Wijken in galop slecht en appuyeren in galop niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dominiqueee

Wijken in galop slecht en appuyeren in galop niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 16:57

Hallo mede-Bokkers :wave:

Een jaar of 2 geleden, toen ik nog in de manegeles reed, mochten we een keer proberen om te wijken in galop, maar de instructrice zei er wel bij dat het maar voor 1 keer was omdat het slecht voor de benen was. Ze had er toen ook bij verteld waarom het zo was, maar het antwoord ervan weet ik niet meer. Weet iemand dit? Had iets met de beenzetting te maken geloof ik...

Maar… Nu de vraag waar het eigenlijk om gaat: waarom is wijken in galop wel slecht voor de benen van het paard en appuyeren in galop niet?

Appuyeren wordt vanaf het Z2 *correct me if i’m wrong* in galop gevraagd, dus blijkbaar is dat dus niet slecht voor de benen anders zou het niet gevraagd worden. :+

Ben benieuwd. :)

Lielle

Re: Wijken in galop slecht en appuyeren in galop niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 16:59

is ook niet slecht in galop, mits je het goed uitvoert en met een paard dat voldoende balans en kracht heeft. Ik vind het geen oefening voor een manegeles, net zo min als appuyeren trouwens. Ik gebruik het regelmatig om de galop te verbeteren.

Hier zijn trouwens wat heftige discussies over gevoerd :j Zoek maar op mijn naam met trefwoorden wijken galop.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:01

Stipje, ben ook benieuwd naar het antwoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:03

Appuyeren en wijken is zo verschillend. De enige overeenkomst is imo dat het paard opzij gaat. Bij het wijken valt het paard heel veel op de buitenschouder, en drukt het zijn lichaam weg naar de hoefslag. Daardoor belast het sommige gewrichten veel meer dan bij het appuyeren. Hier is de stelling en de buiging heel anders waardoor de gewichtsverdeling imo ook beter is en minder belastend voor het lichaam.

Wat ook een reden zou kunnen zijn is het feit dat veel paarden en ruiters veel steun zoeken naar de hoefslag. Bij wijken duw je het paard in principe over de buitenschouder weg, en daardoor neigen ze veel meer om naar de hoefslag te vallen dan bij het appuyeren, waarin alles naar mijn weten veel gecontroleerder lijkt/is dan in het wijken.

Correct me if i'm wrong. Het is ook maar mijn mening :))

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:04

Lielle schreef:
is ook niet slecht in galop, mits je het goed uitvoert en met een paard dat voldoende balans en kracht heeft. Ik vind het geen oefening voor een manegeles, net zo min als appuyeren trouwens.

Was een eenmalig experiment onder begeleiding en appuyeren hebben we niet gedaan. ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:06

Je eerste alinea gaat uit van een heel verkeerde vorm van wijken. Een paard dat correct wijkt valt zeker niet op de buitenschouder en drukt zijn lichaam niet naar de hoeflsag. Als dat wel het geval is, is de balans niet in orde en heb je huiswerk. Qua belasting is wijken aanzienlijk lichter dan appuyeren, het zit niet voor niets al in het L1 erin, en appuyeren pas in het Z1.

@dominique, is geen verwijt naar jou, wel naar je instructrice. Onder begeleiding of niet, het is een oefening die je pas kunt gaan doen als je galop al behoorlijk voor elkaar is, en dat zal voor het leeuwendeel van de manegelessen niet het geval zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:10

Lielle schreef:
Je eerste alinea gaat uit van een heel verkeerde vorm van wijken. Een paard dat correct wijkt valt zeker niet op de buitenschouder en drukt zijn lichaam niet naar de hoeflsag. Als dat wel het geval is, is de balans niet in orde en heb je huiswerk. Qua belasting is wijken aanzienlijk lichter dan appuyeren, het zit niet voor niets al in het L1 erin, en appuyeren pas in het Z1.

@dominique, is geen verwijt naar jou, wel naar je instructrice. Onder begeleiding of niet, het is een oefening die je pas kunt gaan doen als je galop al behoorlijk voor elkaar is, en dat zal voor het leeuwendeel van de manegelessen niet het geval zijn.

