Wel of niet aan de longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Wel of niet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:27

Beste bokkers..

Ik ben momenteel mijn paardje aan het ruitermak maken/inrijden.
Nu doe ik dat zelf buiten.. veel rechte stukken.

Het is algemeen bekend dat bochten maken nog erg moeilijk is voor jonge paarden.
Daarom vraag ik mij af waarom het gros van de mensen er voor het eerst op gaat aan de longe..
dat is een en al bocht..

Het enige wat ik kan bedenken is voor de veiligheid van de ruiter..

hoe denken jullie hierover..

Mindfields

Re: Wel of niet aan de longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:29

Als het paard een degelijke voorbereiding gehad heeft, dwz een opgebouwde training vooraf aan de longe, dan heeft hij de kracht in de achterhand en rug, en de balans om op een volte te bewegen.

Daarnaast is het voor het paard logischer als hij op die manier is voorbereid, om ook de volgende stap aan de longe te doen. Dit zorgt voor vertrouwen in de situatie.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 12:30

Mindfields schreef:
Als het paard een degelijke voorbereiding gehad heeft, dwz een opgebouwde training vooraf aan de longe, dan heeft hij de kracht in de achterhand en rug, en de balans om op een volte te bewegen.

Daar ben ik het mee eens.. onbelast zonder ruiter kan het paard op de volte bewegen.. maar met een ruiter erbij lijkt me dat
veel moeilijker voor het paard.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:40

FitzChivalry schreef:
Mindfields schreef:

Daar ben ik het mee eens.. onbelast zonder ruiter kan het paard op de volte bewegen.. maar met een ruiter erbij lijkt me dat
veel moeilijker voor het paard.

Dat hangt af van de tijd die je neemt om het paard voor te bereiden op het ruitergewicht. Daar zit hem de kneep, mensen willen te snel en dan wordt het voor het paard indd lastig en zwaar. Als je genoeg tidj neemt en echt wacht tot hij sterk genoeg is, krijg je geen problemen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:21

Ik ga er niet aan de longe op, nog sterker, ik heb geen grondman erbij. Bij mij dus heel veel voorwerk om elkaar absoluut te vertrouwen bij het eerste opstijgen.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 17:24

FitzChivalry schreef:
Ik ben momenteel mijn paardje aan het ruitermak maken/inrijden.
Nu doe ik dat zelf buiten.. veel rechte stukken.

Hoe moet ik dit lezen? Langs de weg ofzo?

Ik stap er altijd los op,geen longe want dan moet ik daar ook nog om denken.
Volte's en bochten zijn dan wat moeilijker voor'n jong paard omdat door de ruiter het paard zijn evenwicht moet zoeken maar juist door te oefenen leren ze dat,veel grote lijnen en volte's kom je al'n heel eind.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 18:18

Dat heb je goed gelezen..
Ik heb hele goede buitenrijdmogenlijkheden bij mij aan de stal.
Een stukje langs de weg, waar bijna geen verkeer rijd, en dan zo het natuurgebied in..

(pablo is wel heel erg bomproof.. ik heb hem echt aan zoveel mogelijk gekke dingen laten wennen..)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 18:22

Dat scheelt,want dat hoef ik echt niet met m'n jonge ruin te proberen want die ziet overal kabouters!

Wel fijn dat je die mogelijkheid hebt.
Al rij ik ze zelf liever goed door in de bak voordat ik ermee langs de weg ga rijden.
Maar het ene paard is't andere niet. Knipoog

Juniortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:23

omdat ze dan minder bokken, vind ik dan persoonlijk. En het licht ook aan het paard zelf

_Google_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:48

Citaat:
Berichten: 36 omdat ze dan minder bokken, vind ik dan persoonlijk. En het licht ook aan het paard zelf

Dus je bedoeld het is veiliger voor jezelf?

