Gelderse paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shan

Gelderse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 10:49

Ik ben benieuwd hoe de ruiters op Bokt hierover denken.
Er zijn veel topics over op FA maar daar komen denk ik niet zoveel ruiters.

Welk beeld heeft men bij een Gelders paard qua exterieur en beweging?
Denk je dat je er ver mee in de sport kunt komen?
Heb je er zelf toevallig 1?
Enz. enz. ben benieuwd naar jullie meningen.

Marchador

Re: Gelderse paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:54

Persoonlijk denk ik dat dat puur aan het paard ligt, wat voor ras dan ook.
Ik zie niet in waarom een Gelderse niet ver in de sport kan komen. :)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 13:06

Hoi, ik heb een 'stamboekloze' Gelderse. Het is niet helemaal duidelijk of hij 100% Gelders is, maar in ieder geval heeft hij wel véél Gelders bloed. Of ze iets kunnen in wedstrijden, ach, dat verschilt... die van mij is wat 'bonkig', 'knokig' en heeft zo'n platte koeienkont, waardoor 'ie uiterlijk niet tot de mooisten behoort, maar ik kan er aardig mee dressuren. Springen kan 'ie écht niet, maar ik weet niet of dat met bouw of aanleg te maken heeft. Of nog weer andere factoren. (Het is overigens qua karakter een schat, lekker koel in z'n hoofd, houdt van kinderen, staat als een huis, betrouwbaar tot en met). Er staat bij mij in de pensionstal ook een Gelderse merrie is prachtig evenwichtig gebouwd is en erg goede bewegingen heeft. Dat is een uitstekend (spring!)wedstrijdpaard.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 18:44

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:54

de gelderse paarden van tegenwoordig zijn heel wat anders dan de ouderwetse types.. Dat zul je zo ook zien in die show. Hengsten zoals die daar getoont worden kunnen zeker wel hoog in de sport terecht komen, mits ze natuurlijk zoals ieder paard, bij de juiste ruiter terecht komen

Zelf ben ik best wel weg van dit ras. Heb zelf kwpnérs, maar een moderne gelders dier vind ik ook erg mooi!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:59

De meeste Geldersen kunnen veel meer dan de ruiters die er op zitten........................ :(:)
Het zijn gewoon superfijne allround sportpaarden voor al die ruiters die niet zitten te wachten op een hete Gribaldi, Jazz o.i.d.
Je kunt er mee dressuren, springen, mennen, buitenrijden, endurance, eigenlijk alles! +:)+ +:)+ +:)+

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:05

Hoi hoi,

Wij zijn in bezit van een heeeeeele mooie drie jarige Gelderse merrie. Merrie komt uit een zuiver Gelderse moederlijn en heeft Scandic als vader. Staat wat moderner in het Gelderse type. Kan echt heel fijn bewegen (met veel tact van de vloer). Met wat geduld zal deze merrie het ver gaan schoppen in de dressuur. Toen we haar als twee jarige kochten was er helaas niet zo veel mee gedaan dus ze was wat wereld vreemd. We hebben haar ondertussen zadelmak ( en de rest natuurlijk ook: hoefsmid, tandarts, dierenarts etc) en het is een vriendelijke merrie geworden.
Merrie is interessant voor zowel de sport als de fokkerij omdat ze uit zo'n mooie moederlijn komt, om te kijken zie onderstaande link.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=275773

Voor de echte liefhebber hebben we haar in de "stille verkoop" we hebben namelijk ook nog een Friese stermerrie die komend voorjaar een veulen verwacht.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:07

Hier op stal staan 7 Gelderse paarden waarvan er eentje Z dressuur loopt. Dus het kan zeker wel :) .
Maar dit zijn niet mijn paarden, dus ik kan hier niet zomaar foto's oid gaan plaatsen.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:09

linky schreef:
De meeste Geldersen kunnen veel meer dan de ruiters die er op zitten........................ :(:)
Het zijn gewoon superfijne allround sportpaarden voor al die ruiters die niet zitten te wachten op een hete Gribaldi, Jazz o.i.d.
Je kunt er mee dressuren, springen, mennen, buitenrijden, endurance, eigenlijk alles! +:)+ +:)+ +:)+

Klopt helemaal.
Ton Monhemius heeft een hele leuke in zijn vierspan lopen, superfijn paard en echt reclame voor het type.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:10

linky schreef:

mijn gelderse is heel wat heter dat een aantal paarden die ik heb gereden van de afstammingen die jij noemt ;)

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:13

Dat ze misschien soms wat heet zijn klopt wel maar ze draaien niet zo eng door ;)
Ik noem het liever werklustig.

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:14

Dat is ook onze ervaring, ze schrikken heus wel eens maar gaan dan inderdaad niet finaal aan de haal of zo.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:16

idd is wel heel wat anders dan een karakter van een jazz.. en natuurlijk zitten er ook paarden tussen die een ander karakter hebben, maar de gelderse paarden staan er ook vooral om bekend om het koele in het koppie te blijven...

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:18

Ik heb ook een Gelderse merrie van Zakerno, ze is nu 21. Ze heeft een aardig klassieke bouw.

Ik herken de bovenstaande berichtjes ook wel in mijn merrie, ze is zeer werklustig en heeft prachtige gangen. Ik haar jonge jaren was ze sportpaard, sinds een aantal jaren is ze omgetoverd tot recreatiepaard. Haar springtechniek is trouwens ook goed en ze heeft een super karaker.

