Niet of wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Lotteke

Niet of wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 21:59

Ik zie verschillende mensen rijden en de een heeft duidelijke
verschillende meningen. Nou zie ik op mijn stal mensen die het
rijden doodserieus nemen en andere die alleen maar ''spelen''
Het valt me ook op dat er verschillende meningen zijn over aan de teugel.
de ene vind dat je hem helemaal letterlijk aan de krul moet zagen,
wat ik schandelijk vind, en de ander vind het niet eens nodig en vind het dierebeulerij.
Ik heb bijna mijn eerste wedstrijd met mijn paardje die al aardig kan dressuurrijden.
ze is net 7 geweest en heeft 2 jaar terug nog niet eens kunnen galoperen
Alleen heeft het probleem dat ze eerst begint te klieren eerst
op een andere locatie, en later denkt, dit is toch wel leuk en is ze overdreven vrolijk.
nou is mijn vraag, moet ik met mijn wedstrijd (mijn 1e) al zo veel mogelijk haar aan de teugel
proberen te rijden, ik vind zelf dat ik het rustig aan moet doen en niet te gestrest, mijn
paardje is daar erg gevoelig voor dus denk dat mijn iedee wel klopt.

Maar nu mijn vraag: beter niet aan de krul en wat verzameld of aan de krul en dat ze wat uitelkaar loopt en
de figuren niet mooi voldoet.?
ik hoop dat jullie bokkers een idee hebben wat ik bedoel

groetem lotteke> :o

troi

Re: Niet of wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:24

In de krul en uit elkaar is een combinatie die me nooit en te nimmer de bedoeling lijkt.. Gewoon lekker je intuïtie volgen! Dat klinkt mij namelijk erg goed in de oren.

ansje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 23:32

Nou precies wat troi zegt.
Niet in de krul en uit elkaar zo kan je je proef ook niet mooi rijden.
Gewoon lekker doen zo als jij je prettig voelt en je paard het leuk blijft vinden.
Succes

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:11

Je kan idd het beste doen wat troi zegt. Jury ziet een fout sneller als een paard opstandig wordt. Succes

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 01:17

Ik denk dat je zelf het antwoord al wel weet toch?

Doe wat op dit moment goed is voor je paard en in de krul trekken kan daar niet bij horen.
Als je paard goed gedragen gaat en keurige figuren maakt zal het niet perfekt aan de teugel gaan je wel vergeven worden.
Maar ze moet wel 'aan het bit zijn' natuurlijk, je moet het gevoel erin hebben, dus niet dat ze haar nek lang maakt, neus zover mogelijk naar voren steekt zodat jij haar met 2 handen de bocht om moet trekken. Maar dat zal wel niet als je nette figuren kunt rijden.

En als het de jury niet bevalt is er altijd een volgende keer toch? Het commentaar is om van te leren en ik neem aan dat je 2 proeven rijd? Dan kun je daar een aardig gemiddelde uit halen.

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 15:00

ik zou als ik jou was haar wat meer verzamelen zodat ze rustig blijft en jij de figuren mooi kunt krijgen, dan dat ze in de krul loopt en voor de rest de proef slordig afmaakt.
die krul komt er dan op een gegeven moment vanzelf wel bij

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-09 15:09

oke bedankt ik zal mijn best doen :P
ik had al gedacht dat er zulke reacties zouden komen
ik dacht en wou het ook zo doen, nu weet ik het zeker!

annelieke7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:04

beter niet in de krul en goed verzameld is beter voor het paard zagen en toestanden is voor het paard niet fijn

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:11

In de krul trekken is niet echt hoe het hoort, dat weet je blijkbaar zelf. Wees en blijf gewoon ontspannen, hoe meer jij en jouw paard ontspannen, des te sneller zal dat hoofdje naar beneden komen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 20:26

In mijn ogen hoort een paard dat nog niet eens goed aan de teugel loopt nog gewoon lekker relaxed thuis verder getraind te worden tot de basis er wel is, en het paard dus wel EN de figuren goed doet, EN enigszins bij elkaar blijft, EN aan de teugel loopt.
Verzameling komt pas ter sprake tegen M-niveau, een paard moet kracht opbouwen om gewicht over te nemen in de achterhand.

Er is niemand die zegt dat je MOET starten. Beter een ontspannen en safe start op een leuke manier, dan een paard meepakken wat gewoon nog veel moet leren. Is niks mis mee om een paard gewoon thuis verder op te leiden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:34

Het is voor zover ik begrijp voor jullie allebei de eerste wedstrijd. Spannend! Als ik jou was zou ik er gewoon voor de ervaring heen gaan en me niet druk maken over hoe je paard loopt (ook al is dat het doel van zo'n proefje) zodat je paardje en jij allebei kunnen wennen aan de nieuwe indrukken. Als je dan een paar keer gestart hebt en ondertussen ook thuis verder traint kun je met de houding van je paard aan de slag.

