Spring Training: opbouw

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Spring Training: opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 14:23

Hallo,

Nu hangen er ook de nodige springruiters rond op bokt en laat ik die nou net nodig hebben...
Zelf ben ik dressuur ruiter en ik heb ook een dressuur paard maar ze vind het erg leuk om te springen.
Nu heb ik vorige week mijn eerste springles genomen en het ging zowaar erg goed.
Ik ga voortaan wekelijks een springles met haar doen.

Ik vraag me alleen af hoe bouw je een paard spring technisch op. Zonder over te belasten en zonder te overvallen. Ik bedoel; ik kan haar wel zomaar in een oefen parcourtje zetten van 60 a 70 cm om te beginnen maar is dat niet teveel gevraagd?
En dan nog een ding zijn er mensen met tips en tricks voor een dressuur ruiter? Zodat ik in elk geval mijn "groene" paardje kan ondersteunen?
Laatst bijgewerkt door Judje op 06-02-09 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Yell

Re: Spring Training

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 14:28

begin met lage hindernissen die je op verschillende manieren opbouwt. (kruisje, stijltje, oxer, dubbel)
Om hem te leren afstanden inschatten kun je er een drafbalk voorleggen.

Verder zijn in-uitjes ook een goede training.

Doe dat dat zo'n 40cm hoog en kruisjes, dat springt het makkelijkste voor een paard.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 16:28

eerst vooral heel goed inrijden, dat alle spieren lekker los zijn. dan gewoon met drafbalkjes of een laag hindernisje beginnen, en dan kan je het wel wat opbouwen naar hogere hindernissen! :)

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 16:31

Zo ver was ik zelf ook nog wel...
Ik was meer opzoek naar echte inhoudelijke en theoretische adviezen.
Wanneer zet je je paard in een oefen parcour bijvoorbeeld en met welke hoogte begin je? e.d

nu_of_nooit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:53

volgens mij kan je dit het beste met je springinstructeur bespreken.
is van zoveel dingen afhankelijk.
leeftijd.aanleg,vermogen,leervermogen zowel van paard als ruiter.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 09:03

Ok
Maar dan moeten er toch nog wel mensen zijn met persoonlijke tips voor mij als ruiter...
De reacties vallen me een beetje tegen om eerlijk te zijn...

sinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:47

Als je wat meer geduld heb, zal je waarschijnlijk telkens betere reacties krijgen...

Ik vind het persoonlijk ontzettend belangrijk om je verlichte zit te oefenen, zodat je je paard niet stoort.
Tip: Ga buitenrijden en ga in draf en galop zolang mogelijk in verlichte zit staan! Werkt echt ontzettend goed! (Heb enkele endurances gereden, waarvan ongeveer 20km in verlichte zit, het springen ging hierna ook vele beter)

Je hoeft je paard niet onmiddelijk in een oefenparcours te zetten. Je start met 1 hindernis (laag) en rijdt gewoon dressuurmatig en op een "speelse" manier neem je een keertje de hindernis, dan een keer in draf dan in galop, de ene keer wendt je naar links en dan weer naar rechts af na de hindernis,...
Ervoor zorgen dat je paard niet alleen in de dressuur gehoorzaam is, maar dat ze dit ook blijft tussen de hindernissen.
Dan telkens een hindernis erbij... zo opbouwen.

De hoogte? Er zijn ruiters die beginnen bij 40cm, maar er zijn paarden die hiervoor geen moeite doen en dan kan je beter onmiddellijk beginnen met 60-80cm. Als dit goed gaat, kan je steeds wat hoger.

Als je met een groen paard gaat springen, moet je zeker van jezelf zijn! Als je zelf even twijfelt, gaat ze er gegarandeerd niet over (spreekt uit ervaring }:0 )

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 11:51

Ik denk dat het heel belangrijk is om te kijken naar wat jij kan, durft en wilt en hoe je paard reageert op een sprong. Niemand kan je vanachter een computer vertellen hoe hoog het parcours is wat jij voor het eerst gaat springen.
Nadat je wat hebt geoefend en een fijn gevoel krijgt op een los sprongetje, kun je wat delen uit een parcourtje gaan neerzetten. Zoals een dubbel sprong, een lijntje enz.

