moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callunairis

moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:41

Ik probeer hier een vriendelijke discussie aan te wakkeren (dus niet schelden en geen vervelende dingen naar elkaar gooien) over de moderne dressuur tegenover de klassieke dressuur.
Over het welzijn van het paard in de moderne dressuur.

Ik heb het geprobeerd in een eerdere post maar om een of andere reden is deze weggehaald. Misschien vanwege een web adres dat ik had opgegeven. Dit was helaas een erg goede website die mijn stelling beargumenteert.
Ik vrees echter ook om de poging van de discussie zelf, dit laat al zien dat dit een zeer gevoelig onderwerp is.

Omdat ik de website niet mag posten zal ik zelf enkele argumenten hier opgeven, argumenten waarmee ik het dus eens ben:

Veel oefeningen die gedaan worden bij de moderne dressuur (let op, dit wordt zelfs op hoog niveau gedaan!!! Ik heb het oa over olympische spelen) zijn in mijn ogen (en de ogen van anderen waaronder experts op gebied van anatomie van het paard) ZEER SLECHT voor het paard.

-Oefeningen zoals het hoofd zeer ver achter het bit, de rollkur zoals ze dat noemen.
Ik had hiervan een plaatje bij mijn profiel gezet, deze is echter ook weggehaald.

Verder zijn veel verzamel oefeningen die tegenwoordig in de moderne dressuur gedaan worden, mooi om te zien (spectaculair) maar ze hebben niets met verzamelen te maken!
(nogmaals, ik kan helaas geen plaatjes laten zien hier)

Ik weet niet of ik hier namen mag noemen maar er is een dierenarts die onderbouwd waarom de moderne dressuur zeer slecht is voor het paard (je mag zelf kiezen of je het hier mee eens bent of niet)

NOGMAALS, ik wil deze discussie aangaan voor het WELZIJN van het paard!!!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:40

Ik snap niet zo waar iedereen zich druk om maakt.

Ik weet zéker, dat alle mense die moderne dressuur rijden, maar 1% van de 100 doet wat jij in je openingspost zet.

Je hebt idd mensen die hun paard zo rijden, maar waarom word er dan bij elke moderne dressuurruiter een stempel opgedrukt? Omdat ik 'modern' rij, trek ik mijn paard met de kin op de borst, prik ik met grote sporen in haar buik, en sla ik zo hard op haar achterbenen dat ze wel onder moeten treden (bij wijze van spreken, als ik alles zo lees op bokt).
Ik vind dat zo vreselijk, alles moet tegenwoordig zo natural mogelijk gaan. Hoezo? Omdat ik modern dressuur rij, en dus mijn paard in de krul trek?

Echt grote bullsh.it dit.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:51

Grote bullshit is het natuurlijk niet, je ziet vaak genoeg plaatjes/filmpjes van paarden waarbij de kin op de borst getrokken wordt.
Erger is het als mensen er zelf mee gaan rommelen en nadoen omdat het er zo 'mooi' uitziet.
En ja, die heb je, en daar zou wat aan gedaan moeten worden.

Maar gelukkig heeft de meerderheid van de (dressuur)ruiters nog gezond verstand, en die hoeven zich dus niet aangevallen te voelen zoals hierboven ;)

Dus ik snap je punt TS, maar ik zou niet weten wat er aan gedaan kan worden..

Anoniem

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:54

Met de rollkur is niks mis, mits het paard er genoeg nivo voor heeft én de ruiter.
Verder heb ik nog nooit echte feiten voorbij zien komen die goed onderbouwen waarom moderne dressuur slecht is, en hoe.
Ook de openingspost vind ik een beetje een vage speculatie, moet ik eerlijk bekennen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 20:59

gut gaan we weer :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:00

Weten jullie wat ik niet snap? Dat er pas de laatste tijd zo met modder wordt gesmeten naar "de moderne dressuur". De methodes zijn zeker tien jaar of ouder, en toen hoorde je er ook niemand over.

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:23

xDreamerx schreef:
Grote bullshit is het natuurlijk niet, je ziet vaak genoeg plaatjes/filmpjes van paarden waarbij de kin op de borst getrokken wordt.
Erger is het als mensen er zelf mee gaan rommelen en nadoen omdat het er zo 'mooi' uitziet.
En ja, die heb je, en daar zou wat aan gedaan moeten worden.

Maar gelukkig heeft de meerderheid van de (dressuur)ruiters nog gezond verstand, en die hoeven zich dus niet aangevallen te voelen zoals hierboven ;)

Dus ik snap je punt TS, maar ik zou niet weten wat er aan gedaan kan worden..

