Stress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zevenmoor

Stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 10:07

Hoe gaan jullie om met schrikreacties van jullie paarden
Veel ruiters worden boos en slaan een paard erlangs
Denken jullie dat dit werkt
zo ja waarom
Zo nee hoe lossen jullie dit op

Alicia2u

Re: Stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 16:02

Blijven zitten en lachen :) Werkt altijd!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 17:29

Vandaag toevallig was mijn paard in een schouderbuitenwaarts aan de lange lijnen toen ze enorm bang werd van graafmachines iets verderop.
Spontaan ging ze van de stress in een schouderbinnenwaarts, dan weer travers en dan weer renvers.

Ik heb gewoon maar uitbundig beloond.
Binnen notime was ze helemaal trots dat ze dat allemaal kon en dacht er niet over na om nog bang te zijn.
Weet niet of dit bij alle paarden zo werkt overigens.

Erom lachen is inderdaad een iets succesverzekerde oplossing.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 15:56

Ik heb wel eens iemand bij ons in de bak gezien wiens paardje het allemaal behoorlijk spannend vond. paardje was nogal schrikkerig en sprong best vaak weg en bokte dan ook. meisje begon behoorlijk hard te slaan, waarop het paardje nog hoger ging bokken.. vervolgens werd er vanaf de kant geroepen: "trek die sporen er nog maar even goed in ja!" :? ik dacht echt pardon?!
boos worden zal dus weinig zin hebben..
als ze bakspoken zien stuur ik ze gewoon een paar keer achter elkaar daar langs en praat tegen mn paard tot ze niets meer doen en dan is het klaar...

Hester16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:24

Zeker niet boos worden als je paard echt ergens bang voor is! Als het paard er een spelletje van maakt dan vind ik het logisch dat je het zat bent. Maar wanneer een paard echt angstig is heeft hem erlangs dwingen weinig zin. Ikzelf probeer het paard gerust te stellen en doen alsof er niets aan de hand is.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 17:28

vooral erg rustig blijven, en vertrouwens geven dat het neit eng is. Verder er weinig van aan trekken, want uit eindelij maken ze er dan toch wel een spelletje van als jij er steeds op blijft reageren

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:25

Alicia2u schreef:
Blijven zitten en lachen :) Werkt altijd!

Idd _O- Alleen het lachen is het probleem nooit bij mij, het zitten blijven is al een stuk moeilijker :P

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:43

dit zal zeker van paard verschillen hoe je erop moet reageren
ik probeerde ook altijd heel lief en rustig te blijven als hij het eng vond maar buiten ontstonden dan af en toe gevaarlijke situaties. Als er nu buiten wat gebeurd verhef ik me stem en tik ik hem zachtjes aan en loopt hij er meestal wel langs.
Ander stap ik af en is alles goed :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 18:48

ik doe gewoon niks anders dan normaal :+ Meestal doet hij dat dan ook en gaat er gewoon langs. Als hij echt niet durft mag hij even kijken, en gaan we even stilstaan. Maar níet achteruit, en ook niet gaan rennen. Als er ergens voor weggerend moet worden zeg ík dat wel :Y)

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:35

Als ze het echt eng vinden doe ik mijn handen naar voren en mag ze het uitzoeken. Ze mag iniedergeval NIET achteruit.
Na een tijdje doe ik mijn been erbij, en dan gaat ze er eigenlijk altijd wel langs :)

Bij bakkabouters kan ze bij mij een mep krijgen hoor. Dan is er niks echt engs aan, en houdt ze na die mep ook gewoon op :)

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 20:37

idd blijven lachen en gewoon negeren

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 01:18

Als ze iets ook na kijken/snuffelen nog steeds spannend of eng vinden: handen iets naar voren (niet te veel), gewoon blijven rijden en vooral niet boos of ongeduldig worden. Vaak als je drijft zetten ze 1 of 2 stappen om daarna achteruit te gaan, dat vind ik geen probleem. Ik blijf dan alleen zitten en doe verder niets, tot het paard uit zichzelf (na ook weer een paar passen) stilstaat. Dan weer drijven, vaak weer een paar passen naar voren, tot het weer eng wordt, paard weer naar achteren. Zo jojo ik dan een paar keer heen en weer tot het paard er eigenlijk op een gegeven moment wel gewoon langsloopt, als ze merken dat je rustig blijft en gewoon vooruit blijft rijden werkt dat kennelijk :P En natuurlijk uitgebreid belonen en vertellen hoe ontzettend dapper ze zijn als je langs het engs bent!

