Wanneer een paard laten africhten of "bij" scholen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Wanneer een paard laten africhten of "bij" scholen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 23:10

Eigenlijk ben ik opzoek naar mensen die een nogal moeilijk paard hebben of hadden (alle ervaringen zijn welkom).
Ik heb mijn paard gekregen toen ze 3,5 was en inmiddels is ze 10jaar. Toen ik haar inreed was ik zelf een jaar of 14. Als ik het nu nog is zou moeten doen had ik het allemaal wel anders gedaan. Ik twijfel dan ook nog steeds of ik mijn paard wel goed heb ingereden.

Oke ze loopt braaf haar rondjes door de bak maar verder is het een heel moeilijk en vooral inteligent dier.
Af en toe heb ik wel eens het idee dat ik haar niet goed kan rijden omdat zij te "slim" is.
Ik heb zelf de kennis niet om haar de juiste "knopjes" te geven. Bij het ene paard is dat nou eenmaal makkelijker dan de ander.

Vaak heb ik ook het gevoel dat het boven mijn "kunnen" gaat. Even voor de duidelijkheid; ik heb geen problemen met mijn paard, ik heb alleen het idee dat er veeel meer inzit en dat ik dat er nu niet uitkrijg.
Nu heb ik er wel eens overgedacht om mijn paard te laten "bijscholen" ""africhten" of hoe je dat ook noemt.

Een tijd in training zetten bij iemand die wel die kennis heeft en er zelf erg nauw bij betrokken zijn.
Zodat ik na een tijd wat zekerder op mijn paard kan stappen.

Nu vroeg ik mij af of er mensen zijn met ervaring met dit soort dingen?

Anoniem

Re: Wanneer een paard laten africhten of "bij" scholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:21

Yep, ervaring wel, maar dan vanaf de andere kant zeg maar. Ik heb wel vaker paarden even een tijdje doorgereden voor eigenaren, zowel toen ik op een manege werkte als later privé.

Naar wat voor informatie/ervaringen ben je precies op zoek?

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:24

ik ken iemand die paarden inrijd, traint en evt. op wedstrijd uitbrengt

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:25

en dat doet ze super goed!.. ze heeft mijn paard ingereden en die is op 2 pinken te rijden, reageert super op mijn hulpen (zowel teugel als been).

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:33

Je kunt beter jezelf bijscholen in plaats van het paard. Neem een paar keer goed les, daar heb je veel meer aan.

Anders is het net of je je man naar de huwelijkstherapeut stuurt en zegt 'zorg maar dat hij weer normaal wordt'. Warop je man een paar weken later terug komt: 'wat moest ik ookalweer doen om terug te mogen?'

Daarmee wil ik zeggen; Je paard is je partner. Het heeft weinig zin om je paard op trainingskamp te sturen, als het eigenlijke probleem bij jou ligt. JIJ kan het er niet uitrijden, je paard kan het van nature waarschijnlijk allemaal prima.

Wat je dus wél zou kunnen doen is een paar weken samen met je paard bij iemand in training, maar alleen het paard op training sturen zou ik alleen doen als ik een langdurige blessure had en zelf niet kon rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 09:34

Ik ben het met Alicia2u eens, maar ging er eigenlijk van uit dat dit wel een dusdanige open deur is dat 'ie niet eens ingetrapt hoeft te worden...
Doorrijden door een betere ruiter is hartstikke prettig, maar het is wel absoluut aan te bevelen om zelf mee te scholen, anders ben je snel terug bij af als je 't paard weer thuis hebt.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 12:46

Citaat:
Een tijd in training zetten bij iemand die wel die kennis heeft en er zelf erg nauw bij betrokken zijn.Zodat ik na een tijd wat zekerder op mijn paard kan stappen.

Zoals jullie misschien wel in mijn intro hadden kunnen lezen staat er ook duidelijk dat ik niet het paard "even wil wegbrengen" zelf op een lekker zonnig eiland ga liggen en het vervolgens weer ophaal. Ik wil er zelf ook nauw bij betrokken zijn.

De ervaringen die ik zoek zijn mensen die dit hebben gedaan met hun paard...
Mensen die zelf paarden dit soort paarden trainen...
En verder alles wat er mee te maken heeft.

robyn1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:54

Misschien is het handig om op zoek te gaan naar iemand die hem voor je kan rijden en daarna jou les kan geven zodat jij het ook samen met je paard leert?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 12:57

De vraag is wat je doel er precies mee is.

