Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Opvallend was dat een dressuuruiter de moderne dressuur verdedigde terwijl ondergetekende (in bezit van IJslander) en medebokker (westernruiter) dressuur als middel zien en niet als doel, persoonlijk vind ik ook dat in de moderne "dressuur"sport het paard er is voor de dressuur, hij moet in een proefje immers op een bepaald moment een oefening uitvoeren/een creatief figuurtje lopen en niet de dressuur voor het paard. Ik boog erop dat ik dat anders aanpak, en wat mij betreft heeft verzameling, al dan niet in een framepje maar liever natuurlijk wel, ook wel degelijk nut, het tölt zo rot zonder
en mooi geschreven WhiteWolf schreef:Dressuur is dus ontstaan vanuit oorlogsvoering. Paarden waren de tanks, bommenwerpers en F16's van de antieke tijden. En net als met het legermateriaal nu, werd ook kosten noch moeite gespaard om oorlogsmateriaal, zoals de paarden, perfect te onderhouden.
De dressuur en de oefeningen waren er puur om het paard te helpen in zijn taak. Er werd niets afgedwongen daar dat logischerwijze averechts kon werken op het slagveld en werd er alle tijd voor genomen. Paarden gingen pas met vijf jaar in opleiding en waren vaak pas gereed met 12 tot 14 jaar!
WhiteWolf schreef:Toen de noodzaak van het paard in het leger echter verdween gingen mensen spelletjes verzinnen zoals welk paard de beste oefeningen kon. Daaruit is de moderne dressuursport ontstaan.
WhiteWolf schreef:In de dressuursport worden er punten toegekend aan de oefeningen op zich. De oefeningen worden in deze vorm van dressuur dus getraind om de oefening zelf, niet om het paard zijn dagelijkse gymnastiek te geven en gezond te houden.
WhiteWolf schreef:Ook als je enkel in het bos rijdt aan de losse teugel moet je jezelf misschien eens afvragen of je paard niet al schade heeft opgelopen door eventuele verkeerde belasting.
Gezondheid bij paarden strekt namelijk verder dan een paard waar nu vandaag niets mis mee lijkt. Zonder dat we het weten kan een paard al allerhande schade hebben opgelopen. Omdat een paard nu eenmaal een prooidier is dat nooit zal laten blijken dat hem ook maar iets mankeert, totdat het zo erg is dat hij niet anders meer kan (en da gaat bij de meeste paarden heel ver). is het een groot probleem om de paarden weer goed te krijgen zodra de problemen wel zichtbaar de kop op steken. Dan is genezing vaak niet meer mogelijk daar het probleem zich in vele jaren heeft opgebouwd.
WhiteWolf schreef:Voor wedstrijdpaarden is dan ook enkel de korte-termijn-gezondheid belangrijk. Zo lang ze net lang genoeg kunnen presteren is het goed en daarna gaan ze met pensioen.
WhiteWolf schreef:Josepha Guillaume, Natuurlijke Academische Rijkunst instructrice
BBAC en BBI België
Centered Riding Instructor level I
http://www.josepha.info
Lara_Silver schreef:Als je je paard écht correct voor elkaar hebt, heb je al dat ijzer niet nodig. Ik zie hier op bokt wel eens hogere combinaties voorbij komen die rijden op een trensje, met een paard zo soepel als een elastiekje, waarvan je ziet dat ze goed bezig zijn. Dat vind ik klasse, veel sjieker dan diegenen die al in de M1 staan te popelen om er de stang in te hangen. Overigens zal op dit laatste wel verontwaardigt gereageerd worden. Maar daarom is het dan ook mijn eigen persoonlijke mening.
Lara_Silver schreef:Die mensen raad ik aan, ipv de zoveelste tevergeefse poging te doen dit te weerleggen/ontkennen/etc. Waarom overwegen jullie niet eens het artikel goed te lezen.
insun schreef:Áls we het hierover nu met z'n allen eens zijn, misschien is er dan iemand die mij uit kan leggen, waarom ik deze oefeningen wél mag rijden als middel om mijn doel te bereiken, maar ze níet mag tonen in een dressuurproef waar iemand de correctheid van deze oefeningen en dáármee de correctheid van opleiding van mijn paard ( hoe correcter opgeleid hoe meer ik mijn én ons aller doel benader) beoordeeld.
insun schreef:Wij streven allemaal naar hetzelfde doel, enkel de manier waaróp wij willen tonen hoe vér wij ons doel bereikt hebben verschilt. De dressuurmuts wil een correcte dressuurproef rijden, de springruiter wil z'n paard passend bij de hindernis rijden, de recreatieruiter wil met een ontspannen en gehoorzaam paard buiten rijden, de gangenrijder (sorry HJ, weet even geen betere uitdrukking) wil een perfecte tölt rijden en ook de westernrijder wil z'n oefeningen perfect rijden.
