Gebrek aan vertrouwen in instructie? (springen?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Gebrek aan vertrouwen in instructie? (springen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 18:14

Vertrouwen in (spring) instructie.
Weet even geen betere omschrijving.

Ik heb wel een idee van wat mijn paard wel en niet kan, maar vertrouw erop dat de instructie dat ook ziet.
En als we dus hoger/breder of moeilijker kunnen springen ons dat uiteindelijk ook laat doen.
Indien het voor ons al op het randje zit, dat ook eerlijk zegt. En als iets niet kan, ook dat eerlijk zegt.

(zelfde verhaal kan je natuurlijk ophangen voor dressuur of andere discipline, ware het niet dat als je appyement niet zo mooi
lukt je niet perse op z'n kop met paard en al in de bak hoeft te liggen)

Hebben jullie ook wel eens het probleem met gebrek aan vertrouwen in een bepaalde instructie?
EN heeft dat gebrek aan vertrouwen invloed op jullie rijden?
Bijvoorbeeld door de opmerking: "Kijk zelf maar of je denkt dat hij dat nog kan springen"
(Daar had ik nou net! Die instructie voor nodig! aangezien ik ook maar een beginner ben)

Moet zeggen ik heb momenteel geen klagen! Dus is fictieve vraag!

Heb bijvoorbeeld afgelopen weekeind heerlijk gecrosslesd, bij een instructeur, waarbij ik geloof als
hij zegt dat ik over die en die hindernis moet, dat dat ook past! Dus doe ik dat.
(moet zeggen dat ik af en toe wel dacht oef! dat is een hoop hout!)
Echter heb ook tijden gelesd bij iemand die je dan liet dobberen, en daaraan heb ik twijfelend
aanrijden over gehouden, met als gevolg meer weigeringen dan nodig (nu nog!),
ben nu met goed les weer op de goede weg, maar blijft lastig. )

Lielle

Re: Gebrek aan vertrouwen in instructie? (springen?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:42

nee, en als dat wel zo zou zijn, stop ik onmiddellijk. Ik wil blind op mijn instructeurs kunnen vertrouwen, en zeker met springen en crossen.

Silke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:01

Je moet je instructeur kunnen vertrouwen. Hij/zij heeft er een examen voor afgelegd en moet dus het een en ander kunnen zien (als het niet goed gaat dan niet hoger gaat bouwen). Ook kun je zelf aangeven of je een sprong wel of niet aandruft. Vertrouw je je instructeur niet dan zou ik een met hem/haar gaan praten. Als dat niet zou helpen opzoek gaan naar iemand anders. Het is de bedoeling dat je rijden leuk blijft vinden en niet dat een instructeur ervoor zorgt dat jij bang wordt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 19:28

Ik heb niet eens lang bij zo iemand die je zelf liet bedenken of jij en je paard het wel of niet konden gelest.
(les of 4 denk ik) Maar het is funest voor je zelfvertrouwen en ik wist gelukkig ondertussen dat er betere instructie
te halen was en ben dus elders gaan lessen.

Maar vind het zo zonde als ik mensen zie lessen bij zo'n twijfel instructie,
en die mensen zie modderen met hetzelfde probleem als ik had.
(en helaas is niet iedereen zo vreselijk (eigen)wijs om andere instructie te zoeken.)

Baalde er alleen afgelopen weekeind weer van, dat ik zelf twijfelde, dat had ik nooit! Wel sinds die "twijfel" instructie.
Moet zeggen dat crossen werkt fantastisch, daar durf ik meer! Dan met losse hindernissen.
(volkomen absurd uiteraard!, maar daar staat iemand vol overtuiging je de hindernis over te schreeuwen, prachtig)

Instuctie kan je lol met paardrijden maken of breken, als 'ie het breekt, op zoek naar nieuwe!!!!!

