Het "echte" dressuurrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteWolf

Het "echte" dressuurrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:27

Hallo allemaal, In het blad "Vrij Ruiter" het blad voor de recreatieruiter, nr. 1 van 2009 las ik een artikel wat ons allemaal iets geeft om over na te denken. Ik keek er in ieder geval heel anders naar mijn paard door en wat ik wil bereiken. Ik heb hieronder een deel geciteerd, wat de essentie weergeeft en ik vraag mij af wat jullie ervan vinden:

"...Het gymnastiseren waar we het over hebben is niets anders dan de bekende oefeningen zoals voltes en schouderbinnenwaarts. Deze zogenaamde oefeningen zijn als het ware bewegingen welke paarden van nature ook kunnen maken, anders zouden wij ze niet kunnen vragen. De oefeningen zijn bedacht en benoemd om het paard sterk, soepel en recht genoeg te maken, zodat hij zich onder de ruiter kan verzamelen. En de reden daarvan is niets anders dan om het paard gezond te houden onder zijn ruiter zodat hij lang mee kan en vele jaren van training niet verloren gaan. Het was immers tijdens de veldslagen van levensbelang dat paard en ruiter 100% op elkaar ingespeeld waren en dat beide zo gezond, sterk, snel en flexibel mogelijk zijn. Dressuur is dus ontstaan vanuit oorlogsvoering. Paarden waren de tanks, bommenwerpers en F16's van de antieke tijden. En net als met het legermateriaal nu, werd ook kosten noch moeite gespaard om oorlogsmateriaal, zoals de paarden, perfect te onderhouden.
De dressuur en de oefeningen waren er puur om het paard te helpen in zijn taak. Er werd niets afgedwongen daar dat logischerwijze averechts kon werken op het slagveld en werd er alle tijd voor genomen. Paarden gingen pas met vijf jaar in opleiding en waren vaak pas gereed met 12 tot 14 jaar! Toen de noodzaak van het paard in het leger echter verdween gingen mensen spelletjes verzinnen zoals welk paard de beste oefeningen kon. Daaruit is de moderne dressuursport ontstaan. In de dressuursport worden er punten toegekend aan de oefeningen op zich. De oefeningen worden in deze vorm van dressuur dus getraind om de oefening zelf, niet om het paard zijn dagelijkse gymnastiek te geven en gezond te houden. Echte verzameling als bewijs van draagkracht is bovendien ook niet nodig, want daar heeft immers niemand de tijd voor. Het gaat er nu om dat het paard in een bepaald frame kan vasthouden en daarin al zijn oefeningen kan laten zien. Dit frame heeft in de verte iets weg van verzameling en dat is voor de moderne dressuursport voldoende.
Als je professionele dressuurruiter bent hoeft niemand je te vertellen wat je moet doen en hoe je moet trainen. Er wordt immers getraind voor het scoren van punten. Maar als je nu niet een professionele dressuurruiter bent maar je rijdt wel dressuur en je vindt het tevens erg belangrijk dat je paard gezond blijft en teven evenveel plezier van het rijden heeft als jij, is misschien de tijd aangebroken om jezelf vragen te gaan stellen waarom je zaken doet zoals je ze doet. Ook als je enkel in het bos rijdt aan de losse teugel moet je jezelf misschien eens afvragen of je paard niet al schade heeft opgelopen door eventuele verkeerde belasting.
Gezondheid bij paarden strekt namelijk verder dan een paard waar nu vandaag niets mis mee lijkt. Zonder dat we het weten kan een paard al allerhande schade hebben opgelopen. Omdat een paard nu eenmaal een prooidier is dat nooit zal laten blijken dat hem ook maar iets mankeert, totdat het zo erg is dat hij niet anders meer kan (en da gaat bij de meeste paarden heel ver). is het een groot probleem om de paarden weer goed te krijgen zodra de problemen wel zichtbaar de kop op steken. Dan is genezing vaak niet meer mogelijk daar het probleem zich in vele jaren heeft opgebouwd. Voor wedstrijdpaarden is dan ook enkel de korte-termijn-gezondheid belangrijk. Zo lang ze net lang genoeg kunnen presteren is het goed en daarna gaan ze met pensioen. Overigens vaak op een leeftijd dat de 'oude meester paarden' net klaar waren met hun opleiding."

