trucs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

teve

trucs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-09 13:53

Ik weet niet goed hoe ik dit topic moet noemen en waar het onder hoort maar mijn vraag is de volgende.

Ik hoor regelmatig mensen zeggen dat paarden een hele trukendoos hebben om onder het gevraagde werk uit te komen, mn manegepaarden om zichzelf zo te beschermen, maar ook eigen paarden. Er werd mij gezegd dat mijn paard me in de maling zou nemen en dat ik hem harder aan moet pakken.
Maar ik lees ook in boeken en op forums dat paarden in het "nu" leven en direct reageren op de gegeven prikkels. En dat wij mensen paarden menselijke eigenschappen toedichten, maar dat wij als mensen meer als paard naar onze paarden moeten kijken. Wie wil hierop reageren?
( ik hoop dat je een beetje mij vraag snap, vind het wat moeilijk te verwoorden)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:04

Een paard is in staat van alles te leren en dus ook in staat om dingen te leren die wij liever niet zouden zien.

Urielle

Re: trucs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:26

Een paard reageert ook op de prikkels die hij krijgt/niet krijgt :j

Stel je rijdt een wending in en jij begrenst de achterhand niet, dan is het gemakkelijker om die zo te verplaatsen dat hij het binnenachterbeen minder zwaar hoeft te belasten en zijn spieren minder hoeft te rekken om te buigen. Dat kun je een trucje noemen, of je kunt stellen dat jij als ruiter dus opening laat aan het paard om te ontkomend aan de toegevoegde waarde van de oefening (geen prikkel geeft om de achterhand er wel bij te houden). In die zin reageert het paard dus ook op de prikkel die jij al dan niet biedt.

In de volgende wending bedenk jij als ruiter *die achterhand!* en begrens jij die goed. Paard zal na zesduizend slordige wendingen wellicht in eerste instantie de achterhand nog uitzwaaien maar er terug bij bewegen op jouw verzoek. De wending erna, heb jij geen probleem meer.

Bedenk wel dat een paard een zeer goed geheugen heeft. Hij heeft die gaatjes die jij als ruiter bood, zeer wel onthouden! Dus op het moment dat jij even die begrenzing vergeet in de derde wending zwaait hij weer uit. Kun je een trucje noemen, of bedenken dat je zelf slordig gereden hebt ;)

sans6

Re: trucs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 14:29

Urielle, goed omschreven!
Zat te bedenken hoe ik dit moest verwoorden, maar beter als dit kan ik het niet onder woorden brengen.