"Over de rug"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeeu

"Over de rug"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-09 20:52

Hoi allemaal! Ik heb een soort van vraagje.. Want vaak zie ik als ik op HAW kijk, of op rijden ITP. Dan zie ik heel vaak mensen die antwoorden met: "Hij/zij loopt goed over de rug" of "Hij/zij loopt helemaal niet goed over de rug".

Nouja nu snap ik dus echt niet wat ze hiermee bedoelen.. En hoe ze dat nou weer zien.. Want ik zie niks hoor! Misschien vind je me nu dom, maar als ik niets vraag dan leer ik ook niets. Ik ben er erg benieuwd naar.
Heeft het gespannen zijn van een paard er ook mee te maken?

Nouja ik hoop dat iemand er andwoord op wil geven want ik zit er al zo'n lange tijd mee!
Groetjes!
Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar trouwens!

Precious20

Re: "Over de rug"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:02

Heel kort beschreven maar 'over de rug lopen' wil eigenlijk gewoon zeggen dat het paard zijn rug gebruikt. Hij loopt ontspannen van achteren naar voren, gebruikt zijn buikspieren en laat zijn rug lekker los 'meeveren'.

Als het paard niet over de rug loopt dan herken je dat op de foto door: vaak een gespannen uitdrukking, hoofd in de lucht, de achterhand komt niet mee en het geheel ziet er gewoon niet ontspannen uit.

Ik kan hier nog meer over uitweiden maar nu heb je iig al een idee Lachen

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:04

er zijn hele mooie en duidelijke boeken met foto´s over het trainen van paarden, met ook duidelijke foto´s van dit onderwerp. stort je eens in een boekenhoek in een paardenwinkel vind je vast wel wat interessants

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 11:17

Als een paard goed nageeflijk loopt (niet tegen de hand en niet in de krul) bolt hij de rug wat op. De achterhand komt onder, buikspieren spannen aan, rugspieren worden gebruikt om te dragen. Als de rug dus strak blijft of nog steeds 'een kuil' blijft, loopt het paard niet correct over de rug.
Dit is uiteraard even erg jipenjanneke Knipoog