Arabesk

Re: Het "echte" dressuurrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 21:41

Kan ik het helemaal mee eens zijn :j

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:32

Ook ik kan me hier helemaal in vinden, maar zeg nu eerlijk wie rijdt er nu 100 % goed ?
Iedereen zal wel een keer onbewust aan z'n binnenteugel zitten en misschien zn paard storen in het rechtrichten/ doorkomen van het achterbeen, uiteraard de een meer dan de ander !!
Ik denk dat het een heel mooi streven is en vooral als beeld gehouden moet worden !

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 02:20

Niks nieuws onder de zon wat mij betreft.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 11:26

Goed stukje en ik ben het er helmaal mee eens.
Voor mij is het niks nieuws, Bent Branderup vertelt dit ook zo in zijn clinics. Wie heeft het stuk in "Vrij ruiter" geschreven?

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-09 14:51

Josepha Guillaume, Natuurlijke Academische Rijkunst instructrice
BBAC en BBI België
Centered Riding Instructor level I
www.josepha.info

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:11

Mindfields schreef:
Niks nieuws onder de zon wat mij betreft.

mee eens, maar wel goed geschreven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 18:09

Wat grappig, gisteren hadden we in een HK-topic hier en discussie over :+ Opvallend was dat een dressuuruiter de moderne dressuur verdedigde terwijl ondergetekende (in bezit van IJslander) en medebokker (westernruiter) dressuur als middel zien en niet als doel, persoonlijk vind ik ook dat in de moderne "dressuur"sport het paard er is voor de dressuur, hij moet in een proefje immers op een bepaald moment een oefening uitvoeren/een creatief figuurtje lopen en niet de dressuur voor het paard. Ik boog erop dat ik dat anders aanpak, en wat mij betreft heeft verzameling, al dan niet in een framepje maar liever natuurlijk wel, ook wel degelijk nut, het tölt zo rot zonder :+

Ben het er overigens niet mee eens dat de oorspronkelijke dressuuroefeningen uitsluitend voor op het slagveld dienden, wat te denken van veedrijverspaarden? :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 20:31

Vind het een heel goed geschreven stukje, waar ik het volledig mee eens ben.
Ook al is dit inderdaad niet nieuw voor mij.
Ben hier ook dagelijks mee bezig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:55

yep! prima stuk, kan me er helemaal in vinden. Mijn 16 jarige veedrijverspaard is ook nog in opleiding. ik rij geen wedstrijden maar dat betekend niet dat ik niet gericht train, ik rij veel stukken van dressuuroefeningen, niet om een frame te krijgen maar een soepeler scherp aan de hulpen paard, dat rijdt zoveel lekkerder in het bos ;)

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:02

Goed stuk zeg :j en mooi geschreven

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 23:44

Weer het zoveelste artikel/topic dat de 'gewone' dressuurruiter in een kwaad daglicht wil stellen. Voer voor degene die zichzelf graag op de borst willen slaan omdat zij menen een 'hoger' en 'nobeler' doel na streven... Ik als wedstrijdamazone doe er alles aan om mijn paarden happy en gezond te houden (net als veel andere ruiters ide het leuk vinden om eens een wedstrijd te rijden) en ik vind het dus gewoon een belachelijk, generaliserend en dom artikel.

Allereerst weer dat eeuwige geromantiseer over 'vroegah':

WhiteWolf schreef:
Dressuur is dus ontstaan vanuit oorlogsvoering. Paarden waren de tanks, bommenwerpers en F16's van de antieke tijden. En net als met het legermateriaal nu, werd ook kosten noch moeite gespaard om oorlogsmateriaal, zoals de paarden, perfect te onderhouden.
De dressuur en de oefeningen waren er puur om het paard te helpen in zijn taak. Er werd niets afgedwongen daar dat logischerwijze averechts kon werken op het slagveld en werd er alle tijd voor genomen. Paarden gingen pas met vijf jaar in opleiding en waren vaak pas gereed met 12 tot 14 jaar!

