'Vroegah' op de maneges waar ik reed, werd geen enkel paard met een dergelijke hulpteugel gereden. Een pony had een niet strak afgestelde martingaal maar de rest had dat niet. Noch op de ene manege noch op de andere.
Wat vinden jullie van (overmatig) gebruik van hulpteugels bij manege paarden?
Ik vind dat als een paard z'n hoofd in de lucht gooit, je eerst moet gaan kijken naar een mogelijk oorzaak: slecht passend zadel, last van de mond, drukplekken etc.
Voetnoot: Het gaat hier niet over wel of niet op stal, wel of niet bitloos, wel of niet ijzers, wel of niet natural, of wel of niet natural. De eerste die hier wel over gaat zeuren krijgt een tomaat naar z'n hoofd gekeesd
( ik was er niet bij) Alleen denk ik eerder dat het door drukheid kwam dat het toen neit echt een succes was...
Hulpteugels op maneges...
*gruwelt* Als een paard zonder thiedemann niet te rijden zou zijn ben je bij een manege toch juist op het goede adres om wat te léren, lijkt me, en van jezelf een fatsoenlijke ruiter te laten maken. Stel je voor dat iedere lesklant het maar normaal vindt om met hulpteugels te rijden, hoe gaat dat dan als ze toe zijn aan een eigen paardje? Hangen ze daar dan ook klakkeloos een slof aan? Je moet er toch niet aan denken...