Ik weet niet of er al een discussie over is, ik kan het in ieder geval niet vinden. Het leek mij in ieder geval wel leuk om te vertellen welke hulpteugels jullie het liefst gebruiken, waar ze voor dienen en welke spieren ze trainen. of juist welke hulpteugel je absoluut niet wilt gebruiken en ook dan een waarom. Hou wel respect voor elkaars mening svp, het is niet de bedoeling elkaar af te kraken.
Zij die toch niet met hulpteugels rijden hoeven geen reactie te geven, zij kunnen hun reactie vaak wel op andere plaatsen kwijt. Deze discussie gaat alleen om de visies over hen die ervaring hebben met hulpteugels en er af en toe mee trainen. (of misschien wel heel vaak)
Ook de meningen over de optomingen tijdens het longeren zijn welkom.
Ik gebruik een martingaal. Puur omdat mijn paard nog wel is met haar hoofd durft te gooien en ik dan de controle kwijt raak. Ze is verder vrij in wat ze doet, wordt niet geblokkeerd of iets dergelijks en ze heeft er geen last van. En het helpt dus waarom niet. Ik ga wel over een tijdje proberen zonder te rijden.
Met longeren gebruik is elastieken om haar rugspieren te trainen en dat ze naar beneden gaan lopen, ontspannen dus.
Arabesk
Geplaatst: 23-03-09 14:38
bericht verwijderd
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 23-03-09 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 23-03-09 14:39
a
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-23 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Misty2001
Geplaatst: 23-03-09 15:00
IK gebruik het liefst geen hulpteugels of sporen enz. maar mijn paardje is nu oud, n reageerd beter op spoortjes, voor ondersteuning van bijvoorbeeld wijken voor het been, en met buitenritten een slof, omdat het net lijkt of hij een rotje in zijn kont heeft en die elk moment kan ontploffen, is vroeger verkeert dingen aangeleerd en nu niet meer af te leren is, er zijn al zoveel mensen geweest die het wouden proberen op verschillende manieren, maar er is niets anders dan een slof te gebruiken, en dat alleen voor de veiligheid hoor.. gisteren heb ik ook samen met de eigenaar een buitenrit gemaakt, en heb ik voor het eerst zonder slof gereden, en moet zeggen, hij probeerde super veel uit, maar ging wel goed opzich.. ( maar heeft hij ook een dik uur gereden voor die tijd )
Femke16
Geplaatst door de TopicStarter: 23-03-09 17:46
tuurlijk rijd niemand mag ik hopen liever niet met hulpteugels. Ik heb alleen nu inmiddels al 2x op een paard gereden, die idd ook verkeerde dingen heeft aangeleerd.Bij één van onze paarden begon ze te racen wanneer je op haar zat en het hoofd omhoog te gooien. Dus echt constant hoog lopen, rug weg drukken etc.. Toen hebben we anderhalve week lang met bijzet gelongeert(toen had ik nog geen pessoa, die vind ik toch fijner) en onder het zadel met niks. Na die ander halve week onder het zadel een kwartier tot 20 minuten de halsverlenger er aan. Dit doen we nu ongeveer 3 weken en je ziet echt zoveel verandering! Ze is ook gewoon aangenaamer geworden in omgang. Ze straalt weer en accepteert het bit veel beter. Dus ik ben heel blij met het werk dat de hulpteugel heeft verricht. Het was gewoon echteen hulp op de plaats waar wij hem nodig hadden en het werkt. De andere longeren we nu ook met pessoa. Maar die is nu ook drachtig dus word heel rustig aan gedaan met haar.
weet iemand ook wat zo'n coque (ofzo) nu precies doet?
mick75
Geplaatst: 24-03-09 03:52
Ik rij in principe zonder hulpteugels en sporen. Heel af en toe in de les gebruik ik een klein knopspoortje, als extra hulp bij zijgangen en bij wendingen die mijn meiske moeilijk vindt, zodat ik in een keer duidelijk heb waaraan ik moet werken. Maar altijd onder begeleiding. Ik heb als doel alle oefeningen, tot het Z1, zonder sporen of hulpteugels te kunnen rijden, dat is theoretisch heel goed mogelijk. Ik heb niet de illusie dat ik ooit beter word dan Z1 en ga de lat niet al te hoog leggen, dan word ik te opstandig tegen mijn eigen doelen. Voor de duidelijkheid, ik zie stang en trens ook als hulpmiddel.
Al moet ik zeggen dat ik soms bij buitenritten, als madam plotseling zonder aanwijsbare aanleiding in het verzet gaat, koppie omhoog en er van tussen wil knijpen wel eens denk van "had ik maar een martingaal omgedaan". En toch doe ik dat nooit. (doet ze trouwens bij iedereen wel eens, ligt dus niet aan mij. Heb haar ook wel eens naar buiten gestuurd met echt goede ruiters en die hadden hetzelfde probleem). In de bak heb ik nog nooit de neiging gehad naar een hulpteugel te grijpen.
Dat zegt niet dat ik gebruik van hulpteugels per definitie afkeur, ik zie wel degelijk in dat sommige paarden heel veel baat hebben bij een hulpteugel, en vaak veel sneller leren dat ze ook kunnen ontspannen, neus omlaag en nageven, als er iemand op hun rug zit dan als je dat zonder hulpteugel wil aanleren bij stresskippen. En voor sommige ruiters die geen stille hand hebben kan een goed gekozen en goed afgestelde hulpteugel helpen het paard wat minder te hinderen.
Zowiezo is de sleutel tot gebruik van hulpmiddelen kennis. Ik zou nooit zonder begeleiding met hulpmiddelen gaan rijden (behalve de zweep, maar daarvoor is mijn hand stil genoeg. Anders had ik echt wel al vliegles gehad. Mijn meiske accepteert het niet om onterecht aangetikt te worden door een zweep en geeft dan een boksessie weg waar je niet goed van word en je meestal in de sloot die de bak aan een zijde begrenst kiepert). Goed gebruikt kunnen ze van heel veel nut zijn, slecht gebruikt/ afgesteld door onervarenheid of gewoon gebrek aan kennis of voor het gemak van de ruiter kunnen ze zeer schadelijk zijn.
Mijn advies: Ga dus nooit zelf rotzooien met hulpteugels en andere hulpmiddelen tenzij je heel ervaren bent, of goede begeleiding hebt!