Yeah right! In tijden van oorlog stuurde men de soldaatjes niet naar het slagveld voordat hun paarden er klaar voor waren? Maak dat de kat wijs! Nood breekt wetten. En eenmaal op het slagveld? Stond zeker bij elke loopgraaf een team met veterinairen klaar voor als 1 knol ook maar 1 haar gekrenkt zou worden in de strijd. Waarom had men in die tijd zulke scherpe bitten en sporen dacht je? Nou echte documentaires en onderzoeken over oorlogen zonder geromantiseer over dressuur en paarden schetsen een heel ander beeld. Van paarden die werden afgejakkerd tot ze er bij neervielen. Paarden die nooit werden afgezadeld zodat de pus op den duur onder het zadel uitliep (afzadelen kostte teveel tijd). Stervende paarden op het slagveld. Paarden met vleeswonden en schotwonden. Maar nee hoor, vroeger dwong men het paard niets af!

Btw: hier in de omgeving staat nog oude bunkers met paardenstallen (uit de tijd van Napoleon). Was destijds volgens mij geen prettige omgeving voor het paard, nog dat ik geloof dat in tijde van oorlog het beste voer, hooi, zadels, tuig etc voor handen waren. Ik vraag mij echt af wat voor idee jullie hebben bij paarden en oorlog? Een slagveld waar je allemaal ruiters op paarden ziet die perfecte hogeschoolsprongen aan het uitvoeren waren? En na afloop gingen alle paardjes weer gezond en wel naar huis met hun geliefde ruiter om nog gezond en gelukkig verder te leven. Volgens mij was de realiteit in tijden van oorlog ECHT heel anders.

Dat er nog naievelingen zijn die dit geloven!!! WAT denk je zelf in tijden van oorlog? Dat men zich toen erg druk maakte of het paard er wel geestelijk aan toe was om mee naar het slagveld te gaan? Toen was het paard gewoon een middel, net zoals nu nog steeds in landen als Pakistan, India etc. Je zou het bijna gaan geloven dan men toen echt om paarden gaf: De dressuur en de oefeningen waren er puur om het paard te helpen bij het uitoefenen van zijn taak. BIJNA klinkt het nobel. Maar wat is er nobel aan om een paard mee te slepen naar een slagveld? Om een edel dier te betrekken in iets wat alleen wraak- en eerzuchtige mensen doen: oorlog voeren. Keep on dreaming.

Alleen de rijke/de koningshuizen trainden voor de lol paarden. Om te kunnen paraderen in parades. Voor de show en voor vermaak. De rjiken die nooit naar de slagvelden hoefden konden mooi koetelen met hun raspaardjes en zij verhieven dressuur tot iets artistieks dat in de praktijk helemaal NIETS meer te maken had met een paard trainen voor een oorlog. De raspaardjes van de koning zag je heus niet op het slagveld hoor! Dat is alleen in films zo.

WhiteWolf schreef:
Toen de noodzaak van het paard in het leger echter verdween gingen mensen spelletjes verzinnen zoals welk paard de beste oefeningen kon. Daaruit is de moderne dressuursport ontstaan.

En daar dankt het paard zijn bestaansrecht nu nog aan. Anders zou het paard in onze westerse samenleving uitgestorven zijn; er is hier te weinig ruimte om in het wild te leven. En ik denk dat het paard nu een stuk beter af is op een concoursterrein dan in een of andere oorlog. Ga anders eens op vakantie naar Egypte, India, Pakistan of Cuba. Dan kun je met eigen ogen zien hoe het leven van een paard er uit ziet in landen waar het nog gewoon als vervoersmiddel wordt gezien, waar er nog echt 'noodzaak' is voor een paard. Gewoon even te relativering hoor.

WhiteWolf schreef:
In de dressuursport worden er punten toegekend aan de oefeningen op zich. De oefeningen worden in deze vorm van dressuur dus getraind om de oefening zelf, niet om het paard zijn dagelijkse gymnastiek te geven en gezond te houden.

Even ter info: een NIET goed getraint en gezondgehouden paard zal GEEN punten scoren in de dressuursport. Dus ook als je aan dressuursport doet is het van belang je paard happy, sterk en gezond te houden.

