Stelling over 'enge' hoek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QuietWater

Stelling over 'enge' hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 19:49

Stelling over 'enge' hoek.

'Als je je paard maar in stelling binnenwaarts houdt en je binnenbeen er tegenaan doet, kan hij NOOIT wegvluchten.'

Dit werd mij vandaag verteld toen ik op een jong paard zat wat nog totaal niet aan de hulpen is en wat dus wel hartstikke goed door mijn been heen kan wandelen. Ik gebruikte mijn buitenteugel (wat werkte) maar ik kreeg commentaar. Ik ben het er zelf niet mee eens, maar ik ben door goede argumentatie uiteraard over te halen.

Dus: wat vinden jullie?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:55

Een paard kan altijd wegvluchten.. Al zou je hem helemaal vastzetten.
Wat ik altijd doe is zorgen dat hij gewoon vooruit blijft kijken, of in een bocht dus iets naar binnen, en het binnenbeen houd ik alleen eraan als hij naar binnen wil uitwijken, en als hij iets eng vindt, en dus gespannen loopt, dan waarschuw ik hem duidelijk met mijn stem en eventueel een tik met de zweep.. Meestal helpt de waarschuwing het beste. Maar als hij wil gaan dan gaat ie toch..

LadyLynn

Re: Stelling over 'enge' hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:00

je moet een bocht op een jong paard als een wending zien.. dus vanuit de hoefslag al je buitenteugel eraan en je binnenbeen en een beetje stelling vragen. Jonge paarden moeten eerst nog respect krijgen voor het binnenbeen dus die kun je nog niet helemaal de hoek induwen.

Wat bedoel je met wegvluchten eigenlijk??

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 20:16

Mooi dat ik niet de enige ben die er zo over nadenkt.

MysticTinker: Zweep kan ik niet gebruiken, als ik mijn been er flink aan doe ben ik al aan de overkant van de bak voor ik er erg in heb, zo heftig reageert deze. Maar persoonlijk vind ik dat heerlijk hoor, ik kan lekker rijden met mijn kuiten zoals het bedoelt is.

LadyLynn: Met wegvluchten bedoel ik voor de bocht ineens omdraaien en wegsjeesen omdat een zeiltje klappert. Die overigens al een half uur klapperde. Ik ben ik nu een paar keer langsgereden maar dat lukte niet met stelling naar binnen, dus ik liet hem naar buiten kijken met mijn buitenteugel. Hierdoor ging hij wel wat harder, maar hij liep tenminste over de hoefsag en met 3 rondjes was het weer goed. Vervolgens kreeg ik dus bovenstaande stelling als commentaar..

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:18

Dan kunnen ze even goed weg vluchten..
Toen ik mijn paard tussen mijn teugel en been had geklemd vond hij het nodig om dan maar recht op zijn achterbenen te gaan staan om maar niet langs die ene plek te hoeven :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:20

*dat zegt men* ja. Maar heb genoeg paarden er tussen uit zien knijpen ondanks dat ruiterlief ze nagenoeg dubbel deed plooien :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:21

bij ons moeten we ze in een 'enge hoek' altijd naar binnen vragen zodat ze het gevoel hebben dat ze er langs moeten, en niet erin/heen ;)
ik vind de stelling dat een paard dan niet wg kan vluchten een beetje onzin.

annie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 22:39

in de oron cursus word wel aangeleerd, dat als een paard iets spannend vind om hem met binnenstelling (als het aan de buitenkant is..) en met je binnenbeen door de hoek te drukken.. Maar dit ging over een meer ervaren paard.. over het wegvluchten heb ik het nu niet over..

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 07:52

QuietWater schreef:
LadyLynn: Met wegvluchten bedoel ik voor de bocht ineens omdraaien en wegsjeesen omdat een zeiltje klappert. Die overigens al een half uur klapperde. Ik ben ik nu een paar keer langsgereden maar dat lukte niet met stelling naar binnen, dus ik liet hem naar buiten kijken met mijn buitenteugel. Hierdoor ging hij wel wat harder, maar hij liep tenminste over de hoefsag en met 3 rondjes was het weer goed. Vervolgens kreeg ik dus bovenstaande stelling als commentaar..

nou.. een paard kan natuurlijk altijd wegvluchten, daarom heten het ook vluchtdieren en als ze dus (voor hun gevoel een eng monster) zien dan rennen ze daar meestal voor weg.

