Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Neej

Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 21:01

In advertenties waar paarden te koop aangeboden worden, of waar verzorgpaardjes aangeboden worden, zie ik telkens de opmerking "niet geschikt voor beginners" terugkomen.

Maar wanneer ben je nou een beginner, en wanneer niet meer? Waar ligt voor jullie de grens? Wat moet je kennen en kunnen voordat je beginner-af bent? Zit dit in kwaliteit (jaren ervaring) of kwantiteit (niveau, sóórt paarden dat je gereden hebt) ?

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

kallipooh

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:03

Dit vraag ik mij ook af! Ik heb het er gisteren nog met de eigenaar van mijn verzorgpony over gehad. Mij is ook niet duidelijk wat de grens is.. Ik ben zeker geen gevorderde ruiter, maar ik denk ook niet dat ik een beginner ben.. Maar inderdaad, waar ligt de grens? géén idee eerlijk gezegd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:18

Imo zit het in de combinatie van beide.
Niveau vind ik daarvan de minst belangrijke, tenminste wedstrijdpunten. Ik vind kwaliteit ver uitgaan boven kwantiteit.

Je kunt 10 jaar op een manege gereden hebben, maar nog nooit een serieus paard onder je kont hebben gehad, omgekeerd kunnen mensen die 3 jaar rijden en dus minder kilometers hebben gemaakt, maar wel échte paarden gereden hebben, wss vrij wat beter rijden.......

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:23

Of je hebt 10 jaar op manegepaarden elke week je leven gewaagd met nieuwe en jonge paarden en nog nooit van je leven een punt gehaald in de B terwijl je zo handig als maar kan bent. Of je rijdt al 5 jaar elke maand wedstrijden en je zit nog steeds in de L.

Ik denk dat je dat per ruiter moet bekijken, is et zo'n vage discussie als paardenmens versus mens met paarden.

_Lotteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:23

ik vind het nog al verschillend,
maar denk dat je als je op een paard zit en je kunt er recht op
blijven zitten en je rijd goed met je hulpen....
dat is van mij al geen beginner meer.....,

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:27

Ik denk dat je het moet zien in zelfstandig kunnen rijden, maar ook zelfstandig dingen op kunnen lossen.
Weten wanneer een paard bang is wanneer hij zich aanstelt als voorbeeld en daar naar kunnen handelen.
Je zit moet onafhankelijk zijn. Ook als een paard ineens opzij springt. Of eens wat snel naar voren schiet.

Zoiets denk ik dat het is als je naar dergelijke advertentie kijkt.Wat vaak is bij jonge paarden en dan is enige ervaring daar in ook niet verkeerd.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:36

TJa...je bent een beginner als je begint met paardrijden...sommige mensen zijn dat na 10 jaar nog en sommige zijn met een jaar al gevorderd!
Talent heeft daar denk ik het meeste mee te maken...talent en gevoel!
Ik ben al maanden op zoek naar een ervaren persoon en tot nu toe al div. mensen gehad om voor te rijden...rijden vaak al JAREN en denken het te weten. Maar een paard handig rijden, ho maar! En geloof mij, sommige daarvan reden al jaren paard!!!
Een beginner is dus iemand die nog geen evenwicht heeft op een paard en een paard niet zelf kan rondsturen...jullie kennen het vast wel...het makkelijkste paard staat midden in de bak stil en denkt...en wat nu???? Jammer genoeg denken ook veels te veel mensen dat ze ver gevorderd zijn en het allemaal wel te weten. Stoor ik me vele malen meer aan dan een beginner!

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:49

Het is wat de spreker voor maatstaven heeft om iemand beginner dan wel gevorderd te noemen.

Iemand die zichzelf niet wil verbeteren en zijn paard niet geschikt vindt voor beginners...is in mijn ogen een beginner. Maar daar kan de persoon zelf heel anders over denken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:01

Sorrie hoor, maar deze begrijp ik even niet!! Met andere woorden als ik een paard zou verkopen dat...bv, nog niet helemaal zadelmak is en ik zet bij de advertentie, niet voor beginners, dan zou ik een beginner zijn????