WhiteWolf schreef:
Ook als je enkel in het bos rijdt aan de losse teugel moet je jezelf misschien eens afvragen of je paard niet al schade heeft opgelopen door eventuele verkeerde belasting.
Gezondheid bij paarden strekt namelijk verder dan een paard waar nu vandaag niets mis mee lijkt. Zonder dat we het weten kan een paard al allerhande schade hebben opgelopen. Omdat een paard nu eenmaal een prooidier is dat nooit zal laten blijken dat hem ook maar iets mankeert, totdat het zo erg is dat hij niet anders meer kan (en da gaat bij de meeste paarden heel ver). is het een groot probleem om de paarden weer goed te krijgen zodra de problemen wel zichtbaar de kop op steken. Dan is genezing vaak niet meer mogelijk daar het probleem zich in vele jaren heeft opgebouwd.

Van dit gezever wordt ik ook altijd zo moe. Het is gewoon bangmakerij van mensen die graag paardrijden. Een schuldgevoel aanpraten. Adviseer mensen gewoon om echt goede instructie te nemen (dat is op zich al lastig, maar ze zijn er echt!), dan krijgen ze wel tijdig te horen als het met hun paard de verkeerde kant uit gaat en laat ze in tussentijd gewoon vooral plezier beleven MET hun paard i.p.v. ze bang te maken met wat ze allemaal verkeerd kunnen doen.

WhiteWolf schreef:
Voor wedstrijdpaarden is dan ook enkel de korte-termijn-gezondheid belangrijk. Zo lang ze net lang genoeg kunnen presteren is het goed en daarna gaan ze met pensioen.

Schei toch uit!!! Er lopen tig paarden in de topsport op een leeftijd waarop mening ander (recreatie)paard allang naar het abbatoir is verdwenen. En wat is er mis met een welverdiend pensioen? Wat een kortzichtig, ononderbouwde en stemmingmankende stelling zeg!

Voor iedereen die dressuurproefjes leuk vindt: gewoon blijven doen hoor! Niets aan de hand. Zorg voor goede instructie/begeleiding en voldoende afwisseling in het werk (ook eens springen of een buitenritje)

Je kunt ECHT sport met je paard doen zonder hem te 'schaden'. Dat mensen in de sport soms wel hun paarden schaden zal ik niet ontkennen. Maar er zijn net zo goed mensen die NIET aan sport doen met hun paard en het schade toebrengen. Het is de ruiter die het verschil maakt, niet in welke discipline of wat voor doel men met het paard heeft.

Al met al: een waardeloos, stemmingmakend, niet-onderbouwd, dom artikel.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:35

WhiteWolf schreef:
Josepha Guillaume, Natuurlijke Academische Rijkunst instructrice
BBAC en BBI België
Centered Riding Instructor level I
http://www.josepha.info

Heb de site even gekeken. Wat mij betreft is zij weer een van de zoveelste self-made goeroes die met een feel-good verhaal weer een commercieel slaatje wil slaan uit onkunde. (naast goedbetaalde clinics geven ook weer veel merchendise als boeken, hoofdstellen, suplementen en zadels)

Als ik de rijtechnische foto's bekijk en de filmpjes vind ik het nergens naar lijken. Ik zie het verband niet dat zij zelf legt met de AC/Klassieke rijkunst die zij naar eigen zeggen heeft aangepast aan de noden van de nieuwe tijd. Ik zie het niet terug in haar rijden. De foto die voorop het boek 'probleemboos bitloos' staat doet ook verre van prettig en rijtechnisch goed aan.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 00:50

Goed geschreven artikel, en zoals al gezegt, niks nieuws. En zoals altijd komen met deze artikels ook diegenen die zich er blijkbaar behoorlijk door aangesproken en geïrriteerd voelen.. Die mensen raad ik aan, ipv de zoveelste tevergeefse poging te doen dit te weerleggen/ontkennen/etc. Waarom overwegen jullie niet eens het artikel goed te lezen. Want het is zo, de huidige moderne dressuur is imo toch wel flink wat muggenzifterij... Veel te mechanisch als je het mij vraagt. Als je je paard écht correct voor elkaar hebt, heb je al dat ijzer niet nodig. Ik zie hier op bokt wel eens hogere combinaties voorbij komen die rijden op een trensje, met een paard zo soepel als een elastiekje, waarvan je ziet dat ze goed bezig zijn. Dat vind ik klasse, veel sjieker dan diegenen die al in de M1 staan te popelen om er de stang in te hangen. Overigens zal op dit laatste wel verontwaardigt gereageerd worden. Maar daarom is het dan ook mijn eigen persoonlijke mening.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 02:20

Ik snap deze hele discussie niet?
Ik neem aan (en dat leid ik af uit het artikel van TS en de reactie's hierop) dat we met z'n allen een doel hebben. Dat doel beschrijft het artikel zo mooi als: "een paard dat sterk, soepel en recht is, zodat hij zich kan verzamelen onder de ruiter, waardoor hij gezond blijft en lang mee kan."

