Welke methode/ soort instructrice nodig??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Welke methode/ soort instructrice nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 18:07

Jippie, mijn bijrijdpaardje krijgt eindelijk een nieuw zadel! En dat betekent: we kunnen hem weer gaan oppakken na een hele lange rustperiode (ong. een half jaar).

Paard is helemaal gecheckt bij de kliniek van Laarakker en bleek dus een scheef bekken te hebben, hierdoor een rug die helemaal vast zat, door de scheefheid ook artrose tussen de hals en linkerschouder gekregen.
Na 4 weken nogmaals check en paard is voor 80% van zijn klachten af. Wel zal hij altijd nog in het begin stijf lopen (vooral zijn linkerschouder ivm artrose en ook achter waar hij helaas al vrij lang spat heeft), maar we mogen hem weer oppakken. Voeding wordt aangevuld met glucosamine en teunisbloesem. We hebben ook een zalf voor zijn gewrichten die we voor het rijden op moeten smeren op de schouder.

Wel moest er een nieuw zadel komen of het bestaande zadel moet goed worden aangepast (eigenaresse heeft 2 jaar geleden een zadel helemaal speciaal op maat laten maken van Equestor en toch lag het zadel volgens de DA niet goed :( ).

Eigenaresse gaat nu op zoek naar een nieuw zadel en als dat er is mag ik er weer op *D

Anyway: het begint al weer zo te kriebelen, en wil het paard goed oppakken en hem weer helemaal goed gaan rijden zonder kapot te rijden. (ps scheef bekken kwam niet door slechte rijkunst maar doordat het paard is uitgegleden in het verleden).

Ik wil dus weer les (had ik ook voordat hij kreupel werd).

Echter ik wil echt GOEDE les, aangepast op wat het paard aankan en wat niet. En daarbij moet er zeker heel veel aandacht worden besteed aan het rechtrichten (omdat hij heel lange tijd scheef heeft gestaan en gelopen. Hij heeft met name moeite met rechtsom vooral de gallop). Daarbij wil ik ook dat er heel veel aandacht wordt besteed aan mijn zit, als ik nl. scheef zit werkt dat weer door op het paard...

Welke methode is geschikt? Hoe vind ik een echt goede en betrouwbare instructeur (die niet meteen 50,- per uur vraagt aangezien ik een gewone recreatieruiter ben. We rijden meerendeels in het bos ipv de bak).

Tinkerlady

Re: Welke methode/ soort instructrice nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:11

Welke regio zit je?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 18:27

Regio Hilversum/Loosdrecht

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 18:38

Mijn verhaal lijkt erg op dat van jou. Merrie een sinds augustus 2008 uit de running ivm scheefstaan van het bekken. Of door geboorte, of door een glijpartij. Morgen wordt mijn nieuwe zadel geleverd en dan kunnen wij ook eindelijk weer aan de slag (we staan namelijk door andere dingen al 1,5 jaar stil). Het kriebelt hier ook aan alle kanten.

Ik ga bezig met de klassieke dresuur. Eigenlijk vanuit het systeem van AdB, maar dat was in mijn omgeving niet haalbaar (niemand die daarin les gaf). Het systeem van AdB is terug te voeren op de klassieke dresuur dus daar gaan we dan maar mee aan het werk.
Het heeft voornamelijk met het rechtrichten te maken en het soepel en buigzaam maken van het paard.

In juni ga ik bovendien op trainingsweek in De Wijk bij Noor Tanger van Harmonieuze dressuur.

Ik hoop dat ik met deze handgrepen een soepeler en rechter paardje krijg.

Ook ik rij voornamelijk recreatief met mijn fjorden, maar ben wel het belang in gaan zien van de training in de bak voor het welzijn van het paard.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 21:44

Ik zou ook klassieke dressuur aanraden, Noor Tanger bijvoorbeeld :j. In de klassieke dressuur wordt nét een beetje extra nadruk gelegd op het rechtrichten wat bij jouw paard erg van belang is.

AdB geloof ik niet zo heel erg in, aantal mensen heb ik daar erg de mist bij in zien gaan.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-09 22:17

Ik heb net even MP afgestruind, instructie is erg dun gezaaid.

De enige die ik zie zitten kost 50,- per uur bij haar op stal. Als je haar op locatie wilt moet je nog eens benzinekosten gaan betalen... www.correct-paardrijden.nl

Wat is het verschil tussen de gewone klassieke dressuur en AdB precies?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 10:44

Heel in het kort diept AdB het rechtrichten helemaal uit terwijl de klassieke dressuur meer punten mee pakt en rechtrichten er alleen een onderdeel van is en niet de hoofdzaak.

Klassieke dresuur is vrij duur was mij ook al opgevallen. Ik denk dat ik het op 1 les per maand o.i.d. hou en van daaruit verder ga werken aan de dingen die voor ons van belang zijn.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 19:46

Persoonlijk ben ik van mening dat dé oplossing niet zit in een methode. Door de kijken naar het paard, de ruiter en de mogelijkheden om deze twee samen op een zo optimaal mogelijke manier te laten samenwerken zijn veel belangrijker. Ik krijg hier zoveel ruiters en paarden die stuk lopen omdat er nooit gedegen aandacht is geweest voor bewegingsapparaat (met de mogelijkheden of soms onmogelijkheden - door blessure, scheefheid etc) van het paard en al helemaal niet voor de houding van de ruiter. Hoe kun je komen tot lichtheid en balans in je rijden? Hoe leren rijden zonder je paard te hinderen bijvoorbeeld. Ik hou het op een instructeur met een goed getraind oog voor fysiek van mens en paard, een mix van invloeden die passen bij jou en je paard op juist dat specifieke moment, die fase waar jij in zit en de fase waarin je paard zit. Soms schuilt het in de eenvoud in plaats van in de complexiteit.

