Wat vinden jullie van manege ruiters?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yanique

Wat vinden jullie van manege ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-09 19:33

hallo,,
sommige mensen met een eigen paard zeggen wel is dat je meer leert van je eigen paard dan van de manege..
wat vinden jullie daarvan?

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:43

manege ruiters verdiepen zich vaak niet in de sport,daarom zien veel mensen hun als minder.

maar iedere goede ruiter begint als manege ruiter! als je goed kan rijden ,of je nou een eigen paard hebt of manege ruiter bent rij je gewoon goed.

dat lijkt mij dan hoor;)

en ik heb trouwens ook eigen paarden ;) en ik zeg niks negatiefs ove rmanege ruiters (a)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:45

Iedereen begint bijna op een manege, dus mensen die er slecht over praten moeten imo eerst eens kijken naar het feit hoe ze zelf begonnen zijn.

Neemt echter niet weg, dat ik sommige manege-meisjes erg bezitterig vind reageren wat betreft manege-pony´s.
Ze voelen zich vaak net wat meer en behandelen de paarden als van hunzelf. En dat laten ze maar wat duidelijk merken aan andere mensen.

Wel vind ik dat er qua houding en zit ook geregeld goede ruiters bij zitten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 19:59

Van een eigen paard leer je imo inderdaad meer. Je heb elke dag jezelfde paard waar je verder mee opbouwd, en soms tegen de vaagste dingen loopt.

Toevallig was ik laatst samen met een vriendin van mij naar een (sinds paar dagen) ex manege paardje, welke van twee meiden was van minstens 4 jaren ouder. Duidelijk dat ze alleen manege ervaring hadden.

Komt echt wel goed, maar ik heb nu duidelijk verschil gezien.

En over het rijden ken ik ook slechte en goede manegeruiters, maar kan ook rijtechnich slechte paardeneigenaren opnoemen

Nivada

Re: Wat vinden jullie van manege ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:02

Ben zelf ook begonnen op de manege maar vond de meest inderdaad ook bezitterig over komen tegenover sommige paarden, zo van.. dies van mij..

Heb van verzorgpony's veel geleerd maar het rijden zelf niet.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 20:03

suus_ schreef:
Van een eigen paard leer je imo inderdaad meer. Je heb elke dag jezelfde paard waar je verder mee opbouwd, en soms tegen de vaagste dingen loopt.

Toevallig was ik laatst samen met een vriendin van mij naar een (sinds paar dagen) ex manege paardje, welke van twee meiden was van minstens 4 jaren ouder. Duidelijk dat ze alleen manege ervaring hadden.

Komt echt wel goed, maar ik heb nu duidelijk verschil gezien.

En over het rijden ken ik ook slechte en goede manegeruiters, maar kan ook rijtechnich slechte paardeneigenaren opnoemen

Was zeker een hele leuke vriendin waarmee je ging :D
Van een eige paard leer je inderdaad veel. Maar dan heb je ook nog 2 splitsingen.
Eige paard van een jonger iemand, waarbij de ouders alles nog betalen. Deze ervaren vaak niet hoe duur het kan zijn om een eigen paard te onderhouden, en hebben deze ook vaak alleen voor het rijden.
En de mensen die zelf alles betalen, en zo ook ervaren hoe veel er komt kijken bij het hebben van een eigen paard. De verzorging wordt tientallen keren uitgebreid. Het is niet meer alleen borstelen en de hoeven uitkrabben. De band die je op kan bouwen met een beestje is gigantisch veel groter. En de kosten zijn soms wel 10 keer zo hoog :)

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:26

Ik denk dat de meeste ruiters op de manege begonnen zijn en als het een goede manege is kun je er echt wel leren rijden!

