opstappen met krukje als je groot bent????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

opstappen met krukje als je groot bent????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 02:02

Zit er nu al 2 dagen over te tobben maar graak er niet aan uit :+

Vrijdag op een nieuwe stal les gaan nemen en toen zei die dame dat iedereen daar met een krukje moest opstappen, wat ik natuurlijk top vind, maar dat het voor mij niet hoefde omdat ik zo groot ben (1m84). Mijn antwoord: ik kom toch van even diep :?
Toen ging ze zelf ook twijfelen :+

Nu vraag ik me dus werkelijk af: is de druk kleiner bij iemand groter/met langere benen als die opstapt? Ik moet mezelf toch even hoog optrekken zeg maar? Kan me inbeelden bij hele kleine paarden dat er een verschil is maar het betrof toch echt een paard waarbij ik mijn voet toch een flink eind omhoog had moeten steken om in de beugel te komen.
Wie o wie weet dit helder uit te leggen? :D

Ben overigens met krukje opgestapt.

midgie

Re: opstappen met krukje als je groot bent????

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:43

Ja erg apart dat als je lang zou zijn je zo op kan stappen zonder druk, ik denk zelf dat de druk net zo groot is als bij een ander , je komt tenslotte op een punt waar je even door moet en dan hang je toch aan de rug ?

Ik ben zelf 178 en mijn tinker is 143 , dus zou bij mij de druk ook minder zijn, misschien dat je sneller bent als je langer bent, omdat je afzet sterker kan zijn omdat je langer bij de grond kunt blijven, maar er komt dat punt waar je die druk gaat krijgen, misschien een wat kortere druk, maar er komt een punt waar de druk groot is, of die nu lang of kort is dat maakt geen verschil, we willen tenslotte niet die druk aan die rug hebben toch?

Vind het opzich wel heel goed dat ze je verplichten met krukje op te stappen, zouden ze eigenlijk overal moeten gaan doen,
Bij mij op stal doen ze het ook allemaal.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:45

Je lichaamslengte maakt in mijn ogen helemaal niet uit, je hangt toch met je hele gewicht aan een kant van het paard (en van het zadel). Opstappen met kruk vind ik echt geen schande, doe het zelf ook (ben niet zo lenig meer, en vind het fijner voor mijn paard, en voor mijn zadel).

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:48

ik denk ook niet dat het met lengte te maken heeft,meer met gewicht denk ik,en of je lenig of stijf bent.
op de manege waar ik werk laten we ook veel mensen op stappen met een krukje,de reden daarvoor is om het paard of pony te sparen.ik denk dat het best een aan slag op een paarden lijf kan zijn als er 2 tot 3 keer per dag hard aan 1 kant word getrokken.

een vriendin van mij stapt iedere dag anders op,de ene keer aan de linker kant,en de andere dag aan de rechter kant,leuk iedee,maar mij lukt het niet haha,en mijn paard snapt er helemaal niks van.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 08:50

Lijkt mij ook niet kloppen, maakt niet uit hoe groot je bent, je moet toch op een
bepaald punt "hangen" aan het zadel om omhoog te komen zeg maar. Mijn merrie is ook
niet zo groot maar ik stap toch met een krukje op om haar rug te sparen. Vind het een
goede zaak dat ze bij jullie verplicht met een krukje opstappen, maar dan moeten ze dat ook
wel iedereen laten doen :)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:42

RT P -> RT D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:46

Maak het jezelf gemakkelijk en zeker voor je paard, hij hoeft zich dan
niet in balans te houden met alle gevolgen van dien..........rug etc.

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 09:48

Het maakt niet uit hoe groot of klein je bent. Of hoe licht of zwaar je bent. Als je zonder kruk opstapt trek je eigenlijk altijd je paard of pony om. Voor het paard/pony is het in principe altijd beter om vanaf een kruk op te stappen. Laatst op de les was er toevallig een discussie over. Er waren meiden bij die het niet deden omdat ze het stom vonden uitzien en zich daarvoor schaamden. Wel gaf er eentje toe dat ze het bij haar pony wel moest doen eigenlijk omdat ze hem met opstappen echt helemaal omtrok. En dat zag je dus ook echt. Arm beest. Maar omdat ze zich ervoor schaamde wilde ze het wel in de les doen met kruk opstappen maar niet op concour. Dat vind ik dan weer echt stuppid. Het gaat er toch om dat het paard/pony er geen last van heeft.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:02

Ik wou dat ze bij onze manage een krukje gebruikte. LOL Ik kom er niet eens op lol