KiWiKo schreef:
gut gaan we weer :D :D

Amen.

Uhm, de kin op de borst plaatjes en filmpjes zijn vaak moment opnames, en er zijn zat paarden die die houding zelf aannemen. Bijvoorbeelf jonge onervare frieze paarden hebben daar een handje van. Vanaf het moment dat je de teugels opneemt duiken ze er ver achter. Als er op die momenten plaatjes worden geschoten heb je de vooroordelen alweer te pakken.

Laag diep en rond is WEL goed om je paard los te werken. Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over het rekken/strekken en losmaken van spieren?! Als je elke andere sport doet is dat verder toch ook geen probleem.
Al eens een top turnster in de weer gezien?

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:26

Bedankt voor de reacties, en beste Jester, ik wil niemand aanvallen, ik heb ook niet gezegd dat moderne ruiters hun paard schoppen of wat dan ook, dat implicier ik hier dan ook niet.

Ik zeg ook niet dat alle 'moderne' dressuur ruiters zo rijden, want er zijn 'moderne' ruiters die meer het klassieke model aanhouden.
Hier bedoel ik eigenlijk de moderne dressuur die tegenwoordig erg afwijkt van de klassieke (en dus oorspronkelijk) dressuur.

Verder zijn dit absoluut GEEN moment opnamens, er zijn ook vele foto's die wel degelijk gemaakt zijn op hoog nivo tijdens de warming up waar de meerderheid in de rollkur hun paard opwarmden. (wederom, ik zeg niet "iedereen")

Wat betreft de rollkur hier de feiten er van in een plaatje weergegeven (LET OP dit is door middel van wetenschappelijke onderzoeken vastgesteld. Oa door dierenarts Dr. Gerd Heuschmann)

Bij de rollkur wordt er heel veel kracht gezet op de plaatsen die aangegeven zijn met de paarse kringetjes.
De nek zit hier met gewrichten vast aan de ruggengraat, door het hoofd in de rollkur te zetten, worden de gewrichten tot hun uiterste gedwongen wat de zenuwbanen die daar zitten ernstig onder veel stress zet

Afbeelding

Verder steekt het lichaam van het paard dusdanig inelkaar dat deze houding ook nog eens zeer slecht is voor de rug van het paard:

Afbeelding

Dit alles kun je NIET trainen, dus geldt dus voor ook paarden met hoog nivo.

De plaatjes komen van een website die dit ook nog eens beargumenteert

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:32

suleilitha schreef:
Weten jullie wat ik niet snap? Dat er pas de laatste tijd zo met modder wordt gesmeten naar "de moderne dressuur". De methodes zijn zeker tien jaar of ouder, en toen hoorde je er ook niemand over.

Omdat iets 10 jaar geleden geaccepteerd werd maakt het nog niet correct. Het zegt meer over de onderzoeken die (niet) gedaan werden naar de gevolgen van sommige oefeningen.

Jaren geleden heeft men bv ook heel lang gedacht dat aderlating gezond was. Omdat men toen de technieken nog niet had om te ondervinden wat de gevolgens waren daarvan, wil nog niet zeggen dat het goed was!

Sorry maar "10 jaar geleden" is niet zo een heel sterk argument. :o

Nogmaals, ik probeer het hier vriendlijk te houden en niemand persoonlijk aan te vallen, we hebben allemaal het beste met het paard voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:36

Ik denk dat de paardenwereld er tien jaar geleden gekker van opkeek als nu hoor, er werd in de volksmond gesproken van "duits rijden". Alleen had je toen niet de mediagekte van nu en zagen mensen met kennis van zaken er het voordeel van in.
Ik ga verder met Diesel mee, het is gewoon hetzelfde als spieren oprekken voor een sport.
Aderlating heeft er niks mee te maken, je gaat toch ook geen paarden en koeien vergelijken? :D
Dat er dan nu 1 dierenarts onderzoek naar heeft gedaan, mij te vaag, hoor.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 21:36

ach welnee.......... al dat moddergegooi komt omdat mensen centen zien in de feelgood cultuur........

en ik doe stategisch iets verkeerd in mijn leven

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 21:55

eeh sorry, maar ik NOEM hier 1 dierenarts, er zijn er meer!
Dr.Ulrike Thiel om er nog maar 1 te noemen.

Oprekken van de spieren, prima (als dat al gebeurd) maar niet ten koste van allerlei andere schadelijke gevolgen!

Wat betreft de aderlating, daar gaat het natuurlijk niet om :-p dit is uiteraard maar een voorbeeld om aan te geven dat iets wel als 'normaal' en 'goed' gezien kan worden voor lange tijd, dat maakt het nog niet goed!

