is de grond te hard voor een galopje??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loveRoes

is de grond te hard voor een galopje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:12

nu het erg koud is buiten wordt de grond ook erg hard bij ons. we hebben geen binnenbak dus buitenrijden moet ik wel. maar met zo'n harde grond vind ik het lastig om te bepalen of ik wel moet gaan galopperen..
wat doen jullie?? tips??
dank! Knipoog

picobello3

Re: is de grond te hard voor een galopje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:13

ben vandaag lekker na buiten geweest,
en inderdaad de grond is hard,
maar heb wel gegalloppeerd.
want in het bos is het niet overal hard.
In de bak zelf zal ik eerlijk gezegd niet gaan rijden

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-08 19:17

jha in t bos zijn er wel een paar lekkere stukjes en vooral t gras is wel fijn maar de bak is idd overal heel erg hard

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:19

Ik heb lekker gegalopeerd hoor. Zomaar een paar rondjes, maar dat heeft met mijn trainingsschema te maken.
Als het niet gaat ofzo geeft hij dat zelf wel aan. Bovendien was de bak al los, we hadden de paarden even losgegooit namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:51

Ik doe het niet. Ik vind de kans op uitglijden en blessures te groot.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:02

Als je veel galoppeert op een harde ondergrond in de rijbak, zul je merken dat je paard daar wat stijf van wordt. Hij is het niet gewend en als je dan ook nog oefeningen gaat doen helemaal Scheve mond . Dit is erger bij galop als bij draf en stap. Waarom dat zo is, weet ik ook niet. Rechttoe rechtaan een stuk in het bos, kan volgens mij geen kwaad.

I_Love_Kyara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:49

ik denk dat het opzich niet zo heel ergveel uitmaakt, het is natuurlijk wel fijner om op gewone grond te galoperen.
Maar als ik mn pony gewoon zou laten lopen in de wei gaat ze ook uit zich zelf galoperen dus ik denk niet dat een paard pijn zou hebben onder het galoperen Knipoog

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:00

ik vind het wel belangrijk dat de bevroren ondergrond egaal is, dan galopeert mijn paard ook prima hoor. Dus dat maakt voor mijn paard geen verschil. Bij hobbelige gedeeltes ga ik zeker even stappen. in een hobbelige bevroren rijbak zou ik het zeker niet doen. Kans op struikelen en uitglijden is groter. Met ruiter erop is het nog moeilijker dan zonder ruiter om balans te houden. En je wilt geen zoolkneuzingen of iets met de pezen lijkt mij. In stap ging het al moeilijker dan anders in de rijbak en in draf ging het echt niet lekker bemerke ik vandaag. Lekker buitenritje maken dus ! meestal vriest het nooit erg lang en is de bovenlaag zo weer ondooit.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:01

Vlinder32 schreef:
ik vind het wel belangrijk dat de bevroren ondergrond egaal is, dan galopeert mijn paard ook prima hoor. Dus dat maakt voor mijn paard geen verschil. Bij hobbelige gedeeltes ga ik zeker even stappen. in een hobbelige bevroren rijbak zou ik het zeker niet doen. Kans op struikelen en uitglijden is groter. Met ruiter erop is het nog moeilijker dan zonder ruiter om balans te houden. En je wilt geen zoolkneuzingen of iets met de pezen lijkt mij. In stap ging het al moeilijker dan anders in de rijbak en in draf ging het echt niet lekker bemerke ik vandaag. Lekker buitenritje maken dus ! meestal vriest het nooit erg lang en is de bovenlaag zo weer ondooit.

Hier was de bak helemaal glad, dus het ging wel lekker.
Alleen achter is schaduw, dus die paar meter heb ik niet gebruikt, want dat ontdooit echt van geen meter.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:05

Als de grond echt hard is zal ik niet galloperen, maar als het zand gewoon mul is, is het geen probleem lijkt mij.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:10

Oja mijn tip ??? gewoon lekker teugel geven, zodat je paard kan zien waar hij loopt en zelf goed zijn balans kan houden.
Overal is het nu bevroren natuurlijk. In buitenland galoperen paarden altijd over rotsgrond/harde grond, met beetje voorzichtigheid kunnen onze paarden in NL ook over hardere grond galoperen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 22:12

ik doe het ook zeker niet hou zelfs paarden op stal. veel te slecht voor de pezen. ik heb dan wel het voordeel dat ik ergens de binnenbak kan huren dus ik kan gewoon rijden