Ik ken heel veel ruiters en amazones die graag goed willen presteren. Zij lessen veel en brengen regelmatig hun paard een week of maand weg zodat hun instructeur het paard weer recht kan breien of nieuwe dingen leren en zo gaat dat vlot vooruit. De prestaties zijn er ook naar.

Ik zou zelf natuurlijk ook wel goed willen presteren :P maar ik heb zelf meer interesse in het trainingstraject. Ik sta liever achter voornoemde ruiters met de gedachte dat ik het wel helemaal zelf gedaan heb zeg maar. Dat gaat trager, heeft meer ups en downs maar hetgeen de paarden kunnen heb ik ze wel 100% zelf geleerd. Daar haal ik een hoop voldoening uit.

Ik denk niet dat het voor het paard veel uitmaakt of hij M loopt of ZZ-L mits hij fair gereden wordt. Fouten maken doen we allemaal, de een iets meer dan de ander, maar ik bedenk me altijd dat het oplossen van de fouten die ik eerder gemaakt heb ook weer bijdragen tot mijn leerproces. Het paard zal het niet veel uitmaken. De vraag is dus wat jouw eigen doelen en belangen zijn en daarbij zul je een oplossing moeten zoeken. Dat is een stukje persoonlijke voorkeur.

Je kunt het paard ergens onderbrengen, een maand oid, hem daarna daar onder begeleiding twee weken of een maand rijden en dan blijven lessen.

Je kunt intensieve trainingsweken gaan volgen om sneller vooruit te komen.

Je kunt vaker priveles nemen

of je kunt je eigen proces vormgeven door het veel bekijken van foto's en videoopnamen, raad te vragen, veel andere ruiters te bekijken, schrijven op wedstrijden, dagen meelopen met je instructeur etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:25

OK, dan doe ik een poging om te vertellen wat je wilt weten :)

Wat ik zelf heel belangrijk vond is precies wat jij al aangeeft; dat de eigenaar betrokken is en in ieder geval de wil heeft om ook echt e.e.a. aan te pakken. Maw: als ik alleen maar te horen krijg "het is een moeilijk paard" of "het is een gevaarlijke rotknol", dan haak ik al af want zo'n eigenaar is niet bereid om ook kritisch naar zichzelf en z'n rijkunst te kijken, dus dan werk je voor de kat z'n viool. Mét het risico dat die eigenaar heel snel weer terug bij af is, en daarbij jouw naam door het slijk haalt "omdat jij het paard dan niet goed doorgereden hebt". Daar pas ik voor.
Ik wilde de ruiter goed uit kunnen leggen hoe en waarom ik dingen aanpakte, en de ruiter daar dan ook weer in begeleiden zodat die zelf thuis ook weer verder kon en het allemaal ook logisch en behapbaar bleef voor het paard.

Verder zijn duidelijke afspraken gewoon heel belangrijk. Wat is het doel van de training? Mag het paard bv met anderen los, krijg je als ruiter ook voldoende gelegenheid om te grondwerken (vind ik persoonlijk óók bij de opdracht 'doorrijden' heel belangrijk), hoeveel tijd krijg je, hoe vaak komt de eigenaar kijken (die wil ik er echt niet elke dag bij namelijk, kost veeeel te veel tijd), wat moet er aan het eind van die tijd gerealiseerd zijn, en hoe vrij word je als ruiter gelaten in het maken van keuzes als bv wel of geen hulpteugel, sporen etc...

De tijd die nodig is, is niet alleen afhankelijk van wat er aan het eind bereikt moet zijn (paard netjes leren wijken is in een paar dagen gebeurd, M-klaar maken van een B-paard duurt wat langer :D ), maar ook van hoe lang en hoe eventueel "verkeerd" is het paard bereden door de eigenaar.
De term "beetje doorrijden" kan dus een opdracht van een paar keertjes rijden zijn, maar ook van een half jaar intensief rijden, alsof het je eigen paard is zeg maar.

Kosten zijn ook sterk afhankelijk van wat je wilt. Over het algemeen werd bij ons voor doorrijden hetzelfde tarief gevraagd als voor een uur privéles. Het maakte ons op zich ook niet zoveel uit of we les moesten geven of een paard moesten rijden. Maar als een paard bv een maand in training kwam, dan was het gewoon stalling opgehoogd met trainingsgeld.