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 10:49

ik vind het inderdaad een stuk vveiliger aan de longe hoor, je paard kan er buiten zo vandoor schieten en bijv. de weg op rennen... nee laat ze maar lekker eerst aan de longe! :j

jackeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:47

Het scheelt denk ik per paard.
Sommige paarden moeten echt even aan de longe, wil
je als ruiter niet gelanceerd worden.
Zodra het meest frisse er af is, kan je er meestal wel op.
En inderdaad, zonder ruiter, is makkelijker voor zijn/haar balance.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 15:50

mijn vriendin heeft haar paardje ook buiten ingereden. Zijn we eigenlijk nog mee bezig. ze doet ook longe,los en rijwerk in de bak. Maar we zijn buiten begonnen. Eerst hebben we heel veel gewandeld. Mijn paardje was altijd mee. heel gezellig en veilig is het gegaan. Als het paardje iets spannend vond, ging ze gewoon achter de mijne lopen.
maar ik zou dat niet met alle paarden durven denk ik.

het betreffende paardje heeft ook moeite met bochten. Daarom pakt ze het bakwerk rustig op en longeert ze regelmatig. Ik denk dat het een prima opbouw is zo.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 20:25

Het is bij mij idd voor de veiligheid. Het is volgens mij prettiger als ze rechtuit zouden kunnen lopen, maar ik vind het een fijn idee als er iemand op de grond is die de controle heeft.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 23:39

Juniortje schreef:
omdat ze dan minder bokken, vind ik dan persoonlijk. En het licht ook aan het paard zelf

Als je het goed opbouwt en stapje voor stapje doet gaan ze niet bokken.

jackeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 07:32

Hier ben ik het niet mee eens.
Zelfs mijn merrie van twintig kan nog wel eens een bokje geven
en inmiddels is het rijden echt wel goed opgebouwd hoor.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 09:07

jackeline schreef:
Hier ben ik het niet mee eens.
Zelfs mijn merrie van twintig kan nog wel eens een bokje geven
en inmiddels is het rijden echt wel goed opgebouwd hoor.

Een bokje is iets anders dan angstbokken van een jong paard wat te snel zadelmak gemaakt wordt of onder dwang ;)

jackeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:10

Ja, oke,ben ik helemaal met je eens.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 10:17

De reden dat wij de dieren aan de longe houden is om meer controle te hebben over de dieren.

jackeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:18

En je kan ze met je stem al een aantal hulpen leren die
later met het inrijden van pas komen.

jupio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 16:25

Ik denk dat het een beetje van je voorbereiding afhangt.
het is inderdaad wel zo dat de meeste paarden uit-ge-breid worden voorbereid aan de longe, voordat er iemand opgaat. Dan lijkt het mij ook juist voor het paard niet zo gek als er aan die longe voor het eerst iemand opgaat.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:38

Wij zijn inderdaad met Juntos ook aan de longe begonnen. Eerst leren longeren. Daar ben ik vroeg mee begonnen omdat hij nog hengst was en het me beter leek als hij soms wat te doen had. Maar toen hij 3 was echt begonnen met trainen. Dus iedere week een paar keer aan de longe draven en stappen. En ook voor het eerst een bit in en zadel op. Daarna begonnen met opstappen, voetje meekrijgen en gaan hangen. Daarna afstappen en hem een rondje laten stappen zodat hij weer kon ontspannen. Hierna een pasje laten doen terwijl er iemand op hing. Weer afstappen en een rondje kaal rondstappen. Dit steeds meer uitgebreid totdat er een been overheen kon, de stijgbeugels gebruikt konden worden en uiteindelijk er niet meer in verlichte zit maar gewoon in het zadel kon worden gezeten. Daarna een pasje draf in verlichte zit, sturen aan de longe dmv gewicht in stap, teugels aannemen, de afzetting in de bak groter gemaakt tot een derde bak zodat er ook rechtuit kon worden gelopen. En hierna zonder longe maar nog wel iemand die in het midden staat zodat er voor hem niet zoveel verandering was.
Kleine stapjes maken en omdat er veel in stap wordt gedaan is het niet echt belastend. Ik denk dat we 3 weken 3x in de week zijn bezig geweest voordat er echt los gereden kon worden.

Het geeft het paard vertrouwen dat er iemand in het midden staat die hem berustend toespreekt. Omdat er in een soort longeercircel wordt gewerkt is de longe er niet aan om hem op de volte te houden maar om niet steeds mee te hoeven lopen. Je begint natuurlijk wel met hem direct te begeleiden maar door de longe langer te laten worden, wordt het paard zelfstandiger.