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:17

Is er niets anders vanwaar je kunt opstappen?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:34

jawel, het maakt wel verschil. jij moet nl je been nog steeds omhoog steken om hem in de beugel te zetten en je dan optrekken, terwijl je vanop een kruk meestal amper nog jezelf moet opduwen in de beugel (of zelfs zonder beugels opstapt)

Cassagrande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 10:38

Hahaha dan blijft het balen. Of misschien zelf een kruk meenemen. Of bij de desbetreffende mangege vragen of ze er een aanschaffen. Zo duur zijn ze niet.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 18:40

Zie dan had ik wrs wel gelijk :j Ik vind het zelf erg fijn opstappen met een krukje altijd :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:41

Ik denk dat de paard-ruiterverhoudingen wel degelijk bepalend zijn voor of het zinvol is om met een krukje op te stijgen. Ik klim alleen bij wijze van uitzondering op een paard dat hoger is dan 1,40 meter, en zelf ben ik over de 1,80. Doordat ik relatief lang ben hoef ik ook niet aan 1 kant van het zadel te gaan hangen, ik ga als ik opstijg met mijn bovenlichaam namelijk schuin naar voren, zodat mijn navel boven de voorboom van het zadel zit, waarna ik mijn been over het paard sla. Op een groot paard (boven de 1,50 ongeveer) krijg ik dat niet voor elkaar, dan hang ik er ook langs en in dat geval heb ik ook graag een krukje. Mijn rosje is rond de 1,35 en hij ziet me aankomen met een opstapje := Daarnaast stijg ik afwisselend links en rechts op, wat me minder belastend lijkt dan steeds aan dezelfde kant met krukje. Verder sta ik als ik wil opstijgen met mijn neus dezelfde kant op als het paard, voet in de beugel en omhoog, die huppeltjes die je sommige ruiters ziet maken wanneer ze een halve slag draaien als ze willen opstijgen lijken me ook niet fijn voor het paard. Alleen zonder zadel heb ik een opstapje nodig, niet vanwege de hoogte maar omdat het rijpad anders scheef trekt :+

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:49

Wat doen jullie met het krukje als je alleen op stal bent? Gewoon in de bak laten staan en er maar om heen rijden?

Ik rij sinds kort een fries en kom er gewoon echt niet op (ben pony's gewend).. vind het zo dom van mezelf. Zou het helpen als ik de beugel langer maak?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 19:53

Krukje kun je gewoon laten staan, of stap op net voor de ingang van de bak met je krukje en ga dan de bak in :j

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:56

Ik heb een hele kleine poown en stap nog met een krukje op :+
Ik zag er laatst een foto van, geen gezicht maar voor hem wel prettig :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:58

Ik stap ook altijd met krukje op, ondanks dat ik groter ben dan de pony. Komt omdat het zadel anders gaat schuiven (we doen de singel in het begin niet zo strak, omdat Mevrouw de Buikuitzetter heel goed haar naam eer aan doet :+ ) en nu zit je in 1x goed.

Wij stappen op in de schuur waar wij de pony's poetsen.

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:00

bij ons op de manege stappen minder lenige ,of mensen met een maatje meer, altijd met een krukje op. De rest doet dit niet.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:01

poes schreef:
Krukje kun je gewoon laten staan, of stap op net voor de ingang van de bak met je krukje en ga dan de bak in :j

Haha ja dom van me :o

Moet je overigens wel een paard hebben wat netjes stil staat tijdens het opstappen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:02

AngelsDitch schreef:
Moet je overigens wel een paard hebben wat netjes stil staat tijdens het opstappen...

Kun je ze leren, gewoon met wat geduld.

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:03

Opstappen met een krukje is beter voor de paardenrug, zie artikel in de Bit van afgelopen maand. Ik heb het idee dat je het steeds meer ziet, opstappen met krukjes. Zeker op maneges, waar paarden door veel verschillende en vaker op een dag bereden worden, lijtk het me wel een goede zaak.

Aan de andere kant vind ik het ook belangrijk dat kinderen leren ook zonder krukje op te stappen, is ook een eis voor bv het ruiterbewijs.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-09 20:08

Je moet er idd wel nog opraken zonder krukje, je zal er maar eens afgestapt zijn op buitenrit kilometers van huis en dan moeten beginnen zoeken naar een verhoogje :')

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:09

ja dat is behoorlijk lastig dan...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 20:10

Nee, dat is inderdaad niet leuk :+ Zeker niet als hij dus nog niet geleerd heeft om stil te staan naast een verhoogje...