De Gelderse paarden die ik ken zijn allemaal zeer allround en zeker geschikt als sportpaard!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:44

uris doet niet onder voor een jazz, kan ook net zo loeren :D ze zal inderdaad niet als een idioot gaan rennen ( nu niet meer, heeft ze wel eens gedaan) maar in hyperen is ze vreselijk goed.

als je dat voor je kan laten werken is het trouwens wel het meest geweldige paard om te rijden.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:07

onder jazz karakter versta ik niet alleen maar loeren hoor ;) daar zijn er veel meer van... nadeel van die jazzen is dat ze in staking gaan en kunstjes zoals steigeren gaan verzinnen om maar niet aan het werk te hoeven.... maar goed andere discussie

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 20:19

Ik heb 2 gelderse paarden.
Een 14 jarige Ruin Recruutx Irak loopt momenteel L2 dressuur heeft op zijn 7 de M2 met winstpunten gelopen. Ik hoop hem aankomende zomer m1 te kunnen starten. Braaf paard wat super kan bewegen, mag iets vlugger in het achterbeen. Hij is rijtechnisch te moeilijk om als (leer)beginnerspaard te fungeren.

Verder heb ik een 2 jarige merrie Wonderkind x Ahoy ook een braaf dier met goede bewegingen.

foto's staan in mijn profiel.

Qua exterieur heb je tegenwoordig niet meer de paarden met een plat kruis, ze zijn minder klassiek gefokt op enkele uitzonderingen na dan. Het front vind ik persoonlijk erg mooi. Bewegen kunnen ze over het algemeen erg goed. Ik denk zeker dat een Gelder ook op hoger niveau kan presteren mits je er de goede ruiter op zet. Bij een gelderspaard geldt net als bij een ander paard dat het moet klikken met de ruiter. Is dat niet dan haal je er ook lang niet alles uit wat er in zit.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 12:21

Ik heb een halve gelderse merrie, deze loopt ZZ licht dressuur.
Ze zeggen dat de gelderse paarden hele makkelijke karakters hebben zeer geschikt voor de amateur, nou is kan je vertellen dat die theorie niet altijd opgaat. :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 15:45

Ik heb ook een 'halve' gelderse. Vader is Junior STV moeder is gelders. Hij is een echt gelders type om te zien inclusief een lichte ramsneus en een wat plat kruis (door bespiering die hij heeft gekregen valt dat nu minder op). Hij loopt nu ZZ-licht plus wp en heeft in alle klassen vaak bovenin meegelopen. Wij denken dat er nog wel meer in zit dan ZZ-licht. Hij doet niets onder voor een 'modern' sportpaard en ik krijg van veel juryleden regelmatig complimenten dat het zo'n fijn/goed paard is. Ik ben super blij met mijn paard en ik ben ook echt wel gek van (de betere) gelderse paarden. Ik heb ook nog een 'gewoon' modern/hoog in het bloed sportpaard. Het heeft allebei voor en nadelen. Grootste voordeel van mijn Gelderse type vind ik wel zijn ongecompliceerde karakter en zijn van nature tactzuivere bewegingen. En het is ook wel een 'echt' paard om te zien, hij is groot en heeft front en body. Het is geen barbie-paard in ieder geval :D Voordeel van mijn 'modernere' paard is dat hij wat sensibeler en heter is. Maar goed; het ideaale paard bestaat volgens mij niet.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 09:43

Zelf heb ik een Gelderse merrie gereden, eerst voor de lol maar ze pakte zo goed op, dus maar een wedstrijdje gaan rijden. Was in no time M dressuur. Daarbij kon ze meer dan aardig springen, was geweldig buiten en liep ook nog voor de koets. Echt een familiepaard! Zelf heb ik nu een nuchtere, iets luie Gribaldi. ALs ik ooit een veulen met haar zou fokken, is een Gelderse hengst zeer zeker een optie: ze vererven veel al een topkarakter maar vooral een goed achterbeen en een mooi front. En deze 2 laatste zijn bij mijn merrie juist haar tekortkomingen.

njarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 12:33

BKS schreef:
Dat is ook onze ervaring, ze schrikken heus wel eens maar gaan dan inderdaad niet finaal aan de haal of zo.

Nou ik heb een volle gelder van koss, maar dan gaat wel finaal aan de haal hoor nu in de winter periode,
Wel een heel fijn paard verder en erg lief in de omgang. Kan ook super lopen.
Hij heeft nu de punten voor het M1. Mag in april M gaan starten omdat hij dit jaar pas 5 wordt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:02

hey shan als jij de gelderse doet doe ik de groningers wel

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 13:28

Tja het blijven natuurlijk paarden, ze hebben ze nog steeds niet uitgevonden met een aan- en uitknop erop. Zelfs mijn super lieve makke Fries gaat wel eens 360 graden om en een sprintje erachteraan.
De Gelderse merrie die wij nu hebben is ook beslist een wakker paard, voordeel is dan wel dat er ook meer inzit voor de sportliefhebbers.....

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 16:47

BKS schreef:
Tja het blijven natuurlijk paarden, ze hebben ze nog steeds niet uitgevonden met een aan- en uitknop erop. Zelfs mijn super lieve makke Fries gaat wel eens 360 graden om en een sprintje erachteraan.
De Gelderse merrie die wij nu hebben is ook beslist een wakker paard, voordeel is dan wel dat er ook meer inzit voor de sportliefhebbers.....

En als het KWPN ze wel ooit gefokt weet te krijgen is het een gat in de markt :+

shan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 19:29

daffie1986 schreef:
hey shan als jij de gelderse doet doe ik de groningers wel

Haha, dat is goed!

Bij deze nog even een foto van een schitterend gelders veulen:

Afbeelding

Het karakter is zeker een aandachtspunt!
Ook Geldersen zijn niet altijd even makkelijk, dat zullen de fokkers als 1 van de prioriteiten moeten stellen, zonder het goede karakter, waar ze nu nog wel onder bekend staan, heeft het Gelders paard geen bestaansrecht meer.