Ik zou het commentaar opvatten als ; de stelling van het enge af vragen. Dus vind hij rechts iets eng, dan stel je hem naar binnen zodat hij het niet goed kan zien en je laat je paard ermee op jou letten waardoor hij dus een beetje afgeleid is.

Ik heb nu ook een manegepony staat die een aantal dingen mee heeft gemaakt in de manegeles (frontale botsing ander paard, een keer gevallen) waardoor hij nu super onzeker is geworden. Je moet het ook aan kunnen voelen of het nu angst is, of gewoon aan het zeuren is.

Met die pony ben ik begonnen om hem op de binnenhoefslag te rijden. (die doet namelijk hetzelfde; die ziet inééns iets en in 2 seconde is hij stil gaan staan en 180 graden de andere kant op gedraaid en met 200 km per uur rond gaan rennen).. iets wat ik een rotstreek vind, want je paard mag absoluut ergens van schrikken maar hij hoeft niet om zijn as te draaien. Dus ik stap rustig langs het stuk wat hij eng vind en ik blijf constant tegen hem praten ; hoooo, braaf, goed hoor, is helemaal niet eng.. Gewoon blijven praten, daarmee leidt je hem ook een beetje af en leert hij je te vertrouwen.

Daarna ging ik draven en bleef de héle tijd voorbereid op zijn actie ( dus probeer hem voor te zijn) zodra dat je aanvoelt dat hij ergens van gaat schrikken dan rij je overdreven stelling en duw je een keer extra dat binnenbeen eraan. (desnoods draai je een volte).

En hou hem gewoon constant bezig, zodat hij er niet eens aan kan denken om te gaan schrikken.

Blijft hij toch schrikken in dezelfde hoek, ga dan op de grote volte in de andere hoek rijden en probeer een complete ontspanning op te zoeken, stel hem daarbij ook ietsjes lager in (halsstrekken idee) daarna maak je de volte steeds groter en groter en hou je nog een beetje binnenhoefslag aan in de 'enge' hoek. Wel constant en beetje stelling blijvenv vragen om hem daar een beetje mee bezig te houden en constant blijven praten (hij kent jou stemgeluid, dus dat is iets vetrouwd voor hem). Ik zou geen stelling naar buiten vragen in de hoek dat hij eng vind, want dan zal hij er 'expres' van schrikken.

Probeer goed aan te voelen of het nou angst is, of dat hij gewoon aan het zeuren is, want dan mag je best wat strenger worden. Zorg er gewoon goed voor dat je je buitenteugel aangesloten hebt, en je er met je binnenbeen naartoe rijdt.

Nog één ding wat erg belangrijk is ; 'Probeer er zelf niet naartoe te gaan rijden'. Meestal als mensen weten dat een paard ergens van schrikt, verkrampen ze lichamelijk (onbewust/bewust). Probeer ten alle tijden, zeker met een jong paard, duidelijk te zijn en hem door gewoon te blijven rijden alsof er dus niks aan de hand is hem ervan bewust te maken dat er ook daadwerkelijk niks is..

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 09:32

Bedankt voor je verhaal!

Ik vind het altijd lastig in te schatten in hoeverre een paard bang is.. ze zullen nooit helemaal voor de 'lol' wegspringen tenzij ze andere paarden in de bak willen uitdagen maar dan doen ze het niet elke keer in dezelfde hoek maar gewoon spontaan.

Waar ik wel 'boos' om kan worden is dat hij mij moet volgen (en vertrouwen) en niet zelf moet bepalen dat iets eng is.

