risico bit te groot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

risico bit te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 19:24

Hoi,

hierbij mijn vraag: als het bit te groot is (dan heb ik het over een halve cm tot hooguit een centimeter in zijn totaal) heeft dit dan een bepaald risico? wat zijn de nadelen?

groetjes wendy

Femke16

Re: risico bit te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:33

Ik zou altijd een goed passend bit willen. Er zal vast wel een risico of een bepaalt nadeel aan vast zitten en dat heb ik liever nooit op mijn geweten. Je wilt toch ook niet een te klein of juist te groot zadel op t schoft van je paard? Als je dicht bij me woonde mocht je zo langs komen om te kijken of ik nog een bit heb die je past, want ik vind het zelf persoonlijk wel altijd belangrijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:40

Van schoenen die een maat te groot zijn loop je ook geen echte schade op, maar echt comfortabel is het niet.

Als je je paard met een niet goed passend bit laat lopen, dan vind ik eigenlijk dat je zelf je onderbroeken een maat te klein moet kopen en je schoenen een maat te groot.
Ik denk dat het paard dan binnen een paar dagen een passend bit mag :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:43

Wat voor bitje heb je?
Een gebroken trens werkt wat heftiger in wanneer ie te groot is, wanneer er druk op je teugel komt dan is de hoek die het bit in de mond maakt wat groter dan bij een goed passend bitje.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:00

ik heb een gebroken bitje... maar hij is net een halve cm te groot denk ik... dus beide kanten maar paar milimeter....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:03

Halve centimeter over de hele mond is dus 2,5 MILLIMETER in elke mondhoek. Daar zou ik me niet te druk om maken ;)

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-09 12:11

ja ik denk zoiets... ik ga hem vanmiddag weer passen... las net op huppa.nl dat er aan elke kant 1 cm uit moet steken?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 12:46

Gebroken bitten scharen sowieso (vooral de enkel grboken bitten), als ze te groot zijn wordt dit idd alleen maar erger, te klein is ook niet goed... waarom heb je voor dit bit gekozen?

Wat mij betreft is een bit helemaal niet ok, maar dat wil je vast niet horen?

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-09 09:32

ik heb hem gister nog een keer gepast en vind dat ie eigenlijk wel heel goed past... ik dacht dat ik een halve cm kleiner moest hebben maar niet dus... past perfect.

@t laura1986: ik heb het bit voor 14 gekocht via bokt maar het is een 14.5 en omdat het een 14 was heb ik hem gekozen... en trouwens om huppa.nl zoals ik hierboven heb beschreven mag ie een hele cm aan beide kanten uitsteken. (lijkt me overigens erg groot en dit heb ik ook niet)
En laura... hoezo wil ik dat niet horen? en wie zegt dat het over mijn bit gaat? ik was buiten dit om gewoon nieuwschierig wat er kan gebeuren mocht je een bit "te groot" hebben gekocht. Heb het overigens ook niet over te klein!
Laatst bijgewerkt door wendietjuhhh op 20-03-09 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-09 09:35

Dan zou mijn paard ook zwaar in de penarie moeten zitten...aangezien zij precies een tussenmaat heeft. 14 is te klein en 14.5 is precies te groot eigenlijk. Met bitringen eraan neemt ze het bit niet aan, dus zit ie gewoon in haar mond. Het is een 14.5 dubbelgebroken bit en ze heeft nergens last van. Neemt het bit lekker aan, loopt ontspannen etc. dus dan zeg ik, liever Iets te groot dan net te klein. :D

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:22

Ow eigenlijk geen idee ga eens even lezen. :D

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:21

een passend bit vinden is even ingewikkeld als een passend zadel vinden (en daar bestaat gewoon een heel beroep voor!). Ik heb eens les gehad in bitten en kwam erachter dat ik eigenlijk niks wist en dat dat best belangrijk is. Je moet letten op de maat inderdaad, maar ook op de dikte, het type schakeling, hoe je het gebruikt etc etc etc... en geloof me, dit is nog niks!
Dus ik heb mijn trainer gevraagd met mij samen een bit te zoeken dat perfect was voor mijn paard.
Hoe scherp een bit is ligt aan de hand die hem gebruikt, maar ook: de anatomie van je paard bepaalt voor een groot deel welk bit je gebruiken moet!