Zonder zadel rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Zonder zadel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 15:00

Omdat het topic [NA] wie rijd er allemaal zonder zadel? veelvuldig overspoelt wordt door discussies, en het daar zeker niet voor bedoelt is, open ik bij deze maar weer een nieuw topic met de eeuwenoude discussie: Zonder zadel rijden goed of slecht?

Ik ben van mening dat je enkel verantwoord zonder zadel kunt rijden (en dan heb ik het niet over uitstappen zonder zadel, maar echt rijden in bak of buiten) Als je zelf de juiste houding kunt aannemen waardoor je niet op het paard bonkt of stuiterd én je hem de gelegenheid kan geven zich te ontspannen en over de rug te lopen. Bij een over de rug gaande paard met een ruiter in goed evenwicht is zonder zadel absoluut geen probleem. Bij een sterrekijker stuiteren en wiebelen levert vanzelfsprekend ongemak op, voor beide partijen. Kortom, zonder zadel rijden is niet uitgesproken slecht, mits de ruiter goed kan zitten en kan blijven zitten in de 3 gangen en het paard de gelegenheid krijgt te ontspannen. Gebeurdt dit niet, zal er imo geen schade optreden maar wel ongemak; en rijden hoort voor beide partijen fijn te blijven.

Kortom, brand maar los! Persoonlijke aanvallen en ononderbouwde berichten zeggen veel meer over jezelf dan diegene op wie ze bedoelt waren. Houdt het dus netjes.

Kuggur

Re: Zonder zadel rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:05

Ik begrijp niet dat er mensen zijn die niet kunnen inzien dat zadelloos rijden een veel slechtere drukverdeling geeft dan mét. Het is basisnatuurkunde!
Ook het eeuwige aanhalen van "het is zo goed voor mijn zit" is onzin.
Ik denk eigenlijk dat het doorgeschoten "natural romantiek" is; Bitloos is goed, ijzerloos is goed, dan moet zadelloos wel helemaal goed zijn. Voor de eerste twee visies zijn goede argumenten maar zadelloos is per definitie slecht. En ja daar zijn wetenschappelijke gegevens over, en nee zadelloos rijden vergelijken met rijden met beroerde slecht passende zadels is stompzinnig. Datzelfde wanargument wordt ook graag geventileerd in boomloos versus boomzadel discussies.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:08

t is natuurlijk WEL dat zonder zadel je dwingt om meer te vertrouwen op je zit, en meer te ontspannen en je zit daardoor verbeterd omdat hij onafhankelijker word. Verder is het een super leuke afwisseling en ik vind het prettig omdat ik soms beter aanvoel hoe het paard loopt, maar dat is weer ieder voor zich.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 16:24

Natuurlijk kan het je evenwicht oefenen, maar ik ben van mening dat je daar je paard niet voor zou moeten ge(mis)bruiken. Met "onafhankelijkheid" van je zit heeft zadeloos rijden weinig te maken.
Leuke afwisseling voor jou, niet voor je paard, het is onnodig zwaardere belasting voor hem. Wat betreft het beter aanvoelen van de bewegingen van je paard, beter zou zijn dat aan te leren voelen onder zadel....

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:16

Evenwicht en een onafhankelijkere zit kun je net zo goed oefenen door zonder beugels te rijden.
En met een beetje goed gevoel kun je de bewegingen van het paard toch echt goed voelen, desnoods neem je dan een boomlooszadel als je het met een normaal zadel niet voelt.

Edit; Ben het wel met je eens dat als je het dan doet, je het ook goed moet doen Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:16

Ja verantwoord zonder zadel rijden, dat is mooi gezegt TS
Ik ben ook een zonder zadel ruiter, ik train op de klassieke manier en rij mijn jonkie ook in zonder zadel.
Ik geloof niet dat ik schade aan de ruggen van mijn paard toe breng door zonder te rijden, tenzij je idd zit te bonken en te stuiteren en gaat zitten klemmen en echt zwaar gaat zitten.
Kan me bedenken dat een beginner niet een uur zonder moet rijden, voor het paard niet fijn, en ook zeker voor de ruiter niet prettig, maar als je paard lekker in balans loopt en heerlijk ontspannen dan rij ik liever zonder dan met.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:19

Lara_Silver schreef:
Omdat het topic [NA] wie rijd er allemaal zonder zadel? veelvuldig overspoelt wordt door discussies, en het daar zeker niet voor bedoelt is, open ik bij deze maar weer een nieuw topic met de eeuwenoude discussie: Zonder zadel rijden goed of slecht?

