yvvv schreef:Om even terug te komen op het eigenlijke topic .
Ik vind het ook geen fijn filmpje. Niet zozeer om hoe de vrouw in het fimpje het laat zien, maar omdat mensen die dit zien zelf gaan prutsen. Feit is helaas wel dat je dit meer dan regelmatig ziet. Inderdaad is het ook erg lastig om een westerninstructeur te vinden die je niet zeker methode aanleert, maar ze zullen er vast en zeker zijn. Ik ben, door gebrek aan goede westerninstructie, overgegaan op integrated riding, maar ik rijd nog steeds western. Ik doe nu alleen véél meer met mijn zit en kleine hulpen dan mij ooit door een westerninstructrice is aangeleerd. Waarschijnlijk heb ik gewoon de verkeerde instructie te pakken gehad, daar ben ik wel van overtuigd . Maar probeer jij maar eens een goede te vinden in regio Den Haag die niet van ... afkomt...?!
Ik ben het wel met de TS eens over de verzameling in het westerngebeuren. Ik vind dat er ook té weinig aan de verzameling gedaan wordt, zéker op wedstrijden. Imo ben je een betere ruiter wanneer je gewoon de verzameling terugvraagt wanneer het paard op de voorhand valt, dan wanneer je het paard maar laat sukkelen omdat je 'm niet durft terug te vragen op wedstrijdterrein.. Dat hoofd laaghouden is niet zo moeilijk, de verzameling echter wel.
De filmpjes van Niels zijn mijn ideaalbeeld niet. De achterhand sleept er maar wat achteraan. Niels, zonder verzameling kun je ook gewoon een changement krijgen hoor , een stuk gemakkelijker ook nog.
Ik vind het inderdaad goed dat er iets aan gedaan wordt op de wedstrijden, want een paar jaar geleden was het écht heel erg. Maar imo nog lang niet genoeg.
** schreef:Het is maar wat je wil zien. In de western vraag je gewoon minder verzameling dan in de dressuur. Echter wil je wel een gewoon verzameld paard.
Corrigeren gebeurd genoeg op show. Echter ben ik geen voorstander van te veel corrigeren op show, thuis kan je trainen en op show ga je voor de prestaties.
yvvv schreef:Je hebt zeker verschil in wissels, vliegende galopwissel, wat inderdaad in de reining veel te zien is, en het changement. Zit in mijn ogen ook véél verschil in. Toch heb ik een voorbeeldje waar mijn paard changeerde zonder verzameling en ik 'm niet omtrok, ik zat nieteens aan de teugels! Hij ging onwijs van kiet en ik had geen zin in een gevecht, dus liet 'm lekker uitrazen in de galop. In de buurt van de x verplaatste ik per ongeluk mijn gewicht en had een wissel. Dus het kan wel, al is niet iets wat ik persoonlijk graag zie.
** Offtopic zinnetje even weggehaald **
Ik geef je groot gelijk dat je thuis traint en dit op de wedstijden laat zien. Misschien ben ik wel te kritisch, want wanneer mijn paard te snel op de voorhand valt, zul je mij niet op een wedstrijd zien. En idd, omdat we er beiden nog genoeg moeite mee hebben, zal je me ook vast nog niet gezien hebben ... Jammer dat sommige mensen denken dat de inrijbak een 'thuis' is en daar nog even snel de puntjes op de i willen zetten.
Inderdaad is het ook maar wat je wilt zien. Ik wil graag een correcte verzameling zien met 4 benen en een rug die het gewicht dragen (ook in de jog), desnoods met wat meer oprichting. Misschien ook wel omdat ik het retebelangrijk vind omdat die van mij spat heeft, misschien ben ik wel gewoon een zeikerd.
Daarbij speelt imo de bouw ook wel mee, dit is bijv. goed te zien bij het paintje van mijn vriendin. Deze staat van nature meer op de voorhand dan mijn connemara.
** schreef:Reining snap ik niet zo was er mis mee is met de houding? Als je het naar voren zitten bedoeld in de circkels etc. Heeft 2 goede redenen:
A) Je geeft het paard het teken dat ie moet versnellen.
B) Het lijkt al alsof je veel sneller gaat.
En ik wil ook een paard wat zichzelf draagt maar wat (volgens mij) de bedoeling van de dressuur is, is dat het paard 60% van zijn gewicht op de achterhand zet. Dat hoeft van mij niet omdat je dan ook de oprichting krijgt die in de western niet gewenst is.
yvvv schreef:Als je naar mijn avater kijkt, zie je al een heel ander beeld dan een willekeurige pleasure foto van internet. Ik zeg niet dat mijn avatar of juist die foto van internet goed of juist is, maar ik wil hier mijn punt mee maken dat je ook met een goede verzameling niet per se naar die oprichting hoeft.
Over de reining, laat maar hangen, dat is materiaal voor een andere discussie . Ik snap wat je bedoeld (ik ben wel thuis in western ), maar daar doelde ik eigenlijk niet op .
** schreef:Moet zeggen over je avatar dat ik dat niet als een mooie pleasure-foto zie. De foto is niet groot maar ik zie liever een paard wat zijn hals gestrekt heeft waarbij de neus er net iets uitkomt.
Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn binnen het western altijd wat 'modes'.
Ik heb even de 'discussie' gequote uit het andere topic. (ik denk dat jullie in deze discussie mijn punt met 'scheef en recht' in de reining wel begrijpen) En ja, ik ben zelf ook een fanatieke westernruiter, vind het geweldig om de wedstijden te zien en bij te wonen, al lijkt mijn ideaalbeeld steeds meer af te nemen met wat het ideaalbeeld nu is...
IK ben het dus grotendeels met Sonja eens, maar ik vind het ook heel eerlijk dat ze haar eigen ervaring aangeeft hoe zij op een wedstrijd denkt. Ik heb zelf nog geen ervaring met officiele wedstrijden, door de reden dat ik mijn paard nog te snel onder mij vandaan voel lopen. Ben dus erg blij om die reactie te lezen Sonja
.
Ik zou zelf graag zien dat er meer op de correctheid gejureerd wordt. Het kán toch gewoon niet goed zijn om eern paard scheef een proef te laten lopen? Imo is je training nog lang niet afgerond en hoor je niet in de wedstrijdbak thuis. Maar dat is mijn mening.
Lielle, heb je een voorbeeld van wat jij wel een verzameling vindt?