Verder hoor ik wel dat jullie het niet mee eens zijn met mijn stelling, maar ik hoor niet echt sterke argumenten waarom het goed zou zijn om de rollkur te doen.
Ik hoorde enkel "oprekken van de spieren", en verder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:19

Gebruik de zoekfuncties anders eens hier op Bokt, er zijn al (tot vervelens toe) honderden discussies over gevoerd ;)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:27

KiWiKo schreef:
ach welnee.......... al dat moddergegooi komt omdat mensen centen zien in de feelgood cultuur........

en ik doe stategisch iets verkeerd in mijn leven

Nou poeh hey, anders ik wel! Wéér een gemiste kans ;)

Maar even serieus TS...hier zijn inderdaad al tig topics over geweest en tot in den treure uitgemolken. Ook in het kader van het WELZIJN van het paard.

Maar ik ben dan wel benieuwd naar JOUW definitie van 'de klassieke dressuur' want die is ook inmiddels voor bijna iedereen weer een tikkie anders.
Dus leuke opdracht: zet de verschillen eens voor mij op een rijtje voor wat volgens JOUW mening het onderscheid maakt tussen 'de moderne' en 'de klassieke' dressuur.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:35

Met reden!

Ik vind dit een belangrijk punt om aan te halen zolang dit nog steeds gedaan wordt (en steeds meer zelfs)
(kun je wel zuchten, maar als ik de feiten lees, en zie dat het nog zo veel toegepast wordt, dan zucht ik ook, heel diep :P )

Als men geen zin heeft zich te mengen in de discussie, prima :Z

Maar voor de mensen die toch open staan (waarvan ik er hoop dat het er een aantal zijn)kaart ik deze discussie nog eens aan.
Discussies die in het verleden zijn gevoerd zijn niet snel te zien voor de nieuwere leden, dus ze zullen ze ook niet snel aangaan.

Ik wil verder nog eens ingaan op het 'stretchen' en de vergelijking met de menselijk atleten

xDreamerx schreef:
Laag diep en rond is WEL goed om je paard los te werken. Waarom wordt er zo moeilijk gedaan over het rekken/strekken en losmaken van spieren?! Als je elke andere sport doet is dat verder toch ook geen probleem.
Al eens een top turnster in de weer gezien?

Deze atleten zijn mensen, maw, zij voelen hun grens precies aan. Iemand die zijn paard zo in de krul zet, kan niet voelen wat een paard voelt en wat zijn grens is.

Meerdere onderzoeken echter geven echter wel degelijk aan dat de grens van de fysiek van het paard hiermee zeker overschreden wordt! Maar dat wuivt men dan blijkbaar weg..???
8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:38

Beetje kort door de bocht vind ik, ook een paard kan heel goed aangeven waar zijn grenzen liggen.
Omdat er al tig discussies zijn over dit onderwerp zal dit topic toch wel op slot gaan. Als je er over in zit dat nieuwe mensen het onderwerp niet zien, gebruik dan de zoekfunctie eens en post even iets bij een van de topics die er al over loopt,daarmee schop je het weer omhoog, mits het niet té oud is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:38

Maar goed, wat is nou het verschil dan tussen die klassieke dressuur en de moderne dressuur?
Leg eens uit dan?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:42

Dit is zo'n -volgens mij- nutteloze discussie.

Het lichaam van een paard is er ook niet voor gemaakt om door ons bereden te worden. Doen we toch ook gewoon?

Álles kan bewezen worden met 'onderzoek'. De kwaliteit van die onderzoeken, ken jij alleen niet. Als ik ga zoeken vind ik gerust ook onderzoeken die aantonen dat het heel goed is voor een paard.

Bovendien trek je alles over één lijn - net of ELKE ruiter die moderne dressuur rijdt, dat op dezelfde manier doet. Ja, er zijn mensen die dingen doen die slecht zijn voor hun paard. Er zijn ook mensen die dat niet doen. Maar hetzelfde geldt voor klassieke dressuur, of springen, of recreatief rijden. Dat hou je altijd, waar je ook gaat kijken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:48

suleilitha schreef:
Beetje kort door de bocht vind ik, ook een paard kan heel goed aangeven waar zijn grenzen liggen.
Omdat er al tig discussies zijn over dit onderwerp zal dit topic toch wel op slot gaan. Als je er over in zit dat nieuwe mensen het onderwerp niet zien, gebruik dan de zoekfunctie eens en post even iets bij een van de topics die er al over loopt,daarmee schop je het weer omhoog, mits het niet té oud is.

