luisterd paard beter met ''gehandicapte'' op rug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hastaroch

luisterd paard beter met ''gehandicapte'' op rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:02

klopt het dat het paard beter luisterd naar iemand die gehandicapt is? deze vraag omdat mijn vriendin en ik net gereden hebben. en het paard protesteerde wat met haar, en bij mij deed het geen stap verkeerd. en ik heb een been dat 9 cm korter is, en daarom zei mijn vriendin dat het paard voelt dat ik gehandicapt ben. nu ben ik erg teleurgesteld op haar. WANT IK VOEL ME HELEMAAL NIET GEHANDICAPT IK KAN ALLES WAT IEDEREEN KAN, ALLEEN HAKKEN UITDRUKKEN GAAT VOOR MIJ WAT MOEILIJKER! of heeft mijn vriendin misschien toch gelijk?

Kimonoo

Re: luisterd paard beter met ''gehandicapte'' op rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:04

ik denk dat je vriendin gewoon jaloers was omdat het paard bij jou wel luisterde.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:05

Ik denk niet dat het paard jou als gehandicapte voelde. Blijkbaar vraag jij andere dingen van het paard dan je vriendin. Misschien moet hij bij haar wel meer werken en liet jij hem wat meer zijn gang gaan, of net andersom, misschien heb jij wel meer overwicht op het paard dan je vriendin.

hastaroch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:08

ik kreeg bijvoorbeeld het paard gelijk in draf, en bijna gelijk in galop. maar het paard stond gelijk stil toen ze zou gaan draven, en na 3 minuten waren ze nog niet in galop. maar nu zegt vriendin dus dat het paard voelde dat ik gehandicapt ben, en daarom doet waar ik om vraag. en daar ben ik stiekem ontiegelijk kwaad op geworden. we hebben allebei geen overgewicht.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:10

Misschien zit je vriendin het paard meer tegen te werken met de zit dan mee te werken en kan het paard daardoor niet fijn lopen.
En ik denk ook stiekem dat je vriendin een beetje jaloers op je is. Lekker langs je heen laten gaan en zeker geen probleem ervan maken, geniet juist van het feit dat het jou wel lukte!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:13

storm zei overigens niet dat jullie overgewicht hadden, maar overwicht :)
dat is dus of je ervoor kan zorgen of je paard doet wat je wil ;)

hastaroch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 17:14

ja leuk om te horen dat het waarschijnelijk niet mijn ''handicap'' is. want ik ben snel op mijn nagels getrapt, en dus ook deze keer. maar het lucht gelukkig op met jullie hier op bokt.
o hahahaha TE5

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:16

Hihi juist ja, overwicht :D

Enne, je bent snel op je teentjes getrapt, niet op je nagels :')

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:18

Dat je paard voelt dat je gehandicapt bent vind ik nou weer een beetje een overdreven term voor jouw 9 cm kortere been. Maar ik ben wel degelijk van mening dat paarden bij de een beter luisteren dan bij de ander. Mijn vader rijd wel eens op mijn paard, dan is ze altijd heel braaf en doet niets verkeerd, zodra ik op haar rij is ze ontzettend vervelend enz. Dit komt omdat ze voelt dat hij onervaren is en dan voorzichtig met hem doet, en omdat ik dressuurmatig ed veel meer van haar vraag. Mijn pony geeft bij mij rodeo-sessies als ie blij is en te veel energie heeft bij mijn vader doet hij niets, omdat hij voelt dat hij onervaren is. Paarden weten vaak ook heel goed bij wie ze dingen wel of niet kunnen uitproberen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:22

RT P -> RT D

daimygable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:24

of je vriendin is jaloers zou ook kunnen .
maar myn paard is stukken voorzichtiger bij gehandicapten , dus ik zou het ook niet echt weten :o