Maar goed: ik vroeg dus stelling naar buiten (niet express, maar ik gebruikte mijn teugel om hem op de hoefslag te houden) en dit vond ik zelf ook niet ideaal hoor. Het liefst vraag je idd stelling naar binnen en duw je hem er met je binnenbeen langs (wat LadyLinn ook uitlegt), hier crossde hij alleen doorheen. Dus ik gebruikte mijn teugel en na een paar rondjes ging hij er gewoon dravend langs (wel alert) en toen kon ik hem naar binnen stellen. Dus het probleem is ook opgelost.

Ik was alleen een beetje benieuwd of jullie vonden dat ik het op de goede manier heb gedaan en of jullie het dus met me eens zijn dat die stelling niet altijd klopt! Laat ik het zo zeggen: het werd niet op een hele vriendelijke manier tegen me gezegd (door een of andere arrogante *&^%$#@) en daar baalde ik enorm van.

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 09:46

Door je paard iets van het enge weg te laten kijken (dus binnenstelling) geef je hem aan dat als dat enge dat daar ligt ineeens gaat bijten of ontploft, je paard er vandaan kan vluchten en dat jij hem dan die ruimte geeft. Als je hem naar dat roofdier toe dwingt, moet hij eerst ook nog door jou hulp heen en dat geeft vaak extra protest en angst.

colin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:17

Ik denk dat dat niet echt helpt, het paard vlucht toch wel als hij dat wil.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:32

Mijn instructrice zegt dat als je tegen een paard gaat praten als hij iets engs vind, het paard dan juist bevestigd word dat het inderdaad iets engs is..

Zelf heb ik die neiging ook altijd, maar ergens zie ik de logica van de angst bevestigen ook wel :j

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:35

Ligt eraan op welke manier je tegen hem praat ;) Als je met een boze toon tegen hem praat van ; HEY! of iets in die richting, waar hij ook van zal schrikken dan helpt het niet nee..

ik aai hem een keer over de hals (met de binnenhand, buitenteugel hou ik eraan) en dan stel ik hem gerust, dus ik maak mijn stem wat hoger, om het anders te zeggen ik ga 'lief tegen hem praten' van russsstig maar, tis al goed. Bij mij helpt het, ik heb mijn 'probleem' pony net weer gereden die het bordje M aanziet als freddy krueger en door hem in stap eerst op andere stukken te laten ontspannen en dan erlangs te rijden alsof er niks aan de hand is en ik praat tegen hem werd het minder, lees; op t eind liep hij erlangs alsof ik degene was die constant aan het zeuren was in die hoek!

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:45

Dat bedoeld ze dus met bevestigen ;) Lief praten en braaf zeggen..
Maar ja, ieder zijn eigen visie :Y)

Mijn paard schrikt nooit, maar toen dus wej en ging dus echt loodrecht overeind om daar niet langs te mogen..
Dan komt er dus wel een boze HEY uit gevolgd door een heleboel scheldwoorden :+

Maar goed, dat is natuurlijk wel iets anders als je "probleem" pony

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:47

QuietWater schreef:
Bedankt voor je verhaal!

Ik vind het altijd lastig in te schatten in hoeverre een paard bang is.. ze zullen nooit helemaal voor de 'lol' wegspringen tenzij ze andere paarden in de bak willen uitdagen maar dan doen ze het niet elke keer in dezelfde hoek maar gewoon spontaan.

Waar ik wel 'boos' om kan worden is dat hij mij moet volgen (en vertrouwen) en niet zelf moet bepalen dat iets eng is.

Maar goed: ik vroeg dus stelling naar buiten (niet express, maar ik gebruikte mijn teugel om hem op de hoefslag te houden) en dit vond ik zelf ook niet ideaal hoor. Het liefst vraag je idd stelling naar binnen en duw je hem er met je binnenbeen langs (wat LadyLinn ook uitlegt), hier crossde hij alleen doorheen. Dus ik gebruikte mijn teugel en na een paar rondjes ging hij er gewoon dravend langs (wel alert) en toen kon ik hem naar binnen stellen. Dus het probleem is ook opgelost.