Verder zou ik je aanraden om meerdere keren te gaan kijken, als je iemand gevonden hebt waarvan je denkt dat je er mee in zee wilt. Eerste keer gewoon op afspraak, maar daarna nog gewoon eens onaangekondigd langsgaan. Even kijken of de stallen er dan even netjes bijliggen, of de paarden er goed verzorgd bijstaan, of er paarden buiten staan, of er even netjes gereden wordt etc.
Je zou de eerste niet zijn namelijk die flink in de maling genomen wordt, letterlijk en figuurlijk over de rug van het paard.

Is dit een beetje wat je weten wil?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:40

Ik vind het eigenlijk jammer dat er in NL altijd zo afgegeven wordt op het idee van je paard in training zetten en jezelf met je paard mee laten bijscholen. Het is namelijk een hele mooie manier om jezelf beter te leren paardrijden omdat je niet de kans krijgt allerlei slechte gewoontes "in je paard te rijden". Je eigen paard fungeert tegelijkertijd als leerpaard omdat deze tussendoor steeds correct wordt afgericht.

Het zou veel meer standaard moeten zijn om zo te leren paardrijden, maar om de een of andere reden heeft het voor veel mensen een negatieve bijklank omdat het "echter" zou zijn als je zelf maar door blijft modderen. Ze vergeten dan dat als je zelf als ruiter een betere basis hebt, je in een later stadium de africhting van je paard veel beter kunt uitvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:20

Equimotion, dat ben ik niet met je eens. Wat vaker gebeurt is dat de ruiter helemaal niet beter gaat rijden, maar dat het er allemaal voor het plaatje alleen wat leuker uitziet zolang de africhter zich ermee blijft bemoeien, zonder ben je al gauw weer terug bij af. Maar paardrijden leer ook nog altijd door zelf ook fouten te maken en daarmee aan de slag te gaan, van een klaargestoomd paard word je geen betere ruiter of africhter. Ruiters die op deze manier rijden zitten op een groen of verklooid paard nog net zo hard met hun mond vol tanden, je kunt haast beter je lesjes leren op slecht materiaal dan goed getrainde paarden.

Voor TS is het misschien ook een idee om de cirkel met dit paard te doorbreken door ook andere paarden te gaan rijden, soms kan dat heel verhelderend werken en worden bepaalde gewoontes veel duidelijker en vatbaarder. De situatie is nu waarschijnlijk zo dat het paard de ruiter beter doorziet dan andersom en dat is helemaal geen kansloze situatie, er is een heldere blik nodig op meerdere fronten en daarna komt het moeilijkste: het veranderen van gewoontes en reflexen op maniertjes van het paard en vice versa. Leuke klus wel hoor, het is best leuk om je eigen fouten door jezelf verbeterd te zien worden, het is de moeite wel waard :).
Succes.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 00:00

Wat een leuke reacties allemaal!
Heel fijn en erg bedankt voor de info.

Het klopt inderdaad dat veel mensen heel negatief praten over het laten bijscholen van je paard en jezelf. Vooral omdat je het dan niet zelf gedaan hebt. Naar mijn idee kun je beter je paard wegbrengen en jezelf dan dat je blijft aanklooien en het dier verpest.
Tuurlijk verpest je een paard niet zomaar daar ben ik het wel mee eens. Maar iedereen wil toch het beste voor zijn paard. En als dit op deze manier kan en als je daarmee het leven van jou met je paard en van het paard met jou stuk aangenamer maakt. Waarom niet?
Het gaat er toch immers om dat paard en ruiter elkaar op deze manier beter gaan begrijpen.

Over doelen gesproken het is echt niet mijn bedoeling om in een jaar van de B naar het Z te komen of iets dergelijks. Mijn bedoeling is vooral om veel plezier te hebben en mijn kennis te verrijken. Maar zoals bij het begin van het topic al is aangegeven heb ik af en toe wel eens het idee dat ik tekort schiet en maar wat "aan zit te klooien" om het plat te zegggen.
Toen ben ik gaan nadenken over oplossingen en kwam ik hierop uit.

Momenteel train ik 2x per week in een groepsles. Een keer dressuur en een keer springen per week. De startkaarten voor dit jaar liggen hier ook in de la. Maar hier wil ik nog even mee wachten tot mijn paard voor mijn gevoel goed voor elkaar is.
Vanavond heb ik toevallig ontzettend lekker gereden en deed mijn paard alles super. En dan denk ik weer misschien toch maar even aanmodderen.
In elk geval een paar maanden dat moet toch geen kwaad kunnen?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 06:38

Lovely schreef:
je kunt haast beter je lesjes leren op slecht materiaal dan goed getrainde paarden.