Verder vertelt het artikel ons (gezien alle reactie's in dit topic neem ik wederom aan dat we het hierover óók eens zijn) dat we oefeningen zoals voltes en schouderbinnenwaarts gebruiken om dit doel te bereiken.
In elk boekje (klassieke dressuur) kunnen we dan lezen dat een oefening als bv. schouderbinnenwaarts gereden moet worden met een paard die nageeflijk in is nek en kaak, over de rug, gebogen om ons binnenbeen en aan de buitenteugel met behoud van tact en ritme gereden dient te worden.

Lijkt mij dat hoe meer wij ons doel benaderen ( een paard dat sterk, soepel en recht is, zodat hij zich kan verzamelen onder de ruiter, waardoor hij gezond blijft en lang mee kan), het voor een paard makkelijker wordt om zo'n oefening te doen en het steeds makkelijker wordt om zo'n oefening correct te rijden.

Áls we het hierover nu met z'n allen eens zijn, misschien is er dan iemand die mij uit kan leggen, waarom ik deze oefeningen wél mag rijden als middel om mijn doel te bereiken, maar ze níet mag tonen in een dressuurproef waar iemand de correctheid van deze oefeningen en dáármee de correctheid van opleiding van mijn paard ( hoe correcter opgeleid hoe meer ik mijn én ons aller doel benader) beoordeeld.

Wij streven allemaal naar hetzelfde doel, enkel de manier waaróp wij willen tonen hoe vér wij ons doel bereikt hebben verschilt. De dressuurmuts wil een correcte dressuurproef rijden, de springruiter wil z'n paard passend bij de hindernis rijden, de recreatieruiter wil met een ontspannen en gehoorzaam paard buiten rijden, de gangenrijder (sorry HJ, weet even geen betere uitdrukking) wil een perfecte tölt rijden en ook de westernrijder wil z'n oefeningen perfect rijden. Want als ons doel bereikt is hebben we een sterk, soepel en recht paard, die zich kan verzamelen onder de ruiter, waardoor hij lang gezond blijft en met gemak én plezier een oefening kan lopen zoals wij het willen.
En dat alles als twee-eenheid, maar dan wél een twee-eenheid waar wij als ruiter bepalen wat er gebeurt.

Waarom ziet iedereen enkel het slechte van dressuurruiters? Waarom ziet niemand de springruiter die het hoofd van z'n paard tot in de hemel trekt, om het, 3 meter voor de sprong, los te laten waardoor het paard én de hindernis niet gezien heeft én vooroverduikt waarna hij toch deze hindernis moet kunnen springen, waarom ziet niemand de gangenrijders die een tölt willen rijden zónder ruggebruik, waarom ziet niemand de westernruiter die z'n sporen en stang niet voor de show heeft, maar voor het gebruik en, last but not least, waarom ziet niemand de recreatieruiter die behalve een gevaar voor zichzelf én z'n paard, ook een gevaar voor iedereen binnen een straal van 5 KM is?
In élke tak van sport zitten "foute" ruiters, niet enkel in de dressuursport.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:31

Tja ik vind het een goed artikel,maar als echte dressuuramazone train ik ook op die manier om mijn paarden gezond en zo sterk mogelijk te houden.Niet iedere dressuuramazone rijd alleen maar voor de punten en eigen ego op wedstrijden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:33

Verder ben ik het met Insun en Jasmijn eens,ik vind het wel goed dat de recreatieruiter ook aan de tand word gesteld om het zo te zeggen.Want paarden worden er echt niet beter van om een uur in het bos,scheef en met de neus in de lucht rond te hobbelen.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:50