Ik was alleen een beetje benieuwd of jullie vonden dat ik het op de goede manier heb gedaan en of jullie het dus met me eens zijn dat die stelling niet altijd klopt! Laat ik het zo zeggen: het werd niet op een hele vriendelijke manier tegen me gezegd (door een of andere arrogante *&^%$#@) en daar baalde ik enorm van.

fijn dat hij er na een paar rondjes langs ging, probeer het eerst zachtaardig op te lossen. Kijk goed naar de orenspel naar je paard als hij iets niet doet wat jij eigenlijk wel wilt, dat zegt zo ontzettend veel en probeer aan zijn lichaam te 'voelen wat hij doet' die geeft je vanzelf aanwijzingen met welk been je wat meer in moet komen of welke teugel je iets meer eraan moet houden.

Naar arrogante mensen moet je niet luisteren ;) Die denken het altijd beter, najah denken; weten! je moet eerst op je eigen gevoel afgaan , als dat namelijk beloont wordt doordat je paard daarnaar luisterd dan heb je sneller door hoe je het voortaan op moet lossen, dan dat iemand zegt wat je móét doen in principe.

Een paard kan altijd wegvluchten, no matter what.. maar het punt is ; controle. Dat mocht je paard een keer schrikken/rennen wat dan ook, dat je hem dan zo snel mogelijk weer terug lekker rond hebt lopen en niet dat je 20 rondjes bezig bent om hem terug in draf te krijgen. En eigenlijk het belangrijkste van de controle ; je paard voor zijn.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:51

mieske schreef:
Dat bedoeld ze dus met bevestigen ;) Lief praten en braaf zeggen..
Maar ja, ieder zijn eigen visie :Y)

Mijn paard schrikt nooit, maar toen dus wej en ging dus echt loodrecht overeind om daar niet langs te mogen..
Dan komt er dus wel een boze HEY uit gevolgd door een heleboel scheldwoorden :+

Maar goed, dat is natuurlijk wel iets anders als je "probleem" pony

je hebt ook paarden die het doen om onder het werk uit te komen. Die constant aan het zoeken zijn waar ze toch eens even flink van kunnen schrikken en het dan ook gruwelijk doen.. Dan mag je best strenger inkomen.

Maar probeer het aan te voelen en goed op je paard zijn houding te letten als hij dat doet. Er bestaat namelijk een onderscheidt tussen angst en acteurs (die het dus niet echt eng vinden) als je dat kunt aanvoelen ben je al een heel eind.

Ik zie het zovaak dat een paard/pony echt bang is en helemaal afgeslagen/verrot gescholden/geschopt/in zijn mond gehangen wordt terwijl dat zo onterecht is. Daar maak je je paard nóg banger en onzeker van zichzelf mee. En als een paard eenmaal het vertrouwen kwijt is, dan kunnen de meeste het wel schudden ;)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 19:55

Ik heb jaren lang een paard gereden die al schrok als iemand zijn hand bewoog om aan zijn neus te krabben :Y)
Het verschil tussen dat paard en mijn paard is dat het andere paard altijd bang is geweest.
Mijn paard schrikt in de bak nooit, hij is daar al vanaf dat hij een half jaar is. Ik weet zeker dat hij het doet door een aantal dingen..

1 hij is nu gespierder, meer conditie..
2 hij is aan het puberen
3 hij merkt nu pas hoeveel kracht hij heeft..

En ik weet zeker dat hij zich aan loopt te stellen :Y)
Anders had ik hem ook absoluut niet zo aangepakt ;)

Het angstige paardje reed ik altijd overal schoudervoor langs, dan was het redelijk te doen :j

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 20:02

LadyLinn: Tja, ik ben altijd wel een beetje te gevoelig voor arrogante en bijdehandte mensen, trek het me ook vreselijk aan als er over me geroddeld wordt (ik weet niet of dat nu zo is, maar ik zie haar ertoe in staat). En dat terwijl er een hoop lieve mensen tegen me zeggen dat ze achter me staan, alsnog ben ik onzeker. Eigenlijk moet ik iemand op mn rug hebben die zegt 'braaaaf, goedzo..' ;)

