Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MLoeser schreef:Je kan hem het beste aan de singel doen, en dan zo dat hij alleen werkt als je paard ver buiten de gewenste grens gaat. Het is dus niet zo dat je hem vastzet met de slof, maar dat de teugel consequent ingrijpt op het juiste moment. Dan kan het gebruik van een slof, met wat je zelf al aangeeft dat je hem af en toe gebruikt, niet veel kwaad.
ja ik zat m al terug te lezen van... die gaan ze snappen, of niet... opzij noem ik meestal al singelstoten

Arabesk schreef:Topic honderdduizendzoveel?
Slof? NEE!
Waarom niet? -> hoofd afknikken is het gevolg van verzameling geen voorwaarde. Het hoofd in de krul trekken is niet de manier om te verzamelen.
Het hoofd in de krul trekken geeft alleen maar het tegenovergestelde, spanning en veel schade aan de rug.
Een slofteugel werkt als een soort katrol waarbij de krachten dusdanig verkeerd en hard inwerken, dat je kunt spreken van regelrechte dierenmishandeling.

Citaat:Uit de talrijke hulpteugels behoeft de slofteugel bijzondere aandacht (Fig. 6). De teugel die loopt van de singel door de bitringen naar de handen van de ruiter, werkt als een katrol. De kracht van de ruiterhand wordt verdubbeld, waardoor er een overdaad aan krachten ontstaat in de mond van het paard, vooral wanneer deze teugel door minder ervaren ruiters wordt gebruikt.
Een slofteugel verhindert het paard zijn hoofd omhoog te brengen en beperkt continue de vrije bewegingen van het hoofd. Hiermee wordt een irritatie tot beschadiging van de paardenmond veroorzaakt en vormt een significante belemmering van de voorwaartse beweging van het paard.

Ninthe schreef:Arabesk, ik vind je reactie erg kort door de bocht. Als we zo gaan beginnen is alles dierenmishandeling. Ik blijf erbij dat als je de slof netjes en goed gebruikt het geen kwaad kan, en het absoluut geen dierenmishandeling is. Maar goed, je zal me toch geen gelijk geven ben ik bang