Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenx

Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:50

Heehee :D

Ik vroeg me eens af, mijn instructrice zegt altijd: ja je moet op elk paard zo kunnen wegrijden..
Oke op het ene paard zal je wat meer kunnen dan op de andere maar het moet inprincipe kunnen...
Nou zouden jullie zo op iedereen paard kunnen *'weg rijden'?

* Onder weg rijden versta ik een fatsoenlijk B proefje kunnen rijden, hoeft natuurlijk niet perfect te zijn maar je begrijpt het denk ik wel ;)

Brand los :+

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:52

voor mij moet het paard nog komen waar ik op stap en ik niet weg mee kan rijden dus tot noch toe kan ik zeggen dat ik op elk paard weg kan rijden. gezien ik op een stal gewerkt heb zijn het bij toch wel een behoorlijk aantal paarden.

Elianna_

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:54

Ik heb ook al op bijhoorlijk wat paarden gereden, en tot nu toe kon ik op elk paard opstappen en weg rijden.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 17:54

fatsoenlijk b proefje ja, hoger nee
als ik geen 'klik' heb en het paard absoluut niet fijn vind en er niks mee kan (anderen dan waarschijnlijk wel) dan niet
waarom zou je op ieder paard zo goed weg kunnen en willen rijden
je leert er alleen maar van als het even niet goed lukt, tenminste dan denk ik van hee hoe zou ik dit of dat nou eens voor elkaar kunnen krijgen?!
ik denk dat niemand op elk paard weg (goed) zal kunnen rijden ;)

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:35

Nee, ik geloof dat niemand meteen op elk paard kan stappen en dan maar even een wp waardig proefje kan rijden(dat vind ik niet perfect, maar gewoon wel goed) Zelfs de grootste met meeste ervaring ruiters niet. Daarbij komt nog dat niet elk paard dressuur matig word gereden en dus lijkt me ook niet meteen een basis proef kunnen rijden, ze moeten dat namelijk nog leren, net als een groen paard.

aHorseDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:39

Niemand kan denk ik op élk paard goed wegrijden. Ze hebben natuurlijk allemaal een ander karakter en het ene karakter pas beter bij je dan het andere.
Ik denk dat als je wél met ieder paard goed zou kunnen wegrijden dat je dan je paard goed op kan pakken, en goed ontspannen kan rijden.
Een B proefje dus eigenlijk.

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:40

NOu gelijk in de eerste minuut goed weg rijden lijkt mij sterk, veel paarden worden gereden met andere hulpen dan jij kent,

Tot nu toe heb ik altijd dat ik de eerste tien/vijftien minuten even moet wennen, en dan rijd ik er zo makkelijk op weg :) nog geen
probelemen mee gehad. Maar zeg nooit nooit, ik geloof namelijk nooit dat iemand zo op bv salinero weg kan rijden op dat hoge niveau:P
Daar moet je samen naartoe groeien, en dat kan niet in 1 uurtje vind ik

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:41

op alle paarden die ik tot nu toe gereden heb (en dat zijn er veel, gewerkt op een handelstal) kon ik mee wegrijden. of ik er een wp waardige proef mee zou kunnen rijden de 1e keer denk ik niet. denk dat je dan het paard toch wat beter door moet hebben

A_manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:44

Op de meeste paarden waarop ik heb gereden kon ik zo wegrijden maar het is wel eerst even aanvoelen voor beide.. het ligt er ook aan wat en hoe het paard is.. maar tot nu toe nog geen problemen gehad met het rijden van verschillende paarden :) wel dat je soms even moet werken om de juiste 'knoppen' te vinden maar zoals hier ook gezegd werd: dat is paardrijden en daar leer je juist van.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:49

Veelal wordt dergelijke opmerking bedoeld in de zin van; veel ervaring opdoen, gevoel ontwikkelen en veel dingen leren en open staan voor verschillende hulpen, methodes en benaderingen. Iedere keer dat je rijdt leer je iets, al deze (kleine) dingetjes, handigheidjes en ervaringen neem je mee in een 'rugtas' en draag je altijd bij je.
De kunst is om als je op een paard stapt de goede stukjes uit je 'rugtas' te zoeken en er iets mee kan, iets mee klaar kan krijgen. Hoe voller je rugzak, hoe makkelijker het wordt om op verschillende paarden te rijden.

Samengevat; veel rij uren maken, veel ervaringen op doen en veeeel gevoel ontwikkelen! Dan komt het helemaal goed.

En een winstpunt waardige proef zul je niet kunnen rijden, maar is vaak meer in de zin van dat je met ieder paard iets kan en er iets uit kan halen. Wat dat iets danook mag zijn (dat is heele rg afhankelijk van soort paard, karakter, ruiter, stadium van opleiding)...