En dat bezitterige, tja ik had vroeger als manege ruiter ook mijn lievelingen en ik zorgde er altijd voor dat ik op mijn lieveling mocht in de les. Ik geloof niet dat mijn mede lessers het erg vonden, ik had altijd nogal aparte lievelingen :+

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:30

Eerlijk gezegd zie ik niet veel verschil tussen manegeruiters en pensionklanten op mijn oude stal. In beide groepen zitten mensen met gevoel maar vind eigenlijk beide groepen bar slecht opgeleid dus wat dat betreft geen verschil.
Mijn conclusie is dat je op een echte manege gewoon niet leert dressuur rijden, niet op een manegepaard maar óók niet op een pensionpaard! Vaak zijn de instructeurs gewoon te weinig ervaren en kundig.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:51

er zit wel verschil tussen,met je eigen paard leer je heel anders als met een manegepaard 1 uur in de week.

maar de meesten beginnen op een manege,mensen die er arrogant over doen moet je gewoon negeren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 21:53

Ik denk dat manege ruiters over het algemeen minder goede ruiters zijn dan ruiters met een privé/verzorgd paard, en wel om de volgende redenen:
1) Als ruiter bouw je een band op met het paard waar je op rijd. Je leert karakter kennen, bewegingen enz. Als manege ruiter rij je op verschillende paarden, en zal je daardoor minder leren voelen.
2) Als eigenaar van een privé paard kies en zelf een paard. Hieraan ligt vaak een lang selectie proces ten grondslag. Doel, leeftijd, geslacht, ouders, gezondheid, gangen, ras etc worden meegenomen in de overweging een dier wel of niet aan te schaffen. Het gevolg is dat een groot deel van de privé ruiters een paard heeft wat echt bij hen past. Een manege ruiter heeft deze keuze niet.
3) Als privé ruiter kies je een instructeur of instructrice uit op kwalificaties, op hoe goed iemand past bij jouw doelen. Op een manege heb je deze keuze niet, je krijgt les van degene die er is aangewezen voor jouw les.
4) Het grootste gedeelte van de manege ruiters zal 1 maal, maximaal 2 maal per week rijden. Dit gebeurd in (naar schatting) 80% van de gevallen in een groepsles, waarin er niet zelfstandig gereden wordt. Een privé ruiter rijdt over het algemeen 4 tot 6 maal per week, wat dus een stuk vaker is dan een manege ruiter.
5) Doordat de manegeruiterst weinig (zelfstandig) rijden gebeurd het niet veel dat de ruiters zelf inzicht ontwikkelen in de training van een paard, wat een paard nodig heeft enz. Dit is ook een belangrijk onderdeel van het zijn van een ruiter, inzicht in wat het dier nodig heeft. Als privé ruiter ben je daar over het algemeen veel meer mee bezig. Doordat privé ruiters ook zelfstandig rijden, ontwikkelen ze meer inzicht in opbouw enz.

Dit alles in achtnemend, denk ik dat privé ruiters betere ruiters zijn.

Disclaimer: natuurlijk zijn er geweldige manege ruiters die 6maal per week rijden, complete trainings- en voerschema's uit hun mouw schudden, die wel hun eigen instructeur uitzoeken enz. Natuurlijk zijn er ook privé ruiters van wie hun paard totaal niet bij hen past, die totaal geen inzicht hebben in wat een paard nodig heeft enz. Ik denk dat ik de middenmoot omschreven heb. Ik weet dat de manege ruiters het hier totaal niet mee eens gaan zijn, dat zou ik ook niet zijn geweest toen ik nog op een manege reed. Nu ik een eigen paard heb wel, daar leer je zoveel meer van.