Ik ben van mening dat je enkel verantwoord zonder zadel kunt rijden (en dan heb ik het niet over uitstappen zonder zadel, maar echt rijden in bak of buiten) Als je zelf de juiste houding kunt aannemen waardoor je niet op het paard bonkt of stuiterd én je hem de gelegenheid kan geven zich te ontspannen en over de rug te lopen. Bij een over de rug gaande paard met een ruiter in goed evenwicht is zonder zadel absoluut geen probleem. Bij een sterrekijker stuiteren en wiebelen levert vanzelfsprekend ongemak op, voor beide partijen. Kortom, zonder zadel rijden is niet uitgesproken slecht, mits de ruiter goed kan zitten en kan blijven zitten in de 3 gangen en het paard de gelegenheid krijgt te ontspannen. Gebeurdt dit niet, zal er imo geen schade optreden maar wel ongemak; en rijden hoort voor beide partijen fijn te blijven.

Kortom, brand maar los! Persoonlijke aanvallen en ononderbouwde berichten zeggen veel meer over jezelf dan diegene op wie ze bedoelt waren. Houdt het dus netjes.

Ik vind het echt een onzin verhaal, zonder zadel rijden is beter voor je zelf en voor je paard, op te duur ga je van zelf goed zitten en je paard onder controle houden, zonder zadel is beter voor je paard dan zonder !! ik rij eigenlijk altijd zonder zadel met een bare back pad dus !!

Suc6 Nog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:27

Wat je vind is zonder argumenten niet interessant, vertel eens waarom je in de waan verkeert dat dit beter zou zijn voor je paard/zit.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:55

Ik rijd liever zonder zadel omdat ik dan zelf beter zit en mijn pony dan beter gaat lopen Ja

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:56

Andere vraagje, hoe doe je fatsoenlijk draven zonder zadel? Ik ga het dit jaar ook doen in de bak zonder zadel Haha!

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:57

Ik ben niet zo thuis in het zonder zadel rijden, ik hoorde altijd van mensen die het deden voor hun zit. Maar... Is het niet zo dat, zelfs al heb je de perfecte onafhankelijke zit, stuiter je niet en kun je goed meebewegen, dan heb je toch nog steeds een klein drukpunt(zitbeenknobbels?) en geen verdeling?

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:01

Zoezi; gewoon met de beweging meegaan Knipoog

Waarom moet de druk zo persee verdeeld worden? Lachen
geen aanval, wil het weten want hoor er altijd mensen over praten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:02

djoni schreef:
Ik ben niet zo thuis in het zonder zadel rijden, ik hoorde altijd van mensen die het deden voor hun zit. Maar... Is het niet zo dat, zelfs al heb je de perfecte onafhankelijke zit, stuiter je niet en kun je goed meebewegen, dan heb je toch nog steeds een klein drukpunt(zitbeenknobbels?) en geen verdeling?

Klopt, en dat (vaststaande) gegeven is met geen enkele rijtechniek te compenseren.
Dus gewoon fijn "niet thuisblijven" in het zadelloos rijden.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:03

@ Kuggur
Je hebt zeker een punt hoor, maar toch ben ik zeker van mening dat je zit wel degelijk een stuk onafhankelijker word zonder zadel. Vaak genoeg blijkt wel weer dat mensen klemmen waardoor je dus zonder een zadel genadeloos van je paard afkukelt. Het zonder zadel en hoofdstel rijden heeft mij persoonlijk geleerd dat een paard veel gevoeliger reageert op verdraaiingen van je lichaam dan je zou denken, t is inderdaad verstandiger om het met zadel te leren. Maar eer dat dat gebeurt zijnw e al jaren verder, wil ej in een klap je houding verbeteren( wara het paard ook zeker profijt van heeft) dan is zonder zadel toch egt een super goede oplossing

Maar t is natuurlijk wel zo dat wanneer je bonkt en hobbelt op het paard zonder zadel niet egt goed is voor het paard.

