Ik heb in de week een verhitte discussie gehad met m'n staleigenaar over het feit dat ik zijn paard had laten vrijspringen. Dit was dan nog eens vorige zomer gebeurt, maar dat doet er nu even niet toe. M'n stalgenootje en ik hadden toen geen zin om echt te rijden, dus besloten we onze paarden wat te laten vrijspringen. Aangezien ik het paard van m'n staleigenaar ook wat dressuurmatig rij, maar waar hij mee springt, dachten we 'kom we laten dat beestje ook even z'n beentjes strekken en we laten hem tevens wat vrijspringen.
Amai, dat heb ik dus deze week rond m'n oren gekregen. Hij zei dat vrijspringen enkel bedoelt is voor jonge paarden of om eens te zien voor paarden hoe ze springen, of ze er genoeg in hebben. Dat het voor zijn 'ervaren' paard duidelijk niet goed was en dat het beest er niets aan had. Mijn bedoeling was gewoon dat het paardje even buiten kon, dat het anders toch maar weer in de stal stond... En hij had er duidelijk plezier in, hij liep vanzelf op de hindernis af.
Bij deze is mijn vraag: heeft hij gelijk? Als hij gelijk heeft, waarom dan? Ik wil dolgraag bijleren, maar zo geeft hij me ook niet de kans...

Maar ik handelde uit goede wil. En daarom dat ik het ook vraag, weet ik voor in het vervolg.