slofgebruik zo af en toe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

slofgebruik zo af en toe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:51

Had een vraag niet iedereen zal hier mee eens zijn,of een hekel aan de slof hebben,maar toch stel ik hem even hier,
ik heb soms met losrijden net dat beetje meer nodig om hem er door te krijgen en rijdt hem vooral lang laag en rond(voorwaarts neerwaarts)kan ik dan beter de slof tussen de voorbenen vastmaken of opzij,ik doe altijd tussen de voorbenen,maar hoorde dat een paard dan graag gaat hangen,wie kan mij er meer over vertellen,en hoe je de slof hetbeste kunt gebruiken op een goede manier!!

foto;s zijn ook welkom..

s6801881

Re: slofgebruik zo af en toe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:54

Je kan hem het beste aan de singel doen, en dan zo dat hij alleen werkt als je paard ver buiten de gewenste grens gaat. Het is dus niet zo dat je hem vastzet met de slof, maar dat de teugel consequent ingrijpt op het juiste moment. Dan kan het gebruik van een slof, met wat je zelf al aangeeft dat je hem af en toe gebruikt, niet veel kwaad.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 20:56

MLoeser schreef:
Je kan hem het beste aan de singel doen, en dan zo dat hij alleen werkt als je paard ver buiten de gewenste grens gaat. Het is dus niet zo dat je hem vastzet met de slof, maar dat de teugel consequent ingrijpt op het juiste moment. Dan kan het gebruik van een slof, met wat je zelf al aangeeft dat je hem af en toe gebruikt, niet veel kwaad.

onderlangs of opzij :+

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 20:58

onderlangs :P ja ik zat m al terug te lezen van... die gaan ze snappen, of niet... opzij noem ik meestal al singelstoten ;)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 21:01

MLoeser schreef:
onderlangs :P ja ik zat m al terug te lezen van... die gaan ze snappen, of niet... opzij noem ik meestal al singelstoten ;)

Dus van dat hangen als je onderlangs doe is onzin,mij lijkt ook als je opzij doet hij niet voorwaarts neerwaarts kan of heb ik dat mis :P

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 21:02

als je de slof te strak spant onderlangs gaat je paard verzetten en er dus, zoals sommige zeggen, "tegenin hangen". Dat zul je bij een zijwaarts te strak gespannen slof ook hebben, maar dat ziet er minder wreed uit. Dan lijkt het paard te willen strekken/ontspannen. Niets is minder waar.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:24

Topic honderdduizendzoveel? :+

Slof? NEE!

Waarom niet? -> hoofd afknikken is het gevolg van verzameling geen voorwaarde. Het hoofd in de krul trekken is niet de manier om te verzamelen.

Het hoofd in de krul trekken geeft alleen maar het tegenovergestelde, spanning en veel schade aan de rug.

Een slofteugel werkt als een soort katrol waarbij de krachten dusdanig verkeerd en hard inwerken, dat je kunt spreken van regelrechte dierenmishandeling.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-09 22:44

Arabesk schreef:
Topic honderdduizendzoveel? :+

Slof? NEE!

Waarom niet? -> hoofd afknikken is het gevolg van verzameling geen voorwaarde. Het hoofd in de krul trekken is niet de manier om te verzamelen.

Het hoofd in de krul trekken geeft alleen maar het tegenovergestelde, spanning en veel schade aan de rug.

Een slofteugel werkt als een soort katrol waarbij de krachten dusdanig verkeerd en hard inwerken, dat je kunt spreken van regelrechte dierenmishandeling.

jeetje wat een reactie zeg,als je de slof op een vriendelijke manier gebruikt is het echt geen dierenmishandeling hoor,weet best hoe ik met mijn paard omga,dan ben je ook zekers tegen een pessoateugel? weet best dat er wat op tegen zijn,maar dat is niet mijn vraag.. :+

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:01

@Arabesk: Ik vind je reactie een beetje ongepast tegen over de TS, ze stelt alleen een vraag, meer niet! Als je de slof goed gebruikt is er geen sprake van "het hoofd in de krul trekken". Maargoed, dat terzijde.

De slof kun je het beste vastmaken aan de onderkant van de singel, en hem er lichtjes bij pakken dus niet volledig op de krachten van de slof gaan rijden, maar gewoon als hulpmiddel gebruiken :j

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:24

Je kunt 'm idd het beste aan de onderkant van de singel vastmaken en de slof gewoon in de "hand" houden, dan kun je zelf aanvoelen of dat je de slof niet te strak hebt en of je paard niet in de slof gaat hangen.