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:35

Ik ken het ,
Ik doe maar gewoon dressuur maar ik had totaal het gevoel wat jij had.
Bij sommige dingen die ze zei dacht ik echt van " wat staat gij nu voor onzin uit te kramen"
Ik heb het een aantal weken nog volgehouden, maar ik ben dus ook eigenwijs genoeg om ander en beter te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:14

Ongeacht de discipline waar ik op dat moment mee bezig ben, wil ik blindelings op mijn trainer kunnen vertrouwen. Dat wil niet zeggen dat dat mij als eigenaar/ruiter ontslaat van zelf nadenken, maar voor genoemde punten moet er vertrouwen zijn.
Als ik dat niet heb, is het mijn trainer niet (meer).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:25

Inderdaad moet je je trainer volledig kunnen vertrouwen. Ik verlang echter ook van mijn trainer dat hij me zelf leert voelen. Daar zijn vragen zoals 'denk je zelf dat hij het nog kan' juist heel goed voor. Als ik het dan niet weet, zeg ik dat ook eerlijk en vraag ik naar het oordeel van de instructeur, die het dan meestal ook wel weet.

De volgende keer kun je dus eens proberen te zeggen 'ik weet het niet, wat denk jij?' en wellicht weet de trainer in kwestie het wel heel goed, maar wilde hij/zij jou gevoel ontwikkelen.

Ik gebruik dit soort interactie/zelf problemen oplossen ook in mijn lessen. Om ruiters zelfstandig te leren trainen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 23:18

Alicia2u schreef:
Inderdaad moet je je trainer volledig kunnen vertrouwen. Ik verlang echter ook van mijn trainer dat hij me zelf leert voelen. Daar zijn vragen zoals 'denk je zelf dat hij het nog kan' juist heel goed voor. Als ik het dan niet weet, zeg ik dat ook eerlijk en vraag ik naar het oordeel van de instructeur, die het dan meestal ook wel weet.

De volgende keer kun je dus eens proberen te zeggen 'ik weet het niet, wat denk jij?' en wellicht weet de trainer in kwestie het wel heel goed, maar wilde hij/zij jou gevoel ontwikkelen.

Ik gebruik dit soort interactie/zelf problemen oplossen ook in mijn lessen. Om ruiters zelfstandig te leren trainen.

Hmm nee, deze trainer niet, helaas...
Was er van overtuigd dat mijn pony niet meer dan 30 cm kon springen.
Nou is het ook een minimalist die van mij, zal zelden meer springen dan noodzakelijk. Had ik ook gemeld.
Maar mag toch aannemen dat je daar als beetje instructie doorheen kijkt. (andere instructeurs konden dat wel)
Heb het 4 lessen laten duren, toen vond ik het welletjes.
Om op het moment dat het hoger dan 30 cm werd te horen, dat ik zelf maar moest zien of ze dat kon.
En maar bleef zeggen, tja, voor zoeen zal het altijd moeilijk blijven.
(we zijn geen super springers maar 4-kant midden in een hindernis springen doet ze ook zeker niet!)

Mijn mazzel was, dat ik aanzienlijk betere instructie was gewend, die je ook fouten liet maken en je
dingen liet oplossen, maar waarvan je wist dat hij je niet iets liet springen wat niet kon.
Terwijl we toch meestal een probleem combi (in de paardenles) waren (afstanden, mini galopje! )

Heb nu goed les, mis nu de houding tips, zeker als ik nu bedenk hoe vreselijk mijn voeten erbij hangen!
(en ooit! zaten die best aardig, leuke voor volgende week, aandachtspuntje)
En mag wat mij betreft wat meer dressuurmatig tussen de hindernissen door, maar daar kan ik zelf
nog wel aan sleutelen, is vaak ook mijn eigen slordigheid. (en het feit dat als mijn dressuur pony
een hindernis ziet, ze last heeft van acuut geheugen verlies wat betreft dressuur matige gehoorzaamheid.)

Heb nu dus goede spring instructie gelukkig!
Ben zoekende naar goede dressuur instructie (die ik heb is top, maar onze agenda's en die van de bak zijn niet
te combineren)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 07:29

Ik weet niet waar je woont, maar wellicht weet ik wel iemand in de buurt?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 14:02

Ik herken het helemaal, gebrek aan vertrouwen in instructeur is een van de redenen dat ik nu niet meer durf te springen. Heb in het verleden een paar keer een flinke smakkerd gemaakt zowel met als zonder paard en moest toen niet zeuren maar doorgaan. Gevolg was dat ik blokkeerde en niet meer durfde. Wel fijn dat jij een ander gevonden hebt en weer lekker aan de slag kunt.