Het klinkt heel stom eigenlijk, maar ik kan me niet voorstellen hoe dat eruit moet zien als een paard wijkt in galop. :+
Als ik het zo bedenk zou het toch eigenlijk onmogelijk moeten zijn dat goed te doen in de galop. Ik bedoel overigens niet dat een paard zijn lichaam naar de hoefslag toe drukt, maar dat veel paarden wel steun zoeken naar die hoefslag.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:16

maar ook dat laatste is niet goed, dus heb je huiswerk.

Wijken in galop ziet er echt niet raar uit, ik heb zeer regelmatig gedaan, zowel op de volte als vanaf de middellijn. Mss kan ik er binnenkort wel een filmpje van maken. Je ziet niet zo overduidelijk het scharen als in de draf, maar er is duidelijk een voorwaarts/zijwaartse beweging.

Heb je een paard wel eens schoudervoor zien galopperen?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:21

Lielle heeft helemaal gelijk. Het ziet er helemaal niet raar uit. Het maakt het paard, mits goed gedaan en zeker niet over de buitenschouder laten vallen, beter aan het binnenbeen. Zeker als je ook appuyementen rijd, draf of galop, zodra het paard door je binnenbeen valt, kan je hem/haar wijkend naar buiten zetten om hem weer aan het binnenbeen te krijgen.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:24

Maar er was toch ook dat het wijken in galop tegen de beweging in ging? en dat dus alleen voor paarden met goede balans en veel kracht. Vind het daarom ook niet echt goede oefening voor de manegeles. Het lijkt me, mits goed uitgevoerd op gevorderd paard, niet slecht voor de benen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:25

Wat Lielle doet op de volte is ook heel goed voor de reaktie op het binnenbeen, maar ook goed voor de buiging van het paard. Als ik op die manier wijk, dan leg ik mijn binnenbeen ook niet meer naar achteren maar wijk met het binnenbeen op de singel.

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 17:26

Lielle schreef:
@dominique, is geen verwijt naar jou, wel naar je instructrice.

Zag ik ook niet als aanval hoor, maar ik zei het er maar even bij voor de duidelijkheid. ;)

Ben nu bezig met het lezen van die discussie. Interessant! Mensen, een aanrader.

Als ik het nu goed begrijp is wijken dus niet slecht voor de benen in galop als je de oefening goed uitvoert, maar kan appuyeren dan ook slecht voor de benen zijn als je het niet goed uitvoert? En wat gebeurt er dan in de benen als je verkeerd wijkt in galop waardoor het zo slecht is?

Ben wel benieuwd naar een filmpje trouwens. :D

Edit: Verduidelijking van de vraagstelling.
Laatst bijgewerkt door Dominiqueee op 13-01-09 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:28

Ben bang dat het hoe dan ook in de manegeles geen succes is. Het paard moet heel goed aan de buitenteugel zijn om niet over de buitenschouder weg te lopen. Ik vermoed dat met manegeruiters met minder ervaring de paarden eerder een beetje een schuin lijntje gaan lopen. Dus er zal denk ik niet zo snel echt iets met het paard gebeuren. Als het wel goed gaat, nou, dan is er ook geen probleem.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:34

De pasafloop diagonaals bekeken zal het appuyeren voor het paard misschien iets makkelijker zijn. Maar een goed appuyement rijden is zeker niet makkelijk. Het is niet voor niets een Z2 oefening in galop tenminste. Zodra de buiging, impuls en aanleuning niet goed zijn kan je geen goed appuyement rijden. Daarbij kan er zoveel slecht zijn voor de benen. Ruiters die hun paard zo traag rijden dat ze om de haverklap struikelen of bijna op hun giegeltje gaan is ook niet bevorderlijk voor de benen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 17:40

Ik heb altijd begrepen dat je niet kunt wijken in galop, omdat een paard dan heel anders beweegt dan in draf. Ik ben dan ook heel benieuwd naar een filmpje hiervan.

Tuole_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:04

Ik doe het soms ook,ik rijd op de kwartlijn wat schoudervoor/binnen in gallop. en dan wijk ik enkele passen. Zo weet ik of ze steeds naar mijn been luisterd;

Slecht voot de benen is het niet,alles met mate natuurlijk.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:06

vind dit erg intressant hou ut even in de gaten ;)

Dominiqueee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 20:15

Ik heb Lielle gevraagd of ze een filmpje wil maken, dus wie weet... ;)