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:01

_Lotteke schreef:
ik vind het nog al verschillend,
maar denk dat je als je op een paard zit en je kunt er recht op
blijven zitten en je rijd goed met je hulpen....
dat is van mij al geen beginner meer.....,

Op een manege niet nee :+

Maar waar het om ging.
Het is een erg vage uitdrukking.
Zoals er ook al werd gezegd komt diet vaak voor bij advertenties van jonge paarden.
Deze zijn uberhaupt al niet geschikt voor ruiters die zo uit de manegeles vandaan komen, daar heb je gewoon meer ervaring voor nodig dan dat er op een gemiddelde manege gegeven kan worden.
Daarnaast zijn er natuurlijk altijd lastige paarden die ook gewoon niet geschikt zijn als eerste paard voor iemand.
Mijn paard zou ik nooit laten rijden zonder toezicht door iemand die alleen op de manege les heeft gehad.
Mijn huidige bijrijdster die zelf met paarden gewerkt heeft fulltime ligt er ook nog soms naast.
En dan is dit een paard van 16 jaar oud dus echt geen jong paard meer.

Zeker als je een eerste paard zou kopen zou ik een ervaren paard kopen wat al wat kan (waar je van kan leren) en waar je minder problemen van kan verwachten als dat je gelijk met een jong paard gaat beginnen.
Zelf was mijn eerste pony 15 en al Z dressuur en Z springen geweest, daarmee heb ik echt kunnen groeien en alle kanten van de sport echt kunnen leren, maar daarmee was de overstap naar mijn toen nog 2¾ jarige hengst groot, en voelde ik mij weer een beginner met hem.
Toen leerde ik pas echt rijden en vooral veel vallen (elke dag de eerste periode na het inrijden)
Ik reed toen al 5 jaar waarvan 4 jaar met die pony en had een les nivo van M dressuur en starte af en toe in het springen en dressuur in de B met telkens winstpunten.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:05

Beetje jammer dat er ook weer naar manegeruiters getrapt wordt, ze zijn echt niet per definitie allemaal slecht.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:08

Waar trappen mensen naar manege ruiters?
Slecht zijn ze ook niet, maar ook niet een gevorderde ruiter zoals in de meeste advertenties wel bedoeld wordt.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:10

Als je zelfstandig kan rijden, vind ik dat een beginner.
Wanneer de basis er bij de ruiter inzit, is die ruiter verder dan een beginner. (dat betekent dus ook dat je inderdaad zelf 'problemen' kunt oplossen).

Dit hoeft niet per sé een lesklantje van de manege zijn, iemand die bijvoorbeeld al 10 jaar rijdt, maar met de verkeerde basis is imo ook een beginner.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:14

@ Aerdenhout: Ik denk niet dat Winnie de link legt met een jong paard. Ik denk dat zij eerder bedoeld dat sommige eigenaren met een goed paard onder de kont te 'arrogant' (of hoe je het wil noemen) zijn om er een beginner op te zetten. In dat punt moet ik haar gelijk geven, als de basis en verder er goed inzit bij het betreffende paard, moet het niet uitmaken of er een vergevorderde ruiter opzit of een beginner. De gevorderde ruiter kan alleen zelf meer dingen uit het paard halen. Maar Winnie, het kan natuurlijk ook zijn dat de eigenaar wil dat het paard doorgereden wordt door de evt. bijrijdster. Tsja, en dan zoek je inderdaad iemand op hetzelfde, misschien wel hoger niveau, maar zeker geen beginner. Snap je een beetje wat ik probeer uit te leggen..?
Ik ben het ook eens met jouw redenatie Aerdenhout, want het is inderdaad gewoonweg stom om groen op groen te zetten. Misschien die ene keer niet, maar imo is het eigenlijk vragen om moeilijkheden :).

Omdat ik het met beide punten wel eens ben, denk ik niet dat jullie het over hetzelfde puntje hebben :D.

MissQuina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:15

Ik denk dat het een combinatie is van een heleboel factoren. Zodra er in een advertentie staat dat een paard niet geschikt is voor beginners betekent dat in mijn ogen dat je een paard moet kunnen begeleiden in het rijden en niet andersom. Dat is in mijn ogen het verschil tussen een beginner en een gevorderde.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:18

@ Daniella & Kazary: Ik denk niet dat er écht naar manegeruiters getrapt wordt. Het is meer dat er op de meeste maneges maar les tot een bepaald niveau wordt gegeven. En dit is niet altijd zo hoog dat die betreffende manegeklant met een jong paardje aan de gang kan. Dus niet per sé een trap naar de ruiters, meer naar het beleid van de maneges. (geld geld geld)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:19

MissQuina, Dat is heel mooi omschreven!

yvvv, even mijn berichtje goed lezen :)

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:19

aerdenhout1 schreef:
Sorrie hoor, maar deze begrijp ik even niet!! Met andere woorden als ik een paard zou verkopen dat...bv, nog niet helemaal zadelmak is en ik zet bij de advertentie, niet voor beginners, dan zou ik een beginner zijn????

