Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) aannemen, trekken me al snel uit balans (en dan kan ik me onvoldoende concentreren op het kantelen van mijn bekken)
Niet teveel zonder rijden, maar oefen juist je zit met beugels. Met die dingen aan je voeten, voelt je paard vaak gelijk heel anders. loveidefix schreef:ik rij ook wel heel veel met beugels, en dan rij ik ongeveer kwij netheid op een 7.5 (ik trek mijn hakken iets omhoog met aandrukken)
zonder beugels rij ik alles! wijken, schouderbinnen waards, schouder buitenwaards, stellig, stap, draf, galop, verzamelen, uitstrekken, springen!
zonder beugels rij ik een 10. maar ik rij dus ook wel veel met beugels en dan heel af en toe zonder beugels, maar op een of andere manier
merk ik dat het paard dan ook heel anders gaat bewegen, zoals die zelf niet bij anderen loopt (die dan wel met beugels rijden). ook de instructeus
was een beetje everbaast over de galop toen ik zonder beugels reed want die was gewoon perfect, terwel die merrie 9 maanden drachtig is!, en ze met
beugels bij anderen en bij mij heel erg ''wiebelt''!
Irma_Maandag schreef:loveidefix schreef:ik rij ook wel heel veel met beugels, en dan rij ik ongeveer kwij netheid op een 7.5 (ik trek mijn hakken iets omhoog met aandrukken)
zonder beugels rij ik alles! wijken, schouderbinnen waards, schouder buitenwaards, stellig, stap, draf, galop, verzamelen, uitstrekken, springen!
zonder beugels rij ik een 10. maar ik rij dus ook wel veel met beugels en dan heel af en toe zonder beugels, maar op een of andere manier
merk ik dat het paard dan ook heel anders gaat bewegen, zoals die zelf niet bij anderen loopt (die dan wel met beugels rijden). ook de instructeus
was een beetje everbaast over de galop toen ik zonder beugels reed want die was gewoon perfect, terwel die merrie 9 maanden drachtig is!, en ze met
beugels bij anderen en bij mij heel erg ''wiebelt''!
Het paard gaat heel anders bewegen omdat jij op dat moment echt ontspannen en in balans zit. Zodra dit je niet meer lukt, ga je anders zitten, en gaat je paard anders lopen
maar dan vidn ik het wel raar, dat ze bij mensen die hoger dan mij rijden, ze nog minder ondspannen en soepel loopt !
Mss zou je, als je zonder stijgbeugels minder fijn vind zitten, deze een gaatje langer kunnen maken? Irma_Maandag schreef:Ja, Zidore, maar met langere beugels dan "op maat"; hoe houd je dan nog voldoende druk op je beugels? Juist als ik dat teveel doe (beugels langer maken) ga ik mijn hak optrekken, omdat mijn been (-spier!) gewoonweg niet langer kan.....
Amina22 schreef:ik heb dit ook. zonder stijgbeugels zit ik veel beter, en met blijf ik niet goed zitten en wiebelen mijn benen alle kanten. daarom rijd ik veel zonder stijgbeugels omdat het leuker is en je oefent je zit ermee
)
Miss_Malfoy schreef:Ik zag laats op een filmpje, met truucs om je zit te verbeteren, een goede.
Haal je voeten uit de stijgbeugels, en ga netjes zitten. Benen lang, maar wel hak uitdrukken. En voila, op deze lengte moeten je stijgbeugels komen. (Met een dressuurzadel dan.)
Irma_Maandag schreef:Amina22 schreef:ik heb dit ook. zonder stijgbeugels zit ik veel beter, en met blijf ik niet goed zitten en wiebelen mijn benen alle kanten. daarom rijd ik veel zonder stijgbeugels omdat het leuker is en je oefent je zit ermee
Maar..... hoe verbeter jij je zit als je de stijgbeugels wèl inhoudt? (of anderen, ik wil namelijk wel weten of er nog meer nuttige tips voorbij komen)
Ik ben hier soieso wel benieuwd naar, aangezien er hier meerdere mensen zijn die aangeven dat ze beter kunnen rijden en zitten zonder beugels.
Maar hoe lossen jullie dit probleem op? Behalve om dan maar zonder beugels rond te blijven rijden, hoe verbeter je je rijstijl met je voeten in de beugels? Anders kun je eindeloos zonder blijven rijden.... (of de beugelriemen er maar beter helemaal af halen, als je ze toch niet gebruikt, behalve om op te stappen)
En enkel proberen om je zit te verbeteren door te oefenen zonder beugels, heeft bij mij nog niet geleid tot het beter gan rijden mèt beugels. Het helpt wel om onafhankelijker en beter boven je paard te leren zitten.
(Overigens zijn er al wat uit te proberen tips gegeven hoor, daar niet van)