Want ja de slof kan veel schade aanrichten, maar dat zul je zelf ook wel weten:-) en ik neem aan dat je er verantwoord mee omgaat!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:46

Arabesk; ik geloof niet dat dit een antwoord is op haar vraag :n

Ik gebruik ook maar heel af en toe een slof en dan idd ook waarvoor die gebruikt is; als begrenzing. Dit kan het voor de ruiter soms behoorlijk vergemakkelijken, je gevoel kan verbeteren waardoor je als het goed is de slof minder vaak nodig bent. Dat is toch iets waar we allemaal naar streven :j

Ik maak de slof altijd onderlangs vast, af en toe nog door de keelriem. Durf eigenlijk niet meer zo goed te zeggen waarom, maar ik had er eigenlijk wel een fijn gevoel bij. Als een paard gaat hangen betekent dat vrijwel altijd dat je je paard achter niet actief genoeg hebt. Het probleem ligt dus niet bij de slof maar bij de ruiter. Het is trouwens een veelvoorkomend probleem omdat wij als ruiter toch vaak gefixeerd zijn op dat krulletje en de paarden dus aan de voorkant te veel willen controleren. Een gevolg is dan heel snel dat je de achterhand vergeet mee te nemen. Elke hulp aan de voorkant zou voorafgegaan moeten zijn aan een hulp aan de achterkant.

Veel succes ermee :)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:51

Onderlangs. Ik gebruik zelf geen slof (kan daar zelf niet goed mee overweg), maar een stootteugeltje, die ik onderlangs aan de singel bevestigde. Ik heb hem nu al een jaar niet nodig gehad, maar in het verleden heb ik ook af en toe teugeltje er aan gedaan hoor! niets mis mee. Mijn paard deed anders zijn hoofd recht omhoog en drukte rug weg, dat is ook niet goed.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 08:54

Gewoon aan de onderkant van je singel vast maken, zie ik ook de meeste doen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:06

een slof werkt als een katrollen systeem en is daarom dierenmishandeling. De krachten komen sterker door op de nek, mond en hals. Dat is niet mijn mening, dat is een feit.

http://www.bitloospaardrijden.info/teugeldruk.htm

Citaat:
Uit de talrijke hulpteugels behoeft de slofteugel bijzondere aandacht (Fig. 6). De teugel die loopt van de singel door de bitringen naar de handen van de ruiter, werkt als een katrol. De kracht van de ruiterhand wordt verdubbeld, waardoor er een overdaad aan krachten ontstaat in de mond van het paard, vooral wanneer deze teugel door minder ervaren ruiters wordt gebruikt.
Een slofteugel verhindert het paard zijn hoofd omhoog te brengen en beperkt continue de vrije bewegingen van het hoofd. Hiermee wordt een irritatie tot beschadiging van de paardenmond veroorzaakt en vormt een significante belemmering van de voorwaartse beweging van het paard.

Er bestaat geen 'goed gebruik' van de slof. Goed gebruik van de slof is 'geen gebruik'.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 11:35

Arabesk:

Als je een slof goed gebruikt, en je paard goed loopt werkt hij niet eens in. Doet hij dat wel dan gebruik je hem verkeerd. Jouw overtrokken reactie is gebaseerd op het vele misbruik van de slof. En nee, ik gebruik zelf geen slof, maar ik heb wel eerst uitgezocht hoe alles werkt (moest destijds voor mijn werk).

Ik ben van mening dat de TS niet de intentie heeft om de slof te misbruiken, en geef daarom ook mijn kennis door. Dus
- niet te strak instellen.
- kijken hoe je paard reageerd
- leunt hij toch tegen de slof? Losser of geen slof.
- niet altijd gebruiken, soms (echt heel af en toe), zodat jullie niet "verslaafd" raken aan de slof (wat eigenlijk ook alleen voorkomt bij misbruikt)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 13:25

@Mloeser dat is een goede reactie zo vind ik het ook en ben hiermee eens..

Karina_1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:34

Mloeser - mee eens, goede reactie.
Duidelijk en vriendelijk (!)...

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:44

Ja, daar ben ik het ook mee eens.
Slofgebruik is geen dierenmishandeling, zolang je maar goed weet hoe je ermee om moet gaan!
Maar ik kan me de reactie van anderen wel goed voorstellen, er wordt idd vaak misbruik gemaakt van de slof!
Maar dat doet niet iedereen.

