Paard is helemaal gecheckt bij de kliniek van Laarakker en bleek dus een scheef bekken te hebben, hierdoor een rug die helemaal vast zat, door de scheefheid ook artrose tussen de hals en linkerschouder gekregen.
Na 4 weken nogmaals check en paard is voor 80% van zijn klachten af. Wel zal hij altijd nog in het begin stijf lopen (vooral zijn linkerschouder ivm artrose en ook achter waar hij helaas al vrij lang spat heeft), maar we mogen hem weer oppakken. Voeding wordt aangevuld met glucosamine en teunisbloesem. We hebben ook een zalf voor zijn gewrichten die we voor het rijden op moeten smeren op de schouder.
Wel moest er een nieuw zadel komen of het bestaande zadel moet goed worden aangepast (eigenaresse heeft 2 jaar geleden een zadel helemaal speciaal op maat laten maken van Equestor en toch lag het zadel volgens de DA niet goed
).Eigenaresse gaat nu op zoek naar een nieuw zadel en als dat er is mag ik er weer op
Anyway: het begint al weer zo te kriebelen, en wil het paard goed oppakken en hem weer helemaal goed gaan rijden zonder kapot te rijden. (ps scheef bekken kwam niet door slechte rijkunst maar doordat het paard is uitgegleden in het verleden).
Ik wil dus weer les (had ik ook voordat hij kreupel werd).
Echter ik wil echt GOEDE les, aangepast op wat het paard aankan en wat niet. En daarbij moet er zeker heel veel aandacht worden besteed aan het rechtrichten (omdat hij heel lange tijd scheef heeft gestaan en gelopen. Hij heeft met name moeite met rechtsom vooral de gallop). Daarbij wil ik ook dat er heel veel aandacht wordt besteed aan mijn zit, als ik nl. scheef zit werkt dat weer door op het paard...
Welke methode is geschikt? Hoe vind ik een echt goede en betrouwbare instructeur (die niet meteen 50,- per uur vraagt aangezien ik een gewone recreatieruiter ben. We rijden meerendeels in het bos ipv de bak).
. In de klassieke dressuur wordt nét een beetje extra nadruk gelegd op het rechtrichten wat bij jouw paard erg van belang is.