Moet je met sjabrak rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Phen

Moet je met sjabrak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 22:13

Hallo,

Ik hoor dat veel mensen het niet over eens zijn of je nou wel of niet met sjabrak moet rijden.
Ik zelf rij zonder sjabrak. En hoor vaak dat het moet en dat als je zonder sjabrak rijd dat het slecht of zielig is.

Wat vinden jullie nou eigenlijk?

Dav

Re: Moet je met sjabrak rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:16

Het zout/zweet van het paard trekt nu in je zadel en is erg slecht voor het leer.
Ikzelf hou ervan om met dekje te rijden,niet omdat het zoveel zachter is voor het paard (pff die 2cm stof) maar het is schoon,droog en neemt het zweet op

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:19

Dav schreef:
Het zout/zweet van het paard trekt nu in je zadel en is erg slecht voor het leer.
Ikzelf hou ervan om met dekje te rijden,niet omdat het zoveel zachter is voor het paard (pff die 2cm stof) maar het is schoon,droog en neemt het zweet op

Ik ben het daar wel mee eens, maar het is eigenlijk nergens voor nodig een dek want als je zadel goed ligt is der niks aan de hand Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:26

Een schabrak/dekje is er idd in de eerste plaats om het leer van je zadel te beschermen. Als je je zadel goed onderhoudt is er geen probleem.
Betekent dus wel dat je het zadel goed schoon moet houden door regelmatig een vochtige spons met zadelzeep er over moet halen, want aangekoekt huidvet/haar/zweet kan ruwe pukkeltjes aan de onderkant van de kussens van het zadel veroorzaken, die natuurlijk niet prettig aanvoelen voor het rijdier. Daar dus wel voor oppassen.

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 22:45

als je zadel goed past, zou ik het zonder doen! want een dekje trekt meestal strak over de rug waardoor de ruggegraat niet vrij ligt. maar nadeel is wel dat het zweet in je zadel trekt. Clown

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:38

Als je zadel goed past kun je in principe gewoon zonder dekje rijden, niks aan de hand. Een dekje is om het zadel te beschermen tegen het zweet, want het leer kan daar niet goed tegen. En uiteraard ook voor de sier.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:40

als je het aankan om zonder setje te rijden, dan kan je best zonder dekje..
Ik heb het nog niet gedurfd omdat mijn bandages dan nergens bij matchen Clown

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:41

KCgirl schreef:
Hallo,

Ik hoor dat veel mensen het niet over eens zijn of je nou wel of niet met sjabrak moet rijden.
Ik zelf rij zonder sjabrak. En hoor vaak dat het moet en dat als je zonder sjabrak rijd dat het slecht of zielig is.

Wat vinden jullie nou eigenlijk?

Met sjabrak rijden scheelt veel zadel poetsen. En ook de vulling van de kussens kan slechter worden van veel zweet. Voor de pasvorm moet je geen sjabrak nodig hebben.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:42

Daarbij moet je opletten wanneer je zonder dekje rijd dat je paard geen lederalergie heeft.
Voor het zadel is het overgens niet goed.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:44

luf_horses schreef:

ROFL ROFL
mij lijkt een dekje rijden prettiger inderdaad voor het zweet en behoud van je zadel

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 23:47

luf_horses schreef:

Huilen van het lachen Huilen van het lachen Huilen van het lachen ROFL ROFL ROFL

Nee het kan gewoon, alleen kost het je wel meer zadelpoetsen!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 01:42

De druk van het zadel verdeeld naar mijn idee iets beter door een dekje, maar zal je zadel echt goed past denk ik niet dat het veel uit maakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 08:58

Een dekje verdeelt geen druk, dat is te zacht.

Schabrakken zijn ook niet echt om een slecht passend zadel beter te laten passen, dan kun je veel beter een opgevouwen deken gebruiken of een westernpad.

alles wat gewoon doorgestikte stof met zachte vulling is, heeft feitelijk weinig ander nut dan warmte, sier en zweetopname (dus zadel bescherming). Het kan geen druk verdelen of ruimte bij een te groot zadel echt vullen. Het is immers meest lucht dat ook kan ontsnappen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:19

Nee oorspronkelijk hoort het zonder chabrak, (zie je ook nog wel eens terug op keuringen). Maar het chabrak is er als bescherming voor je zadel (tegen zweet etc, wat anders in het leer trekt). Voor het paard maakt het helemaal niet uit en is dus helemaal niet zielig!

belle1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:19

Nee het is inderdaad niet zielig voor je paard!
Maar als je met rijdt scheelt het wel een hoop schoonmaken... Tong uitsteken

AnneKi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:15

belle1 schreef:

Een dekje moet je natuurlijk ook wel eens schoonmaken Knipoog

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:19

nou het is zachter voor de rug voor het paard en beter voor je zadel.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:21

Heb jaren zonder chabrak gereden. Als je zadel perfect ligt is het nergens voor nodig. Je moet alleen wat vaker je zadel schoonmaken.

