Op één teugel rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Op één teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 17:35

Ik heb gisteren mijn eerste privéles gekregen. Vooral omdat hat vertrouwen tussen mij en Beauty niet optimaal is. Maar bon, daar gaan we niet verder over discussiëren. Ik kreeg les van iemand anders dan wie ik voor groepslessen heb, en dit verschil is echt heel groot. Ze heeft me geleerd op één teugel te rijden, iets waar ik nooit eerder van heb gehoord. Op één teugel rijden wil zeggen met binnenteugel lichtjes los, maar wel bespelen, terwijl je impulsen doorgeeft met je binnenbeen, en deze opvangt met je buitenteugel. In het begin wel allemaal vreemd, maar na een tijdje ging het beter en heb ik door dat ze door deze techniek veel beter nageeft. Mijn vraag aan jullie is dus ; wat vinden jullie van deze techniek, en beoefenen jullie deze ook ?

petitparis

Re: Op één teugel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:44

Als je groepslessen op een manege volgt, neemt men het naar mijn mening niet zo nauw met een goede uitleg geven en goed opvolgen hoe iedereen het doet. 't is pas toen ik met een eigenaars pony privéles en les van onze ponyclub ben beginne volgen dat men mij zei: "je moet altijd van je binnenbeen anar je buitenteugel toe rijden. Je buitenteugel is je steun en rem, je binnenbeen de gas." Al die jaren op de manege nog nooit van gehoord. En nu jaren later volg ik terug privéles met mijn eigen paard dat nog niet veel kent. De nadruk ligt op binnenbeen aandrijven en met de buitenteugel opvangen. Mijn paard gaat met sprongen vooruit, want blijkbaar begrijpt elk paard dit van nature uit. Op enkele weken tijd gevorderd van een paard dat nauwelijks haar bit accepteerd (kurkdroge mond) en niet onderin te rijden valt, naar een paard dat serieus schuimt en rustig knabbelt op het bit en zelfs met haar neus over de grond zou lopen als ik het vraag. Ik heb mijn binnenteugel zelfs niet nodig om een volte te draaien, hooguit in het begin als ze geen zin heeft stelling te nemen, gewoon eventjes losmaken, daarna komt het vanzelf. Overgangen stap-draf en omgekeerd, louter op buitenteugel. galop draf is een andere zaak, maar dat heefty met haar temperament te maken.
Dit is DE basis voor elk rijpaard

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 17:47

hoe doe je dat dan ?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:00

Met één teugel rijden is zelfs veiliger dan met twee. Elke teugel is verbonden met een achterbeen; de rechter met rechts en de linker met links. door te varieëren in de druk op de teugels, tesamen met gewichts en beenhulpen belast je een van de achterbenen meer. Alle oefeningen tot en met travers kun je dus op één teugel rijden, omdat bij oefeningen zoals voltes, schouderbinnenwaarts en travers maar één achterbeen belast wordt.
Wil je echter gaan verzamelen, dan heb je twee teugels nodig: oefeningen zoals pirouettes en piaffe belasten beide achterbenen evenveel, net zoals tempowisselingen op een rechte lijn.

Zolang je gebogen lijnen en oefeningen rijd, kun je dus toe met één teugel. Maar wil je rechtuit en rechtuit verzamelen, dan zul je er toch echt twee nodig hebben.

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:02

Dit had ik ook, normaal groepsles, en toen priveles geleerd op een te teugel te rijden, en sinsdien gaat het suuuuppppppppeeeeerr!! ik zou hiermee doorgaan, wnat bij mij werkte het heeeeeel goed :D

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:25

Dan zou ik voortaan lesg nemen van wie dat gezegd heeft, want zo hoort het ook ;)

wil idd niet zeggen dat je je binnenteugel los moet laten maar idd zachtjes mee spelen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:44

Ik rij ook diagonaalsgewijs :j
Overigens wil ik mijn paard wel aan twee teugels houden, dus het contact met beiden moet er zijn. Spelen doe ik niet, wel voel ik bij een paard dat het bit niet aanneemt op welke kant hij blokkeert.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:52

je moet wel altijd meer contact hebben op de buitenteugel. Die is er namelijk voor de nageeflijkheid , t tempo te bepalen en sturen.

Binnenteugel is voor stelling

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 16:11

Voornamelijk op je buitenteugel rijden werkt alleen in wendingen en op voltes. Rechtuit moet je paard tussen twee teugels en twee benen lopen :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:43

LadyLynn schreef:
Binnenteugel is voor stelling

Stelling komt vanzelf als je je paard correct in de ribben inbuigt :)

garuudaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:46

had ik ook eerst in de groepsles nooit echt veel geleerd en toen ik priveles ging krijgen hebben ze me dit geleerd ;)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 18:51

LadyLynn schreef:
Dan zou ik voortaan lesg nemen van wie dat gezegd heeft, want zo hoort het ook ;)

wil idd niet zeggen dat je je binnenteugel los moet laten maar idd zachtjes mee spelen

