voor het paard is het beter om goed bevestigd te zijn in de basis alvorens te beginnen met S&T. En onder basis versta ik alles van B tot Z2.