(en je verdedigen op bokt als je foto's plaatst.....)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:44

AnneKi schreef:
belle1 schreef:

Een dekje moet je natuurlijk ook wel eens schoonmaken Knipoog

Een dekje gooi je in de wasmachine, een zadel meestal niet Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:48

De enige reden waarom ik altijd een sjabrak onder het zadel heb, is om inderdaad het zadel te vrijwaren van zweet aan de onderkant... verder gaat een sjabrak na een keer of drie, vier rijden de wasmachine in.

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:10

Lusitana schreef:
Een schabrak/dekje is er idd in de eerste plaats om het leer van je zadel te beschermen. Als je je zadel goed onderhoudt is er geen probleem.
Betekent dus wel dat je het zadel goed schoon moet houden door regelmatig een vochtige spons met zadelzeep er over moet halen, want aangekoekt huidvet/haar/zweet kan ruwe pukkeltjes aan de onderkant van de kussens van het zadel veroorzaken, die natuurlijk niet prettig aanvoelen voor het rijdier. Daar dus wel voor oppassen.

Klopt.
Verder gebruiken de meeste mensen een dekje vooral voor 'het mooie' denk ik Knipoog. (ik zelf ook Bloos )

Edit: ook gaan moet je er dus wel voor oppassen met een shabrakje/dekje dat die schoon blijft anders heeft het ook geen zin.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:05

Voor paarden met rugproblemen, ook al heb je het best passende zadel zou ik toch een dik dekje eronder doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 19:51

Dat helpt niet, omdat dikke dekjes meestal voornamelijk bestaan uit lucht tussen vulling (die kan ontsnappen), slaapzak idee. Dat is lekker warm, maar niet stevig. Met een gewicht erop zakt dat dus (bijna) totaal in en heeft het geen schokdempender werking. Een gevouwen deken of een stijf/extra stevig westerndek(pad) (van borg of echte schapenvacht en geweven stof samen) of een lams/schaapsvel onderlegger zijn dan een veel betere oplossing als "schokdemper".
Overigens is het ook zo dat de meeste paarden met rugproblemen meer gebaat zijn bij longeren met het hoofd laag tot de spieren genezen zijn, dan een gewicht op die rug...
(de meeste rugproblemen onstaan ook door slechte zadels of slecht rijden en verdient altijd meer aandacht dan alleen een dikke pakking onder het zadel duwen).

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:01

Een sjabrak kan en mag niet gebruikt worden als schokdemper, opvulling of als 'medicijn' tegen een pijnlijke rug omdat hij daar voor gewoon weg niet gebruikt kan worden. Goed voorbeeld is het paard van een vriendin van mij dat door een slecht passend zadel rug problemen kreeg, ze had een nieuw zadel besteld bij een zadelmaker en die legde ons haar fijn uit hoe belangrijk een goed passend zadel is, maar ook hoe laks veel eigenaren, het idee dat een sjabrak met een leuk gekleurd bontje wel zal werken is jammer genoeg te vaak de tip die word gegeven uit ontwetendheid (en paarden mensen willen nou eenmaal altijd gelijk hebben of alles beter weten)

Maar goed, dat paard van mijn vriendin moest weken lang grondwerk doen, longeren oefenningen en je zag de rug gewoon groeien.. wat! het hele paard! ik zweer je, het scheelt optisch 50 cm Tong uitsteken

Dus alleen goed passende zadels op je paard, niet een 'die wel kan' of 'met een bontje wel past' want dan show je toch echt wel meer liefde voor je eigen portomonee dan voor het dier zelf. Met een goed passend zadel kun je prima zonder sjabrak rijden Lachen tis alleen handiger om er wat onder te doen (vind zelf zonder wel een heel stuk mooier overgens)

Touchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 21:11

Het lijkt mij veel beter om met dekje te rijden. Vooral dat het waarschijnlijk minder schuurt (dat weet ik niet echt maar dat lijkt me wel?)
en als het zweet in het leer trekt.. Zal je wel vaak moeten poetsen x]
Dus geef mij maar een dekje ^^ Kan je ook leuk met setjes rijden x)