In mijn ogen is bovenstaand wat jou instructrice bedoeld...

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:54

Ik denk ook niet dat iedereen zomaar op elk paard gelijk weg kan rijden. Elk paard is anders en er zitten soms paarden bij die moet je echt leren kennen, dat gaat niet altijd gelijk goed. Bedoelde je instructrice dit letterlijk??

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 15:56

Marij schreef:
Veelal wordt dergelijke opmerking bedoeld in de zin van; veel ervaring opdoen, gevoel ontwikkelen en veel dingen leren en open staan voor verschillende hulpen, methodes en benaderingen. Iedere keer dat je rijdt leer je iets, al deze (kleine) dingetjes, handigheidjes en ervaringen neem je mee in een 'rugtas' en draag je altijd bij je.
De kunst is om als je op een paard stapt de goede stukjes uit je 'rugtas' te zoeken en er iets mee kan, iets mee klaar kan krijgen. Hoe voller je rugzak, hoe makkelijker het wordt om op verschillende paarden te rijden.

Samengevat; veel rij uren maken, veel ervaringen op doen en veeeel gevoel ontwikkelen! Dan komt het helemaal goed.

En een winstpunt waardige proef zul je niet kunnen rijden, maar is vaak meer in de zin van dat je met ieder paard iets kan en er iets uit kan halen. Wat dat iets danook mag zijn (dat is heele rg afhankelijk van soort paard, karakter, ruiter, stadium van opleiding)...

In mijn ogen is bovenstaand wat jou instructrice bedoeld...

helemaal goed gezegt :)

Mellanii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:39

Ik vind van niet.

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 22:43

Ik heb ook al op behoorlijk wat paarden gereden, en tot nu toe kon ik op elk paard opstappen en weg rijden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:49

Ben er nog nooit een tegengekomen waar ik echt niet op kon rijden in de zin van blijven zitten. Tot nu toe kreeg ik elk paard wel de bak door, op een enigszins acceptabele manier. Moet er wel bij zeggen dat ik nooit met echte etters onder zadel te maken heb gehad, daar bedank ik zowiezo vriendelijk voor. Dus helemaal objectief is dit niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 23:54

Ik durf op ieder paard weg te rijden. Maar je moet niet meteen van alles gaan verlangen. Eerst een paard aanvoelen en vertrouwen wekken. Rustig aan beginnen.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 07:50

@ Melanii
Waarom jij het er niet mee eens? stukje onderbouwing mist in je stukje....

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:33

Ik heb veel paarden gereden en tot nu toe kon ik op elk paar wegrijden.
Alleen je hebt met de ene een klik die je met de ander weer niet heb.

Maar er zitten ook paarden bij die levens gevaarlijk zijn gemeen bijvoorbeeld ff een hengst die los geslagen is.
Trouwens het hoeft niet eens een hengst tezijn maar jullie begrijpen wel wat ik bedoel.
Naja nu ben ik niet zo bang aangelegt maar goed of ik dan nog zo'n antwoord geef als wat ik nu zeg weet ik zo net nog niet. :')

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:34

Ik durf het. Wil nog niet beweren dat ik het kan. Want gaan zeker 2 weken overheen voordat ik het paard echt ken. maar binnen 2 weken denk ik op iederpaard een B proef rijden.

Onafhankelijke zit heet dat :Y)

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:35

Zal best bij sommige paarden het geval. Er is nog nooit iemand zo weggereden met mijn Haflinger, dus iedereen die het wilt proberen haha! (Bedoel ik dus in de zin van dat het me leuk lijkt iemand anders erop te zien die er gelijk mee weg kan rijden)

Denk zeker niet dat je met elk paard zomaar weg kan rijden.
Laatst bijgewerkt door _Mel op 24-03-09 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:39

Niemand kan op elk paard stappen en zo weg rijden.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:41

Ja het klopt omdat het op elke paard eigelijk precies hetzelfde manier moet doen.

Wel moet je rekenning mee houden hoe het paard zich gedraagd en hoe de rug van het paard is en of die je niet hoog opgooit.

Dat zijn de punten je altijd rekening mee moet houden als je op een ander paard gaat rijden.

Maar in het algemeen zou het met gemak moeten kunnen als je goeie rijervaring heb.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:42

Begrijpen zó weinig mensen wat elk paard betekend?

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:46

Ik vind ook van niet, vind het nogal makkelijk gezegd.. Je kunt nog zo goed rijden, maar zoiezo accepteren niet alle paarden alle ruiters en geloof me als je paard je er echt af wil gooien en dan ook heel goed, dan lukt dat hem. Dat beest is honderden kilo's zwaarder..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 16:47

Kuggur schreef:
Begrijpen zó weinig mensen wat elk paard betekend?

Kennelijk niet, dus leg 's uit?