Als ze lopen te klieren: tikje, hup erlangs, en verder rijden. Niet te moeilijk over doen ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 17:07

Buiging de andere kant opzetten en gewoon doorrijden{in bijv een schouderbinnen} dan is het vaak zo over.Boos worden heeft nooit zin,paarden reageren ook op hun ruiters als die iets eng vinden.En juist de ruiter moet ze zelfvertrouwen geven als ze iets eng vinden.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-09 20:27

Zorgen dat het paard je kan vertrouwen , ga er met hem langs , praat met hem en beloon als hij iets goed doet (blijven staan of naar voren stappen , achterwaarts wordt niet beloond maar ook niet afgestraft). Als het paard begrepen heeft dat hij helemaal niet bang hoeft te zijn , dan loopt ie r vanzelf weer langs en is zijn vertrouwen in jou weer wat gegroeid .
Agressie is een teken van onmacht , je maakt het paard alleen maar banger en zal misschien voor altijd bang blijven van bepalde dingen doordat je hem bang maakt als je hem slaat of hard roept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:40

Ik geef m'n paard liever de tijd om er zélf achter te komen dat iets niet eng is. Maw: rustig laten kijken.
Angst laat zich niet wegslaan.

juf_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 10:49

Geruststellen met je stem en zelf duidelijkheid geven door duidelijke hulpen te geven. Ik zou zelf angstgedrag nooit belonen, pas als je paard er wel langs gaat.

Janna_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-09 21:06

Ik heb wel eens ontzettend de slappe lach gehad ..

Ik reed op Beau (haflinger) even een rondje door het dorp. Alles ging voorbij, auto's trekkers, fietsers noem maar op, daar geeft ze helemaal niks om.
Maar dat ene blaadje die omhoog vloog ..
Ik voelde gewoon dat ze wat 'opbolde' en voor ik het wist maakte ze zo'n rare sprong dat ik spontaan de slappe lach had voor een paar minuten lang!
Mevrouw brieste nog even na en sjokte toen gewoon weer verder! _O-

Angelezno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:59

Hester16 schreef:
Zeker niet boos worden als je paard echt ergens bang voor is! Als het paard er een spelletje van maakt dan vind ik het logisch dat je het zat bent. Maar wanneer een paard echt angstig is heeft hem erlangs dwingen weinig zin. Ikzelf probeer het paard gerust te stellen en doen alsof er niets aan de hand is.

Mee eens :Y)

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:52

RUstig kriebelen en tegen hem praten...
Maar als hij er eerst wel 3x langs gaat en dan een keer heel raar doet (kijken geen probleem stilstaan ook niet maar echt bokken omdat hij er niet langs wil) dan krijg die wel eens een keer been en een 'tikje'

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 19:54

Ik doe altijd net of er niets aan de hand is en rijd gewoon verder. Wanneer je er aandacht aan gaat besteden denkt ze zeker dat t iets bijzonders is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:11

Moest van de week toevallig nog heel hard lachen toen mijn paard ergens van schrok. Probleem is dan alleen idd dat blijven zitten wat lastig wordt omdat ik even geen controle over mijn spieren had...en toen nog harder moest lachen. Gelukkig sprong hij alleen opzij en draafde toen een paar pasjes. Was dus prima uit te zitten. Als hij echt ergens niet langs durft omdat hij het eng vind sla ik hem er niet langs. Geef wel een tikje ter aanmoediging en probeer hem gerust te stellen. Met veel geduld lukt het dan meestal wel.

Nienkex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 14:57

rustig blijven, en je paard niet straffen.
als hij schrikt van bijv. een auto kun je er niet veel aan doen, want hij is dan al weer voorbij, maar als je paard bang is voor een bankje probeer ik altijd er naar toe te lopen met mn paard, zodat hij ziet dat het niet eng is. desnoods loop je er even naast om hem te laten zien dat jij het ook niet eng vind. je kan ook je paard ervan weg laten kijken en hem er met je binnenbeen naar toe drukken zodat hij er toch langs loopt maar het zelf niet door heeft :+

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:36

ligt eraan hoe het paard schrikt, waarom, waar, hoeveel reactie erna nog is, hoe gespannen het paard is.
Slaan is echt kul.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:41

sanne83 schreef:
ligt eraan hoe het paard schrikt, waarom, waar, hoeveel reactie erna nog is, hoe gespannen het paard is.
Slaan is echt kul.

:j

Ligt helemaal aan de situatie. Een paard mag best schrikken maar ze kunnen het ook overdrijven.
Als een paard van elke verschoven korrel zand gaat lopen spoken zet ik toch echt wel even fiks aan met mijn been. Vaak is ie dan prompt vergeten dat het eng was.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-09 15:41

als hij echt schrikt praat ik tegen hem en laat hem even kijken, dan briest ie wat en is het wel weer goed.
Als hij ergens niet langs durft ga ik zelf voor, dang aat hij vanzelf mee!