kneepjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

kneepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 20:39

Ik lees zo vaak dat iedereen het flossen/zagen afschiet. Ook lees ik vaak dat mensen 'kneepjes' geven. volgens mij het zelfde, hooguit (nog) wat subtieler.

Nergens in de rijkunstige literatuur heb ik gelezen dat je kneepjes moet geven. Waar komt deze onzin dan toch vandaan? Is het niet gewoon een truukje dat dankzij het gewenste resultaat (kop naar beneden) zo hardnekkig is?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:43

Een kneepje, is eigenlijk een hele of halve ophouding, al naar gelang hoe hard of lang je knijpt.

Kneepjes/ of spelen met de teugels wordt vaak geroepen.... Ik vind het niet zo denderend, want het wekt de indruk dat je dat willekeurig mag toepassen. Terwijl het moment waarop jij aanspant of ontspant best wel cruciaal is zegmaar ;)

beantsje

Re: kneepjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:03

nou ik vind maar steeds kneepjes geven nog wel heel wat anders dan een ophouding.
De kneepjesgevers gaan ook meestal continu door: knijp-knijp-knijp ... zaag-zaag-zaag

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:06

Hier zijn toch al zoveel topics geweest?

Bij paarden die niet makkelijk nageven, of bijv. een manegepaard dat ik eens 1 uurtje reed, geef ik wel af en toe een halve ophouding.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:12

Bij nageeflijke of eigen paarden maak je geen halve ophoudingen :?

beantsje schreef:
nou ik vind maar steeds kneepjes geven nog wel heel wat anders dan een ophouding.
De kneepjesgevers gaan ook meestal continu door: knijp-knijp-knijp ... zaag-zaag-zaag

Daarom, kneepjes geven wekt de indruk dat je door links en rechts wat in de teugels te knijpen je paard nageeflijk krijgt. Tsja...

Beter kun je vertellen waneer je 'knijpt', of je dat met een of twee handen tegelijk doet, waneer je je hand stil houdt en wanneer je ontspant.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:17

Nou bij die merrie was het probleem dat je d'r echt even aan het werk moest zetten. Dus echt direct aan de teugel rijden, anders bokte ze je eraf. Dus in het begin wel even vragen af en toe, maar daarna was het gewoon lekker voorwaarts rijden en niks aan het handje.

Als ik bijv. een eigen paard zou hebben, die ik zelf doorgereden zou hebben (minimaal) dan zou ik het puur en alleen op voorwaarts rijden doen. Want zo hoort het. Maar ik heb helaas geen geldboom in me tuin. ;) Dus ik zal het met minder moeten doen als het droompaard dat ik in gedachten had.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-09 21:31

Kelly_ann schreef:
Daarom, kneepjes geven wekt de indruk dat je door links en rechts wat in de teugels te knijpen je paard nageeflijk krijgt. Tsja...

Beter kun je vertellen waneer je 'knijpt', of je dat met een of twee handen tegelijk doet, waneer je je hand stil houdt en wanneer je ontspant.

Precies!

Een halve (of hele) ophouding is iets wat je overwogen doet, met beide handen en wat altijd toegepast wordt in combinatie met een beenhulp.

Kneepjes is links-rechts-links-rechts continu, vaak meerdere per seconde. Zelfs op een stilstaand paard zie je het. (een stilstaand paard geef je geen halve ophouding!)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 21:38

het probleem is alleen dat een halve ophouding wel vaak lijkt op wat knijpen met je handen. En ik kan me er iets bij voorstellen dat als je wil uitleggen hoe je een halve ophouding uitvoert, je de term kneepjes gebruikt. Wat niet wegneemt dat het idd wel degelijk vaak ontaardt in zagen.

Ik maak trouwens wel degelijk een halve ophouding in het halthouden, bv als voorbereiding op het achterwaarts gaan of mijn paard weer alert te maken als hij bv zijn rug laat zakken.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 11:14

tussen zagen en kneepjes zit bij mij nog wel een wezenlijk verschil. Bij zagen zie ik iemand voor me die bijvoorbeeld met halthouden net zolang aan het prutsen is om aan de teugel te krijgen. Kneepjes zie ik meer als een ophouding. Zelf probeer ik dat zo min mogelijk te doen en alles op zit te proberen wat niet altijd overkomt bij bv een jong dier :D