na 1 week rijden na herstel amazone toch wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendietjuhhh

na 1 week rijden na herstel amazone toch wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:10

Hoi,

momenteel zit ik in de ziektewet omdat ik ben geopereerd aan mijn long. over 5 weken (en dan heb ik 8 weken niet gereden) mag ik weer langzaam paardrijden waarschijnlijk.
Maar anderhalve week later heb ik mijn 1e wedstrijd alweer in het M2 met mijn friese merrie die dit jaar 7 jaar wordt. Vinden jullie dat ik hem weer kan starten? Normaal gesproken kan ik er na 1 a 2 weken er niet op heb gezeten zo weer aan het werk waar ik mee geeidigd was.
Of vinden jullie dit niet eerlijk tegeover mijn paard? (Ik bouw overigens mijn training wel weer op hoor, niet dag 1 volle polle!! Dat is niet fair.)
Mijn mening is dat het denk ik wel kan, als ik eerlijk mijn training weer op bouw.

Ps ik rij de proef niet om te winnen maar voor een winstpuntwaardige proef die ik normaal gesproken ook rij.
Kijk uit naar jullie mening.

groetjes wendy

VValar

Re: na 1 week rijden na herstel amazone toch wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:25

Wanneer je paard niet wordt doorgetraind in die periode, lijkt het mij niet meer dan normaal dat het opbouwen wel iets langer duurt dan anderhalve week. Sowieso zal de conditie weer opgebouwd moeten worden, maar ook moeten de spieren weer gegymnasticeerd en gerekt wordt. Het lijkt mij niet eerlijk tegenover je paard om dan vervolgens anderhalve week later een wedstrijd te plannen. Bovendien moet je jezelf ook niet overhaasten. Vergeet niet dat bij jou ook alles weer moet aansterken.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:27

Persoonlijk zou ik het niet doen.. Jullie hebben dan 8 weken niet getraind en er wordt van jullie ALLEBEI verwacht dat jullie (zo goed als) op jullie normale niveau zijn. Natuurlijk weet je zelf het beste of jullie het zo snel weer op kunnen bouwen, maar denk ook even aan jezelf. Is het wel eerlijk om het van je eigen lichaam te verlangen?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:39

Ik denk ook dat het best hoog gegrepen is. Als het een B-proefje is is het toch anders. In de M-2 wil je je paard neem ik aan toch redelijk voor elkaar hebben en fijn en sterk in de achterhand. Ik weet niet of dat lukt na 1,5 week trainen. Het is natuurlijk wel zo dat het ene paard sneller zijn bespiering en conditie kwijt raakt dan de ander. Ik zou zeggen luister goed naar je paard en naar jezelf. Je kunt 1 of 2 dagen voor die tijd nog steeds afmelden. Dan heb je er iig meer gevoel bij.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:46

hoi,

stiekem ben ik het helemaal met jullie eens.... maar wil eigelijk wat anders horen he... jullie snappen het wel! grrrr... echt balen.
ik denk dat ik eens eerst deze 6 weken nog af moeten wachten of mijn long uberhaupt goed blijft en dan even verder kijken... :(

Stral

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:00

Staat je paard helemaal stil of wordt het nog gelongeerd? Ik snap je wel hoor, dat je weer snel wedstrijden wil gaan doen, heb het er zelf ook altijd lastig mee om dat lang af te wachten. Moest het paard gelongeerd worden dan denk ik dat het nog wel moet kunnen, voor het paard dan, hoe jij je voelt kan ik niet zeggen eigenlijk. Ik weet niet goed wat er in een M-proef zit, veronderstel contragalop, keertwending, wijken ofzo? Dus dan denk ik gewoon dat als je nu al begint met je paard te longeren en weer te versoepelen, dat het voor haar geen probleem moet zijn eigenlijk. Zeker als je zegt dat de 'knoppen' er wel op blijven zitten bij een rustperiode.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:04

Kun je niet iemand vinden die je paard nu al wat wil gaan trainen. Dan lijkt het me geen probleem om hem te starten. Als je paard die 8 weken stil heeft gestaan, vind ik de wedstrijd wat te snel.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 15:09

nee longeren mag ik ook niet, mag nu niet tillen of bukken dus dat wordt een probleem. mijn vader verzorgd ze nu maar is ook geen optie dat hij longeert aangezien hij een touw aan het halster doet en verder dus niet de spieren traint.

iemand op mijn paard zetten en doortrainen... is een optie.. maar vind maar eens een geschikt iemand in zo'n korte tijd en die dat ook nog wil op een fries paard. is vrij stug namelijk vergeleken met een warmbloedje dat M2 loopt en is natuurlijk allemaal wat lomper dus traint al heel anders. als diegene eraan gewend is mag ik er alweer op. moeilijk dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:07

