Hefboomeffect?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Hefboomeffect?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:14

Heey,

Ik hoor heel vaak het begrip 'hefboomeffect'. Maar mijn vraag. Wat bedoelen ze daar nou eigenlijk mee? Ik had op google.nl gekeken toen zag ik dat het over bitten ging. Maar op een ander forum met paarden zeggen ze dat het over mensen gaat die op te kleine pony's rijden.

Wie kan mij helpen?

Anoniem

Re: Hefboomeffect?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:46

En hefboomeffect krijg je als je met bijvoorbeeld. een stang of pelham bit rijdt.
Deze bitten hebben scharen eraan zitten. en als je daar druk opzet werk dat als een hefboom en komt er ook druk achter de oren van het paard te staan.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-09 19:50

Dus het heeft eigenlijk met het bit te maken?

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:50

Met een hefboomeffect bedoelen ze óók dat een kleine ingreep (lees: een trekje aan de teugels) je al veel krachten overbrengt op het paard.

Citaat:
Een hefboom is een mechanisme waarmee een kleine kracht in combinatie met een grote beweging wordt omgezet in een kleine beweging die een grote last verplaatst, waarvoor een grote kracht nodig is. Dit principe was geformuleerd door de Griekse wis- en natuurkundige Archimedes, die berekende hoe hij met een hefboom de aarde zou kunnen optillen.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:52

Kan ook betrekking hebben op grote/lange mensen op kleinere rijdieren. In dat geval ligt het zwaartepunt hoger dan bij kleine mensen. Ga je dan scheef hangen dan heeft dat door de extra lengte een grotere impact op je paard (hij moet meer tegendruk geven om te blijven staan) dan bij 'normale' verhouding tussen ruiter en paard.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 19:53

Het kan ook met een bitloos hoofdstel te maken hebben.
Je hebt namelijk Hackamore's:
Citaat:
Dit is één van de meest bekende bitloze hoofdstellen in Nederland. Dit hoofdstel zie je vaak terug in het springparcours in de hogere niveaus. De Hackamore werkt met een zogenaamde hefboomwerking. De mate waarin deze hefboomwerking voorkomt hangt af van de lengte van de scharen. Er zijn zowel korte als lange scharen, de langere scharen werken scherper in dan de kortere. Met het in contact nemen van de teugels kantelen de scharen en wordt er druk uitgeoefend op de neus en de kin. Maar ook achter de oren komt druk, de mate waarin hangt ook weer af van de lengte van de scharen. Bij verkeerd gebruik van de Hackamore kan het neusbot breken. Dit komt echter alleen voor bij een te harde hand en een te laag hangende hackamore. De hackamore is de scherpste bitloze optoming die momenteel op de markt is.

http://static.bokt.nl/w/images/3/35/Hackamore.jpg (Even een foto van wikipedia gejat :D )
Zie je? De teugels zitten niet vast bij de neusriem, maar er zitten dus scharen aan en onder aan die scharen zitten de teugels.
Vandaar dat je een hefboomwerking krijgt :j

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 18:11

Dus het is beide? Met mensen en bitten?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 18:24

Overal in het dagelijks leven vind je hefbomen. Ik denk dat er in deze context vooral wordt verwezen naar de werking van het bit/de optoming.

xCondor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 23:26

hefboom effect is heel simpel gezegd: wanneer je kracht zet (dus trekt aan je teugels) en je hebt een hefboom effect, dan is de kracht ( dus hoe hard je aan het bit trekt als het ware) in de kracht in de mond van je paard groter, dus sterker.
Dat heeft met de scharen idd te maken, maar het is dus gewoon dat een paard het harder in zn mond voelt dan dat je trekt. Daarom mag je ook pas vanaf het Z met stang en trens rijden. Aan een stang zitten scharen en die hebben dus een veel scherpere werking als een gewoon bit. Daar moet je mee leren rijden. :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 09:42

Het is iets wat uitgelegd wordt in je natuurkundelessen. Als je een tang gebruikt met lange handvaten, en je pakt ze onderaan (aan het uiteinde), dan kun je meer kracht zetten, dan wanneer je korte handvaten hebt of wanneer je de lange handvaten bovenaan vastpakt.

Bitten zoals de dressuurstang, een liverpoolbit met het mennen of een pessoabit met de teugels op de onderste ring, hebben ook een hefboomwerking.

Grote mensen op kleine paardjes die scheef zitten of niet goed meegaan, brengen ze meer uit balans dan kleine ruiters.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 13:25

xCondor schreef:
Dat heeft met de scharen idd te maken, maar het is dus gewoon dat een paard het harder in zn mond voelt dan dat je trekt. Daarom mag je ook pas vanaf het Z met stang en trens rijden. Aan een stang zitten scharen en die hebben dus een veel scherpere werking als een gewoon bit. Daar moet je mee leren rijden. :)

Komt ook omdat er aan een stang een kinketting zit die in werking treed als je de schaar laat aanspannen.

