Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Lara_Silver schreef:Omdat het topic [NA] wie rijd er allemaal zonder zadel? veelvuldig overspoelt wordt door discussies, en het daar zeker niet voor bedoelt is, open ik bij deze maar weer een nieuw topic met de eeuwenoude discussie: Zonder zadel rijden goed of slecht?
Ik ben van mening dat je enkel verantwoord zonder zadel kunt rijden (en dan heb ik het niet over uitstappen zonder zadel, maar echt rijden in bak of buiten) Als je zelf de juiste houding kunt aannemen waardoor je niet op het paard bonkt of stuiterd én je hem de gelegenheid kan geven zich te ontspannen en over de rug te lopen. Bij een over de rug gaande paard met een ruiter in goed evenwicht is zonder zadel absoluut geen probleem. Bij een sterrekijker stuiteren en wiebelen levert vanzelfsprekend ongemak op, voor beide partijen. Kortom, zonder zadel rijden is niet uitgesproken slecht, mits de ruiter goed kan zitten en kan blijven zitten in de 3 gangen en het paard de gelegenheid krijgt te ontspannen. Gebeurdt dit niet, zal er imo geen schade optreden maar wel ongemak; en rijden hoort voor beide partijen fijn te blijven.
Kortom, brand maar los! Persoonlijke aanvallen en ononderbouwde berichten zeggen veel meer over jezelf dan diegene op wie ze bedoelt waren. Houdt het dus netjes.

djoni schreef:Ik ben niet zo thuis in het zonder zadel rijden, ik hoorde altijd van mensen die het deden voor hun zit. Maar... Is het niet zo dat, zelfs al heb je de perfecte onafhankelijke zit, stuiter je niet en kun je goed meebewegen, dan heb je toch nog steeds een klein drukpunt(zitbeenknobbels?) en geen verdeling?
_BLOEMPOTJE schreef:Zoezi; gewoon met de beweging meegaan
Waarom moet de druk zo persee verdeeld worden?
geen aanval, wil het weten want hoor er altijd mensen over praten.
mvs schreef:En zadels hebben ook zo hun druk punten
kohtje schreef:Ik vind het echt onzin dat zonder zadel rijden slecht zou zijn voor de rug van het paard!
_BLOEMPOTJE schreef:Maar als je nu hele grote billen hebt, is de drukverdeling dan wel goed?
Omdat het dan wél over een grote oppervlak verdeeld wordt.

Kuggur schreef:Zelfde gewicht, andere drukverdeling.
Een zadel verdeelt het ruitergewicht over een (veel) groter oppervlak, gezonder voor de paardenrug.
_BLOEMPOTJE schreef:Maar als je nu hele grote billen hebt, is de drukverdeling dan wel goed?
Omdat het dan wél over een grote oppervlak verdeeld wordt.
), maar ik ben bang dat die vlieger niet opgaat, een zadel verdeelt het gewicht over een veel grotere lengte van de paardenwervelkolom dan het dikste achterwerk kan (en dan zou ik me ook zorgen gaan maken over het totaal ruitergewicht, maar dat is een andere discussie). 
mvs schreef:Kuggur schreef:Zelfde gewicht, andere drukverdeling.
Een zadel verdeelt het ruitergewicht over een (veel) groter oppervlak, gezonder voor de paardenrug.
je zegt hier zelf dat een zadel ook druk heeft! wat natuurlijk ook zo is
Ben het eens met de TS dat het ook een romantisch idee heeft maar het heeft ook zo zijn functie,
ik denk dat het fout technisch rijden van het paard veel zwaarder weegt en slechter voor het paard is, daarmee word de rug overbelast en verpest.
Niet met zonder zadel rijden![]()
Elke dag is misschien niet goed(jah ik weet ook een boel over natuurkunde) maar zo af en toe is ook voor het paard een fijne afwisseling