training wedstrijdpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

training wedstrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:30

Hoe train je een paard voor wedstrijden? wat en hoeveel moet je doen per dag om van nul tot z te komen? en wat moet je voor je paard en voor jezelf doen? is er nog ook een gewicht voor de ruiter of waar moet ik aan denken?
deze vraag is opgekomen na een discussie op stal, dus omdat hier genoeg wedstrijdruiters zitten, dacht ik kunnen jullie mij helpen? :? -:)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:33

Paard zo los als mogelijk maken, dan zoveel mogelijk kracht opbouwen met dat losse paard, dan komen de oefeningen vanzelf en als je er dan netjes op zit ga je zo door de klasses heen.

per paard is het verschillend hoeveel tijd je per dag nodig hebt etc.

Karenenditty

Re: training wedstrijdpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:35

is er ook een schema voor wat de ruiter aan eigen conditie moet doen? zeg maar oefeningen zonder paard?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:36

ik train mijn paard zo'n 3 x per week in de bak dressuurmatig. rij 2 a 3 keer in de week buiten en 1 a 2 dagen in de week heeft hij lekker vrij (wandelen oid) mijn paard heeft dit echt nodig, die hoef ik echt geen 3keer achter elkaar in de bak te trainen :n maar het is ook heel erg per paard verschillend, heb ook wel eens paarden in training staan die ik 4-6 keer per week dressuurmatig train en 1-2 keer per week naar buiten..
nu staan ze bij mij wel ook heel de dag in de paddock (40x7) en zomers 24/7 op het land

oefeningen voor jezelf kun je doen, is altijd goed om te sporten naast het paardrijden, en zorg dat je niet te zwaar word.. ik doe ivm het rijden stabiliteitoef op een stailitybal maar das voor mij makkelijk aangezien ik dat mooi tijdens mijn werk kan doen

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 09:49

dus in de ochtend een kwartier wandelen, paddock in, in de middag half uur los rijden met 3 kwartier tot half uur training en een kwartier aan de hand uitstappen is ook wel een juiste training?en natuurlijk eff rollen en rennen in de roundpen naar eigen behoefte zonder deken....
en 24/7 op de wei kan gewoon met een goed wedstrijdpaard? want vond het zo raar klinken dat zo een paard maar 4 uur naar buiten mocht? en niet meer buiten op strand mocht?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 09:53

nee hoor niks mis met een paard dat dag en nacht op het land staat :n alleen maar goed voor de geestelijke gesteldheid van het paard,
zoals jij je trainin gbeschrijft is prima, ik doe alleen niet aan rollen zonder deken met dit weer, maar dat heeft meer met de kou op zijn spieren te maken..
en ook het strand is geen probleem hoor, maar ik zou het niet de week van je wedstrijd doen ;)

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-09 11:29

nee het rollen is echt als even training af idd, en dan alleen met zonnetje.strand is dus geen probleem? en dat geloop is dus wel goed? is er ook een trainingsschema van stap draf etc? of een boek wat aangeraden word waar dit alles in gevonden kan worden?

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 11:59

Wij hebben 2 wedstrijdpaarden. De ene (merrie) wordt 5 a 6 x per week gemiddeld 40 minuten getraind. Voornl (dressuur)gericht op ontspanning, sterker maken, aanleren/perfectioneren oefeningen (SV, SB, wijken, achterwaarts). Van die 5 a 6 keer wordt ze éénmaal gelongeerd. Eens per 3 weken een keer een sprongetje. Willen we vaker gaan doen. De andere (ruin) wordt minder vaak getraind, en dan vooral gericht op ontspanning en los laten rug, cq over de rug rijden, achterhand activeren. Wordt ook 1 x per week gelongeerd, een keer een buitenrit, wat springen e.d. Hij is niet zo werklustig als de merrie dus we proberen het leuk te houden voor hem en zoveel mogelijk af te wisselen. Beiden staan overdag in de wei, zomer en winter. Ik vind weidegang heel belangrijk, zowel vwb hun lichamelijke als geestelijk gezondheid.

stoneysmokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 13:17

Karenenditty schreef:
Hoe train je een paard voor wedstrijden? wat en hoeveel moet je doen per dag om van nul tot z te komen? en wat moet je voor je paard en voor jezelf doen? is er nog ook een gewicht voor de ruiter of waar moet ik aan denken?
deze vraag is opgekomen na een discussie op stal, dus omdat hier genoeg wedstrijdruiters zitten, dacht ik kunnen jullie mij helpen? :? -:)

het belangrijkste wat ik vind is dat je moet lessen

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 18:23

Mijn paarden worden, als er belangrijke wedstrijden zijn, 2 keer per dag getraint. Ongeveer 1.5 uur terwijl ik op school zit en als ik uit school kom train ik ze zelf nog eens een uur. Anders train ik ze elke dag 1 à 1.5 uur per dag. Ik heb 3 keer in de week privéles dressuur. In het weekend zijn er meestal wedstrijden en op maandag hebben ze een dagje vrij. Mijn paarden staan wel minstens een paar uur per dag op de wei, dat verdienen ze.

Verder hou ik mij ook aan een schema. ik probeer zelf ook te fitnessen en te lopen zodat ik veel conditie krijg.

collie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:50

Ik longeer altijd voordat ik een wedstijd heb. Word ie lekker los. Weet niet of het helpt maar is gewoon een gewoonte geworden. verder doe ik niks bijzonders train ongeveer 4 keer per week meer heeft ie niet nodig. paarden worden er niet opeens slechter van om een dagje lekker vrij te zijn hoor. Twee keer op een dag trainen vind ik eerlijk gezegd een beetje overdreven.