@jasmijn78 en insun: Petje af dat jullie nog de moeite nemen op zo'n topic te reageren. Ik heb er tegenwoordig de energie niet meer voor. Heel goed geschreven en ik hoop dat het een beetje aankomt bij de mensen die helaas blijven geloven dat dressuurruiters (en dan vooral de wedstrijdruiters) dierenbeulen zijn.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:57

Lara_Silver schreef:
Als je je paard écht correct voor elkaar hebt, heb je al dat ijzer niet nodig. Ik zie hier op bokt wel eens hogere combinaties voorbij komen die rijden op een trensje, met een paard zo soepel als een elastiekje, waarvan je ziet dat ze goed bezig zijn. Dat vind ik klasse, veel sjieker dan diegenen die al in de M1 staan te popelen om er de stang in te hangen. Overigens zal op dit laatste wel verontwaardigt gereageerd worden. Maar daarom is het dan ook mijn eigen persoonlijke mening.

Denk dat iedereen het wel met eens is hoor. Daarom wordt hierboven ook gezegd dat GOEDE instructie ontzettend belangrijk is. Doe-het-zelven met verkeerde optoming is funest. Maar nogmaals.... geldt dat niet voor alle takken van paardensport? Ik zie genoeg springruiters die met vreselijk harde optoming hun paard door een parcours schoppen, recreatieruiters die met tiedemanteugels nog niet kunnen sturen (en inderdaad dan ook een gevaar voor andere vormen) en zo zijn er genoeg voorbeelden te vinden. Waarom altijd zo afgeven op dressuur... pff heb ik toch de energie genomen, ben nu alweer bang voor alle felle reacties :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:15

Lara_Silver schreef:
Die mensen raad ik aan, ipv de zoveelste tevergeefse poging te doen dit te weerleggen/ontkennen/etc. Waarom overwegen jullie niet eens het artikel goed te lezen.

Ik heb het van voor tot achter goed gelezen hoor. Kun jij mij aangeven waar ik de tekst verkeerd interpreteer? Blijf jij geloven in het sprookje dat men vroeger wachtte tot het paard 12-15 was, volledig opgeleid en het het geestelijk klaar was voordat men het meenam in de oorlog? En dat terwijl de mens zelf, nog half kind, met bewapening de oorlog in werd gestuurd?

Even serieus: geloof jij dat ECHT?

insun schreef:
Áls we het hierover nu met z'n allen eens zijn, misschien is er dan iemand die mij uit kan leggen, waarom ik deze oefeningen wél mag rijden als middel om mijn doel te bereiken, maar ze níet mag tonen in een dressuurproef waar iemand de correctheid van deze oefeningen en dáármee de correctheid van opleiding van mijn paard ( hoe correcter opgeleid hoe meer ik mijn én ons aller doel benader) beoordeeld.

DIE uitleg zou ik ook graag eens ontvangen van de mensen die zo afgeven op de dressuursport... En waarom bijvoorbeeld de riddertesten van Bent Branderup dan weer WEL mogen?

insun schreef:
Wij streven allemaal naar hetzelfde doel, enkel de manier waaróp wij willen tonen hoe vér wij ons doel bereikt hebben verschilt. De dressuurmuts wil een correcte dressuurproef rijden, de springruiter wil z'n paard passend bij de hindernis rijden, de recreatieruiter wil met een ontspannen en gehoorzaam paard buiten rijden, de gangenrijder (sorry HJ, weet even geen betere uitdrukking) wil een perfecte tölt rijden en ook de westernrijder wil z'n oefeningen perfect rijden.

Precies. En soms overlappen doelstellingen elkaar ook; ik maak als dressuuramazone ook wel eens een buitenrit of een sprongetje. Het lijkt mij dus dat ik met mijn dressuurtraining meerdere vliegen in 1 klap sla en dat het een het ander niet uitsluit. Maar zodra ik een dressuurproefje rij is dat allemaal teniet gedaan?

insun schreef:
Waarom ziet iedereen enkel het slechte van dressuurruiters? Waarom ziet niemand de springruiter die het hoofd van z'n paard tot in de hemel trekt, om het, 3 meter voor de sprong, los te laten waardoor het paard én de hindernis niet gezien heeft én vooroverduikt waarna hij toch deze hindernis moet kunnen springen, waarom ziet niemand de gangenrijders die een tölt willen rijden zónder ruggebruik, waarom ziet niemand de westernruiter die z'n sporen en stang niet voor de show heeft, maar voor het gebruik en, last but not least, waarom ziet niemand de recreatieruiter die behalve een gevaar voor zichzelf én z'n paard, ook een gevaar voor iedereen binnen een straal van 5 KM is?