Probeer zelf niet teveel aan je afstanden te veranderen als je op een hindernis afrijdt, vooral een goed ritme en lekker tempo is belangrijk. Daarbij is een 'verkeerde' afstand op een sprongetje van 70cm geen ramp (wordt je paard alleen maar handig van). Wanneer je fijn in een ritme op een hindernis kunt afrijden, kun je met de afstanden spelen. Bijvoorbeeld een lijntje neerzetten en dan bepaal je van te voren hoeveel galopsprongen je gaat rijden in het lijntje.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 12:54

Lady_Daniels schreef:
Ok
Maar dan moeten er toch nog wel mensen zijn met persoonlijke tips voor mij als ruiter...
De reacties vallen me een beetje tegen om eerlijk te zijn...

Je bent ook niet echt duidelijk in wat je wil. Er zijn wel mensen die de moeite nemen óm te reageren. Wil je advies op maat, dan moet je naar een goede instructeur gaan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 15:09

Wat hoogte betreft: Ik zat vrijwel meteen op 80/90. Dit is een hoogte die nog goed te doen is als je een keer niet helemaal goed uitkomt. Dit zal echter sterk afhangen van hoe jij en je paard zelf zijn (oa qua zelfvertrouwen).

Als dressuurruiter ben je snel geneigd te veel te gaan regelen (en dan het verkeerde te regelen). Ik moet eigenlijk vooral een lekker rimte hebben en verder niets doen. Ga ik verkorten/ verlengen, komen we verkeerd uit omdat ik de afstanden niet al te goed zie.

Om overbelasting/ verveling te voorkomen heb ik de ene week springles en spring ik de andere week thuis wat lagere hindernissen. Dit is voldoende om de training effectief te maken voor ons (zowel qua spieren, uithoudingsvermogen en handigheid)

(Oefen)parcoursen ben ik pas gaan rijden toen ik in de les vol vertrouwen een parcoursje kon springen.

Wat betreft (oefen) parcoursen: die zijn hier erg druk. Het losrijden lijkt in niets op de rust en ruimte die je bij een dressuurproef hebt. Vaak met erg velen in de losrijring en allemaal linksom.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 22:50

Thanks voor jullie tips.
En inderdaad misschien was ik wat onhanding met het duidelijk formuleren van welke info ik zocht.
Maar deze tips gaan de goede kant op. Ik heb inmiddels 2 springlessen met mijn paardje gehad en ze doet het aardig goed.
Daarnaast heb ik inderdaad gewoon mijn instructeur geraadpleegd om te vragen of een oefenparcour al rendabel was en of ik niks forceerde.
Hij adviseerde mij om het gewoon te proberen en laag te beginnen een keertje 60 cm en een keertje 70 cm was voldoende.
Ik ga dus ook maar gewoon voor de vuurdoop aankomende zaterdag.
De springlessen pakt mijn paardje super op en mijn instructeur bouwt alles netjes op dus heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
Mijn paard en ik hebben er in elk geval erg veel plezier in.
Al voel ik me soms echt een amateur. Maar ja je moet ergens beginnen toch.
Meer tips en tricks zijn natuurlijk altijd welkom!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-09 00:27

Verplaatst: VSW --> RT-D

r_oo_sj_e

Re: Spring Training: opbouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:24