Om concreet op je vraag te antwoorden: niks geen krul! Gewoon lekker voorwaarts rijden, het is bij zo'n eerste proefje al heel wat als ze min of meer weet te ontspannen. Als ze druk wordt moet je d'r wat te doen geven. Gewoon lekker relaxed doen, het komt vanzelf goed en het geeft heus niks als het niet meteen perfect is ;)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:11

Urielle schreef:
In mijn ogen hoort een paard dat nog niet eens goed aan de teugel loopt nog gewoon lekker relaxed thuis verder getraind te worden tot de basis er wel is, en het paard dus wel EN de figuren goed doet, EN enigszins bij elkaar blijft, EN aan de teugel loopt.
Verzameling komt pas ter sprake tegen M-niveau, een paard moet kracht opbouwen om gewicht over te nemen in de achterhand.

Er is niemand die zegt dat je MOET starten. Beter een ontspannen en safe start op een leuke manier, dan een paard meepakken wat gewoon nog veel moet leren. Is niks mis mee om een paard gewoon thuis verder op te leiden.

Niets op aan te vullen.
Daarbij vraag ik me af of het verschil tussen 'in de krul' en nageeflijkheid/aanleuning duidelijk is?

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:15

hestejente schreef:
Het is voor zover ik begrijp voor jullie allebei de eerste wedstrijd. Spannend! Als ik jou was zou ik er gewoon voor de ervaring heen gaan en me niet druk maken over hoe je paard loopt (ook al is dat het doel van zo'n proefje) zodat je paardje en jij allebei kunnen wennen aan de nieuwe indrukken. Als je dan een paar keer gestart hebt en ondertussen ook thuis verder traint kun je met de houding van je paard aan de slag.

Om concreet op je vraag te antwoorden: niks geen krul! Gewoon lekker voorwaarts rijden, het is bij zo'n eerste proefje al heel wat als ze min of meer weet te ontspannen. Als ze druk wordt moet je d'r wat te doen geven. Gewoon lekker relaxed doen, het komt vanzelf goed en het geeft heus niks als het niet meteen perfect is ;)

ben het met je eens mijn eerste wedstrijd heb ik ook gedaan om ervaring op te doen kijken hoe mijn paardje reageerde wou namelijk ook geen spanning hebben op mijn wedstrijd het moet leuk blijven voor ons allebei

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:16

Goede figuren rijden en niet aan de teugel, dat komt vanzelf wel naarmate je maar wedstrijd ervaring hebt en jullie allebei kunnen ontspannen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:18

in de krul is niks........... lariekoek en gaat nergens over

Nageeflijkheid/aan de teugel is gewoonweg een gevolg van correct rijden

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 19:21

KiWiKo schreef:
in de krul is niks........... lariekoek en gaat nergens over

Nageeflijkheid/aan de teugel is gewoonweg een gevolg van correct rijden

ben ik het mee eens :j

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-09 21:10

ik ook, heb vandaag even de proef geoefend en?
super! netjes ontspannen in de lijf en rustig met het
hoofdje naar beneden, precies net iets voor de loodlijn zo als het hoort..
baasje blij, als het net zo goed gaat op de wedstijd....
tja, dan zou ik nog wel eens.....

MeAndRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:39

beter niet aan de krul en wat verzameld
Dat is mijn mening..
Als je paardje verzameld loopt komt die vanzelf wel een keertje naar beneden als je er maar de tijd voor neemt..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:08

Ik vraag me trouwens nog steeds af hoe je een paard kunt verzamelen zonder aanleuning?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:13

kan niet............ kan absoluut niet

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:14

een paard verzamelen zonder aanleuning? is eigenlijk onmogelijk.
Ik zou de tijd nemen met je paardje, zorgen dat je er optijd opzit lekker aan een lang teugeltje (wel met enigzins contact voor het geval ze wel wegschiet) de omgeving laten verkennen en het moment dat ze vrolijk word gewoon lekker aan het werk zetten. het is imo je eerste wedstrijd, als ze die niet volgens het ideaal beeld voldoet nouja pech je bent een ervaring rijker en zo kan je misschien inspelen op je volgende wedstrijd.
het verscheeld per paard.
ik heb eerder een paard gehad die ik thuis in no time aan het lopen had maar die op wedstrijd langere losrij tijd nodig heeft om lekker te lopen. bij een ander paard moest ik zo kort mogelijk losrijden.
hoor mensen ook vaak zeggen, mijn paard is op wedstrijd zo veel anders als thuis. terwijl dit vaak te wijten is aan de ruiter die zonder dat ie het doorheeft toch wel erg gespannen is. tuurlijk ligt het niet altijd aan de ruiter, maar wel vaak als ik kijk naar mijn ervaringen toen ik begon en naar mijn lesklanten.

festerbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:12

Ik vind aan de teugel mooi, maar als je dan de rest niet mooi doet dan hoeft dat aan de teugel van mij helemaal niet!!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 17:33

Hey, en hoe is wedstrijd gegaan. Of moet je nog starten? Ga er gewoon heen met het idee dat je met nul punten terug komt, heb ik ook gedaan scheelt een hoop gestres en je komt niet teleurgesteld van je paard af. En laat iemand filmen, dan kun je zien of het aan jou lach dat er iets fout ging of echt door toedoen van je paard.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-09 17:24

vandaag was het dan zo ver, tja ontiegelijk goed met inrijden,
eenmaal de ring in>>>no we aan de teugel ging met galop terug in draf, met elkaar wel 176 ptten, ik helemaal raar kijken huh?