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:02

Ik denk dat de kwaliteit van de manegeruiter afhangt van de kwaliteit van de instructeur daar, net als bij eigen paarden zit er ontzettend veel verschil in instructeurs. Je hebt goed en slechte, zeker bij eigen paarden heb ik mensen gezien die ik er het liefst van af wil trappen en waar het paard met een manegeruiter veel beter af is.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:05

ik vind de meeste manegemensen vaak arrogant, ze denken dat ze heel wat zijn,
als er van die manege koters bij onze pensionstal komen denken ze dat ze alles weten maar als ze wat zeggen over een paard(verzorging, als iemand rijd)
is dat niet eens waar en ik vind dat ze geen goede houding hebben op het paard, en dan heb ik het vooral over die 12 jarige - 15 jarige koters

mensen met eigen paard hebben vaak meer gevoel en intresse inde paarden en weten veel meer.

en niet iedereen begint met een manege, ik begon met rijden thuis, toen nog geen pensionstal. en tuurlijk reed ik ook niet op zz niviau maar dat hoeft ook niet als manegeruiter en ook niet als pensionklant, maar veel manege koters kunnen ook geen normaal B proefje rijden op een pony die alles al kent..

dus ik vind dat pensionklanten over het algemeen meer weten en beter kunnen rijden
dan manege klanten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:10

WhiteWolf schreef:
Ik denk dat de kwaliteit van de manegeruiter afhangt van de kwaliteit van de instructeur daar, net als bij eigen paarden zit er ontzettend veel verschil in instructeurs. Je hebt goed en slechte, zeker bij eigen paarden heb ik mensen gezien die ik er het liefst van af wil trappen en waar het paard met een manegeruiter veel beter af is.

Leuke welkomspost... 'er af wil trappen'

Ik denk dat je in een groepsles, ongeacht hoe geweldig je instructeur is, nooit zo veel kan leren als privé les. Net zo goed als dat ik denk dat je op een manege paard wat door 20 verschillende mensen gereden wordt in een week nooit zo veel kan leren als op je eigen paard, waar je alleen zelf, of hoogstends een bijrijdster op rijdt...

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:13

Ben ik niet met je eens, ik jureer ook regelmatig proeven van manege en eigen paarden. Ik heb heel vaak een manegepaard op dezelfde wedstrijd totaal verschillend zien lopen. Het hangt van de kwaliteit van de instructie af, en die instructie kan zowel in een groepsles als in privé mensen goed leren rijden met respect voor het paard. In een groepsles duurt het alleen wat langer

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:14

Bovendien hebben de meeste manegeruiters niet de luxe (geld) om een eigen paard te kopen, maar ondanks dat is dat geen tekortkoming in rijden mits de instructie goed is.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:19

Ik moet wel zeggen dat ik het grappig vind dat manegeruiters door een aantal mensen als arrogant worden gezien. Ik kan ook wel zeggen dat het vaak andersom is... dat manegeruiters de mensen met een eigen paard arrogant vinden.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 27-02-09 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:19

als je maar plezier in je sport hebt ;) Who cares of je bij de top van NL hoort of het alleen leuk vind om door de bossen te rijden.

En of je van een eigen paard meer leert dan van de manege... Sja. Op een eigen paard rij je elke dag, en op een manege maar 1x in de week. Daarentegen rijd je op manegepaarden vaker op een ander paard. Het is maar net hoe je het bekijkt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:48

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat manege ruiters over het algemeen minder goede ruiters zijn dan ruiters met een privé/verzorgd paard, en wel om de volgende redenen:
1) Als ruiter bouw je een band op met het paard waar je op rijd. Je leert karakter kennen, bewegingen enz. Als manege ruiter rij je op verschillende paarden, en zal je daardoor minder leren voelen.
2) Als eigenaar van een privé paard kies en zelf een paard. Hieraan ligt vaak een lang selectie proces ten grondslag. Doel, leeftijd, geslacht, ouders, gezondheid, gangen, ras etc worden meegenomen in de overweging een dier wel of niet aan te schaffen. Het gevolg is dat een groot deel van de privé ruiters een paard heeft wat echt bij hen past. Een manege ruiter heeft deze keuze niet.
3) Als privé ruiter kies je een instructeur of instructrice uit op kwalificaties, op hoe goed iemand past bij jouw doelen. Op een manege heb je deze keuze niet, je krijgt les van degene die er is aangewezen voor jouw les.
4) Het grootste gedeelte van de manege ruiters zal 1 maal, maximaal 2 maal per week rijden. Dit gebeurd in (naar schatting) 80% van de gevallen in een groepsles, waarin er niet zelfstandig gereden wordt. Een privé ruiter rijdt over het algemeen 4 tot 6 maal per week, wat dus een stuk vaker is dan een manege ruiter.
5) Doordat de manegeruiterst weinig (zelfstandig) rijden gebeurd het niet veel dat de ruiters zelf inzicht ontwikkelen in de training van een paard, wat een paard nodig heeft enz. Dit is ook een belangrijk onderdeel van het zijn van een ruiter, inzicht in wat het dier nodig heeft. Als privé ruiter ben je daar over het algemeen veel meer mee bezig. Doordat privé ruiters ook zelfstandig rijden, ontwikkelen ze meer inzicht in opbouw enz.