Zo hoort het eigenlijk niet, je kan op die wijze rijden maar het principe van rijden is het paard op 2 teugels rijden.
Je rijd met paard vanuit het achterbeen naar voren voordoor er druk op de teugel onstaat, op deze druk laat je hem nageven. Echt spelen of meer druk op binnen en buiten teugelkomt hier niet aan te pas.
Sommige paarden hebben een steuntje in de rug nodig en kun je daarbij wat meer doorbuigen of eens doorvragem (denk wat jullie spelen noemen)
er zijn enkele uitonderingen maar de meeste mensen die veel druk op de buitenteugel hebben en binnenteugel los rijden hun paard scheef en dat is juist wat je niet wilt.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:05

paarden gaan juist scheef lopen op de binnenhand.. ze vallen naar buiten of juist naar binnen... door je buitenteugel eraan te nemen hou je hem daarin tegen of begrens je hem.. Natuurlijk met je benen rijden! maar op de buitenteugel moet je paard de nageeflijkheid vinden.. met de binnenteugel stel je hem wat naar binnen door je hand iets naar binnen te brengen en te spelen.

en ik zei niet veel druk op de buitenteugel, maar idd in wendingen, galop aanspringen etc etc.. meer druk op buitenteugel als binnenteugel..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:11

Paarden gaan scheef lopen op teveel binnen of buiten hand, gelijkmatig op 2 teugels rijden. dan kan je te eventueel meer links opf rechts in buigen. als dat nodig is.
op buitenteugel nageeflijkheid vinden vind ik onzin. en ik heb behoorlijk wat rjtechniek lessen achter de rug. als je je daar in gaat verdiepen kom je er achter dat je er in praktijk met meer durk op buitenteugel misschien soms komt, maar echt niet altijd. op 2 teugels kom je er altijd uit.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:14

dan zul je er idd ook komen... kijk maar als je gaat zagen bijvoorbeeld ;) ! iedereen rijdt op zn eigen manier en wat het beste is dat weet denk ik niemand.. maar vaak krijg je een hangend paard op 2 teugels.. vooral bij jonge paarden.. en een paard hoort op eigen benen te lopen.. wat die van mij dus doet, die nageeflijk is op de buitenteugel.. en dan is ie nu ong 2,5/3 maanden onder t zadel..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:38

Ik heb behoorlijk wat jonge paarden gereden, oa voor EPTM testen en dergelijke, en juist deze paarden op 2 teugels rijden, ze kennen geen binnen en buitenteugel. Nageeflijk op 2 teugels kennen ze in no time. daarom is het zo belangrijk dat je vanuit dat achterbeen naar voren rijd, dan krijg je geen hangend paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:42

je rijd altijd van achteren naar voren, en van binnen naar buiten :)

jonkies die net ohz zijn rij je op twee teugels omdat deze de balans nog moeten vinden....... maar in de verdere africhting (lees naarmate het dier meer op eigen benen gaat lopen) dan doet inderdaad de binnenteugel voor spek en bonen mee...

mooi controle punt is altijd een volte inzetten, stelling vragen en dan een aai over de hals geven, blijft het paard in de lengtebuiging, dan doe je het goed........ want dan is de buiging/aanleuning correct

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:46

Maar dit laatste kan alleen als je paard op 2 teugels nageeft..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:48

nee het laatste kan alleen als het paard op eigen benen loopt :)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:52

Op eigen benen lopen doet ie altijd ;) mijn benen gebruikt hij echt niet.
Maar mijn been zorgt er wel voor dat hij voorwaart is, hierdoor komt druk op teugel die je met 2 teugels opvangt/weerstadn bieden, waar het paard op nageeft, als het paard nageeft loopt hij, zoals jij zegt op zn eigen benen en kan je verder, in een wending zetten met een buitenhand, buitenbeen en binnenbeen, hierin kan je idd je binnenhand naar voren zetten.
Maar alles begint op 2 teugels.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 19:56

zoals ik al zei............ een jonkie heeft je hand nodig voor balans....... maar zodra je verder in de africhting gaat moet het dier op eigen benen lopen :)

je werkt altijd van binnen naar buiten, dus eigenlijk doet je binnenteugel voor spek en bonen mee........ je binnenbeen werkt daarintegen twee keer zo hard.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:25

Tuurlijk heeft ie je hand nodig voor balans.. maar die vind hij toch op de buitenteugel en idd binnenbeen?..

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 21:37

In het begin herkennen ze dit niet, dus dan echt op 2 teugels.. ook met een ouder paard als die nog betrekkelijk groen is in dit werk.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:27

xx_Irisje schreef:
Op eigen benen lopen doet ie altijd ;) mijn benen gebruikt hij echt niet.

Volgens mij heb je nog een aantal lessen rijtechniek nodig of je zou misschien beter op kunnen letten tijdens de lessen :D :+

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 10:33

binnenteugel is niet voor je stelling dat is je binnenbeen. het paard moet gebogen zijn om je been.
verder is ook je binnenbeen niet om gas te geven maar om het paard eromheen te laten buigen en je wendingen netjes te kunnen rijden.
verder altijd van je binnebeen naar buitenteugel en als je dat goed voor elkaar hebt je paard netjes over 2 teugels rijden.
zo wordt het mij dus geleerd.

ik heb altijd manege lesse gehad ook met eigen pony/paard. maar nu sinds een half jaartje les van een eht goed iemand en leer nu pas rijden