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 19:57

daar is echt niets mis mee hoor

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:00

Het wisseld per paard.
Ik ben nu met mijn merrie in ruim 2 jaar (van beide recreatie hobbelen) naar het Z gereden. Ik train haar 1 á 2x per week zelf (op welke manier dan ook) en ze loopt 2 tot 3x in de week pony lesjes.
Naar wedstrijden toe doe ik niets anders dan anders. Pony is zelfs een keer een week met een beginner op ponykamp geweest en de dag daarna ging ze mee op wedstrijd en liep winst.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:34

Katarine schreef:
daar is echt niets mis mee hoor

ook de spieren van een paard hebben een hersteltijd.. wss is het bij jou paarden opgebouwd en is het nu meer verfijning maar bij de meeste paarden rij je ze gewoon naar de knoppen hoor als je 2,5 uur per dag intensief traint

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-09 20:38

even een stipje :+ ben trouwens ook wel benieuwd naar het gewicht van de ruiter.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-09 10:15

dus als ik het nu zo snap had ik mijn training niet zo verkeerd? nu kan dat niet meer met mijn lief oud paardje, maar het wandelen zit er nog steeds in omdat dat gewoon goed is dacht ik. maar 2,5 uur op een dag beweging(rijden dan) is wel veel? hoe zit dat dan met de spieren en hersteltijd?
mooi voorbeeld van gewicht, ikben altijd wel zwaar geweest, doe aan bodybuilding en fitness en weeg nu 70 kilo bij de lengte van 1m69. is dat te veel voor een paard van 1.63 met het geschatte gewicht van 660kg en van neus tot staart 2m 7cm lang? en hoe zit dat dan bij een kleiner paard? ( ik zoek geen opmerkingen van zo jij bent/die is dik of zo, meer tips en positive kritiek waar ik wat aan heb, net zo als de rest van de tips hier)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:57

je gewicht is niet teveel hoor voor jou paard, zelf weeg ik 74kg en ben 1.84... ik vind het wel belangrijk niet te zwaar te zijn, hou voor mezelf 80kg aan wat max op mijn paard mag, maar dat is meer een gevoel van mezelf niks wat is aangetoont oid.. bovendien is overgewicht zeer slecht voor jezelf..
gewoon je gevoel volgen en een met een goede instructie erbij en dan komt het allemaal wel goed :j

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-09 09:41

mijn instructeur komt nu 3 keer per maand omdat Ditty al 24 is. Verder heb ik vanaf woensdag pas de deux les en word ze door een klein meisje van 8 gebruikt om een half uur op te lessen (minimensje op megapaard :)) en dat laatste vind mijn paard super. ze blijft gewoon 5 minuten langer stilstaan voor de lieve knuffels en de aaien die ze krijgt.
Maar idd hardlopen en fitness en juiste voeding wil werken.
instructie komt hopelijk later wat vaker. maar is het goed om 2 mensen te hebben die les geven?

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 10:08

Als je een happy paard wilt raad ik je aan om bakwerk met vrij dag en een bos/strand/duin ritje en/of wandelen met elkaar af te wisselen. Mijn paard vindt het leuk om te werken als ie zoals nu al de 2de week ingaat van alleen in de paddock de hele dag staan wil die zn energie kwijt en gaat dan de dikke pony waar die meestaat laten rennen vindt ie grappig en de pony raakt ook wat gewicht kwijt.

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 22:19

ikzelf weeg 48 kilo en ik ben 1m70. mijn paarden zijn allemaal rond 1 meter 65

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 20:35

Karenenditty schreef:

Misschien voor jou een leuk boek om te lezen: Training van ruiter en paard van Lammert Haanstra. Daarin staat hoe jij en je paard je kunt voorbereiden op wedstrijden en hoe je als ruiter jezelf goed in conditie kunt houden (en wat een goede conditie/fysieke gesteldheid is voor paardensport) Een lichaam men nul uithoudingsvermogen/conditie en (zwaar) overgewicht hoort in ieder geval NIET op een paard.

Qua opbouw van je training (dressuur) kun je je het beste verdiepen in het skala der ausbildung. In elk enigzins goed boek over dressuur komt dit aan de orde.

Je kunt in iedergeval al heel wat te weten komen door veel te lezen. Daarna(ast) is het zaak een goede instructeur te zoeken die jou kan begeleiden. Er is geen 'gouden' tip voor 'instant' succes ;)

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-09 11:00

hey dat is een goede tip. ik ga gelijk met mijn vaders vrouw even kijken dan. en nog meer boeken tips?

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:20

1x in de week longeren, 1 a 2 keer in de week een rustdaggie, dan mag hij lekker los met een paar andere paardjes, zodat hij nog wel wat doet, en verder 4-5 keer in de week rijden in de bak, en 1 a 2 keer per week even een rondje bos uitstappen. 1 keer per 1-2 maanden even een rondje duin/strand zodat hij even lekker kan crossen dat hij zn energie weer een beetje kwijt kan.
Zelf doe ik elke dag een half uurtje fietsen en een uurtje rijden, meer niet eigenlijk :=
Al ben je als ruiter ook gewoon redelijk in conditie en je paard is dat ook, kom je al redeljik een eindje.
Succes ermee!!

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 18:16

aangezien mijn pony wel is wat stijfjes wil worden werk ik haar erg veel los door het lijf ook met inridjen voor de preoven ed. veel zijgangen in afwisselende vorm.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 17:44

Gewoon veel trainen, dat verschilt per paard. Ik ben er wel vóór om iedere dag te rijden, ik rij gemiddeld 1uur p/d of in de bak of in het bos of allebei, of doe wat longeren in ieder geval zo vaak mogelijk aan het werk, maar je moet wel eerlijk zijn in de opbouw voor je paard!