En waarom ziet niemand die zogenaamde Academische of Klassieke ruiters die of met een compleet inelkaargetrokken paard zonder enige impuls/afdruk/lossigheid/achterbeengebruik door de baan hupsen. Of die zelfbenoemde goeroes die met een compleet uitelkaar lopend op de voorhand denderend paard door de baan sloffen? (zie bijvoorbeeld het filmpje op de site van de auteur van dit artikel). Maar goed; die laatste doet zijn kunstje dan wel weer bitloos, dus dan is alles goed.

insun schreef:

Ik geloof niet dat dat bij sommige door wil dringen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:33

jasmijn78 schreef:
WhiteWolf schreef:
Toen de noodzaak van het paard in het leger echter verdween gingen mensen spelletjes verzinnen zoals welk paard de beste oefeningen kon. Daaruit is de moderne dressuursport ontstaan.

En daar dankt het paard zijn bestaansrecht nu nog aan. Anders zou het paard in onze westerse samenleving uitgestorven zijn; er is hier te weinig ruimte om in het wild te leven. En ik denk dat het paard nu een stuk beter af is op een concoursterrein dan in een of andere oorlog. Ga anders eens op vakantie naar Egypte, India, Pakistan of Cuba. Dan kun je met eigen ogen zien hoe het leven van een paard er uit ziet in landen waar het nog gewoon als vervoersmiddel wordt gezien, waar er nog echt 'noodzaak' is voor een paard. Gewoon even te relativering hoor.

O?? Volgens mij vergeet je nu de paarden die akkers omploegden, wagens voorttrokken, schapen of kuddes paarden bijeendreven ;)

insun schreef:

Omdat dressuuroefeningen bedoeld zijn om een paard sterk en soepel te maken, goed over de rug te laten lopen enz. Wat jij doet is precies op een bepaald moment bijvoorbeeld een galopwissel rijden, heel knap hoor, maar een dressuurproefje is voor mij alleen show. Wat is dan het DOEL van zo'n proefje?

insun schreef:
de gangenrijder (sorry HJ, weet even geen betere uitdrukking) wil een perfecte tölt rijden en ook de westernrijder wil z'n oefeningen perfect rijden. Want als ons doel bereikt is hebben we een sterk, soepel en recht paard, die zich kan verzamelen onder de ruiter, waardoor hij lang gezond blijft en met gemak én plezier een oefening kan lopen zoals wij het willen.
En dat alles als twee-eenheid, maar dan wél een twee-eenheid waar wij als ruiter bepalen wat er gebeurt.

Bijna ;) Ik wil de gangen perfect gescheiden hebben, dat lijkt me toch wel wat anders dan 1 gang goed willen kunnen rijden. Daarnaast wil ik mijn paard dus absoluut niet verzameld hebben in draf, in verband met bovenstaande.

insun schreef:
Waarom ziet iedereen enkel het slechte van dressuurruiters?

Omdat het meer opvalt. Ik hoef slechts een woordje als rollkur te laten vallen en iedereen snapt wat ik bedoel. Of wat te denken van paarden die krampachtig omhoog worden gehesen, veel te kort in de hals zijn en hun rug vasthouden dankzij de dressuurprutser die er op zit met 50 kilo paardenhoofd in de handen?

insun schreef:
Waarom ziet niemand de gangenrijders die een tölt willen rijden zónder ruggebruik

Die zijn tegenwoordig zeldzaam. Ik heb er tot nu toe 1 gezien, en durf te wedden dat ik meer gangenpaardruiters ken dan jij ;) Vergelijk dat eens met de hordes meisjes die roepen dat ze dressuur rijden maar niet met hun paard naar buiten durven omdat hij zomaar eens opzij zou kunnen springen 8)7 Lekker aan de hulpen ja. Echt een twee-eenheid ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 12:53

Elisa2 schreef:
Verder ben ik het met Insun en Jasmijn eens,ik vind het wel goed dat de recreatieruiter ook aan de tand word gesteld om het zo te zeggen.Want paarden worden er echt niet beter van om een uur in het bos,scheef en met de neus in de lucht rond te hobbelen.