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:25

Op een goede gladde bodem kan een klein galopje geen kwaad hoor, heb ik van de week ook gedaan. Op hobbelige, hardbevroren stukken moet je wel uitkijken, daar ga ik gewoon stappen.
Gelukkig heb ik wel de beschikking over een (kleine) binnenbak en kan ik gewoon doorrijden..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:32

Op een gladde harde ondergrond galoppeer ik wel, maar dan een heel beheerst galopje. De buitenbak wordt voor het gaat vriezen gesleept, dus je hebt een lekker gladde ondergrond, en ook mijn paard vind het lekker om zo te galopperen (minder zwaar dan het mulle zand).

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 12:37

voordeel: ragebol komt van een manege waar ze alleen een buitenbak hebben. dus die is dat gewend. ook bij een wei. zou hij tot zn knieen in de blub staan dan zou hij nog niks krijgen.

galoperen zou dus bij hem gewoon kunnen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 19:40

Cassidy schreef:
Op een gladde harde ondergrond galoppeer ik wel, maar dan een heel beheerst galopje. De buitenbak wordt voor het gaat vriezen gesleept, dus je hebt een lekker gladde ondergrond, en ook mijn paard vind het lekker om zo te galopperen (minder zwaar dan het mulle zand).

Inderdaad, die van mij gaat nu liever als wanneer het blubberig of nat van de regen is. Dat vind hij pas verschrikkelijk. Clown

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-08 22:11

heel erg bedankt allen! ben vandaag buiten gaan rijden en t ging wel goed hij wilde niet erg hard(normaal als ik de teugels een beetje losjes laat in de galop in het bos gaat hij namelijk lekker hart!) en gaf ook aan wanneer hij zachter wilde, normaal laat k dat niet meteen toe maar nu leek het me beter van wel.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 22:20

fijn he lekker buitenrijden met dit weer !

annelindeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:19

In de bak zou ik het niet doen, buiten kan het prima, maar idd denk ik ook dat het paard het zowiezo in de draf al aangeeft als hij het moeilijk heeft met de grond. Je merkt het gauw genoeg Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 23:49

Ik zou het niet doen. Rijden op een harde bodem is sowieso niet gezond voor een paard. Rechtuit zou ik hooguit een drafje doen als de bodem het toelaat. In een bevroren bak trainen zou ik helemaal niet doen. Als deze goed gevlakt is zou ik daar alleen in stappen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 11:06

CCCCorine schreef:
Ik zou het niet doen. Rijden op een harde bodem is sowieso niet gezond voor een paard. Rechtuit zou ik hooguit een drafje doen als de bodem het toelaat. In een bevroren bak trainen zou ik helemaal niet doen. Als deze goed gevlakt is zou ik daar alleen in stappen.

hoe kom je daar bij dat dat niet gezond zou zijn op harde grond? het is net hoe je je paard traint....
voor de kar lopen paarden ook veel over het harde.
als de grond maar vlak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:21

Vlinder32 schreef:
hoe kom je daar bij dat dat niet gezond zou zijn op harde grond? het is net hoe je je paard traint....

Als een paard voor de kar loopt op de verharde weg, dan loopt deze doorgaans rechtuit en ook niet in galop Knipoog. Rijden in een bevroren rijbaan is niet gezond omdat o.a. de gewrichten voorturend enome klappen op moeten vangen.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:48

CCCCorine schreef:
Vlinder32 schreef:

Als een paard voor de kar loopt op de verharde weg, dan loopt deze doorgaans rechtuit en ook niet in galop Knipoog. Rijden in een bevroren rijbaan is niet gezond omdat o.a. de gewrichten voorturend enome klappen op moeten vangen.

ik begrijp wat je bedoelt hoor, maar ik bedoelde ook draven over verharde weg in inderdaad zeker niet in de rijbak die bevroren is en hobbelig Knipoog.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 17:32

Ik hou mijn beesten deze dagen zelfs binnen van de wei. Heb de pony van de week even buiten gehad maar die durfde nauwelijks te stappen dus zowel buitenbak als weide blijven momenteel leeg bij ons (gelukkig wel een binnenbak Haha! )

Maaike__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:02

hoi,
ik zou als ik jou was niet galoperen,
ik vind het al eng om te draven,
voorzicht dus!hihi