Wie kan mij het verschil (misschien met 2 filmpjes) laten zien wat het verschil is tussen schoudervoor en schouderbinnenwaarts?!
Ben nu schoudervoor aan 't trainen, maar wil graag weten of er grote verschillen zijn in het trainen zeg maar, en de verschillende hulpen!!
Inoterry
Geplaatst: 18-02-09 18:09
Een filmpje heb ik niet, maar met schoudervoor zie je als je voor het paard staat 4 benen, en met schouderbinnenwaarts 3. Bij schouderbinnenwaarts moet de schouder dus net iets meer naar binnen als biju schoudervoor.
Schoudervoor (SV) gebruik je als soort voor-oefening voor het sbw. SBW is een oefening waarbij het paard in 3 sporen loopt, dat wil zeggen dat het binnen voorbeen een ‘spoor’ beslaat (in een denkbeeldige hoefslag loopt), dan het buitenvoorbeen tezamen met het binnenachterbeen in hetzelfde spoor en dan nog het buitenachter been. Als je dus op het einde van de lange zijde gaat staan en er komt een paard in SBW op je af, dan kun je dat goed zien.
Bij SV zet je de schouders minder scherp naar binnen, dus het is net geen SBW. Als je SV goed onder controle hebt, kun je deze oefening doorzetten en tijdens het SV een SBW inzetten. SV is een hele goede oefening om het paard recht te richten.
Ieder paard is (van nature) scheef. De ene wat meer dan de andere. SV is een goede oefening om het paard rechtgericht (in zijn hele lijf) te krijgen en is simpelweg ‘de schouders vóór de achterhand plaatsen’.
Ik omschrijf het nu wel erg beperkt maar goed, hele boeken worden hieraan gewijd. Gebruik verder even de zoekfunctie en neem eens een kijkje op de bokt Wiki!
feya1
Geplaatst: 19-02-09 09:01
bij schoudervoor zet je de schouder een klein beetje naar binnen en bij schouderbinnenwaarts gaat de schouder veel meer naar binnen. je kunt dit het beste oefenen als je uit een hoek komt, dan heb je de stelling en buiging al een beetje. ik heb geen filmpjes, maar misschien kun je op google wel iets vinden.
@inoterry, SB is op drie sporen dus je ziet maar drie benen, SV is minder dan dat.
@TS, er is dus geen verschil in hulpen, het enige verschil is de schuinte tov de hoefslag. Als de SV goed is, kun je met de buitenhand de schouder wat meer naar binnen zetten en dan heb je schouderbinnenwaarts.