Niet iedere recreatieruiter rijdt per definitie op de manier zoals jij beschrijft, hoor. Velen doen wel degelijk hun best om hun paard recht te richten, soepeler te maken door juist lichaamsgebruik te stimuleren. Over generaliseren gesproken...... :?

Verder ben ik het aardig eens met het artikel en heb ik toevallig van de week dat boek van haar besteld, aangezien ik bitloos rijd en ook (klassieke) dressuurlessen volg. Lijkt mij wel interessant. :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:06

hestejente schreef:
O?? Volgens mij vergeet je nu de paarden die akkers omploegden, wagens voorttrokken, schapen of kuddes paarden bijeendreven

Wat is nu je punt?

hestejente schreef:
Wat jij doet is precies op een bepaald moment bijvoorbeeld een galopwissel rijden, heel knap hoor, maar een dressuurproefje is voor mij alleen show. Wat is dan het DOEL van zo'n proefje?

Misschien is het voor jou dan eens leuk je daar in te gaan verdiepen. Even een korte samenvatting: een proef is niets meer/minder dan een examen van de graad van africhting/opleiding in competitieverband (volg je dat nog?) Als je een galopwissel op het juiste moment op de juiste plek kunt rijden op de juiste manier dan zegt dat iets over de gehoorzaamheid en de mate van africhting van je paard. Als die goed genoeg is, is die oefening namelijk appeltje-eitje.

Twiggy2008 schreef:
Niet iedere recreatieruiter rijdt per definitie op de manier zoals jij beschrijft, hoor. Velen doen wel degelijk hun best om hun paard recht te richten, soepeler te maken door juist lichaamsgebruik te stimuleren. Over generaliseren gesproken......

We kunnen allemaal slechte voorbeelden op gaan noemen om ons eigen doel wat wij met ons paard hebben te verdedigen, maar dan komen we toch weer op hetzelfde uit:

insun schreef:

Twiggy2008 schreef:
Verder ben ik het aardig eens met het artikel en heb ik toevallig van de week dat boek van haar besteld, aangezien ik bitloos rijd en ook (klassieke) dressuurlessen volg. Lijkt mij wel interessant.

Even gewoon een vraag hoor: Heb je haar site bekeken? Heb je de filmpjes/foto's gezien van de manier waarop zij rijdt? Is dat een voorbeeld voor jou? Is de manier waarop zij rijdt (wat dus eindresultaat is van haar filosofie) iets wat jij nastreeft?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:09

Nee, heb haar website nog niet bekeken, eerlijk gezegd. Maar ik lees wel van alles rondom bitloos rijden en haal daar uit wat fijn is voor mij en mijn paard. Maar ik zal eerdaags eens kijken hoe het er uit ziet, want ik ken haar verder nog niet. :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:12

Beste jasmijn78
Misschien ben jij wel goed bezig met je paard, dat kan ik niet beoordelen. Maar ik zie bij ons op stal toch heel veel voorbeelden rondlopen die de moderne en klassieke dressuur geen eer aan doen. De paarden zijn helaas het lijdend voorwerp. Ze rijden voor de punten en de prijzen en wanneer een paard dan echt eens gaat aangeven het niet meer te pikken zijn het rotbokken en krijgen ze er van langs. Laats kwam er een langs achteroverhangend, haar paard met sporen aan het bewerken om het paard tijdens het strekken de achterhand eronder te krijgen en spectaculair te laten draven. (start z). Dit paard pikt het nog. Andere kopen een ander paard dat dan ook weer gaat staken en medische klachten krijgt. Zo'n artikel zet misschien een aantal van deze personen eens tot denken dat ze vroegah een paard meer tijd gaven om zich te ontwikkelen en waar de dressuur eigenlijk voor is gemaakt nl. om het paard te trainen het ruitergewicht te dragen en gezond te laten blijven. Helaas zijn er ook veel instructeurs die voor hun geld staan les te geven en het niet uitmaakt of het paard gezond blijft. Mijn ervaring is dat het heel erg moeilijk is een instructeur te vinden die het gehele plaatje bekijkt.