Nee, ik zou het niet doen. Ik heb zelf ook 3 maanden eruit gelegen wegens een knieschijf die opeens de andere kans op wees ( :+ ) , en ik ben 31 Oktober weer gaan rijden. En het is nog niet heel lang zo dat ik echt weer volledig 'terug' ben zeg maar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:08

Ik vind het ook niet fair,ook zeker niet tegenover je paard die 2 maanden niets gedaan heeft.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:17

Tja. Ik wilde je ook zeggen of het geen optie is om je paard te laten longeren. Door een vriendin of zo die ook echt aan de spiertjes werkt tijdens het longeren...
Maar goed, je geeft al aan dat dat niet echt tot de opties behoort. Ik zou niet zo snel iemand anders je paard laten rijden, kan zijn dat dat meer kapot maakt dan dat er opgebouwd wordt (tenzij je echt iemand hebt die weet wat hij/zij doet natuurlijk).
Maar boven dat, weet ik niet of je er zelf dan al weer aan toe bent! Ik weet natuurlijk niet precies wat je had/hebt en in hoeverre je daar een operatie aan gehad hebt, maar een longoperatie is niet niks! Daar doet je lichaam heel lang over om te herstellen. Niet alleen herstellen van de wond, maar je conditie keldert er echt van achteruit, zeker omdat het juist om het orgaan gaat waar alle energie weg moet komen (goeie longen = veel zuurstof = goeie conditie).

Op zich woon je redelijk in de buurt, maar ik zou het geloof ik niet aandurven om andermans paard prestatiegericht door te trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:58

Ik vind het prima kunnen. Zolang jij je verwachtingen maar realistisch houdt en geen wonderen van je paard en/of jezelf verwacht.
Die paar minuutjes in de ring...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 19:06

Ik doe ook nooit zo moeilijk met wedstrijden... je moet even kijken hoeveel conditie je paard dan nog heeft.
Ook kan je op de wedstrijd nog altijd beslissen om de 2e proef niet te rijden als je het gevoel heb dat hij er moeite ,mee heeft.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 00:08

Het hangt een beetje van je basisniveau in de training af voordat je stopte. Als die heel goed bevestigd was op het niveau van je proef, dan ben je daar in een dag of 10 best wel een beetje bij in de buurt. Je zou dan idd nog kunnen overwegen om maar 1 proef te starten.

Was je echt nog met "zijwieltjes" aan het rijden in de M2 voor een krappe winstpunt dan gok ik dat je meer tijd nodig hebt.

Bij een operatie aan je longen zou ik ook je eigen conditie in de gaten houden. Ik kan me voorstellen dat die best een klap oploopt.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:14

superwoman schreef:
Ik doe ook nooit zo moeilijk met wedstrijden... je moet even kijken hoeveel conditie je paard dan nog heeft.
Ook kan je op de wedstrijd nog altijd beslissen om de 2e proef niet te rijden als je het gevoel heb dat hij er moeite ,mee heeft.

Een b/l proef zou ik idd ook wel doen, maar in t m wordt toch wat meer verwacht van de combinatie. Tegenover het paard is het niet eerlijk als die na 2 maanden vakantie meteen weer vol opgepakt moet worden, zijn conditie gaat ook achteruit...

Ik zou of kijken of iemand anders hem kan rijden/ longeren of gewoon nog even wachten met wedstrijden. Al is het natuurlijk afwachten of je een geschikt persoon kan vinden.. al is t maar iemand die (onder jouw begeleiding) basiswerk kan doen met je paard, dan blijft die iig in beweging en training, hoef jij in de week ervoor alleen maar op te bouwen enzo (als de knopjes voor je operatie goed bevestigd waren) en loop je niet t risico dat die door iemand anders verprutst wordt...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:19

Ik vind het een ander verhaal als je paard gedurende die tijd gewoon doorgetraind wordt op M2 niveau, dan gaat het alleen om je eigen herstel en gevoel.

Als je paard er ook helemaal uit is dan zou ik het niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:23

Ach als je een wedstrijd nou weer eens gewoon benaderd zoals we dat vroegah deden... ;) Gewoon als een leuk uitje en een mogelijkheid om eens lekker op ander terrein te rijden...

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:02

Ik denk dat je het zelf het beste aanvoeld wanneer je weer kan beginnen.
Als je nog niet mag tillen enz.. dan word het toch echt lastig om te rijden?
Kan me wel voorstellen dat je hiervan baalt en zo snel mogelijk weer wilt beginnen.
Maar jou gezondheid is toch echt belangrijker.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:31

Ik zou persoonlijk lekker die wedstrijd overslaan. Zodat jullie beiden weer rustig aan kunnen opbouwen. Dan weet je zeker dat je niks overhaast doet :)