Balans

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat vind jij van balans?

Belangrijk, ik denk er bewust overna
26 (44%)
Belangrijk, ik doe het op mijn gevoel
29 (50%)
Niet zo belangrijk, ik zie het als automatisme
2 (3%)
Niet belangrijk
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 58

CaroleKlomp

Balans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 01:03

Bijna iedereen praat tegenwoordig over balans. Soms heb ik wel eens de indruk dat het wel eens een soort "hype" kon zijn. Balans lijkt dus belangrijk....

Hoe kijk je aan tegen balans?
Wat verwacht je er juist wel van of niet?
Denk je er bewust overna of is het vooral een gevoel wat je erbij hebt?

CM_

Re: Balans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 04:13

Balans op het paard bedoel je?

Dat dat een hype zou zijn,slaat nergens op.
Een goede balans is een must als je verder wilt in de paardensport, welke tak dan ook.

Als een paard zich moet aanpassen aan de zit van de ruiter, dan kan paard nooit fatsoenlijk gaan lopen of springen.
Een ruiter dient ervoor te zorgen dat hij of zij perfect in balans zit, en alle bewegingen ongestoord kan volgen en zo dus het paard nergens in belemmerd.

Ruiters die een slechte balans hebben, laat ik altijd heel veel zit oefeningen doen, ze kunnen pas aan het paard gaan werken als ze zelf beter leren zitten ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:15

balans is toch echt een eerste vereiste wil je op wat voor een manier dan ook enigsinds normaal de baan door gaan.........

lijkt mij

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 08:21

Toen ik de vraag las, dacht ik meteen aan balans van het paard. Daar ben ik in ieder geval constant bewust mee bezig. Rechtrichten, op het achterbeen en op eigen benen, zorgt voor een goeie balans van mijn paard en daarmee ook gedragenheid en lossigheid. Dat ik zelf in balans op zijn rug ga zitten, tja, dat spreekt voor zich. Als ik niet in balans zit, hoe wil ik dan mijn paard in balans laten lopen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:39

Als 'balans' een hype is dan hebben we eindelijk een nuttige hype :D En dan maakt het me eigenlijk nog niet zoveel uit of je het hebt over de ruiter in balans, paard in balans, of van mijn part de balans van werk/vrijheid in het paardenleven.

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:47

Balans is voor mij heel erg belangrijk. Ik vind het belangrijk dat mijn paard in balans loopt en ik haar daarin niet stoor.

Maar ook los van de paarden is balans belangrijk voor mij. Met name de balans werk-privé is heel erg belangrijk...maar wellicht wordt dat hier niet bedoeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:49

Misschien niet bedoeld sassie76, maar wel hartstikke belangrijk.
Balans is eigenlijk iets wat je overal ziet/nodig hebt. Als verhoudingen ergens scheef lopen dan gaat het nooit (lang) goed.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 11:54

misschien is de manier waarop m'n de laatste tijd over balans spreekt eerder een hype. Maar ik zie het als iets essentiëels om goed met je paard te kunnen omgaan en werken. Blijkbaar staan of stonden velen er niet bij stil en zijn we nu allemaal wakkergeschud ;)

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:01

Balans is voor zowel ruiter als paard heel belangrijk om correct te rijden. Het hele Scala der Ausbilding is daarop gebaseerd. Zie voorin het proevenboekje. Het lijkt mij geen hype, ook vroeger werd 'balans' in de rijderij gepropageerd. Misschien is er hernieuwde belangstelling voor?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 22:57

Ik vind het eigenlijk wel een soort "hype" In veel gevallen spreekt met over balans in de goede zin van het woord. Toch heb ik het idee dat er een verschil is tussen wat mensen over het algemeen zeggen en wat ze doen met betrekking tot balans.

Ik denk overigens dat balans in alles wat je doet in het leven, je de kans geeft op een aangenaam leven.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 18:10

Sonja schreef:
Als 'balans' een hype is dan hebben we eindelijk een nuttige hype :D En dan maakt het me eigenlijk nog niet zoveel uit of je het hebt over de ruiter in balans, paard in balans, of van mijn part de balans van werk/vrijheid in het paardenleven.