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 17:27

Als ik een gehandicapt iemand op Storm zou zetten, zou hij gewoon even vrolijk rondrennen als voorheen vrees ik...
Denk dat het ook van het paard afhangt. Zie niet in waarom een fris en vrolijk paard ineens een lief en braaf beestje word omdat er iemand opzit die een handicap heeft... zelf heb ik ook een handicap, ik zie maar met 1 oog en daarmee zie ik ook erg slecht. Nou, ik moet het eerste paard nog ontmoeten die me het kado geeft ;)

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:11

In jouw geval vind ik niet dat een lengteverschil in benen je meteen gehandicapt maakt.. Dus ik denk dat het bij jou gewoon aan je rijstijl danwel klik met het paard ligt.

Over het algemeen genomen heb je wel paarden die echt anders reageren op gehandicapten. Ik werk zelf op een manege waar mensen met ernstige handicappen (zowel geestelijk al lichamelijk rijden), en je hebt echt paarden die zich hier heel erg op aanpassen. Zo hebben we een draver staan die met mensen zonder beperking de hele bak rondscheurt en niet te houden is, terwijl een gehandicapte er met behulp van een tillift opgetakeld kan worden, en het paard doodbraaf stil blijft staan en daarna zijn rondjes loopt, ook al krijgt hij een keer een schop.
Zo hebben we een ander paard die onder bekwame ruiters ook een flinke klier kan zijn, terwijl hij bij gehandicapten geen stap verkeerd zet, en zelfs als mensen aanvallen krijgen als ze op het paard zitten blijft dat paard doodstil staan, heel apart.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 19:19

Er zijn zeker veel paarden die veel voorzichtiger omgaan met gehandicapte ruiters (en ook met kinderen, onzekere beginners etc) dan met valide, enigzins ervaren ruiters.
Maar in mijn ervaring (begeleider van het paardrijden voor gehandicapten) zijn ze wel voorzichtiger maar luisteren ze dan niet beter naar de ruiter. Ze doen het allemaal wat rustiger aan, bokken bv niet als een ruiter een ruwe hulp geeft, gaan niet uit verzet of bij schrik rennen, sommigen gaan ook echt lekker door de rug lopen omdat ze hebben ervaren dat beginners zo het minste bonken op de rug... Ze doen over het algemeen goedmoedig wat de ruiter vraagt maar scherp aan de hulp rijden doen ze echt niet uit zichzelf, dat heb ik nog nooit meegemaakt.
Wat jij hier beschrijft, lijkt mij dus gewoon wat jij hebt gedaan, gewoon zelf. (En anders? Ach, heb je ook een keertje voordeel, je zult er al vaak genoeg wat onhandigheid mee hebben toch? Is fijn dat het een keertje omgekeerd is :) Maar ik denk het niet, want dit is niet de manier waarop de paarden die ik ken zorg dragen voor een gehandicapte ruiter.)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:16

Wellicht heeft 'jouw been' er toch mee te maken dat het paard beter luisterde.
Ik durf zo een kind van 6 op mijn paard te zetten, zonder ook maar angst te hebben dat ie iets zou doen. Ook volwassenen die niks kunnen, ach dan is het zo'n schat. :)
Als er een zelfverzekerde ruiter op zijn rug zit, dan wordt het janken, dan moet ie aan de longe. De rotzak.
Ik geloof er dus wel in dat dat paard jou en je handicap aanvoelde. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 22:21

Het zou kunnen, maar ik weet niet of die 9 cm echt zoveel verschil maakt. Ik weet wel dat de meeste paarden met gehandicapten en kinderen supervoorzichtig zijn. Dat voelen ze wel aan. Maar die 9 cm is wel wat anders dan iemand met syndroom van down of iemand die een open rug heeft, ik noem maar wat.

Het ken vriezen en het ken dooien, zeggen ze hier dan.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:22

Kimonoo schreef:
ik denk dat je vriendin gewoon jaloers was omdat het paard bij jou wel luisterde.

Denk het ook :j