Misschien als je er 25 jaar over wilt doen om een keer M of Z te starten wel ja :=

Ik vind het echt zo'n rare - en bovendien typisch Nederlandse! - instelling dat je als onervaren ruiter maar moet rijden op groene of slecht gereden paarden "omdat je daar zoveel van leert". Je leert er helemaal niks van namelijk, behalve een paar slechte gewoontes, waarna je weer jaren kwijt bent (en 1 of 2 door jou slecht opgeleide paarden verder) voordat je die weer afgeleerd hebt.

Correct paardrijden leer je op een correct gereden paard. Een leerpaard, dat jou kan bijbrengen hoe het goede gevoel is, hoe een correcte aanleuning eigenlijk voelt, hoe een rechtgericht paard aanvoelt, etc. Pas daarna komt het moment dat je je opgedane ruitergevoel op een groen of verreden paard kunt gaan loslaten. Het gros van de ruiters is het grootste deel van de tijd bezig met het afleren van hun eigen slechte gewoontes. Omdat het paard inmiddels naar die slechte gewoontes is gaan lopen, moeten ze dubbelop corrigeren wat niet vreemd is dat dat voor veel mensen heel moeizaam, en heel langzaam gaat. Een volgend paard pikt immers meestal net zo snel dezelfde dingen weer op.

Hoe kun je ooit menen dat je een paard kunt corrigeren als je niet eens weet hoe het aan moet voelen als het goed is ?? Hoeveel combinaties zijn er wel niet die weliswaar na jaren een keer in het Z1 uit komen bij gratie van stug volhouden, maar waarvan de ruiter nog maar amper onafhankelijk kan zitten en het paard nog steeds zo krom als een hoepel is?

Tuurlijk, ik ken ook lichte tour ruiters die alleen maar proeven kunnen narijden en geen idee hebben hoe je een paard uberhaupt de basisoefeningen aanleert. Nu is proeven rijden op zich ook nog weer een vak apart, en bovendien ben je daar zelf ook bij tijdens je trainingen. Dat geldt namelijk echt niet voor iedereen die zichzelf + paard in training zet ergens. De meeste leren er een hoop van, en ontwikkelen hun ruitergevoel waardoor ze ook een volgend paard fijn kunnen opleiden. Je ontwikkelt nooit een fijn ruitergevoel als je nooit op een paard kunt rijden dat correct geschoold is, je went dan namelijk aan dat kromme/scheve/stugge/etc gevoel, waardoor je juist het gevoel hebt dat er niks van klopt als je paard dan eindelijk eens recht/nageeflijk/etc is. Tineke Bartels omschrijft dat mooi met het voorbeeld van altijd op een fiets met een krom trappertje rijden - als je dan op een normale fiets stapt is die voor je gevoel juist scheef. Als het eens wat normaler werd om op leerpaarden te leren rijden zouden er een hoop minder kapotgereden paarden te vinden zijn!

Voor TS: als je een fijne stal kunt vinden waar je paard in africhting kan staan en jij zelf ook onder begeleiding kunt rijden met je eigen paard zou ik dat zeker doen :j Je leert er heel veel van, en je paard ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:12

Als je gewoon goed les neemt, dan kan je al heel veel zelf doen....

een paard africhten,corrigeren of bijscholen is niet zo moeilijk, maar als dan de eigenaar op dezelfde voet verder gaat dan is het eigenljk zonde van mijn tijd :)

Ik persoonlijk corrigeer liever de eigenaar :)

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:12

Ik geloof dat TS het er ook nergens over heeft dat ze zelf geen les wil nemen :?

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 07:22

KiWiKo schreef:

een paard africhten,corrigeren of bijscholen is niet zo moeilijk, maar als dan de eigenaar op dezelfde voet verder gaat dan is het eigenljk zonde van mijn tijd :)

Ga eerst eens het topic lezen voor je een stupide reactie als deze plaatst!
Bij voorbaat dank!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:24

Lady_Daniels schreef:
KiWiKo schreef:

Ga eerst eens het topic lezen voor je een stupide reactie als deze plaatst!
Bij voorbaat dank!

Gut zeg :D :D :D slecht geslapen vanacht?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 07:39

Lady_Daniels schreef:
Momenteel train ik 2x per week in een groepsles.