Mooie opmerking!
Balans is inderdaad in al deze 3 facetten belangrijk!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 11:34

vur schreef:
Toen ik de vraag las, dacht ik meteen aan balans van het paard. Daar ben ik in ieder geval constant bewust mee bezig. Rechtrichten, op het achterbeen en op eigen benen, zorgt voor een goeie balans van mijn paard en daarmee ook gedragenheid en lossigheid. Dat ik zelf in balans op zijn rug ga zitten, tja, dat spreekt voor zich. Als ik niet in balans zit, hoe wil ik dan mijn paard in balans laten lopen. :j

Ik dacht ook meteen aan balans van het paard. De mijne heb ik net en als ik met een ietwat lang teugeltje stap valt hij bijna om := Dus vandaar, neem ik aan.
Ik denk eerder dat het woordje balans een hype is, ook al ben ik het met maria_62 eens. "Vroegah" reden we toch ook al op paarden die gewoon vier pootjes gebruikten om mee te lopen? En anders deed je daar wat aan. En hoe je het noemt kan me niet zo veel schelen, als je maar gewoon RIJDT.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 00:41

Ik heb optie 1 gekozen.
Ik dacht ook gelijk als eerste aan de balans van het paard, het rechtrichten , de balans omzetten om ons in balans te laten zitten, maar vooral ook je eigen balans, onafhankelijk zitten en de beweging van het paard leren voelen.

Ik vind het ook zeker geen hype, volgens mij is balans een heel belangrijk iest vanuit vroeger, geen balans geen overleving voor jou maar ook voor je paard niet, balans gaat ook samen met vertrouwen denk ik, als jij onzeker zit op een paard zal hij ook niet in balans lopen en als je onzeker ben kun je zelf ook niet in balans zitten, dan zoek je steun op de teugels of beugels en dat brengt beide weer uit balans ;-)

_Mayo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:49

Ik dacht meteen aan balans van de ruiter. Als jij niet in balans bent is je paard dat zeker niet en kan hij zelfs scheefheid gaan vertonen, omdat hij jou houding moet compenseren.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-09 20:01

Ik denk dat beide onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.
Doordat het paard de ruiter moet dragen verandert in mijn ogen de balans voor zowel de ruiter als de balans van het paard. Beide vol automatische evenwichtsmechanismen moeten elkaar aanvullen tot een eenheid, denk ik.

Daarnaast ben ik van mening dat deze balans prestaties kan verbeteren maar voor mij nog meer belangrijk blessures met een niet-medische oorzaak kan oplossen en preventief werkt zodat de kans op blessures aanzienlijk kleiner wordt.

Ik merk zeker dat wanneer ik druk ben geweest of slecht geslapen heb het met mijn balans moeizamer is. Dat geldt voor mij ook zeker voor de 'fine-tuning'

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 06:42

Helemaal mee eens, als ik een mindere dag heb, dan zit ik ook niet lekker te paard, paard voelt dat feilloos aan, en ik mis net dat laatste beetje zeg maar.

Daarom zorg ik ook altijd dat ik goed uitgerust ben als ik wedstrijd heb :)

johanna29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 07:26

Heb voor optie 1 gekozen. Voor mij betekend balans evenwicht. In balans zijn met je paard, balans in je leven, je werk, je vrienden. Er is maar heel weinig voor nodig om de balans te verstoren. Eigenlijk is het iets om elke dag weer na te streven!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:19

het valt me wel op dat mensen het woordje te pas en te onpas gebruiken :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:26

Arabesk schreef:
het valt me wel op dat mensen het woordje te pas en te onpas gebruiken :+

Dat is nu precies wat ik bedoel. Jemig, ik ben het zomaar EENS met Arabesk, is ook voor het eerst :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:10

"Ik wil graag dat de voeding van mijn paard in BALANS is"
"Zijn hoeven moeten ook in BALANS zijn"
"Zijn yin en yang moeten in BALANS zijn"

en natuurlijk balans voor en na bij het rijden

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 21:36

En vergeet de balans tijdens het rijden niet. :P

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-09 21:03

Ha ha dat is inderdaad wel handig!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 17:56

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 23:32

Als je het zo bekijkt zeker wel ;)

Met de hype bedoelde ik meer het woord "balans" wat veel gebruikt wordt in paardenland. In mijn ogen beduidend minder in de praktijk...dat was voor mij een reden om het een soort "hype" te noemen.

Bij ons in het gezin draait veel om balans. Eenvoudig omdat wij denken dat dat de manier van leven is die een goed leven probeert te evenaren!