insun schreef:Waarom ziet iedereen enkel het slechte van dressuurruiters? Waarom ziet niemand de springruiter die het hoofd van z'n paard tot in de hemel trekt, om het, 3 meter voor de sprong, los te laten waardoor het paard én de hindernis niet gezien heeft én vooroverduikt waarna hij toch deze hindernis moet kunnen springen, waarom ziet niemand de gangenrijders die een tölt willen rijden zónder ruggebruik, waarom ziet niemand de westernruiter die z'n sporen en stang niet voor de show heeft, maar voor het gebruik en, last but not least, waarom ziet niemand de recreatieruiter die behalve een gevaar voor zichzelf én z'n paard, ook een gevaar voor iedereen binnen een straal van 5 KM is?
insun schreef:In élke tak van sport zitten "foute" ruiters, niet enkel in de dressuursport.
jasmijn78 schreef:WhiteWolf schreef:Toen de noodzaak van het paard in het leger echter verdween gingen mensen spelletjes verzinnen zoals welk paard de beste oefeningen kon. Daaruit is de moderne dressuursport ontstaan.
En daar dankt het paard zijn bestaansrecht nu nog aan. Anders zou het paard in onze westerse samenleving uitgestorven zijn; er is hier te weinig ruimte om in het wild te leven. En ik denk dat het paard nu een stuk beter af is op een concoursterrein dan in een of andere oorlog. Ga anders eens op vakantie naar Egypte, India, Pakistan of Cuba. Dan kun je met eigen ogen zien hoe het leven van een paard er uit ziet in landen waar het nog gewoon als vervoersmiddel wordt gezien, waar er nog echt 'noodzaak' is voor een paard. Gewoon even te relativering hoor.
insun schreef:Áls we het hierover nu met z'n allen eens zijn, misschien is er dan iemand die mij uit kan leggen, waarom ik deze oefeningen wél mag rijden als middel om mijn doel te bereiken, maar ze níet mag tonen in een dressuurproef waar iemand de correctheid van deze oefeningen en dáármee de correctheid van opleiding van mijn paard ( hoe correcter opgeleid hoe meer ik mijn én ons aller doel benader) beoordeeld.
insun schreef:de gangenrijder (sorry HJ, weet even geen betere uitdrukking) wil een perfecte tölt rijden en ook de westernrijder wil z'n oefeningen perfect rijden. Want als ons doel bereikt is hebben we een sterk, soepel en recht paard, die zich kan verzamelen onder de ruiter, waardoor hij lang gezond blijft en met gemak én plezier een oefening kan lopen zoals wij het willen.
En dat alles als twee-eenheid, maar dan wél een twee-eenheid waar wij als ruiter bepalen wat er gebeurt.
Ik wil de gangen perfect gescheiden hebben, dat lijkt me toch wel wat anders dan 1 gang goed willen kunnen rijden. Daarnaast wil ik mijn paard dus absoluut niet verzameld hebben in draf, in verband met bovenstaande. insun schreef:Waarom ziet iedereen enkel het slechte van dressuurruiters?
insun schreef:Waarom ziet niemand de gangenrijders die een tölt willen rijden zónder ruggebruik
Vergelijk dat eens met de hordes meisjes die roepen dat ze dressuur rijden maar niet met hun paard naar buiten durven omdat hij zomaar eens opzij zou kunnen springen
Lekker aan de hulpen ja. Echt een twee-eenheid ook. Elisa2 schreef:Verder ben ik het met Insun en Jasmijn eens,ik vind het wel goed dat de recreatieruiter ook aan de tand word gesteld om het zo te zeggen.Want paarden worden er echt niet beter van om een uur in het bos,scheef en met de neus in de lucht rond te hobbelen.
hestejente schreef:O?? Volgens mij vergeet je nu de paarden die akkers omploegden, wagens voorttrokken, schapen of kuddes paarden bijeendreven
hestejente schreef:Wat jij doet is precies op een bepaald moment bijvoorbeeld een galopwissel rijden, heel knap hoor, maar een dressuurproefje is voor mij alleen show. Wat is dan het DOEL van zo'n proefje?
Twiggy2008 schreef:Niet iedere recreatieruiter rijdt per definitie op de manier zoals jij beschrijft, hoor. Velen doen wel degelijk hun best om hun paard recht te richten, soepeler te maken door juist lichaamsgebruik te stimuleren. Over generaliseren gesproken......
insun schreef:In élke tak van sport zitten "foute" ruiters, niet enkel in de dressuursport.
Twiggy2008 schreef:Verder ben ik het aardig eens met het artikel en heb ik toevallig van de week dat boek van haar besteld, aangezien ik bitloos rijd en ook (klassieke) dressuurlessen volg. Lijkt mij wel interessant.