Succes met het vinden van een goede instructeur!
Groet Tinkerlady

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 20:30

Ik ben het met Tinkerlady eens,en klassieke dressuur is niet zaligmakend.Goede instructeurs moeten ook kunnen rechtrichten,rechtrichten is 1 van de belangrijkste basisvoorwaarden om een paard uberhaupt ooit te kunnen gaan verzamelen.Waar in de buurt woon je?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-09 21:39

Wat Tinkerlady schrijft dat bedoel ik dus.

De instructrice moet kijken naar hoe het paard gebouwd is, hoe het loopt, wat zijn 'problemen' zijn, waar hij last van kan krijgen etc. Dus ik wil een instructrice die zich naast het lesgeven ook zeer heeft verdiept in de anatomie van het paard.

Ik wil mij dus ook niet perse op een methode vastpinnen, ik wil goede instructrie die zich richt op wat het paard kan en niet kan en wat ik kan en niet kan en daar een goede combinatie van te maken zodat er voor het paard een plezierige situatie ontstaat.

Tinkerlady: ken jij iemand in de regio Hilversum?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:04

Idd wat tinkerlady zegt, de methode is niet zaligmakend, elk paard heeft zn eigen aanpak nodig, zoek een instructie die op de combinatie inspeeld ipv vasthoud aan een methode...

Het fijnste is als je via via een instructeur kunt vinden, ken je niet mensen die privelessen nemen? Ga daar eens bij kijken, overleg eens met een instructeur en neem een proeflesje, neem de tijd om iemand te zoeken die bij jouw en je paard past.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 01:46

Elisa2 schreef:
Ik ben het met Tinkerlady eens,en klassieke dressuur is niet zaligmakend.Goede instructeurs moeten ook kunnen rechtrichten,rechtrichten is 1 van de belangrijkste basisvoorwaarden om een paard uberhaupt ooit te kunnen gaan verzamelen.Waar in de buurt woon je?

Rechtrichten is niets meer en niets minder dan beide kanten gelijkmatig loswerken, en dat kun je op de moderne manier doen, of op de klassieke manier, daar zit 'm de kneep denk ik. Klassiek benadert het dan net even paardvriendelijker dan modern in veel gevallen.

En elke instructeur heeft daar zijn eigen manier voor, met eigen oefeningen en hulpen. Het is maar net wat goed bij je past, wat lekker voelt, maar voor mij geldt vooral: Waar het paard zich goed bij voelt. En dat is bij elk paard weer anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:42

Hoezo benadert klassiek het op een paardvriendelijkere manier? daar ben ik het dus echt niet mee eens.Snap zowiezo dat hele prutsmuts over klassiek en modern niet.Goed paardrijden is gewoon goed paardrijden en in mijn ogen moet dat altijd zo paardvriendelijk mogelijk zijn.

Ik heb een hoop instructeurs gehad vroeger die het er allemaal over hadden,maar geen 1 kon het echt.Veel mensen dachten dat je paard recht was als je recht over een recht lijntje kon lopen...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 16:07

Elisa2 schreef:
Hoezo benadert klassiek het op een paardvriendelijkere manier? daar ben ik het dus echt niet mee eens.Snap zowiezo dat hele prutsmuts over klassiek en modern niet.Goed paardrijden is gewoon goed paardrijden en in mijn ogen moet dat altijd zo paardvriendelijk mogelijk zijn.

Ik heb een hoop instructeurs gehad vroeger die het er allemaal over hadden,maar geen 1 kon het echt.Veel mensen dachten dat je paard recht was als je recht over een recht lijntje kon lopen...

Ja in jouw ogen wel, maar helaas zijn er nog steeds heel veel instructeurs die op een dwangmatige, paardonvriendelijke manier lesgeven. ("Geef hem een rotschop!")

In de klassieke dressuur kom je dat niet tegen.

Goed paardrijden is indd goed paardrijden.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 09:23

Ik zou niet zo hard zoeken naar "welke methode", begin maar eens met "goed paardrijden" ;)

Voor een goede instructeur betaal je wat, maar het betaalt zichzelf meestal uiteindelijk wel terug.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 10:15

[quote="Equimotion"]Ik zou niet zo hard zoeken naar "welke methode", begin maar eens met "goed paardrijden" ;)
quote]

Dat lijkt mij nogal vanzelfsprekend... ;)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 10:42

Nou... daar zou ik niet te snel van uit gaan!

De meeste mensen die menen "volgens een bepaalde methode" les te geven/ af te richten hebben vooral zelf heel erg het licht gezien en worden daardoor vaak wat star in hun denken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-09 11:03

Ok. Ik zit eigenlijk zelf te denken aan een instructrice met het ISPH diploma. Garanties heb je nooit maar deze opleiding komt op mij erg professioneel en gedegen over.

www.isphorse.com

Orun diploma zegt mij nl. niets (ken diverse mensen met Orun diploma's en ik heb daar zelf niet zo'n hoge pet van op).

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 17:53

joh je kan nog zo'n goede instructie zoeken, maar als het niet klikt.. ik zou ook gewoon uitproberen met proeflesjes, dat is de enige manier..