Probleem is, dat de paarden die hierwel tegen protesteren ff lekker flink aangepakt worden. Methodes zoals helemaal in de touwen zetten, daarna door iemand met lange zweep in het rondte slaan. Wil paardje dan nog niet, dan is het enkeltje slachthuis.
Mijn mening: iemand die meent op die manier (dus o.a. de rollkur) te moeten paarden te trainen alleen maar bezig is met een paard onder controle te krijgen/houden. heeft niets met dressuur te maken.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:51

Imago01 schreef:
Maar goed, wat is nou het verschil dan tussen die klassieke dressuur en de moderne dressuur?
Leg eens uit dan?

Dit is precies het punt waarom ik niet mee kan discussieren (en vast ook veel andere mensen)
Want wát is klasieke en moderne dressuur? Ik heb echt wel eens moeite gedaan om het uit te vissen, maar ik vind géén verschillen. Als ik het goed begrepen heb gaat de klassieke manier uit van rechtrichten, maar dan denk ik: Dat doet toch iedereen die het beste uit zijn paard wil halen? :?
Ik zou dus ook zeer geinteresseerd zijn in die verschillen, zodat ik ook iets zinnigs kan zeggen :D Want zo simpel als modern is rollkur en klassiek is alles wat geen rollkur is, is het nou ook weer niet.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:53

(NOGMAALS geef ik aan dat NIET iedereen over een kam scheer, zoals je ook kunt lezen in mijn berichten, ik ben niet de enige die oudere berichten niet goed nagaat ;) )

verschil uitleggen, ik wil dat graag doen!

Ik ga je echter (heel afgezaagd misschien) doorverwijzen naar een website (1 van DE, please ga nu niet roepen dat het maar 1 website is die de verschillen laat zien :+ )
Ik kan wel zelf alle punten gaan uitleggen maar ik vind dat zij dit al veel beter gedaan heeft dan ik hier kan doen!

Een hele duidelijk website vind ik dus de website van
Theresa Sandin (misschien ook al genoemd in het verleden, ik ga het eens opzoeken in de 1000enden discussie die al gevoerd zijn }:0 )

http://www.sustainabledressage.com/index.php

Wat betreft verschillen TUSSEN klassieke dressuur zel (die zijn er ook!):
ik zeg niet dat er maar 1 methode bestaat die correct is, ik noem enkel de methode waarvan ik vind dat het niet correct is. En eigenlijk noem ik vooral de technieken van deze methode waarvan ik vind dat ze niet correct zijn (volg je me nog? %) )

Je hebt natuurlijk verschillen tussen bv de 'Frans klassieke dressuur', en de 'Duitse', maar om die verschillen hier op te gaan noemen, dan dwalen we wel een beetje af. Daarnaast zou ik wel een echte expert EN dierenarts/ onderzoeker moeten zijn om niet alleen de verschillen op te noemen maar ook hoe de verschillende technieken van de methodes inwerken op het lichaam van het paard.

Wat ik wel gedaan heb, is de onderzoeken lezen en mijn conclusie trekken, die ik dan (volgens vermoeienis van sommigen (vele?) hier nog maar eens post haha :list: sorry, ik denk gewoon dat dit een belangrijke discussie is die niet vergeten mag worden.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:55

Precíes....en daarom ben ik zo benieuwd naar het verschil tussen modern/klassiek volgens de TS (of anderen die in deze discussie willen meedelen).

Eerst dát maar eens op papier en dan kunnen we verder praten...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:55

Nou Mystica, op het moment dat je je paard in de rollkur hebt lopen kun je niet eens meer voelen of je paard recht is. 50 kg in je handen... Nou, dan voel ik echt niet of er wat meer of minder druk op 1 van de beide kanten zit. Dat is dus al het eerste verschil. Bij de "klassieke" manier rijdt je met heel weinig druk in de mond/handen en kun je dus meteen voelen als een paard teveel op 1 kant vastzit of loszit.Daarbij kan een paard in rollkur niet meer zijn buikspieren aanspannen om zijn rugspieren te trainen en krijg je het verhaal van iemand hierboven over de fries die van nature al graag achter de loodlijn loopt en daarbij gaat ook de rug wegdrukken gepaard.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 22:56

Ben ik hopeloos ouderwets als ik zeg dat er maar één dressuur is.

Moderne dressuur.. wat een kreet. Zeg dan gewoon waar het op staat en dat je de rollkur wil bespreken.

Dressuur is dressuur. Niks modern, niks ouderwets, niks adb methode. Het komt op hetzelfde neer, maar mensen willen weer graag in hokjes stoppen.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:57

imageo01
boven je bericht, de link naar de verschillen