Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

loves_saar schreef:Ik begin gewoon helemaal lang en laag te rijden zodat alles lekker los word, daarna pak ik het op en doe ik overdreven stelling op een volte, of soms nagevelijk rijden achter de loodlijn, gewoon afwisselend houden zodat ze er toch plezier in houden.
Als alles goed los is doe ik minder stelling en stel ik het hoofd wat hoger op. Zo worden ook de spieren onderin de hals goed getraind. En ik probeer de achterhand sterker te maken.. gewoon elke keer wat anders, de ene keer wat meer dan de andere keer.

zolang ik de ondernek maar niet train en mn knolle beest niet op de voorhand valt. 
loves_saar schreef:Als alles goed los is doe ik minder stelling en stel ik het hoofd wat hoger op. Zo worden ook de spieren onderin de hals goed getraind.
Om oprichting te bereiken hoeft je paard zijn onderhalsspieren niet aan te spannen hoor.. Ga maar na ter vergelijking, als jij recht vooruit blijft kijken en daarbij je hoofd naar achter trekt (= oprichting in je eigen nekwervels) span je nek- en rugspieren aan, de spieren bij je keel doen dan niks hoor..