Dit alles in achtnemend, denk ik dat privé ruiters betere ruiters zijn.

Disclaimer: natuurlijk zijn er geweldige manege ruiters die 6maal per week rijden, complete trainings- en voerschema's uit hun mouw schudden, die wel hun eigen instructeur uitzoeken enz. Natuurlijk zijn er ook privé ruiters van wie hun paard totaal niet bij hen past, die totaal geen inzicht hebben in wat een paard nodig heeft enz. Ik denk dat ik de middenmoot omschreven heb. Ik weet dat de manege ruiters het hier totaal niet mee eens gaan zijn, dat zou ik ook niet zijn geweest toen ik nog op een manege reed. Nu ik een eigen paard heb wel, daar leer je zoveel meer van.

Je hebt een mooie kapstok gebouwd om op te reageren.
Vandaar dat ik jouw reactie (mis) bruik.
Niet om je aan te vallen hoor, maar ik heb een net iets andere visie, die uiteraard mede gevormd is door mijn eigen ervaringen :D
beroepsmatig en in de vrijetijd.

1.) minder leren voelen ben ik het niet mee eens, ben blijkbaar gelukkig op een manege terecht gekomen met goede instructrice.
Die je echt probeerde bewust te maken van gevoel, waar ik haar nog dagelijks dankbaar voor ben!
Is 1 van de belangrijkste dingen die ik geleerd heb. Mede door de verschillende paarden.
Van haar heb ik leren voelen en rijden! En alle oefeningen geleerd, die ik vervolgens uiteindelijk! los kon laten op mijn 1e eigen paard!
(helaas alleen geen vliegende wissels, baal ik nog van ;) , was handig geweest.)
Dat gevoel dat ik van haar heb meegekregen, heb ik zeker bij mijn niet al te grote wereld paard nodig, aangezien de verschillen
tussen goed lopen en matig minimaal zijn.

2.) Helaas is het aantal mismatches vaak net zo groot als het aantal matches. En een eigen paard dat een mismatch is, is lijkt me veel vervelender dan een mismatchend manege dier.
Aangezien je wel even aan je eigen paard vast zit.
Je ziet een paard denkt dat je verliefd bent en koopt hem meteen, zonder alles goed af te wegen, recept voor ellende.
Ik heb in mijn manege tijd een aardig beeld gekregen van wat ik wel of niet leuke paarden vond.
Ben ook handig geworden in het rijden van verschillende typen paard, iets wat ik nu denk ik niet zomaar meer kan. (helaas!)