_Bellami_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 15:32

Ik rijd misschien op een te laag dressuur niveau om echt mee te praten ben meer een bosruiter.. en ik rijd dus nooit met hulpteugels.. maar ik dacht dat je je paard alleen met geduld naar de ontspanning kan rijden en inderdaad dat het van achteruit moet komen. En dat als hij zijn hoofd omhoog gooit en rug wegdrukt je geduldig moet blijven oefenen omdat het uit ontspanning en verzameling moet gebeuren en niet van voren geforceerd.. of ben ik nu heel naief??

Ik dacht ook dat hulpteugels waren bedoeld als middel tegen gevaarlijke zaken, paarden die gevaarlijk sterk en niet te houden zijn of uit angst steigeren bijvoorbeeld.. mijn enige ervaring daarmee is geen slof maar een tideman geloof ik.. dat gebruikte iemand wiens paard buiten bij elke motor recht op zijn achterbenen ging staan toen ik erop naar buiten ging had dat paard die tideman dus ook .... voor veiligheidsredenen..

Maar mijn vraag blijft oprecht.. ben ik nou zo naief?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:23

Ontspanning en een goede aanleuning komt inderdaad van achter, maar in de juiste handen kan een hulpteugel wel eens helpen bij paarden die graag met hun hoofd omhoog lopen, als een soort consequente geheugensteun. De timing van een hulp teugel is natuurlijk veer nauwkeuriger dan een ruiter die op het zelfde met teugel hulpen ingrijpt.

Maar inderdaad, ontspanning en een goede houding rijd je van achteren naar voren.

Een HULP teugel heet niet voor niets zo, het is een steuntje die je HELPT met het bereiken van je doel :)

koe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:31

ligt eraan wat het probleem is.

Kop in de lucht; JAA
Achter de teugel; NEE
Hangen; NEE
Schudden; NEE
Onrustig; NEE
Sterk; JAA

Maar je moet natuurlijk eerst op je eigen houding letten van je handen/armen.
Als je een slof wilt gebruiken;
moet je niet alleen op de slof vertrouwen. Dus ook nog zelf proberen. En de slof ook loshangen en als hij in staat is om iets te proberen snel pakken, als je hem als vast had korter pakken.

Ninthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:38

Arabesk, ik vind je reactie erg kort door de bocht. Als we zo gaan beginnen is alles dierenmishandeling. Ik blijf erbij dat als je de slof netjes en goed gebruikt het geen kwaad kan, en het absoluut geen dierenmishandeling is. Maar goed, je zal me toch geen gelijk geven ben ik bang ;)
Laatst bijgewerkt door Ninthe op 15-01-09 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 16:42

Ik heb hem meestal aan de zijkant en soms ook aan het zadel aan dat ringentje boven ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:23

Ninthe schreef:
Arabesk, ik vind je reactie erg kort door de bocht. Als we zo gaan beginnen is alles dierenmishandeling. Ik blijf erbij dat als je de slof netjes en goed gebruikt het geen kwaad kan, en het absoluut geen dierenmishandeling is. Maar goed, je zal me toch geen gelijk geven ben ik bang ;)

Sorry dat ik het zeg, maar de visies van Arabesk zijn wel vaker kort door de bocht en zeer star. Het stukje tekst dat ze quote is dan ook berust op het vele misbruik van de slof. Helaas is het misbruik van deze teugel tegenwoordig helaas de norm, of in iedergeval het beeld van de norm onder de meeste ruiters, en zeker de naturals. (ja ik doe ook aan PNH, bitloos, natuurlijkbekappen en natuurlijk paardenhouden, maar ben per defenitie geen natural omdat ik het een en ander weet van hulpteugels en bitten, tsja wat dat betreft zijn de meeste naturals nogal star.) Van de naturals is zowizo de insteek vaak zo dat alles wat zei niet (horen) te doen dierenmishandeling is en dat je niet goed bent voor je paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:53

Slof vastgemaakt onder aan de singel is nogal streng. Als je al met een slof zou willen werken, zou ik beginnen met de slof aan de singelstoten vast te maken.
Maar uiteindelijk blijft het punt dat de meeste mensen niet goed met een slof kunnen werken.
"In de hand van de meester is een slofteugel goed, maar de meester heeft hem niet nodig" (George Theordorescu)