Mieske: Je moet idd uitkijken bij dat praten dat je je paard niet voedt in zijn angst.
Bijvoorbeeld als een paard niet door de plas wil lopen omdat dat 'eng' is en glinstert, en je blijft maar braaf, goedzo, ho maar zeggen terwijl hij daar staat te trillen als een rietje en uiteindelijk gaat ie trillend en stuiterend erlangs of er doorheen en je beloont hem uitbundig, dan denkt ie ook: 'zo, dat water moet wel bere-gevaarlijk zijn wil mijn baasje me zo prijzen!' Beter is gewoon de leidersrol op je te nemen en koelbloedig je paard er doorheen te pushen. Alleen als dit niet consequent gebeurd kan je wel weer een doodsbang paard eraan overhouden. Pfoe, ingewikkeld allemaal.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 22:02

QuietWater schreef:
LadyLinn: Tja, ik ben altijd wel een beetje te gevoelig voor arrogante en bijdehandte mensen, trek het me ook vreselijk aan als er over me geroddeld wordt (ik weet niet of dat nu zo is, maar ik zie haar ertoe in staat). En dat terwijl er een hoop lieve mensen tegen me zeggen dat ze achter me staan, alsnog ben ik onzeker. Eigenlijk moet ik iemand op mn rug hebben die zegt 'braaaaf, goedzo..' ;)

dat snap ik helemaal, ik denk dat iedereen dat wel een beetje mee kampt ;) Mensen gunnen elkaar het niet in de ogen niet (meer). Terwijl ik iemand ben, najah ik heb ook zo mijn meningen hihi, er zijn mensen die ik de hele wereld gun, maar die zijn eerlijk en oprecht en die doen hun ding en zijn niet zoveel met andere bezig. Ook zijn er mensen die andere interessanter vinden dan zichzelf en het geweldig vinden als het bij jou fout gaat, maar als het goed gaat dan zie je en hoor je er niks meer van!..

Ik ben 18 jaar.. heb er nooit erg in gehad dat mensen over je praten, puur omdat ik zo niet ben, ik roddel ook wel eens tuurlijk, iedereen! Maarrrrrr ; ik zeg het ook zeker tegen de desbetreffende persoon, al is het in een grap-vorm..

Iedereen doet net of ze je die ene winstpunt gunnen, terwijl ze puur komen kijken in de hoop dat je af gaat.

Je moet gewoon in je eigen denken ; laat ze maar lekker banketstaaf...jij doet het op jou manier en als iemand dat niet goed vind, jammer dan ;) Je hebt hun niet nodig toch??

Ik heb het echt geleerd dat je altijd op jezelf uitkomt, ben altijd afhankelijk van jezelf zeg ik altijd, omdat je dat van een ander niet kan zijn ;)! Je moet je eigen daar helemaal niet druk om maken wat mensen over je zeggen, klinkt heel.. jah makkelijk eigenlijk, maar als je onzeker wordt wat iemand zegt, dan ben je binnen een week niks meer waard! Want zelfs de mensen waar je het niet van denkt doen het.. toevallig ben ik vanavond ook weer achter een rotactie gekomen, haha.. ook al wist ik het al, vanavond is het bevestigd, en nou weet ik precies wat ik aan die mensen heb ;)

zwaar off-topic hihi sorrryyy... maar maak je niet druk om wat andere mensen over je zeggen, ze zijn het toch weer snel vergeten!

QuietWater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-09 22:23

Stiekem een off-topic reactie: ;)
Hihi thanx voor de peptalk! Je klinkt als een eerlijke meid die op een leuke manier in het leven staat. Ik ga proberen me er minder van aan te trekken (missch lukt het ooit nog eens).

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:53

Tuurlijk wel, positief denken, je moet maar denken; ik kan er ook om gaan janken, maar t is al gebeurd/ of t is gewoon zo! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:59

QuietWater schreef:
Stelling over 'enge' hoek.

'Als je je paard maar in stelling binnenwaarts houdt en je binnenbeen er tegenaan doet, kan hij NOOIT wegvluchten.'