DonnaWho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 17:53

Er zijn nog meer hefboomeffecten bij het paardrijden.

De hefboom in het hoofd:
Afbeelding
Van http://www.sustainabledressage.net/rollkur/why_not.php
Daar staat ook een uitleg.
Het gaat erom dat wanneer je druk in de mond uitoefent, die druk zoveel keer sterker op de nek van het paard komt, namelijk op het punt waar de lange band (die over de hals en de rug loopt) aan het hoofd vastzit. (Het rode puntje). Groen is het scharnierpunt van de hefboom. De blauwe pijl is de kracht van de ruiterhand in de mond.

De hefboom hals-rug:
Afbeelding
Van dezelfde site http://www.sustainabledressage.net/rollkur/work_stretch.php
Door diezelfde band die vanaf het hoofd over de hals en de rug loopt (de blauwe lijn op het plaatje) trekt het paard zijn rug een beetje omhoog wanneer hij zijn hoofd naar beneden doet. Het scharnierpunt bij deze hefboom zit op het punt waar de halswervels overgaan in de borstwervels, dus waar de hals het lichaam ingaat. O.a. daarom is halsstrekken fijn en goed voor het paard, het ontlast de rug een beetje.

De volgende hefboom op die webpagina is de hefboom in de achterhand, over hoe de achterhand gewicht draagt en de voorhand lichter kan maken.

r_oo_sj_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:23

ik vind t nogal zielig!

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:26

r_oo_sj_e schreef:
ik vind t nogal zielig!

Dit heeft niks toe te voegen aan deze discussie over rijtechnisch. Ik TeM even! ;)

Specials

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 18:32

intral schreef:
r_oo_sj_e schreef:
ik vind t nogal zielig!

Dit heeft niks toe te voegen aan deze discussie over rijtechnisch. Ik TeM even! ;)

Oftopic ; Heb volgens mij al 4 berichten van dr geTemt, Volgens mij heeft ze dr 25 nuttige post nodig haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 00:05

Hefboomeffect krijg je bij bv een bit met scharen, ik rij er bv mijn vergevorderde pony mee. Hier zie je een éénhandige teugelvoering. Daarbij hangt de teugel door, waardoor er een zeer licht contact met de mond is.
Door het hefboomeffect van de scharen aan het bit zou ik een hele grote druk op de mond en de onderkaak (door de kinketting) krijgen als ik de teugel strak zou nemen. Mijn hand heeeeel lichtjes optillen geeft dus al een heel duidelijk signaal naar mijn paard. Dat is ook de bedoeling; de jury en het publiek moeten eigenlijk niet zien dat ik mijn paard hulpen geef.
Afbeelding

Minder gevorderde paarden lopen uiteraard nog niet op een stangetje (zoals een bit met scharen doorgaans genoemd wordt). Hier zie je bv mijn jonge pony, die loopt op een trensje (en wordt nog met 2 handen aan de teugels gereden). Omdat de teugel aan de bitring zit, die dus dichtbij het mondstuk van het bit zit en dus direct op dat mondstuk inwerkt, heb je daarbij dus géén hefboomeffect.
Afbeelding

Zie je het verschil?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 17:57

interessant topic dit. :j
ik snap alleen die hefboom van de achterhand niet helemaal waar DonnaWho het over had :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:20

Die komt er op neer dat als het paard de achterhand laat zakken en het achterbeen treedt goed onder de massa, de schouder veel makkelijker gelift kan worden.
Maw: oprichting wordt veel makkelijker voor een paard als 'ie van achteren 'zakt'.
Snap je dat?

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 16:35

aah, jup nu snapt ik het, dankje :)

Sweetdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-09 13:49

Ik heb gelezen dat als je met beide handen een druk van 3 kilo uitoefend op de mond, in totaal dus 6. Er een kracht van 60 kilo achter de oren van het paard komt, dus bij de nekwervels.(vandaar dat veel paarden op dat punt ook een valse knik hebben, omdat ze letterlijk in de krul worden getrokken, ook al geef je dus maar hele kleine keepjes!!) Het ligt er ook aan hoe lang het hoofd van het paard is.

paardengek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 09:06

ik zoek eigenlijk een iets scherper bitje.ik heb nu een enkel gebroken bustrens.in de bak gaat het prima.
maar buiten verlies ik heel wat van mijn controle.maar ik wil ook dat ie wel lekker in de mond ligt.
wat voor bit is dan handig?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:13

Het is niet de bedoeling dat je daarvoor een topic van meer dan een jaar oud omhoog haalt. Je kunt een eigen topic aanmaken bij RT-P (als je het probleem wilt bespreken) of HAR (als je diverse soorten bitten wilt bespreken).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 11:27

Dit topic is inderdaad een jaar oud. Ik zet een slotje :-)