3.) keuze in instructie heb je als manege ruiter ook. Ik belde altijd doodleuk op om te vragen wie er les gaf! En dat wisten ze!
Aangezien ik toen studeerde en het wel een boel geld vond, paardrijles, ik wou dan ook goed les hebben.
(moet zeggen dat op die manege de meeste instructeurs zeer degelijk waren!)
Geeft er geen goede instructie les op je manege, ga je toch gewoon op een andere manege rijden?
Moet zeggen dat goede prive instructeur vinden ook niet altijd meevalt.
En als je verenining een clubinstructeur heeft en je bij die vereniging op stal staat of zo, heb je ook weinig keus.
(ja, betalen en niet gaan lessen, of andere club of stal zoeken)

4.) Inderdaad braaf 1 x per week gelesd, meer geld had ik niet. Maar niet overal is de groepsles een hobbel achter elkaar aan les!
Er werd bij ons op 2 handen gereden, behalve in galop. (en ja, ook al toen ik nog maar 2 maand op paardrijles zat!)
Dat op 2 handen rijden, ben ik zelfs op mijn vorige vereniging in de eigenpaarden groepslessen en bij mijn huidige vereniging in de
groepslessen met eigen paarden nog niet tegen gekomen.
En geloof me, je kijkt dan echt niet meer naar de grond! en de voorrangsregels ken je ook binnen 5 minuten.
De regels die vele wedstrijdruiters blijkbaar nog steeds niet kennen, ondervind ik regelmatig. Komt denk ik door de vele privelessen 8-) Bovendien vaker is niet per defenitie beter. Ken ruiters zat die 6x per week op hun paard "hangen" maar het nooit! gaan leren
omdat ze het simpelweg niet willen en in sommige gevallen niet kunnen. Maakt mij weinig uit, zolang paard en ruiter maar plezier hebben.

5.) Het inzicht van de vele paarden eigenaren is nog steeds om te janken! Zeker dat van jong volwassenen met ouders die
van paarden toeten nog blazen weten. Of diegene die zomaar een paard hebben gekocht. (en ja! die zijn er!)
Even in gedachten houdend de 22 jarige die 2 uur lang in galop door de bossen jakkerde met een paard dat net hersteld was van een blessure aan zijn been. (gek genoeg, was ie daarna weer kreupel) De bewering dat een paard bijna geen ruwvoer nodig heeft omdat hij dan een dikke buik krijgt en dat staat niet mooi, hoor ik ook nog dagelijks. (krijg daar kromme tenen van in mijn schoenen) En nee, mijn paard mag niet in de wei of padock, dan kan hij zich bezeren. (vervolgens hangt er een paard met been tussen tralies, dus tja, hoezo schijn veilighied op stal?)

Ergo het is niet de manegeruiter of eigen paard bezitter, het is hoe iemand persoonlijk zijn "sport" ervaart.
En voor sommigen is het geen sport maar recreatie, lekker gewoon ontspannen een uurtje per week, of, 6 uur per week, of 1 x per maand het bos in. Het is maar wat je ambitie is. Plezier! dat vergeten de meeste mensen, eigen paard of manege paard doet er dan niet meer toe
.

Ik heb het geluk gehad, op mijn 18 e bij een goede manege binnen te lopen met leuke paarden en goede instructie.
Daar heb ik de basis geleerd, die ik nu gebruik op mijn eigen paardje. En we zijn geen toppers, maar leren nog elke dag!
En we hebben vooral plezier met elkaar.

Uiteraard heb ook ik heerlijk zitten generaliseren.
Dus discuseer vooral verder, ga het lekker volgen!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 22:55

ik ben zelf manegeruiter en ik ben er ook van overtuigd dat ik op deze manier veel minder leer dan als ik een eigen/verzorg paard zou hebben.
dit vindt ik natuurlijk erg jammer maar in mijn situatie is zo'n paard op dit moment niet mogelijk.Ik probeer daarom zoveel mogelijk te leren uit boeken en op de manege waar ik nu ook voor de les help met de begginersles, medicijnen geven ,paarden "vangen", erf schoonmaken en nog veel meer.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 07:34

over het arrogant zijn gesproken.........hier op de manege zijn een stel meiden met een eigen pony echt vreselijk arrogant,maar er is ook een groepje manege meiden die bijna net zo erg is.

conclusie: het ligt gewoon aan de persoon en niet altijd aan het feit of ze prive of manegeruiter zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-09 07:45