goed inrijden, balkjes lopen en dan klein sprongetje en dat opbouwen

mijnvlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:11

Ik vind het vooral belangrijk dat de ruiter het paard niet stoort in zijn springen.
*Werk aan je eigen techniek, leer afstanden inschatten zodat je, je paard kunt helpen perfect uit te komen voor een hindernis.
( dit kun je doen door bijv. voor elke hindernis de eerste 3 galop sprongen te tellen, Dus 1,2,3, spring)
*Zorg ervoor dat je na elke hindernis land in de goede galop, zodat je meer tijd en rust hebt om aan te rijden op de volgende.
*Blijft goed in het zadel zitten, ga pas in de verlichte zit als je springt( niet eerder of later) Zo heb je, je paard beter onder controle.
*Rijd recht op elke sprong af (zonder slingers) , en spring over het midden.
*Rijd bochten mooi groot uit, zeker in het begin als je geen barage parcours hoeft te rijden. ( ga voor stijl )
Afsnijden en kort draaien komt later wel.
*Jij regelt het tempo. zoek een tempo waarbij je nog terug kunt ( langzamer) en nog kunt versnellen.
*Zorg ervoor dat je het parcours goed kent. Niets is erger dan een ruiter die een verkeerd parcours rijd.
* gaat je paard in de stop, neem dan de tijd en ruimte om het opnieuw te proberen, raak niet gestrest of geïrriteerd.
* Ik denk altijd maar zo, als er iets fout gaat ligt het nooit aan mijn paard. Dan ben ik waarschijnlijk niet alert genoeg geweest.
* Voel twijfel bij je paard, is hij geneigd om te weigeren, houd hem dan goed onderdruk en tussen 2 teugels.
* geef je paard ten alle tijden vertrouwen, als jij zelf onzeker bent of bang, zal je paard dit voelen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-09 18:12

Super Vlinder!
Wat een wijsheid voor een meisje van 17 jaar.
Fijne tips en met super uitleg.
Ik heb inmiddels afgelopen weekend mijn eerste oefenparcour met haar gereden.
Ze was echt een beetje overdonderd zo van; deze bak ken ik maar wat doen al die idiote hindernissen hier?
Ze heeft wel alles gesprongen zij het uit stilstand. En op een dubbel sprong maakte ik zelf een inschattings fout. Ze begon te slingeren en redde toen de afstand niet. Maar toch wilde ze springen (erg lief) en daardoor zakte ze zachtjes door dr knieen.
Gelukkig geen wonden aan over gehouden.
Kale balken springt ze super maar de reclame hindernisjes en muurtjes vind ze toch nog wat heftig maar wat wil je na een keer.
Ik denk dat ik haar gewoon maar vaak ga meenemen dan went ze eraan.
Probleem is ook dat ik geen springruiter ben en mijn paard geen springpaard (geen ervaring). Dat maakt een beetje een dronken combinatie.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 09:03

ik begin met een jong paard eerst thuis wat te springen, kruisje stijltje oxertje. gaat dat goed, mee naar een oefenparcours, ik begin meestal gewoon op de 80/90 cm. daarbij maak ik van sommige oxer een stijl (als ze erg kijkerig zijn) 2e rondje bouw ik de oxers weer op. soms ook een gaatje hoger maar dat hangt af van hoe het eerste rondje is gegaan.
als dat allemaal goed is gegaan klaar.
maar dit is het paard, ik weet niet hoe ervaren jij bent.
niet zo veel ervaring, dan zou ik thuis wat langer doorgaan, gevoel krijgen, paard niet storen op de sprong, dus op tijd mee gaan, voor de hindernis goed terug blijven zitten voor t geval ie stopt :P
afstand goed leren rijden of iig een beetje het gevoel er van krijgen.
en als je dan thuis het gevoel hebt dat het lekker gaat dan een keer naar een oefenparcourtje.
en hoogste maakt niet zoveel uit (ja een parcous van 1.30 met een 4 jarige is wat overdreven :P)
het gaat zich erom hoe je een paard bij de hindernis brengt.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-09 19:15

Ik ben inmiddels druk bezig met mijn spring training maar dit roept ook weer een hoop vragen en nieuwe dilemma's op. Die ik natuurlijk zie als uitdaging :o
Volgens mijn instructeur is de galop van mijn paard nog niet "sterk" genoeg om goed te kunnen springen (vanuit het galop)
Hoe zou ik dat kunnen verbeteren? Hij zij dressuur matig trainen en voorwaarts rijden. Iemand anders nog ideeen?

Ook moet ik mijn paard vertrouwen geven in het springen. Hij raadde me aan om dit weekend thuis eens met een simpel kruisje en een draf balkje ervoor te gaan springen (vanuit draf). Zodat mijn paard weer vertrouwen krijgt in de sprong.
Zijn er mensen met meer ideeen hiervoor?