Dit werd mij vandaag verteld toen ik op een jong paard zat wat nog totaal niet aan de hulpen is en wat dus wel hartstikke goed door mijn been heen kan wandelen. Ik gebruikte mijn buitenteugel (wat werkte) maar ik kreeg commentaar. Ik ben het er zelf niet mee eens, maar ik ben door goede argumentatie uiteraard over te halen.

Dus: wat vinden jullie?

Belachelijk. Met de buitenteugel begrens je 'm, daarmee stuur je 'm dus van het enge af. Met de binnenteugel vraag je alleen stelling (= "hee paard, je moet in een mooi bochie lopen") Een wending rijd je met je binnenbeen en buitenteugel, met je buitenbeen zorg je ervoor dat zijn kont niet uitzwaait en met je binnenteugel vraag je stelling als en zoveel dat nodig is. Buitenteugel als begrenzing gebruik je ook bij schoudervoor, het verschil tussen een wending en stelling terwijl je rechtuit rijdt op de hoefslag (sv) is dat je bij een wending ook nog gewichtshulpen geeft door met de wending mee te kijken/binnenschouder wat naar achteren te doen en eventueel wat meer gewicht op je binnenbeugel te nemen en/of door je buitenknie wat meer tegen het zadel te leggen. Ligt natuurlijk ook maar net aan het paard hoe veel en welke hulpen je nodig hebt. Bij sv kijk je voor je uit, dus niet met de stelling mee, zo snapt je paard waar je heen wil.

Een jonkie zou ik eerst zelf laten kijken naar en ruiken aan iets dat hij vreemd vindt, dan ziet hij vanzelf dat het helemaal niet zo eng is als hij dacht.

chitra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:34

Hier heb ik ook vaak last van gehad met een jonger paardje dat ik gereden heb.

In stap en naast een ander paardje liep hij in alle rust langs een enge hoek. In draf kon hij ineens enorm wegvuchten.

Met oplossen was ik helaas niet de snelste. Heb verschillende manieren geprobeerd die ook zeker werkten. Maar ik heb wel gemerkt dat IK na een tijdje gespannen naar de hoek toereed. En dat nam hij uiteraard over!

Nu let ik voornamelijk op mijn eigen ademhaling bij het rijden. Merk ik dat hij die hoek iets eng vind, wil ik er zeker van zijn dat dit niet aan mij ligt en hij mijn houding niet overneemt. Dus dan ga ik bewust op een andere volte rijden. Veel dingen doen en goed op mijn eigen houding en ademhaling letten. Zo is hij, maar zeker ook IK, bezig met wat anders. En dan rustig naar de enge hoek, en dan is er helemaal niets aan de hand.

Ik ben van mening dat de eerste keer een enge hoek in de bak, alleen de eerste keer echt eng kan zijn. Daarna ligt het eraan hoe je het zelf op kan lossen totdat de hoek niet meer eng is. En dan maakt het niet uit hoe kundig een ruiter is (al is dat wel handig), maar dat hij weet waar het probleem ligt. En niets overvraagt, bij hemzelf of het paard. En uiteraard niet grof is en goede begeleiding krijgt.

Zo heb ik veel baat gehad bij een kundige ruiter die ook op dit paardje reed en nu nog rijd. En ik ben ervan overtuigt dat ondanks ik een minder kundige ruiter ben, ik dit paard niet slechter heb gemaakt. Het duurde alleen langer voordat we over dit probleem heen waren..

En zo te lezen heeft TS het enge hoek probleem prima opgelost! En het lijkt mij dat als de "arrogante %$£&" die hier commentaar op had dit probleem had gehad,een heel wat minder vriendelijke oplossing had gevonden..

Olana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:00

Een paard kan inderdaad altijd wegvluchten. En een jong paard kent meestal de hulpen nog niet, dus zal het niet begrijpen. Wat ik wel heb ervaren is dat het ook scheelt als je zelf vooral niet naar het enge kijkt. dus kijk zelf alvast naar de volgende hoek, dus echt naar binnen.