Als je het er niet bij zet krijg je denk ik allemaal leken op bezoek die een lief paardje zoeken en de term zadelmak niet snappen. :+
Wat dan als je een nog "groen" paard te koop zet, dan kan je waarschijnlijk helemaal niet rijden en weet je niet eens hoe het zadel erop moet :+ :P

Het is altijd maar weer hopen dat je serieuze reacties krijgt op je advertentie en niet toch weer iemand die ongeschikt is voor het paard omdat ze hun nivo te hoog schatten.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:20

Een beginnende ruiter is een ruiter die nog niet dusdanig een ruiter gevoel heeft ontwikkeld door gebrek aan ervaring.
De ene is "gevorderd" na een halfjaar, de ander doet er 2 jaar over.

Een gevorderde ruiter is iemand die weet hoe je met een gemiddeld paard moet omgaan, ook een paard dat wat moeilijker dan keurig braaf is.

Heb het hierbij over een ruiter, dwz dat je niet persé ervaring aan de grond hebt (longeren, opvoeden etc).

fluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:29

Het blijft een vaag begrip. Wat ik bij mezelf merk is dat ik me de ene keer een enorme beginner voel, waarbij aan de basis nog van alles schort, aan de andere kant ben ik wel heel handig geworden in het rijtechnisch oplossen van problemen waar ik tegenaan loop. Na 10 jaar op een kinderboerderij op makke paardjes te hebben gereden, heb ik het pas geleerd op een sportpony met privélessen en veel uren op het paard doorbrengen.

Er is denk ik niet echt een definitie voor te geven, maar het is wel belangrijk in een advertentie wat de wederzijdse verwachtingen zijn van een ruiter.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:32

@ Aerdenhout en
@ Yvv

Yvv, je was me voor. Ik vind het idd overbodig te melden bij een jong en niet helemaal zadelmak paard.

Het gaat mij om iets anders: dat het gebruik van het woord "beginner" een mening ventileert over het eigen kunnen.

Ik vind het getuigen van erg veel lef al je beweert dat je goed kunt paardrijden. Er zijn er altijd wel die het op hun heel eigen manier misschien "beter" doen. Maar dat is een kwestie van smaak.

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:39

Mischien zouden ze een praktijk diploma moeten invoeren die je moet halen voordat je een paard kan kopen. En dan hogere diploma's voor jongere paarden :+

Maar ja vraag advies voor je een paard gaat kopen of je nivo wel goed genoeg is en verzorg er het liefst een zodat je weet waaraan je begint. (en dan bedoel ik al het dagelijkse werk. mesten, voeren, longeren, berijden, hoefverzorging etc etc)
En koop vooral een wat ouder ervaren paard als eerste paard waar je nog wat van kan leren.

Ik voelde mij nadat ik al 3 a 4 jaar een oude Z pony had, met mijn jonge hengst echt nog een beginner (elke dag lag ik ernaast).
Toen werd ik wel met mijn neus op de feite gedrukt dat lesnivo M op een goede club echt nog niet veel zegt over je kunne met een jong dier.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:42

Een jong sportpaard (in)rijden is een vak appart.
Dat onderschatten veel mensen. En dan komen ze nog op een advertentie af en zeggen heel trots, ik rij bij de gevorderde les van de manege, dus ik kan het wel. Leg dan maar eens uit dat je aan hen geen paard verkoopt.

Lidwien_Walf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:52

Dan nog zegt het "niet voor beginners" alleen iets over het paard want dit paard presteert het ook ervaren ruiters eraf te gooien.

Ik ben er een voorstander van altijd uit te gaan van je eigen beperkingen maar paarden hebben die nu eenmaal ook.

Daarnaast is er een categorie ruiters die niet meer zo nodig op uitdagende paardjes hoeven te rijden. Dit zegt niets over het feil of ze beginnend zijn of niet, dit zegt iets over de manier waarop ze hun hobby willen beoefenen: op een paard of in de gipskamer.

M.a.w. Niet iedereen vindt uitdagende paardjes leuk. Dat zegt niets of de mate van mate van gevorderdheid van rijden.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 22:56

Klopt. Ik ben geen beginner meer. (ja dat durf ik hard op te zeggen) Ik heb erg veel jonge paarden gereden en naar niveau gereden. Maar van mij hoeft dat niet meer. Zie ik nu een advertentie niet voor beginners, sla ik hem ook over. Omdat ik daar simpel weg geen zin meer in heb. Het gaat dan toch om paarden die wat heter zijn of nog erg groen.