En zadels hebben ook zo hun druk punten Knipoog

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:09

_BLOEMPOTJE schreef:
Zoezi; gewoon met de beweging meegaan Knipoog

Waarom moet de druk zo persee verdeeld worden? Lachen
geen aanval, wil het weten want hoor er altijd mensen over praten.

Meen je dat serieus, je vraagt je af waarom de druk verdeelt moet worden?
Laat eens iemand met gewone schoenen over je rug lopen, is zwaar maar verdragelijk. Laat diezelfde persoon dat nu eens doen op naaldhakken.....Zelfde gewicht, andere drukverdeling.
Een zadel verdeelt het ruitergewicht over een (veel) groter oppervlak, gezonder voor de paardenrug.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:10

mvs schreef:
En zadels hebben ook zo hun druk punten Knipoog

Dan moet je het laten repareren of weggooien.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:17

Ik vind het echt onzin dat zonder zadel rijden slecht zou zijn voor de rug van het paard!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:24

kohtje schreef:
Ik vind het echt onzin dat zonder zadel rijden slecht zou zijn voor de rug van het paard!

Ah, nog één die wat vind, ik neem aan dat jouw mening óók is gebaseerd op een gebrek aan kennis.
Kom eens met argumenten, ik vermoed eigenlijk dat we van jou net zo weinig zullen horen als van Bonny1997, die eerder in dit topic met een gelijksoortige waardevolle bijdrage kwam.

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:32

Maar als je nu hele grote billen hebt, is de drukverdeling dan wel goed?
Omdat het dan wél over een grote oppervlak verdeeld wordt.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:33

Zonder zadel een uur lang rijden doe ik zowiezo niet, ook om een slechte drukverdeling te voorkomen. Heel af en toe stap ik wel eens een rondje uit zonder zadel, als dat al schade brengt aan je paard gaat het toch niet helemaal goed denk ik! (met paard én ruiter)

Annn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:39

_BLOEMPOTJE schreef:

Hahaha ROFL
Beter bijdehand dan ver weg.

Maar nee, je zit alsnog op je zitbeenknobbels, of je moet zo'n dikke kont hebben dat je die ook niet meer voelt, dan zou het misschien zo zijn.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:41

Kuggur schreef:
Zelfde gewicht, andere drukverdeling.
Een zadel verdeelt het ruitergewicht over een (veel) groter oppervlak, gezonder voor de paardenrug.

je zegt hier zelf dat een zadel ook druk heeft! wat natuurlijk ook zo is

Ben het eens met de TS dat het ook een romantisch idee heeft maar het heeft ook zo zijn functie,
ik denk dat het fout technisch rijden van het paard veel zwaarder weegt en slechter voor het paard is, daarmee word de rug overbelast en verpest.
Niet met zonder zadel rijden Knipoog

Elke dag is misschien niet goed(jah ik weet ook een boel over natuurkunde) maar zo af en toe is ook voor het paard een fijne afwisseling

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:43

_BLOEMPOTJE schreef:

Haha, goed idee (ik probeer me nu voor te stellen hoe jij eruit ziet... Haha! ), maar ik ben bang dat die vlieger niet opgaat, een zadel verdeelt het gewicht over een veel grotere lengte van de paardenwervelkolom dan het dikste achterwerk kan (en dan zou ik me ook zorgen gaan maken over het totaal ruitergewicht, maar dat is een andere discussie).

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:54

haha, ik ben 13 en 50,2 kilo Clown
het was een ideevraag zegmaar Nagelbijten / Gniffelen

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:54

mvs schreef:
Kuggur schreef:
Zelfde gewicht, andere drukverdeling.

je zegt hier zelf dat een zadel ook druk heeft! wat natuurlijk ook zo is

Ben het eens met de TS dat het ook een romantisch idee heeft maar het heeft ook zo zijn functie,
ik denk dat het fout technisch rijden van het paard veel zwaarder weegt en slechter voor het paard is, daarmee word de rug overbelast en verpest.
Niet met zonder zadel rijden Knipoog

Elke dag is misschien niet goed(jah ik weet ook een boel over natuurkunde) maar zo af en toe is ook voor het paard een fijne afwisseling

Vreemd dat je het niet vanzelfsprekend vind dat de enige manier geen druk op een paardenrug uit te oefenen is er niets op te leggen Blond
Er "fout technisch rijden" bijslepen is irrelevant voor deze discussie.
Waar nog bij komt waar baseer je die afweging op?