Heb je anders niet een mogelijkheid om voor privéles te gaan ipv groepsles?
In een groepsles moet een instructeur z'n aandacht verdelen. Heel plat gezegd: in een groepsles van 10 personen heeft de instructeur in een uur lestijd dus maximaal 6 minuten aandacht voor jou. In een privéles 60...
En túúrlijk leer je ook van de algemene opmerkingen in een groepsles, maar het gaat echt veel minder hard dan dat je privé onder handen wordt genomen.

Misschien zit daar nog "ruimte" in?

Overigens heb ik juist de indruk dat het "in training zetten" en "zelf bijscholen" MINDER taboe begint te worden...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 09:41

Equimotion: ook op je eigen paard krijg je goede momenten te voelen. Je instructeur neemt een probleem waar, zegt hoe je dat moet corrigeren, je probeert dat en hop: een goed moment! Op dat moment moet je dat gevoel opslaan en proberen daar naar terug te gaan. Een goede instructeur herkent ook je pogingen en zal daarop inspelen door het aangeven van het goede gevoel en het aangeven wanneer je het toch nog niet helemaal hebt. Imo heb je daar dus meer aan, dan wanneer je op een goed gereden paard stapt, wat het wel goed doet, je herkent het gevoel, maar je weet niet hoe je naar dat gevoel toe moet rijden op een groen of verreden paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 10:00

Urielle, zo zie ik het dus ook, maar er zijn best veel ruiters die alleen maar overweg kunnen met correct afgerichte paarden omdat ze ook alleen maar dat gevoel kennen en die lui zitten op een verreden of groen paard dan ook met hun mond vol tanden. Het is bij momenten wel leerzaam om af en toe is op een paard te stappen dat verder doorgereden is, maar slechts beperkt.

Kiwiko, ik ben het wel met je eens en ik denk dat je je als ruiter open moet stellen voor wat de instructeur met je wil en dan kan die instructeur je ook op je eigen paard laten ervaren wat een andere aanpak voor gevoel geeft. Iedereen kan beter leren paardrijden :).

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 12:01

Nu de discussie hier toch een beetje opgewaaid is zal ik er nog even een in mijn ogen wel grappige annekdote aan toevoegen;

Een vriendin van mij rijdt in het Z met winspunten maar als ik haar vraag of ze mijn paard een keer wilt rijden wil ze dit niet.
Heeft ook met angst voor haar "hete"karakter te maken maar toch...

Dat zegt wel iets denk ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:11

Wat zegt dat dan, volgens jou?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:38

Urielle schreef:
Equimotion: ook op je eigen paard krijg je goede momenten te voelen. Je instructeur neemt een probleem waar, zegt hoe je dat moet corrigeren, je probeert dat en hop: een goed moment! Op dat moment moet je dat gevoel opslaan en proberen daar naar terug te gaan. Een goede instructeur herkent ook je pogingen en zal daarop inspelen door het aangeven van het goede gevoel en het aangeven wanneer je het toch nog niet helemaal hebt. Imo heb je daar dus meer aan, dan wanneer je op een goed gereden paard stapt, wat het wel goed doet, je herkent het gevoel, maar je weet niet hoe je naar dat gevoel toe moet rijden op een groen of verreden paard.

Tuurlijk, zo werkt dat voor iedereen die moet leren ontwikkelen. Anders zou nooit iemand een keer iets bijleren natuurlijk. :z
Maar ingesleten fouten eruit rijden, zowel bij je paard als bij jezelf is echt heel erg moeilijk. Door je eigen gevoel bij te schaven op een correct gereden paard, of door een getrainde ruiter je eigen paard bij te laten corrigeren gaat het veel beter, makkelijker en sneller.

Ik vind het zo'n rare gedachtengang dat je er niets van zou leren. Dat is namelijk pertinent niet waar. Het is niet voor niets dat ze in Duitsland beter kunnen opleiden dan wij, en het leren rijden op leerpaarden speelt daar een rol in.

Ik heb zelf het meest geleerd van de periode dat ik dagelijks begeleiding had in het rijden, maar ik in diezelfde tijd ook de mogelijkheid had om verder opgeleide paarden te rijden. Daar heb ik mijn ruitergevoel een enorme stap vooruit mee geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:43

LadyDaniels, ik ben ook van mening dat als je echt progressie wilt, je aan je eigen rijkunst zult moeten werken.
Ik zou, als ik jou was, een groepsles laten vervallen en daarvoor in de plaats goed en gedegen privéles nemen.
En of je het leuk vind of niet, ik ben het roerend met Kiwiko eens.